Omakanta-merkinnät

Minä olen nyt viimeisen reilu vuoden aikana kertonut avoimesti lääkäreilleni juovani aina humalahakuisesti ja uskaltanut kertoa kertakulutuksen määrän saattavan nousta 2 viinipulloon asti ja ylikin.
Ja katunut en ole ollenkaan, koska olen saanut heiltä ammattimaista kohtelua.
He ovat kertoneet minun ajautuvan väistymättä ongelmiin, jos juomisen määrää ei saada tiputettua.
Ja nyt kun olen ollut pidemmällä tauolla, niin ollaan kehoitettu pysymään täysin kuivilla, koska on hyvin todennäköistä, että en enää koskaan tule juomaan kohtuudella.
Kertominen oli sen pisteen jälkeen helppoa, kun tajusin, että suurin toiveeni tässä elämässä oli saada vielä elää raittiina ja asiasta tuli aivan ehdottomasti minun tärkein prioriteettini, mitä mikään asia ei enää pystynyt ohittamaan.

8 tykkäystä

Tämä kolahti itsellä. Olen monta kertaa varonut puhumasta lääkärille siitä oikeasta asiasta, joka on käynnillä huolettanut - eli alkoholin liikakäytöstä, jotta olen saanut uusittua esim bentsoreseptin. Nyt olen jo pitkään sanonut, että en ota mitään sellaista lääkettä, jossa voi olla pienikin vaara siihen, että jää koukkuun. Olen suoraan sanonut lääkärille, että vuosia sitten olin bentsokoukussa ja se on otettu vakavasti. Eikä nykyään kukaan vastuullinen lääkäri niitä ensisijaisesti määrääkkään uusille potilaille. Lisäksi mietin, että taustalla voi vaikuttaa myös se alkoholistin äärettömän huono itsetunto ja omanarvontunto. Pelätään, että muut alkavat halveksia alkoholistia yhtä paljon, kun hän halveksii itseään siitä, että ei voi olla juomatta. Siksi häpeä ja pelko, että merkintä päihteistä saattaisi vaikuttaa kohteluun. Itse olen nyt kokenut, että haluan ennemmin olla asiasta pystypäin. Olen sen tunnustanut, että alkoholi on minulle ongelma ja haluan siihen apua. Jos joku sitä tietoa väärinkäyttää, niin se on ammatillisesti väärin ja ilmoituksen paikka.

3 tykkäystä

Tuo on todella yleinen pelko. Pelkäsin sitä itsekin. Itselleni ei ole ongelmia tullut, eikä kukaan ole suhtautunut ainakaan vielä negatiivisesti. Itseäni nuo merkinnät eivät vaivaa enää lainkaan. Sain apua ja elämä jatkuu. Se oli välttämätöntä.

Tosin työterveydessä tästä ei tiedetä. Olen kieltänyt tietojen luovutukset, mutta reseptit taitaa näkyä, en tiedä. Viimeksi kun tuolla kävin, tuli yhtäkkiä mieleen että näkiköhän antabuksen, mutta tuumasin sitten että eipä ole niin väliä jos näki.

4 tykkäystä

Haluaisin rohkaista kaikkia asian kanssa painivia. Päihdesairaus hävettää aivan hirveästi, kun käyttää. Kun lopettaa, häpeä väistyy ja näkee totuuden; kuinka yleinen ongelma päihteet ovat ja kuinka ne koskettavat jollain tapaa meitä kaikkia. Häpeä kuuluu tuohon sairauteen ja saa ihmisen juomaan lisää.

Ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat ihmisiä ja ei ole yksi tai kaksi hoitajaa tai lääkäriä, jotka ovat itse olleet addikteja, moni on töissä ja pitää kulisseja pystyssä, mutta kamppailee ihan samojen asioiden kanssa.

Mikä tuodaan valoon muuttuu valoksi.

4 tykkäystä

@Alma_Auroora tämä oli hyvin sanottu. Ja todellakin - ei tämä sairaus valitse ammattia. On sitä tosiaan päihteiden käyttäjiä myös lääkäreissä ja hoitajissa.

Minulta evättiin tänään hoito alkoholimerkinnän takia. Olin siis itse kertonut psykan polilla tissuttelustani ja tänään ilmoitettiin, että en sen takia saakaan traumahoitoa, mitä minulle oltiin suunniteltu nyt vuoden alusta.

@Lintuanna olipas surullinen uutinen tämä. Pahoillani puolestasi. Miten he perustelivat tuon eväämisen? Sillä tissuttelullako pelkästään? Mitä tuo traumahoito pitäisi sisällään? Pahoittelut jos kyselen liikoja, mutta olen täysin tietämätön. On jotenkin niin kurjaa, että raittiuden tavoittelussakin aina painotetaan rehellisyyttä, ja sitten kun toinen on rehellinen niin käy näin.

1 tykkäys

Onpa ikävä uutinen. En voi ymmärtää. Tsemppiä ja toivottavasti joku apu löytyy.

T. Puuhapete

1 tykkäys

Tissuttelulla joo. Ei auttanut edes se, että sanoin traumaterapeuttini sanoneen terapian aikana, että tissuttelu ei haittaa, koska olen hyvässä yhteydessä tunteisiini ja reflektoin niitä, edistyn ja olen aktiivinen ja sitoutunut. Traumahoito olisi ollut psykologin tapaamisia ja traumatisoitumisen aiheuttamien oireiden hoitoa. Niidenhän takia minä aloin juodakin, joten olisi todella hyötynyt hoidosta.

Kiitos teille myötäelämisesta @kaaosteoria66 ja @Puuhapete. Ei auta kuin jatkaa eteenpäin.

1 tykkäys

Ottaen huomioon sen, että täällä varmasti vierailee niitä, jotka pohtivat lopettamista ja koska siihen ryhmän nimikin viittaa, niin tahdon painottaa sitä, mitä kantamerkinnöistä olen useammassakin päihdehuollon ryhmässä kuullut. Ne merkinnät eivät ole mikään este mielenterveyspalveluille, jos on hakeutunut päihdehoitoon ja tosissaan tähtää päihteettömyyteen.

Kantamerkintöjen pelossa ei apua kannata olla pyytämättä koska ilman apua raitistuminen on useimmalle alkoholiriippuvaiselle lähes mahdotonta.

On sitten oma keskustelunsa, onko juomisen jatkaminen järkevä syy evätä mt-palveluja, mutta sitä mielestäni voisi jatkaa tuolla Vähentäjien puolella.

1 tykkäys