Onko riippuvuus itseaiheutettu aivosairaus?

Telkkarissa äsken oli dokkari peliriippuvuudesta. Karoliinisen instituutin jamppa väitti siinä, että riippuvuus on itseaiheutettu aivosairaus. Vaikea näin äkkiseltään on tuota - ehkä Stetson -menetelmällä esitettyä postulaattia - hyväksyä. Jos pelaa vaikka sitten kaikki rahansa ja vapaa-aikansa vaikka öitä myöten ja vaikka velkaantuisi (kuten ohjelmassa) luokkaa 160.000 € eli 1.000.000 SEK niin pelaaminen ei tuhoa aivosoluja!

Ohjelmassa rinnastettiin pelaaminen alkoholiin siten, että ne vaikuttaisivat mielihyväkeskukseen. Tuo vaikuttaa liian suurella pensselillä vedellyltä hihasta raavistamiselta sillä:

1. Alkoholia ei juoda läheskään aina mielihyvän saamiseen vaan ahdistukseen; se auttaa unohtamaan surkimuksen tunteet, se sedatiivina myös vähentää ahdistusta ja auttaa nukahtamaan. Alkoholi on laajan spektrin “lääke” ja aivoja sinisellä liekillä polttava solumyrkky! Pelaaminen on vain fyysisesti vaaraton mielihyvän tunteeseen vaikuttava asia. Yhtäläisyytenä näkisin alkoholilla ja pelaamisella sen, että ongelmakäyttäjä varmasti köyhtyy molempien avulla.

2. Tunneteorioita on noin 200. Mielihyvään keskittyvä tutkimkinen on siten liian suppea näkökulma.

3. Alkohistina minun pitäisi omata koukuttuminen kaikkiin mahdollisiin asioihin. Se ei mene näin; minun pelaaminen on ollut satasten voittoja IRL pokerissa = ei koukuta tippaakaan ja pelaaminen vaikka rulettipöydässä on aika tylsää. Pelimiesten pöytään taas en uskaltaisi mennä, sillä ammattipelaajat huomattavasti minua älykkäämpinä voittaisivat minut 100-0 missä tahansa pelissä - saattavat pelata sököä tonnin panoksilla muuten ja pop upina peliluolia ponnahtaa hotellihuoneisiin tänäänkin.

Vaikea minun on tuollaisille - helposti ratkottavien asioiden kuten liiallisen pelaamisen - tunkemiselle telkkariin löytää muuta syytä kuin se, että koetetaan viedä pois kansan mielenkiinto maamme laajimmasta ja vaikeimmasta ja tappavimmasta ja kalleimmasta ongelmien aiheuttajasta eli alkoholista. Tarvittaisiin paljon lisää kotimaisia alkoholisimin tuhoa käsitteleviä dokumentteja telkkariin; Yläkerran Tuula oli tällainen hyvä dokumentti (Tuulan mies kuoli maksakirroosiin viisissäkymmenissä).

Uskon siis, että pelaaminen, suklaa, kannabis, kokaiini ym. ovat helposti ratkottavia hedonismiin pikku pulmia ja em. eivät yleensä johda riippuvuuteen. Herra H ja A-vitamiini, bentsot tms. perinteiset huumeet aiheuttavat lievemmän riippuvuuden, pienemmän humalan ja paljon vähemmän solutuhoja kuin alkoholi. Huumeasioiden yliannostus mediassa on niin ikään savua ja peilejä -taktiikkaa; käännetään kansan huomio pois vaarallisimmasta huumeesta alkoholista. Kaikki keskustelupalstat ovat täynnä huuhaata narkkareista; Suomessa vain noin 20.000 käyttää (näitä alkoholia miedompia) aineita suonensisäisesti ja useimmilla heistäkin käyttö juohevasti sujuvine Tallinnan ja Ranskan -matkoineen on hallinnassa.

ELI

Vain alkoholismi on itse aiheutettu aivosairaus - kaikki muut ovat elämän (virike)köyhyyteen ja/tai aivojen mielihyväkeskuksen stimulointiin tottumiseen liittyviä pulmia.

Satuin juuri pyörittelemään kruunujen ja eurojen suhdetta, joten vaikkei asia relevantti olekaan varsinaisen sanoman kanssa, niin pitää kommentoida.

160.000€ on vähän vajaa 1,5 miljoonaa kruunua
1.000.000 SEK taas on noin 108.000€.

Korjauksesi on kohdallaan ja kuutonen tuli vahingossa (nämä Specsaversin kaksiteholasit eivät oikein toimi ja noilla merkkilaseilla, jotka yksitehot kumma kyllä näen paremmin).

Mulla sama näkövika tosin Nissenillä :slight_smile:

Olen kaikeiti addiktiin taipuvainen ja monia kokenutkin mutta ei pelihimoa muuta kuin opiskelijaköörin kanssa 1-2 vuodessa todella rahasta mutta voittaja tarjoo sitten loppuillan eli tavoite on jännitys hauskanpito,ei voitto vaikka
se tosissaan illan aikana peli otetaankin.

Vastaisin että on, siis riippuvuus itseaiheutettu aivosairaus ja simppeli vertaus, perustelu,
jos vaikka käytän vasenta kättäni liikaa se kipeutuu ja tulee sairaaksi
niin tällä logiikalla jos tekee jotain aivoille liikaa tarpeettomastikin eli addiktiivisesti niin onhan se sairaus päässä? :laughing: