Onko muita hermosäryistä kärsiviä? Millä lääkityksellä?

Eli mä sairastan crps 3- oireyhtymää. Mulla on tosi vaikeita hermosärkyjä ja kipua, sekä puutumia ym :confused:
Menen etiäpäin (vaikeasti!) lääkityksellä;
Norspan 20mg2
Lyrica 300mg
2
Cipralex 20mg1
Levotzin 50mg
1

Siksi kyselen, kun menen taas omalääkärien yhteistapaamiseen ensi viikolla ja aion pyytää lääkitykseen lisäyksen vaikean kipuilun takia. Kivut ajottuu eritoten aamuun ja aamupäivään. Me yritetään mennä mahdollisimman pienellä lääkityksellä etiäpäin, että pelivaraa jää sairauden pahetessa.

Tuppaahan noita särkyjä ja kipuja olemaan, Alaselkä, nivelet, hartiat taitaa pahimpina olla. Aamusta aika jäykkä olo mutta lähtee helpottelemaan kun pääsee liikkeelle. Mitään virallista lääkärin antamaa diangoosia ei minulla tälle ole.

Lääkitys: No ei sitten minkäänlaista,mikä kyllä pistää hieman välillä stressaamaan.
Tuntuu että Suomessa kipulääkkeiden kanssa ajatellaan, että jos joku saa niistä apua, on se joltain toiselta pois…

Jonnekkin varmaan pitäisi lähteä viemään asiaa eteenpäin mutta minne…
TK:ssa usein eivät ota tosissaan, ja yksityinen jos haluaisi tehdä testejä, ei niihin todennäköisesti olisi varaa.

Avauduinpahan tänne, kun tuntui aihe liippaavan tarpeeksi läheltä, sori jos jonkun mielestä offia.

Nanja voimia ja jaksamista sinulle kipujesi kanssa, toivottavasti saat tarvitsemaasi.

Mulla oikean jalan hankalaa, kroonista hermosärkyä: puutumista, polttelua, “muurahaisi ihon alla” jne. Pahenee rasituksesta. En ole esin. nukkunut kahteen vuoteen oikealla kyljellä.

Lääkitys tällä hetkellä

-Lyrica 300mg x 2
-Panacod 1-2 tbl x 1-4
-Tarvittaessa Tramal 50mg tai 100 mg depot
-Tarvittaessa Opamox 30mg 1/2-1 tbl iltaisin

Käytännössä otan noi Lyricat miltei kellon tarkkuudella aamulla ja iltapäivällä, lisäksi Panacodia tarpeen mukaan (minulla se auttaa tosi hyvin hermosärkyyn) ja silloin tällöin otan Tramalia aamuisin, koska se piristää ja antaa potkua päivään, mutta paradoksaalisesti ei juurikaan vie kipuja, mutta toisaalta niitä ei ehkä niin helpolla huomaa tramaleissa. Tramaleista mulle tulee kumminkin muutaman tunnin kuluttua kauheat laskut, ahdistaa ja väsyttää, joten sit jos on esim. duunissa, on pakko ottaa lisää ja sit illalla vaikea nukahtaa, joten otettava rauhottavaa :confused: Ei hyvä.

Norspania kokeilin, en pysynyt hereillä lainkaan. Tarttisin kyllä jotain tollatsa lisäapua ja mietin itsekin miten nyt lääkitystäni muuttaisin, kun fysiatrin aika on piakkoin ja tarve lääkitysmuutoksille periaatteessa on, koska mua ei leikattukaan, vaikka luulin. Hermosärky saattaa johtua välilevyn pullistumasta, mutta siitä ei ole varmuutta.

CRPS-3? Kirjotusvirhe tms? Tuota on kahta versioo. Toisessa löydetään hermovaurio ja toisessa ei. Mut huh. I feel for you. :frowning: Mulla vasta epäillään, että olis CRPS, mut ikävästi nuo oireet sinne viittaa… 8 päivää vielä niin muuttuu jokin toivottavasti, kun pääsen vihdoin ja viimein yksityiselle kipulääkärille, mut toistaseks ainoastaan Lyrica 300mg x 2 ja tarvittaessa Alproxia. Tuo nyt vie ehkä pahimman terän pois, mut eipä noiden kipujen takia pysty tekemään mitään. Tosin, ehkä vaan kuvittelen, tuo Alprox tuntuu mulla vievän noita kipuja pois.

Ei ole kirjoitusvirhe, kolmosta sairastavalla on kaikki muut mahdolliset kivun tekijät jo suljettu pois, eli “lopullinen tuomio” on jo saatu. Ja tämä EI ole mikään mukava juttu, että “syy” on löytynyt. Lisäksi minulla on skolioosi ja rappeutumia selässä. Niin ja rabdomyolyysi (ei kännissä saatu). Niin ja lonkkavaurio. Ja paljon muuta. Ja ikää on 30.
Arvaat monesti on käynyt mielessä, jotta elämä on ehkä aivan liian vaikiaa :frowning: Mutta on kolme lasta, joita rakastaa enemmän kuin itseään, enemmän kuin mitään, on pakko jaksaa etiäpäin. Onneksi mulla ei ole tapana jäädä tuleen makaamaan, eikä heittää kirvestä kaivoon :slight_smile: Niillä mennään mitä on jaettu.

Okei kiitos selvennyksestä. Joo mä ymmärrän liiankin hyvin miltä susta tuntuu… :frowning: Päivä kerrallaan. Kiva kuulla, että sulla on jotain minkä vuoksi jatkaa ja toivottavasti jaksat jatkossakin!

[poistettu suosittelua- Päihdelinkin moderaattori]

Tämmöistä settiä.
Aamu:
Gapapentin 300 mg 2kpl
NovoMix 30 FlexPen 17-24 yksikköä
Temgesic 0,2
Diapam 5mg
Pronaxen 500Mg
Neurotol Slow 200Mg 2kpl

Päivä:
NovoMix 30 FlexPen 24-32 yksikköä
Diapam 5mg
Gapapentin 300 mg 1kpl

Ilta:
Temgesic 02
Gapapentin 300 mg 2kpl
Diapam 5mg
Primaspan 100 mg
Lantus 30-38 yksikköä
Pronaxen 500Mg
Neurotol Slow 200Mg 2kpl

Mulla on peruslääkkeenä oksikodoni sekä lyhyt- että pitkävaikutteisena ja annos vaihtelee 60-80mg/vrk tilanteen mukaan. Siis voi olla kuukauden 80mg ja sit taas tiputetaan alaspäin ja tarvittaessa nostetaan. Sit pronaxen/sen sukulainen maksimiannoksella eli 1g/vrk, rivatril 3mg/vrk ja välillä unilääke. Hyvin tuun noilla toimeen.

Ollut joskus paljon kovempikin lääkitys ja monta vuotta meni, et pääsin tälle tasolle, mikä nyt on. Kroonisessa kivussa pitää mun lääkäreiden mukaan välillä tilapäisesti tiputtaa lääkitystä, jotta se normilääkitys toimisi sit taas paremmin. Eli ei voi esim. bentsoja koko ajan vaan nostaa ja nostaa sen mukaan, kun tulee toleja…

Vähän vanha tuo mun lista eli Gapapentin 3*3 ja teemuja tarvittaessa lisää kuten pameja, itse fiksasin tuon todellisuutta nätimmäksi jottei korttia viedä ja tänään tuli kirje et lääkäriin ku on 55v tulossa täyteen ja kortissa kaikki kirjaimet eli ammattiajokortti jolloin seula on kovempi. Apteekissa piippaa et liikaa, piruuttaan en luovu ku kerran olen ne ajanut vaikken bussia tai rekkaa edes halua ajaa.

Neuropaattiset kivut pysyy kurissa mutta Jyskin tuolin hajoamisesta aiheutunut selkärangan murtuma pakottaa välillä ryssien lääkkeisiin joita saan halvalla, kyllä mullakin on oikeus joskus nukkua.

Nykyään pärjäilen Norspan 10ug+5ug laastarilla 6 päivää ja välillä otan muutaman tramal 100mg retard nappulan mutta se ei kyllä oikein auta mutta se tulee otettua jos hermokipu alkaa kiusaamaan enempi.
Aijemmin meni oxyconttin(20mg-100mg) ,oxynorm 5-15mg sekä lyrica 600mg ja kokeilin siinä sitten neurontiniakin mutten muista annoksia mutta jotain 2000-3000mg väliltä sekä triptyliäkin 10-50mg,mutta nykyään pärjään tosiaankin norspanilla ja satunnaisella tramalilla ja meinaan ehdottaa lekurille vaihtoa temgesic tabuun kun norspanista meinaa näin talviaikaan tulla ihottumaa ja kutittaa siis se laastarin kohta ei muualta.

Tramal ei pure hermosärkyyn vaikka on erikoinen lääke, ihan ikävä kuinka rentoutti ja toi iloisuutta elämään eikä polvia särkkenyt.

Kiinnostais et miten hitossa te selviätte kipujenne kanssa? Tässä kun vuosi ihmetelty ja jalat niin kipeet, ettei enää kauppareissua meinaa pystyä tekemään. Alkaa jo vähän ketuttamaan.

Pikaisesti neurologin vastaanotolle mahdollistin muiden tutkimusten jälkeen koepalaa, magneettikuvausta ja ei saa loukkaantua psykiatrin luona käymisestä. Kun leikkivät mun kanssa aikansa sanoin tulevani reppu täynnä aniittia ja sanon että meillä on tapaaminen Pietarin kanssa, eihän ne jonot ny niin pitkiä olleetkaan.

Juuh neurologilla oonkin jo käynyt ja tunto- ja lämpötilamittauksissa ja missälie hermoratatutkimuksissa ^^ Kävin kyllä “liian aikaisin” siellä, kun pahimmat oireet on tullu vasta nyt näkyviin ja jalat on kivan sinertävän harmaat jatkuvasti ja säärikarvat lähtee :smiley: Nooh viiden päivän päästä pääsen vihdoin ja viimein tuonne kipulääkärille, et joskos se auttais asiaan sitten.

Usko pois että hermorata mittaukset antaa infoa jo alussa mutta osaako lääkäri tulkita niitä. Itse pyysin että tulokset lähetetään tampereelle ja vastaus tuli pian malliin ettekö idiootit näe että tuloksen vasen/oikea on kuin eri ihmisestä. Kipu polilta lensin ulos kun sain teemuja ja pameja heidän lähetteellä spykiatrille samaan sairaalaan, sanoi kun olen ketku niin saan hoitaa itse itseni. Potilasasiamiehen juttusille joka sanoi valitukseni olevan neljäs ja kyseinen lääkäri on vain kun johtokunnassa on sukulaisia ja valitukseni on potkut, lähti itse.

Mielestäni jos lääkäri ei ole yli 60v ei apua tule kun nuoremmat pelkää Valviraa tuimissa lääkkeissä. Älä missään nimessä tyydy huonoon hoitoon koska sulla on oikus tilata muusta kaupungista hoito ihan samaan hintaan, meillä kaikilla menee huonosti eri syistä mut luovuttajien kerho emme ole. Kysy rohkeesti vaan mutta kotitohtoreita auttaa muut taudit, jos sulla on diabetes joka mullakin on ohjeet hieman erilaiset.

Joo no tuokin mittaus oli julkisella… Ei onneks paljookaan siellä tarvi käydä. Onneks tuo mun omalääkäri on ottanu tosissaan meikän alusta asti ja on kyllä tutkittu ja hutkittu ja magneettikuvassakin on tullu käytyä. Sillon tosin kuvattiin polvet. Mut joo, eiköhän tää tästä.

.

Joo mulla oli Triptyliä, muttei vaikuttanut millään tapaa. Nyt on sitten tramalia 300mg/pv, muttei sekään paljoo auta. :neutral_face:

Mulla kaularangassa välilevynpullistuma ja vitun kipee pää, vasen käsi ja niskahartia seutu koko ajan.
Ekana käskettiin ottaan 3kpl 800mg buranaa ja 3kpl 1000mg panadolia päivässä, eihän noista nyt mitään apua ollu.
Nyt triptyliä illalla 20-30mg ja panacodia 2-4 kpl päivässä, alkaa helpottaan toistaseks ainakin.

Heikot eväät hermosärkyyn, Gapapentin 9300mg buustina Cymbalta ja Neurotol Slow 4200Mg. Tähän pamit ja teemut niin josei lakkaa särkemästä juo iso wiskipullo ja koppa kaljaa. Näillä mennään eikä voi suositella eli älä ota, hermosärky on veemäinen eikä srangan murtuma yhtään paranna tilannetta.