Ikää 19 vuotta, alkoholismi kehittynyt pahemmaksi vuosi vuodelta. Vanhemmat ja läheiset kauhuissaan itse tunnoton ja ihmeissäni. Millaista on minnesota-hoidossa? En “vertaistukea” viiskymppisiltä juopoilta. Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista.
En tiedä tietenkään tilannettasi .
Mut olet huolissasi .
Ota yhteyttä lähimpään A-klinikan sairaanhoitajaan Hän osaa tai hänen on osattava ohjata sinut oikeaan paikkaan .
Varo näitä ostosteeveemäisiä , verkostomarkkinamiehiä ja naisia. Sinun elämästä on kysymys , hae oikeaa apua .
Hei Tuhkaa ja tervetuloa Plinkkiin!
Tässä 31v nuori mies joka joi aikaisemmin kirkasta viinaa aamusta iltaan ja on saanut asiansa kuntoon. Paikalliselle A-klinikalle tai yksityisen psykiatrisen erikoislääkärin paikeille olisi minun vahva suositukseni sekä rehellisyyttä peliin!
Laita MP:n vinkki myös korvan taakse ja eikun valoa kohti!
Hei!
Kirjoitat, ettet halua vertaistukea vanhemmilta. Haluan kuitenkin kokemuksieni perusteella suositella myös näitä vertaisryhmiä, kuten AA:ta ja A-kiltaa. Varsinkin omassa AA-ryhmässä on monenikäistä ihmistä, joilla on eri mittainen raittius takanaan. Olen itse saanut näistä ryhmistä paljon henkistä tukea ja jaksamista raittiudessa. Käyn itse myös klinikalla, josta olen saanut hyvää apua. Oma mielipiteeni on, että älä sulje mitään kanavaa pois, myöskään näitä vertaisryhmiä.
Minnesotahoito on tiukka paketti ja perustuu AA:n 12 askeleen ohjelmaan. Ainakin yksi hoitolaitos on Lapualla ja siellä ollaan koko hoidon ajan, 28 päivää. Muistaakseni myös yhteyksiä ulkomaailmaan rajoitetaan hoidon aikana. Myös omaiset osallistuvat hoitoon jossain vaiheessa. Hoito on kallis, jos et saa maksusitoumusta, joten senkin puolesta kannattaa hoitomenetelmistä ottaa selvää. Ei sitten mene rahat johonkin, joka ei sitten kuitenkaan nappaa.
Minäkin suosittelen edellusten tapaan, että mene ensin A-klinikalle. Itse olen saannut sieltä aina ystävällstä ja asiantuntevaa apua ja koittavat parhaansa mukaan auttaa. Resurssit ovat tiukoilla, joten saattaa hieman vaatia malttia, ennen kuin pääset esim. terapiaan mukaan. Hoito A-klinikalla ei maksa mitään. Niin ja siellä sinä olet asiakas, et potilas.
Tämä on nyt vaan ihan oma mielipiteeni, mutta siellä Minnesota-hoidossa pääset aivan varmasti tekemisiin entisten ja nykyisten 5-kymppisten juoppojen kanssa. Ja ne entiset juopot on siellä terapeutteina. Tai siis koko henkilökunta koostuu toipuneista juopoista tai niiden läheisistä.
Mä olen jo melekein kuuskymppinen joten voin sulle jaella neuvoja. Ensimmäistä kertaa kun raitistuin, olin sinua muutaman vuoden vanhempi. Silloin se kävi vielä suht koht helposti.
Nuin nuorelle saattaisi päihdeklinikka suositella vain jotakin avokuntoutusta, ainakin jos ainoa päihde on alkoholi. Mutta eipä se mitään, niitäkin on oikein hyviä. Jos kotipaikkakunnalla on kaupungin oma nuorisoasema, se neuvoo asiassa. Ainakin. Helsingissä alle 25-vuotiaiden päihdeongelmissa auttaa nuorisoasema samalla tavoin kuin päihdeklinikat yli 25 -vuotiaille.
Minnesota-malliset hoidot on yleensä vähän vanhemmille, mutta kunnat antaa edelleen maksusitoumuksia ainakin Myllyhoitoon. Siihen kyllä edellytetään hoidon tarpeen arviossa sitä, että esim. AA ja 12 askeleen ohjelma on henkilölle hieman tuttuja jo ennestään, tai ettei ihminen ainakaan dissaa niitä.
Hyvää infoa tässä on jo tullutkin edellä.
Moi! Ehdotan samaa kuin muutkin. Varaa aika a-klinikalle, mene sinne ja kerro, missä menet.
Jos raitistuminen ei ota onnistuakseen, yritä saada maksusitoumus Myllyhoitoon.
Sun ikäsi on ihan paras ikä raitistua! Koko elämä on edessä, ja siitä voi tulla hieno ilman alkoholia.
joo toi on kyl paska tilanne… ittelki vähä samat olot vaikka oonkin entinen pohjoismaiden mestari (en sano mis lajis)
kyl toi nyt vituttaa kun jo pelkästäään tänä vuonna 2015 menny YLI 7000€ alkoholiin
tai kylhän se ratkasu rahan kannalt ois vaan pistää kotiviinit käymään.
Tervehdys Andantelandiasta, Valtio-mies. Minua kun kiinnostaa suomalaiset päihdehuoltomallit, niin esitän kysymyksen joka jäi askarruttamaan. Mainitsit hoidon tarpeen arvioinnissa kytköksen itseapuryhmiin. Kuinka ehdoton edellytys tämä on? Meillähän päihdeneuvojat yleensä suositellevat ryhmiä jatkotoimenpiteenä, ei toisin päin.
^ Guten Morgen täältä joulupukin maasta, Andante.
Julkisessa päihdehuollossa ja sen tekemässä hoidon tarpeen arviossa ei ole ehdoton edellytys vertaisryhmät. Toki niitä suositellaan, ja jotkut työntekijät suosittelee niitä hanakastikin. Tietysti suositellaan etenkin klinikoiden omia ryhmiä, joita on vaikka minkälaisia. Tuntuu että ryhmistä on ylitarjontaa, kun Hell-singinkin päihdeklinikat (entiset A-klinikat) pykäävät pystyyn erilaisia ryhmiä nopeammin kuin niihin kertyy ryhmäläiaisiä.
On keskusteluryhmää, rentoutus- ja mind fullness -ryhmää, akupunktioryhmää, startti-ryhmää, retkahduksenehkäisyryhmää, naisten ryhmää, miesten ryhmää, omaisten ryhmää, kohta varmaan lemmikkieläinten ryhmää jne…
Mutta asiaan: kysymyksesi tuli varmaan mieleen, kun mainitsin AA:n kytköksen Myllyhoitoon pääsemiseen? Se liittyi vain siihen, että nykysin kun hoitoihin pääsy on tosi tiukkaa ja hoidon tarpeen arviossa puntaroidaan tiukasti että kannattaako jeppe/jaana pistää tähän toivomaansa hoitoon, niin tuollaisilla asioilla on merkitystä.
Esim. jos Jeppe haluaa Myllyyn, maksusitoumuksen saaminen voi edellyttää että Jeppe osoittaa valmiiksi hieman kiinnostusta AA:han ja 12 askeleen steppaamiseen, jotka on oleellisia asioita Myllyhoidossa ja Minnesotassa. Mutta jokainen tapaus puntaroidaan tapauskohtaisesti, joten ei kai siihen mitään pilkun tarkkaa kriteeristöä ole.
Kiitos Valtio-mies vastauksestasi. Kytkös liittyy siis hoitomenetelmään, OK. Olihan mullakin samankaltainen kuvio. Terapiaa edelsi valmentava ryhmä paikallisessa, sinne lähettävässä päihdeneuvonnassani. Itse asiassa aika läpsy, koska sinne oli mentävä ainoastaan kolme kertaa välittömästi ennen terapian alkua. Vain kerran viikossa, joten jonkinlaisen varmuuden asiakkaiden raittiudesta saa, mutta ei takuuta. Näyttää kuitenkin toimivan.
Pitää lisätä, että itse olin näillä valmistautumiskursseilla jo puolisen vuotta aikaisemmin täysraittiina. Oli mahdollista ja hyvä viikottainen varmistuspiste.
Jawohl. Täällä on kans sellanen käytäntö, että jos menee kuntoutukseen muuten kuin suoraan katkolta, niin pitää käydä päihdeklinikalla joka aamu puhaltamassa alkometriin viikon ajan tai ainakin muutamana aamuna. (Huumeihmisillä lisäksi seula).
Eihän aamuinen nollapuhallus ole mikään raittiuden varma todiste, mutta riittävä kuitenkin. Jos ihmisellä nimittäin on alkon ongelmakäyttöä meneillään, ei hän kovin monena aamuna peräkkäin pysty nollaa puhaltamaan. Jossain vaiheessa viisari värähtää vääjäämättä.
Jos taas ihminen dokailee päivällä ja illalla, ja puhaltaa jatkuvasti joka aamu pyöreän nollan, niin sehän on jo lähellä kohtuukäyttöä, eller hur?
Itse en ole alcometriin puhaltanut 8 vuoteen, kun en paljon ajele autollakaan. Viimeinen puhallus oli viimeisen katkoni aikana, kun tulin AA-ryhmästä katkon aikana. Ei jaksanut norkoilla osastolla enää kuivahuikkaamassa kun tärinät oli jo ohi, niin illalla sai mennä ulos jos meni ryhmään.
Eikös alkkiksen mielestä oma käyttö ole aina kohtuullista. Minä ainakin pidin itseäni juovana aikananikin kohtuukäyttäjänä. Olin tosin ainoa ympäristössäni joka oli tätä mieltä.
Kivikaudella ei ollut mahdollisuutta tarkistaa omaa tilannettaan niin helpolla kuin nykyään ( en tosin etsinytkään kun eihän mulla ollut “ongelmaa”). Nykyään netti on kaikenlaisia testejä täynnä ja päihdeneuvontapisteitä löytyy.
Eli jos halua löytyy niin löytyy mahdollisuuksiakin.
Kortit pöytään ja housut alas! Ei pls. mitään itsekusetusta. Tämä otsikkoon viitaten!
^ Ei se aina ole kohtuullista alkkiksen omasta mielestä. Itse nauroin vuosikausia kaikille kohtuukäyttö- ja kohtuustermeille, ja pidin niitä nynnyjen kotkotuksina. Taisimpa jopa joskus vannoa, että kohtuukäyttäjyys on vihoviimeinen asia mihin pyrin. Enkä kyllä pyrkinytkään.
AA:n teksteissäkin ehdotettiin että “pyrimme kohtuuteen kaikissa toimissamme”, mutta minusta kohtuus oli vihoviimeistä tavislaisuutta ja kepulaisuutta.
No, ajat muuttuu, ihminen muttuu, mieli muuttuu, elämä muuttuu.
Mutta mitä tulee itsekusetukseen, niin sitä voi kyllä liittyä monenlaisiin haitallisiin toimintoihin, ihan liikaa syömisestä ja tupakoinnista lähtien.