Eksyin tänään tälle palstalle (mikä oli päivän pelastus), kun etsiskelin jotain apua kamalaan tilanteeseen eli mieheni liialliseen juomiseen!!
Eilen illalla se alkoi…osaan lukee mieheni käytöksestä, että jotain on tapahtumassa. Aavistelin, että hän tekee illalla lähtöä baariin, mutta hän kielsi sen. Inhoan hänen baarireissujaan, koska hän viipyy aina tappiin asti ja juo itsensä tolkuttomaan humalaan. Lisäksi yöllisellä kuorsauksellaan hän pitää minut varmasti hereillä. Mies touhusi koko illan, imuroi sisällä, siivosi auton jne…siitä voi jo jotain päätellä…Kaljaa kului aika vauhdilla päivän mittaan (tänään viimeinen kesälomapäivä, huomenna alkaa arki) ja illalla sujahti kuohuviini viilennykseen. Tämä kaikki kertoi minulle, että ilta ei ole tavallinen…
Mieheni on aina käyttänyt paljon alkoholia. Käyttö rajoittuu lähinnä viikonloppuihin, mutta viikollakin voi mennä kalja tai kaksi. Mutta ne kerrat kun hän viikonloppuisin ottaa kunnolla, se menee aina aivan överiksi. Eilen illalla olin jo sängyssä tv:tä katselemassa, mies oli ollut saunassa ja meni ulos tupakalle. Yht äkkiä näin hänen tulevan ulkoa jonkun muun saunatakkisen kanssa ja menevän saunalle päin. Taisi olla meidän naapuri ja siitä tiesin jo mitä odottaa…tämä kuvio on toistunut ennenkin…Kuulen myös heti mieheni puheesta, kun hän on mennyt rajan yli, puhe sammaltaa, silmät harittavat jne. Yhtäkkiä virkistyin, keskityin vahtimaan tilannetta. Aikaisemmin olen esim.käynyt sammuttamassa päälle jääneen saunan, kaatamassa juomia pois jne. Lapset onneksi nukkuivat. Vahdin, kuuntelin, ärsyynnyin ja hermostuin. Tunsin miten sydän hakkasi…
Lopulta muutaman tunnin saunottuaan näin kun lähtivät meiltä naapuriin päin. Kävin laittamassa ovet lukkoon, ajattelin etten päästäisi sisälle jos vaikka avaimet eivät olisikaan mukana. Eikä ne olleet. Pitkän ovenkahva rämpyttelyn jälkeen päästin miehen sisälle ja uhkasin soittaa poliisit. Oli aivan kaatokännissä, hyvä kun pystyssä pysyi. Heitin tyynyn ja peiton sohvalle, siinä nukkui yön. Uhkasin yöllä ja avioerolla, käskin pakkaamaan tavarat…
Aamulla heräsin lasten kanssa. Lapset ihmettelivät sohvalla nukkuvaa isiä…Kysyttäessä kertoi, että minä pakotin hänet siihen.
En tiedä mitä tekisin. Meillä on TODELLAKIN kulissit kunnossa, hyvät työpaikat ja uusi koti, jonka mies on rakentanut. Olen lisäksi vielä hoitoalan ihminen, jotenkin hävettää koko tilanne. Miehen suku on kovia alkonkäyttäjiä. Mieheni isä pisti vuosi sitten korkin kokonaan kiinni, ensin käryttyään ratista ja viimeinen niitti oli sairaalareissu haimatulehduksen vuoksi. Geenit, geenit…
En tiedä mitä ajattelen, mitä tekisin, onko mieheni juominen kuitenkaan ongelma, kun työt hoituu eikä ota humalaa joka ilta? Teenkö minä siitä vaan ongelman? Oma alkoholinkäyttöni on vähentynyt lähes olemattomiin huomattuani mieheni ongelmat alkoholin kanssa. En jaksa katsella häntä humalassa, siksi käymme harvoin koskaan missään yhdessä. Viikon päästä olisi tiedossa festarit, jonne liput on hommattu kauan sitten. Ei voisi vähempää kiinnostaa koko juttu…
Mieheni kävi minun painostuksesta A-klinikalla keskustelemassa muutaman kerran, kun esikoisemme oli pieni eli n.7v, sitten. Kävimme silloin myös perheneuvolassa. Tilanne jotenkin ehkä tasoittui, mutta nyt en enää tiedä mitä ajatella asioista…
Lueskelin pitkään muita ketjuja ja mietin, uskallanko laittaa omaa kirjoitusta. Toisaalta hieman helpotti, kun sain purkaa asioita jollekin…en ole kenenkään kanssa keskustellut näistä, en jotenkaan uskalla uskoutua, hävettää…
-Tini-