Onko alkoholista vapaa elämä mahdollinen minullekin?

Tervehdys Kaikille,

Olen lueskellut Me Lopettajia jo lähemmäs kahden vuoden ajan. Se puhuu puolestaan ajasta, jonka olen käyttänyt vakavissaan pohdintaan ja epäonnisiin yrityksiin lopettaa alkoholin käyttö. Parhaimmillaan ollut ehkä 3-4 vko juomattomia jaksoja ja näiden jälkeen klassisesti palannut edeltävälle tasolle ja nitkauttanut hommaa jopa syvemmälle, nopeutuvalla tahdilla.

Taustasta sen verran, että molemmat vanhemmat ovat alkoholisteja ja koko pohja elämälle on rakentunut sen mallin mukaan. Koskaan en ole heitteillä ollut tai mitään sen vakavampaa, ennemminkin ottanut vaan huonot opit, missä alkoholi kuuluu sävyttämään joka ikistä arki- ja juhlahetkeä. Omat lapset sain kutakuinkin kunnialla kasvatettua aikuisiksi ja siinä tuli lopulta erottua toksisesta parisuhteesta, jossa suhteen liima taisi olla yhteinen törpöttely.

Oma käyttö ei silti loppunut, vaan on jatkunut siitä huolimatta, että olen 10 vuotta ollut parisuhteessa raittiin henkilön kanssa. Erinäistä ahdistusta menneisyyden tragedioista, stressaavaa työelämää yms. millä olen selittänyt omaa alkon käyttöä. Homma on pysynyt hallussa siinä mielessä, että en juo arkisin. Paitsi kuluvan kevään aikana olen havainnut päähän pulpahtavia ajatuksia arki-iltaisin, että pitäisi hakea juotavaa. Jos kotona olisi ollut, niin olisin taatusti juonut. Viikonloput ovatkin sitten oma lukunsa. Lähes joka perjantai on käynyt niin, että kuin riivauksen vallassa painelen kauppaan hakemaan juomat ja häviän puolisoltani. Toisinaan näillä reissuilla mennyt jopa sunnuntaihin. Karmealta tuntuu myöntää. Määrät lähteneet käsistä, muisti pätkii, rahaa palanut valtavat määrät. Ihmettelen ettei mitään vakavaa ole sattunut ja olen edelleen hengissä. Ihmettelen myös, että puoliso edelleen on. Tänä keväänä olen tosin havahtunut siihen, että hän on lakannut välittämästä. Ei enää saarnoja, ei ihmettelyä missä olen ollut. Katseesta voin vain nähdä aiheuttamani pettymykset. Valtava ahdistus myös, miten nyt jo aikuiset lapseni ovat kärsineet ja surreet toimintaani. Muistan karvaasti juhlapäiviä, kun ovat tulleet luokseni ja olenkin ollut melkoisen humalassa yhteisillä juhla-aterioilla. Sinänsä täysin toimintakunnossa ja omien vanhempieni mittarilla täysin ok, mutta tämä malli ei onneksi ole omiin lapsiin tarttunut.

Nyt olin Vapun jäljiltä taas niin järkyttävässä krapulassa, että joku ratas ehkä loksahti uuteen asentoon. Aloin miettiä tilannetta puolisoni kannalta ja ymmärsin ettei suhdetta ole mitään järkeä jatkaa jos itse käyttäydyn näin välinpitämättömästi häntä kohtaan. Tämä johti ajatuskulkuun, missä todella laitoin vaakakuppiin alkoholin ja parisuhteen. Olisinko todella valmis luopumaan kaikesta hyvästä saadakseni tilalle ns. vapauden? Eli vapaus juoda itsensä hengiltä.

