Hei! Olen 22 -vuotias nuorukainen ja olen kärsinyt epämääräisistä oireista nyt ainakin 3 - vuotta. Oireet ovat seuraavanlaiset järjestyksessä pahimmasta alkaen:
- “Aivosumu”, lähimuisti todella huonoa, keskittymiskyky heikkoa, puhumisen kankeutta (sanat ei löydy tai sanon vääriä sanoja väärissä kohdissa, tuntuu että pää todella jumissa)
- Jatkuva ahdistus
- Kuumat aallot ja todella runsas hikoilu koko kropasta, tuntuu että on todella kuuma koko ajan vaikka lämpötila olisi normaali.
- Univaikeudet ja jatkuva väsymys päivällä,
- Ärtyisä, saamaton ja asioihin kiinnostumaton olotila päivällä, yötä kohden virkistyn hieman
- Jonkinlainen katseen tarkentamisen vaikeus ja motoriikassa pientä heikkoutta
Näitä oireita alkoi ilmaantua noin 3 vuotta sitten, ne tulivat hitaasti ja salakavalasti ja arvioin niiden olevan vain jotain nuoruuden hormonitoimintaan liittyviä juttuja.
Nyt 22 -vuotiaana oireiden tasaisesti pahetessa olen tarttunut asiaan ja päättänyt korjata sen keinolla millä hyvänsä, en tunne oloani enään normaaliksi iloiseksi ja ulospäin suuntautuneeksi niinkuin nuorena poikana.
Olen käynyt lääkärillä kolmesti, yksityisellä neurologilla kerran sekä pään magneettikuvaksessa. Lääkärit tarjosivat masennuslääkkeitä ja neurologi jonkinlaisia muistitestejä, magneettikuvauksessa ei löytynyt mitään epänormaalia. Masennus ei mielestäni kuvaa olotilaani josta kärsin joten en halunnut lähteä masennuslääkitykseen.
Taannoin olen huomannut että oireeni ovat tipotiessään vahvassa humalassa sekä krapulapäivänä vielä iltapäivään asti, sitten alkaakin noin viikon kestävä tuskallinen oireiden huippuvaihe jolloin en käytännössä pysty poistua kotoa. Viikon jälkeen oireet hellittävät tähän tilaan jota kutsun “normaaliksi tilakseni”, se ei kuitenkaan ole missään nimessä terve tila, olo on sekava, muisti ei toimi, ahdistaa ja hikoiluttaa edelleen.
Alkoholinkäyttöni alkoi 17 -vuotiaana, siitä lähtien olen käytännössä juonut joka ikinen viikonloppu humalahakuisesti yleensä 2 päivänä viikossa, toleranssien noustessa annokset on nousseet ja nykyään menee noin 16 -annosta per ilta arkena en ole juonut laisinkaan. Eli noin 30 annosta viikossa, 2pv kännissä 5pv selvinpäin syklillä 5 -vuotta. Pidin tätä täysin normalaina nuoren aikuisen käytöksenä “kun muutkin juovat”. Nyt kuitenkin epäilen voisiko nämä kaikki oireet ja sekavuus johtua alkoholin vieroitusoireista jotka alkavat aina sunnuntai-iltana kun alkoholi poistuu elimistöstä ja jatkuvat aina seuraavaan humalaan asti joten päätin lopettaa.
Viimeisen kännini vedin 27.8 eli tasan 2 viikkoa sitten. Ensimmäinen viikko oli taas tuskallista em. oireiden kanssa taistelua. Nyt toinen viikko olen palannut tähän “normaaliin” sekavaan ja tasaiseen olotilaan. Lähimuisti kehnoa, hikoiluttaa ja ahdistaa, vaikea nukahtaa ja väsyttää päivällä enkä saa mitään aikaiseksi, sinänsä ei tee mieli alkoholia koska en ole varma johtuuko tämä siitä, mutta mieltäisin oireeni todellakin vieroitusoireiden kaltaisiksi.
Jos sinulla on vastaavia kokemuksia alkoholista ja lopettamisesta olisin enemmän kuin kiitollinen vastauksista! JOS tämä johtuu alkoholista niin erityisesti kiinnostaa tietää kuinka pitkään joudun todennäköisesti kärsimään tästä tasapaksusta huonosta ja sekavasta olotilasta ennenkuin alkaa helpottaa, tällä hetkellä en nää tunnelinpäässä valoa kun olo ei parane selvien päivien myötä, välillä on parempia päivä mutta niitä seuraa aina huonommat päivät.
Kiitos vastauksista!! :mrgreen: