Onko olemassa sururyhmiä kuolleen narkomaanin omaisille?

Irti Huumeista- yhdistyksen sivulta en ainakaan löytänyt. Ollessani siellä omaisryhmässä, ne vanhemmat, joiden lapset kuolivat, hävisivät heti jonnekin. Yksikseen suremaan? En osaa ajatella itseäni mihinkään kirkon sururyhmään.

En ole löytänyt, mutta tiedän, että tarvetta olisi. Voisikohan tänne perustaa sellaisen?

Mä en ainakaan pääse ollenkaan tässä eteenpäin. Hulluksi tuleminen vaanii koko ajan kun ramppaan tytön haudalla ja hoidan perunkirjoja etc. Koko ajan rinnassa tunne, että saan sydänkohtauksen, vaikkei sydämessä ole koskaan ollut mitään vikaa. Nyt se vaan on särkynyt…

Mulla on voimakas tunne, etten pääse tästä koskaan yli!

A:n äiti ja Zurussa,
otin tämän sururyhmäasian esille IH:ssa, ja tiedän että se on korkealla prioriteetilla siellä esillä. Toivon, että niitä saadaan syksyn aikana useammille paikkakunnille. Pidän porukat ajan tasalla.

Hei!

Se sururyhmä olisi kyllä hyvä olla,tämä on raskasta aikaa.Itse pääsin seurakunnan sururyhmään,joka alkaa syyskuun lopussa.Olen siitä hyvin tyytyväinen. Poikani kuolemasta tulee kolmekuukautta.

Minä en oikein osaa hakeutua seurakunnan ryhmiin, ensinnäkään en kuulu edes kirkkoon. Tosin poikani kuului, ehkä se riittäisi ?? Keskustelin erään siellä käyneen tuttavani kanssa, ja ymmärsin, että siellä käyvät ovat yleensä puolisonsa menettäneitä. Mutta oletan, että minulla olisi sama “ongelma” kuin al-anonissa(kin) aikoinaan juosseena. Kaikki muut puhuivat parisuhdeongelmistaan, minä äiti-lapsisuhteesta, enkä saanut oikein mitään itselleni. Mitä minä sanoisin esimerkiksi poikani kuolinsyystä? Näinkö: En oikein tiedä, ehkä veti överit, ehkä kuoli jonkun elimen saadessa tarpeekseen kaikista aineista. Haluaisin ryhmän, missä jokainen ymmärtää puolesta sanasta, mistä on minun surussani kyse, mm. siitä että olen surrut jo niin hirveästi, että kuolemakin on tainnut olla helpotus, eikä sellainen murhe, kuin muilla ihmisillä.

Asta ja Zurussa ja muutkin,
sururyhmiä on monenlaisia, usein ne ovat geneerisiä eli läheinen on syystä tai toisesta menehtynyt, tai sitten ne ovat hyvin spesifisiä esim. syöpään kuolleiden ryhmä. Jos niistä löytyy apua, niin hyvä.

Zurussa mainitsi, että ryhmän pitäisi olla nimenomaan huumeisiin kuolleiden läheisryhmä, ettei tarvitsisi selitellä vaan kaikki ymmärtävät ja tietävät, mistä on kyse. Irti Huumeista ry suunnittelee kokeneiden vertaisryhmän ohjaajien jatkokoulutusta sururyhmän vaatimuksiin. Konkretiaa voidaan odottaa tämän kuluvan vuoden aikana. Kahdenkeskiseen keskusteluun voi varata aikaa Irti Huumeista ry:n Läheis- ja Perhetyön keskuksesta, jonne yleensä saa ajan tosi nopeasti, usein jopa saman päivän aikana. Keskus on Helsingissä Mariankadulla, yhteystiedot löytyvät IH:n nettisivuilta irtihuumeista.fi

Moikka. Olisin kysynyt kun sanoit että tuollainen keskus on helsingissä…onko turussa mitään paikkaa? Poikaystäväni kuoli yliannostukseen perjantaina. Oli jo päässyt eroon huumeista ja ollut jonkin aikaa kuivilla. Oli viime viikonloppuna kännissä jotain ottanut mutta soittanut heti alkuviikosta lääkäriin ja pyytänyt apua. Apua olisi saanut ensi torstaina. Eli liian myöhään. Nyt on sellainen olo että pitäisi johonkin päästä juttelemaan. Juuri sellaisten ihmisten kanssa ketkä ymmärtää ja kenelle ei tarvitse sen enempää selitellä. Ketkä ovat kokeneet saman tuskan ja surun. Toivottavasti asiat joskus muuttuu ja toivottavasti tulevaisuudessa apua saa silloin kun sitä pyytää eikä viikon päästä torstaina.

Katselin vääriä linkkejä, olin löytävinäni Turusta muistotilaisuuden huumeisiin kuolleille nuorille. Olikin viime vuoden tietoa, mutta koska Helsingissä järjestetään tänäkin vuonna samanlainen kuin edellisinä vuosina, ja myös Turussa on ollut aikaisemminkin, niin varmaan sielläkin on tänäkin vuonna. Oletan että päihdelinkin ohjaajat osaavat antaa varmaa tietoa asiasta.

Hei

Huumeisiin kuolleiden muistotilaisuus järjestetään tänä vuonna 8.11 klo 18-19.30 Helsingin Vanhassa kirkossa
os Lönnrotinkatu 6.
IH-n sivuille päivittyy jossain vaiheessa tämäkin tieto.
Tilaisuus on kerännyt paljon osallistujia joten jokainen saa varmasti jotain itselleen ja tukea omaan jaksamiseen.

Terv. Ohjaaja Kerttu

Miksi Stop huumeille- järjestön almanakassa on eri tieto: 17.00- 18.30 ?

Hei

Enpä osaa sanoa.
Irti Huumeista yhdistyksen pääsivulla on nyt ilmoitus: Kynttilät syttyvät huumeisiin kuolleiden muistoksi ja alkamisaika on 18

Terv. Ohjaaja Kerttu

Stop Huumeille ja IH ei ainakaan täällä tehnyt yhteistyötä; itseasiassa piti valita toinen jolloin hlökunta vaihtoi IH:sta STOPiin; koska IH ei auttanut ihmisiä ketkä yrittivät eroon huumeista… Hesassa Stopin porukka on jees, joissakin paikoissa Stoppi on karsea paikka… Topiccii aiheesta … Stoppi on entisten käyttäjien perustama paikka, IH läheisten… Näin yleistettynä…

Mutta meilläpäin ainakin vietetään paikallisessa kirkossa joka vuosi Stopin kautta Huumeisiin Kuolleiden Muistoa ja kirkko on kyllä täynnä joka kerta… Eli uskon kyllä Turusta löytyvän myös tämän tapahtuman, kirkoissa … Jaksamisia teille kaikille!

Katsotaan nyt kuinka käy. Molemmilla on sama paikka, mutta hieman eri ajat. Ovatko sitten kumpikin omalla puolellaan kirkkosalia. Ihmettelin myös sitä, että Stop haluaa ennakkoilmottautumisen tapahtuma-almanakkansa mukaan. Kuka sitä kirkkoon menoaan etukäteen ilmoittaa ?

Hei

Tapahtumaan ei tarvitse ennakkoilmoittautua ja aivan vapaasti voi valita oman paikkansa.
Tilaisuus on siis ti 8.11, alkaen klo 18 ja paikka Helsingin Vanha kirkko.
Irti Huumeista ry:n etusivulla on tietoa tapahtumasta kohdassa; Kynttilät syttyvät huumeisiin kuolleiden muistoksi.

Terv. Ohjaaja Kerttu