Ensimmäinen kirkas ajatus on, että haluan lopettaa ja nyt se on loppu. Sitten aivot heittää ajatuksen, että mitä iloa elämässä on jos tilanteita ei voi terästää alkoholilla. Juhlat, arjet, siivoukset, harrastukset, työillalliset, ystävätapaamiset, miten nämä kaikki eletään selvinpäin ja voiko näistä hetkistä todella nauttia vai onko kaikki selvänä vähän laimeampaa? Sitten taas järki ottaa vallan ja luettuani monien teistä kohtalotovereiden kertomuksia, ensimmäistä kertaa ajattelen että ehkä siellä tulevaisuudessa voisikin olla seesteinen ja raitis elämä!

Tämä viikonloppu oli selvä ja haluan että kaikki seuraavatkin tulevat olemaan. Meillä on ollut puolison kanssa hauskaa ja ollaan touhuttu ja naurettu paljon samalla kun yhteistä harrastusta puuhattu ja pihahommia tehty. Sanoisin, että hän on ollut minun pelastus ettei tilanne ole edennyt tämän pahemmaksi. Tänään saadaan viettää äitienpäivää raikkaalla mielellä.

Pitkä litania tuli rustattua. Ehkä tämä jäsensi aika hyvin oman pään sisäistä tilannetta ja oikeasti minulla on nyt se hetki ottaa homma haltuun.

@Teme70 teksteistä bongasin ajatuksen, että meillä kaikilla on aika joka meillä on nyt. Vaikka olisit maailman rikkain, et saa omaa aikaa lisättyä. Ajatus tuohon tiivistettynä, miten muistan lukeneeni. Jotenkin tuo iski ja herätti, että meillä kaikilla on todella arvokas elämä ja olen nyt kovaa vauhtia vetämässä omaani viemäristä alas.

Haluan pysäyttää oman syöksykierteen nyt ja olla se kumppani ja vanhempi jonka seurassa on hyvä olla. Ja jonka sanaan voi luottaa. Tiedän, ettei tule olemaan helppoa. Vuosikymmenten toimintamalli pitää muuttaa ja löytää ne palikat raittiin minän rakentamiseen. Tämä palsta toivon mukaan siivittää yli vaikeiden hetkien! Ainakin näiden kahden vuoden lueskeluiden aikana on tajuntaan jäänyt vertaistukea, kompastuskiviä, uskoa parempaan tulevaan. Olen kertonut puolisolle, että nyt on se halu laittaa korkki lopullisesti kiinni. Aiemmin olen lupaillut vähentää ja toteuttanutkin sitä vain palatakseni lähtötilanteeseen ja pahempaan. Eli vähentäminen ei ole minulle enää vaihtoehto, olen alkoholisti.

16 tykkäystä

Tervetuloa! Tuossa on niin hyvää pohdintaa monelta kantilta, että lähtökohdat ovat jo paljon paremmat kuin jos vain sulkisit korkin kovan kirosanan kanssa.

Ei, ei ne tunnu samalta ja siksi tätä puolta kannattaa pyöritellä enemmänkin ettei tule yllätyksenä. Nousuhumala tuntuu hyvältä nousuhumalan vuoksi. Vaatii harjoittelua ja aikaa opetella löytämään nautinto sillä tavalla kuin se on kussakin asiassa tarkoitettu nautittavaksi.

Asioista löytyy ilo eri tavalla tai voi olla löytymättä. Taisin omassa ketjussa aikanaan kertoa ainakin kalastuksesta, joka oli ennen kännissä veneessä touhuamista ja kalakuvilla somettamista. Nykyään keskityn hommaan rauhallisemmin, nautin erinomaisista eväistä ja vien homman loppuun saakka kalojen valmistuksen ym. osalta. Juhlat ja saunaillat käyn, mutta nautinto on myös lähteä ajoissa pois. Nämä tilanteet eivät siis ole koskaan samalla tavalla nautinnollisia kuin olivat humalassa, koska humalassa nautti humalasta.

Joistain jutuista voi huomata, että niistä ei ole nauttinut koskaan sen vertaa mitä luuli ja itse asiassa koko asian tekeminen on ollut juopottelulle kulissi.

Ystävät ovat oma ajatuspolkunsa. Sitä voi ajan kanssa huomata, että joillain on aina ja kaikkialla lasi kädessä ja tästä päästään siihen kenen kanssa on mielekästä mikäkin touhu vai onko mikään?

Tsemit!

5 tykkäystä

Tervetuloa mukaan, Harhakuva! Tuohon otsikkoosi: ‘Onko alkoholista vapaa loppuelämä mahdollinen?’ vastaan, että olen 13,5 vuotta mennyt raittiina päivän kerrallaan. Varsinkin alkuvaiheissa käsite ‘juomatta koko loppuelämän’ tuntuu todella pitkältä ja paras onkin keskittyä olemaan raitis nyt, tällä hetkellä.

Kun olet palstaa pitkään lukenut, käsite ‘HALT’ lienee varmaan tuttu? Eli jos alkaa juotattaa, kannattaa ensin pohtia, onko nälkäinen (Hungry), vihainen (Angry), yksinäinen (Lonely) vai väsynyt (Tired) ja täyttää tuo tarve alkoholin juomisen sijaan.

Minulla oli onnekseni elämässäni mukana myös raittiita ystäviä ja heidän kanssaan yhteistä tekemistä, johon alkoholi ei kuulunut. Sinulla on onneksi puoliso, mutta ei kannata liikaa ripustautua hänen varaansa, monesti alkoholistin puoliso tarvitsee myös oman toipumisensa. Ota tästä hyvästä raittiista viikonlopusta vahvistavia muistoja talteen vaikeita hetkiä varten! Raitistuminen tarkoittaa itsensä uudelleen ohjelmoimista ja siihen menee aikaa.

3 tykkäystä

Kiitos @Apnea ja @Kynsilaukka! Sain viesteistänne uusia asioita pohdittavaksi ja sen myötä työstettäväksi.

Tuo miten raittiina asiat tulevat muuttumaan tuntuu tällä hetkellä isohkolta asialta. Vaikka tunnistin heti miten itselläkin on keksimällä keksitty tekemisiä joiden yhteyteen voi pyhittää juomisen. Ja todella, lopulta itse tekemiseltä kadonnut pointti. Lapsia ja puolisoa lukuunottamatta muu lähipiiri ja ystävät ovat enemmän ja vähemmän alkoholiin meneviä, joten miten tulevaisuudessa kaikki hauskanpito tulee menemään, onkin varmaan hyvä pohdinnan kohde. Varsinkin kun kaikkea tekemistä ja juhlaa on porukoissa se alkoholi siivittänyt ja ollut jopa pääaiheena, niin tämähän minulta on nyt käytetty loppuun. Sitten vielä se painostus ja houkuttelu juomaan mitä jopa omat vanhemmat harrastavat, on siinä pala purtavaksi.

HALT on tuttu palstalta, mutta rehellisyyden nimissä olen sitä hieman väheksynyt. Jotenkin se tunne kun pitää juoda on niin voimakas, että vaikea uskoa minkään noiden korjaamisesta estävän minua. Ehdottomasti toki otan käyttöön tässä vaiheessa! Minulla on se perjantai-ilta yleensä pahin. Eli iltapäivällä alan jo töissä petaamaan juomista ja kun lähden on peli pelattu ja isommat voimat ohjaa toimintaa. Mutta jos jotenkin olen onnistunut toimimaan toisin, niin juomishimo katoaa parissa tunnissa. Ehkä siinä olisi paikka HALTille!

Myös erittäin arvokas huomio tuo, että puolisolle annettava aikaa toipua. Tiedän, että hän on kärsinyt valtavasti ja on silkka ihme että jaksanut katsella näinkin kauan touhuani. Alkuvuosina meni paremmin ja oikeastaan sain esitettyä ettei minulla ole ongelmaa. Sitten homma alkoi riistäytymään. Jossain vaiheessa hän toivoi etten aina lähtisi jonnekin vaan ottaisin kotona jos on pakko. Siitä seurasi piilopulloja ja kaikki konstit jottei ymmärtäisi paljon saatan juoda menemättä edes humalaan. Nyt viime ajat olen taas huidellut muualla kavereiden ja ystävien kanssa, koska hänellä alkanut mitta täyttymään enkä ole oikeastaan kotona halunnut edes juoda.

Nämä jokaviikonloppuiset juodut määrät ovat kasvaneet hurjasti. Nykyään menee yli 20 annosta illassa ja jos jatkan seuraavana päivänä helposti 5-10. Eli annosmäärä on valtava ja ongelma ihan todellinen.

2 tykkäystä

On kyllä vaikea kysymys. Todella vaikea. Jotkut täällä pystyvät jatkamaan sosiaalista elämää kuten ennenkin. Eivät vaan itse juo.

Minä en tuohon pysty. En pysty olemaan porukassa niin, etten itse joisi. Lähtee heti lapasesta.

Tulee pari joulua mieleen. Toinen veljen, ja toinen exän siskon luona. Olin siinä sitten taas puoli vuotta - vuoden sinnitellyt juomatta. Miten molemmissa paikoissa sattuikin olemaan viinipullo joulupöydässä lasini vieressä. Ihan vaan seurustelujuomana. Niin, että siitä voisi lasillisen ottaa kaiken muun ohessa. Kyllä se niin paljon kuumotti, että puolihuolimattomasti join molemmilla kerroilla kaksi lasia. Olisin juonut kaiken maailmankaikkeuden alkoholin siltä istumalta, jos sitä olisi ollut enemmän.

Sulla on kuitenkin se hyvä puoli, että pystyt käymään töissä. Mieti, jos sulla olisi vaan aikaa, eikä rahaa tulisi mistään..

Mun ex ei kestänyt mua, eikä pystynyt antamaan anteeksi. Ymmärrän sen ihan täysin.

Jos tuo teidän liitto todella päätyisi eroon, niin mitä sitten mahtaisi käydä?

Noista juhlista vielä: Välillä vähän kaukaisemmat sukulaiset järjestävät syntymäpäiviä, sun muita. Alkoholia ei välttämättä ole edes tarjolla. Minutkin sitten kaivetaan naftaliinista, vaikka muuten ei olla missään tekemisissä. Noille uskallan jo sanoa “ei”, vaikka tarkoitus onkin hyvä.

Kiitos viestistäsi @Brenda !

Kuulostaa hurjan tutulta tuo viinipulloon tarttuminen muina miehinä ruokailutilanteessa. Olen useasti ollut ahdistuneena siinä ja seurannut tarkkaan, kuinka kituuttavan hitaasti muiden lasit tyhjenevät (etenkin vieraammissa piireissä, työillallisilla jne.) ja arvon missä kohtaa kehtaan kaataa itselle lisää. Onneksi näissä tilanteissa ei ole laukalle lähtenyt.

Vaikka ensimmäisessä viestissä mainitsin, etten arkisin juo, niin siihen korjaus että tietenkin jos on vaikka jääkiekon MM kisat tai mitä vaan erityistä ohjelmaa, niin olen tottunut varaamaan esim. 0.5l juoman per erä. Sitten yritän poikkeuksellisen hitaasti sitä tissutella, että kestäisi sen erän. Yleensä ei kestä ja juomat loppuu kesken. En ole koskaan ostanut noihin tilanteisiin kuin sen minimin niin ei lähde käsistä.

Nyt tuskastuttaa etukäteen kun on juuri se aika vuodesta että on lätkää/euroviisua ja nämä nyt pitää katsoa ”kuivin suin”. Muistan kyllä lukeneeni jonkun täällä maininneen että euroviisuistakin voi saada uudella tavalla jotain irti kun katsookin selvänä.

Maanantai töissä ei tuntunut paljoa helpommalta mitä rankasti ryypätyn viikonlopun jälkeen (no ehkä vähän kuitenkin :grin:). Mutta ehkä se ottaa aikaa.

