Voitteko kuvitella alkoholin suurkäyttäjää jonka ongelmaksi muodostui se, mitä joisi? Olen 55v ja juominen on aina kuulunut ihmissuhteisiini. Juomiseni on rajoittunut viikonloppuihin mutta viime kesänä tuli kuvaan viinin tissuttelu viikollakin. Mukana oli myös hypomaniaa ja siksi en kärsinyt morkkiksista - juominen tuntui ihan ok:lta ja oli kivaa. (Sairastan kaksisuuntaista ja olen eläkkeellä.)
Nyt parin kolmen kk:n aikana tuli kummia ongelmia. Terveyteni huomioon ottaen mietin, mitä joisin…Viinit (ja alko yleensäkin) lihottaa, punkku pahentaa psoria, kalja turvottaa. Ja sitten tuli halu humaltua. Verensokeri korkea - ei liköörejä ja ne lihottaa.
Salmarikossu nostaa verenpainetta ja lihottaa, viski ok, mutta loppuu kesken. Olen ronkeli, kun sen juomisen pitäisi olla HYVÄÄ!!! Alkoi ottaa pannuun koko homma. Määrätkin nousivat. Ehkä litra viskiä olisi sopiva määrä saada pää tarpeeksi sekaisin? Ja miksi? Kun ei ole mitään tekemistä - on tylsää - ja sopivassa hönössä jaksaa ne työtkin. Tein testin; Olen kohtuullisesti alkoholisoitunut. (Kauniisti ilmaistu):)Kerroin sen “päälekurillekin”.
Exavokki oikein kunnon viinan läträäjä muutti luokseni 3 viikkoa sitten putkiremonttia pakoon, on yllättänyt minut. Kun join viimeksi viikko sitten ja sanoin, että nyt tulee paussi, niin hän on kelkassa mukana. Ten points! Olenko lopettamassa kokonaan - tuskin. Haluan testata itseäni. Kaipa se on normaalia??? Yksin ensin! Ja haluan myös tietää onko masentunut oloni nyt alkosta kiinni vai taudista/taudeistani. Aika näyttää ja varmaan kuulette minusta vielä.
Minulla ei sitä ongelmaa ole ollut. Mitä tahansa alkoholia juon jos on tarjolla. Normaalisti kaljaa jos itse saan päättää. Viskikin maistuu silloin tällöin mutta en käy sitä erikseen ostamassa alkosta vaan juon baarissa jos maistuu. Koitahan selvitä, kyllä se masennus vaan todennäköisesti johtuu siitä juomisesta. Siitä se tooooosi tosi usein johtuu.
Mulla taas on se “Luojan lykky”, etten pidä enkä siedä viinejä, liköörejä saati jotain väkeviä… Joskus laihduttaessani sain lainaksi sellaisen itsesuggestio-kasetin, missä hoettiin mm. "Olut maistuu viemärivedeltä…"jne.auttaiskohan tollanen? sillon en ite juonut mitään, mutta kun kuvittelin salmiakin k**aks, ei tehny kyllä yhtään mieli!
Onkohan tämän ketjun aihe varmasti täysin tämän foorumin osion aihepiirin mukainen ? Jos minä kyselisin tuolla Saunan puolella, että mitä jengi mulle suosittelisi, kun en nyt oikein tiedä, vetäisinkö hitaita vai nopeita vai kenties jotakin muuta tajuntaa laajentavaa, niin johan sensuuri pyyhkäisisi ylitse ja ketju olisi lukossa alta aikayksikön. Saunassa sentään päihdekeskustelun pitäisi olla suht vapaatakin(Ymmärrän toki, ettei mikään erityinen suosittelu ole sielläkään sallittua ja ihan hyvä niin), mutta Lopettamossa keskustelun pitäisi kaiketi käsitellä lähinnä täysraittiutta tai ainakin vakaita pyrkimyksiä siihen, eikä todellakaan mitään (alkoholi)juomasuosituksia.
Kunhan vain JÄLLEEN hieman kummastelen moderaattorin aivotuksia ja linjanvetoja .
Mä suosittelisin sitä aivan hirveintä mitä on hädintuskin mahdotonta juoda ilman yrjörefleksiä. Erityisesti jos on oikeasti tavoitteena vähentää. Minuutin päästä on kiva pöhnä mutta sitä ei halua lisää. Loistavaa, ei mokailua eikä varmasti krapulaakaan.
Mun suosikki on 16 volttinen turbohiivakilju + mehutiiviste. Tai sitten taskulämmin kossu. Toimii, oksettaa, toimii…
Korjassarjana noi on jumalten juomia hikihorkkapelkotiloja vastaan.
Täällä ihan samaa itse ihmettelin. Tuntuu vähän erikoiselta aiheelta, varsinkin kun aloittajalla toisessa viestiketjussa oli ihan eri asiat pohdinnassa.
Heips Max!
Minä en juo enää baareissa koska siellä on niin veen kallista ja ei VOI TUPAKOIDA. Baarissa tuli juotua lähinnä kaljaa ja shotteja! Kyllä tämä masis helpottaa kun huomaa ettei tämä kipeä olo johdukaan alkosta. Energiataso on nollassa. Ti lekuri ja varmaan pääsen moniin labrakokeisiin. Kivaahan tämä juomattomuusaika on vaikka kyllä mulla joinakin päivinä on tullut sellainen ahdistuspiikki mihin olisi voinut lääkkeeksi juoda. Onnneksi kun olen bibolääri lääkkeisiini kuuluu myös ahdistuslääke ja se on auttanut.
Winston, winston…anteeksi!!!
ei ollut tarkoitukseni kysyä täällä keneltäkään - mitä joisin? Myönnän että tuo kys.merkki johtaa harhaan. Olisi pitänyt laittaa sitaateissa tai jotain. Joo ja jos olette lukeneet muita viestejäni, tiedätte laajemmin ongelmistani. Nyt olen ilman antabusta juomatta. Mutta kyllä tuo valinnanvaikeus on ihan totta, niin hullua kuin se onkin!
Hei vaan, erikoinen olenkin. Minussa/minulla on niin monta ongelmaa etten osaa niitä yhdistää. Tai no olen vaikka “problem” ja iso sellainen. Ja joo, panostan vahvasti alkon käytön vähentämiseen.
Ei tuo ole mitään todellista alkoholismia, kunnon ammattilainen juo mitä vain pirtusta grappaan, mitä vain käden ulottuvilla on eikä todellakaan mieti mitään helvetin kaloreita.
^Juuri tuollainen logiikka ja argumentointi “kunnon alkoholismista” vrt. “suurkuluttajat” estää monia näkemästä omaa tilannettaan sellaisena kuin se on, kunnes ollaan sitten tuossa kuvaamassasi “kunnon alkoholismissa”. Suurin osa suomalaisista alkoholisteistahan käy töissä, maksaa veroja ja pitää ns. kulissit kunnossa - spugeja alkoholin suurkuluttajista on varmaan joku promille, jos sitäkään.
No eipä tota nyt ihan tosissaan oo kirjotettu, mutta ei tommoseen kysymykseen (“mul on ongelma, en tiiä mitä joisin”) nyt jaksa tai voikaan kovin tosissaan vastata. Samalla tavalla vituttaa, kun ihmiset kitisee siitä, että “viina ei nouse kunnolla päähän” tai jotain muuta yhtä järkevää.