2 tykkäystä

Piti muuten kysyä, että missä sä sitten käytännössä olet, kun lähdet reissuillesi? Kavereiden luona? Siis missä sä yövyt?

Mietin vaan, että voi kai sun mies olla mustasukkainen, että missä olet, tai huolissaan, että tapahtuuko sulle jotain.

Mä kävelin aikoinaan veljeni mökille, joka sattui olemaan 2km päässä. Niin kova jano oli, että piti mennä ruokakaupan taakse juomaan, kun ei kotona kehdannut. Välillä melkein 20 astetta pakkasta, tuli sit välillä kaaduttuakin liukkaalla monta kertaa. Mut join aina vaan yhden illan.

On tuo kyllä ihan hirvittävää, kun alkaa ajatella.

Entä miten sun työ, jos saa kysyä? Onko siellä jotain poikkeuksellisen kuormittavaa? Saako se juomaan? Vai onko se, että elimistö on vuosien aikana niin tottunut alkoholiin, että fyysinen riippuvuus on alkanut huutaa sitä arkipäivisinkin?

Yövyn milloin missäkin. Yleisin kaava on, että kodin sijaan lähden ajelemaan töistä paikkakunnalle, josta olen kotoisin. Siellähän niitä kavereita ja yöpaikkoja riittää. Minulla on verrattain laaja ystävä/tuttavapiiri, joten kutsujakin satelee eri kaupunkeihin ja yhteisille minilomille yms. Toki joskus onnistun myös kotiutumaan iltariennoista, mutta nämä kerrat ovat harventuneet selvästi.

Alkuun puoliso oli huolesta raivona ja varmasti mustasukkainenkin. Sivusuhteita en kuitenkaan harrasta, kaiketi ainoa asia mistä voin edes olla ylpeä. Alkoholi on se sivusuhde, tai pääsuhde alkoi jo olla.

Sillon kun puoliso vielä raivosi ja mökötti juomisestani, käytin toimimatonta parisuhdetta verukkeena juomiselle. Nyt kun hän on sen lopettanut enkä hyvällä tahdollakaan löydä suhteesta vikaa, syytän mielessäni ja puheissani rankkaa työtä. Onhan se joo kuormittavaa, mutta ei niin. Kyllä se taitaa olla juopon oikeutukset mitkä puhuu jotta olisi mahdollisuus vaan juoda.

Olen itsekin ollut välillä umpihumalassa keskellä talvea jossain mistä ei kyytejä saa. Kiitollinen olen, että noista aina jollain ihmeellä selvinnyt turvaan. Todella pelottavaa! Ja tuttua myös tuo piiloon hakeutuminen! Kotona jos olen ottanut, niin jääkaapin parit siemaillut sivistyneesti ja koiran kanssa vaan vaikka metsälenkille jemmatölkit taskussa. Myös vissy ja limupulloihin on tullut ujutettua alkoholia jos pidempi bussimatka tai mikä vaan missä julkinen juominen ei onnistu. Karmeaa!

4 tykkäystä

Tuli tästä mieleen, että viikonloppu lähestyy taas. Sitten on taas tuo vauhdikas elämä kavereiden kanssa.

Olisko jotain todella mielenkiintoista, mitä voisit sen raittiin miehesi kanssa tehdä selvänä?

Kun mä luen tätä sun tekstiä, niin samaistun todella paljon.

Toki kaikki oli aina oma syy, mutta mulla oli sen raittiin miehen kanssa virikkeinä viikonloppuisin Latelan ja Huutokauppakeisarin uusinnat.

Kestin sitä aina monta kuukautta. Sitten vaan oli “pakko” pistää puolen vuoden välein ranttaliksi.

1 tykkäys

No tämä :sweat_smile: Puolisolle tosiaan riittää löysä kotoilu ja on minuun verrattuna todella epäaktiivinen. Jotenkin se arki menee kun työt ja kotihommat yms harrastukset vie sitä aikaa. Mutta kun perjantai koittaa niin itsellä kiehuu päässä jos toinen tyytyväisenä lysähtää sohvalle :exploding_head:

Nyt onneksi sellainen aika vuodesta että puolisokin taas vähän aktivoituu. Eikä tietenkään ole hänen syy minun juopottelu, on oma valinta mitä tekemistä itselle keksii jos toinen haluaa lahota sohvalla. Nyt tulevalle viikonlopulle olen sopinut paljon eri aktiviteetteja joihin ei alko sovi, joten olen luottavainen että päätös pitää tämän viikonlopun yli.

1 tykkäys

Tosi kiva juttu! Yritän myös itse keksiä koko ajan jotain mielenkiintoista tekemistä.

2 tykkäystä

Huhheijjaa, ensimmäinen kuukausi raittiutta takana! Ihan hyvä fiilis kieltämättä ja tähän on yksi lomakin sisältynyt. Se meni raittiissa seurassa, niin ei ongelmia! Tällä viikolla on työpaikan tapahtuma, jossa vapaa alkoholitarjoilu. Ilmoitin jo meneväni omalla autolla, joten se houkutus kaiketi selätetty. Viikonloppuna on tapahtuma, joka on ollut silkkaa juomista. Nyt pitäisi pysyä kovana. Olen koittanut paljon muuta ohjelmaa siihen laittaa, mutta silti vähän jännitän miten käy! Tai uskon, että pystyn pitämään korkin kiinni, mutta jännittää mikä fiilis tulee olemaan ja olenko jälkikäteen itseeni tyytyväinen vai haluanko heittää raittiuden romukoppaan :face_with_raised_eyebrow:

8 tykkäystä

Onnea ekasta kuukaudesta! Ovatko nuo tapahtumat ihan pakollisia? Työpaikan tapahtumissa on tärkeintä käydä näyttäytymässä, että on paikalla ja sitten voi lähteä vaivihkaa kotiin omalla autolla. Entä voiko sen toisen tapahtuman, joka on ollut silkkaa juomista, väistää jollain valkoisella valheella tms? Itse koin ihan alkuvaiheessa helpommaksi väistää noita tapahtumia, mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Olen todennut, että känniläisten jorinoita ei jaksa kovin kauan kuunnella, ei ainakaan siinä vaiheessa kun samoja juttuja aletaan kerrata uudestaan eikä minua myöskään kiehdo huolenpitäjän rooli, joka vahtii, ettei kukaan sytytä kännipäissään tulipaloa tai hukuta itseään tai haasta nyrkkitappeluun.

1 tykkäys

Kiitos viestistäsi @Kynsilaukka :blush:

Työpaikan tapahtumaan on mentävä ja tiedän että siellä on muitakin autolla. En siis ole huolissani, että päättäisinkin yllättäen tarttua alkoholiin.

Tuo toinen sitten, ehkä tosiaan mietin pitäisikö jättää välistä. Huomasin puolison vähän alkavan jännittää, miten selviytyisin sieltä juomatta. En halua itselle, mutta en myöskään hänelle, sitä pettymystä että retkahtaisin. Harmittaa ajatus yksinäisestä viikonlopusta ja mielessä risteilee mistä hauskasta sitä jää paitsi. Mutta toisaalta, onhan nuo koettu ja ehkä yksi kerta sadasta on ollut joku ikimuistoinen. Muuten sitä massa kännijorinaa ja muka hauskaa.

En ole tästä kertonut vielä muille, puolisoa lukuunottamatta. Pelkään myös, petaanko sillä retkahdusta. Ettei tarvitse muille selitellä jos taas juonkin. Ehkä pitäisi vähän lähipiirille avata?

1 tykkäys

Äh, täältä onkin hankala poistaa omia viestejä. Kirjoitin ehkä turhan huolettoman kuvauksen ja aloin pelkäämään tunnistettavuutta. Kumitin viestin :face_with_peeking_eye: