Mä soitin kerran sellasen ns. testisoiton viime talvena, kun halusin testata että osaako luurin päässä oleva vapaaehtoistyöntekijä neuvoa esim. katkolle hakeutumisessa, tai antaa katkon yhteystiedot jos niitä kysyy.
Hyvin osasi, ja oli tosi kivan ja fiksun tuntunen mies puhelimessa. <3
Aina ei oo ollut noin fiksu. Kerran soitin aikoinaan kun ihan oikeesti tarvitsin apua, ja “auttaja” (joku nariseva nainen) tuntui olevan enemmän sekaisin kuin minä.
Sepäs se,sepäs se…juuri silloin kun hätä on suurin itse piru onkin puhelimessa ja ivailee sinulle Eikö olekin kuin kohtalon ivaa? AA ei ole sitä mitä päältä näyttää vaan se on piru valkeuden enkeliksi pukeutuneena
Minäkin soitin kerran, tässä vuoden sisällä ja tuntui myös, että minua ei ymmärretty
ensinkään eikä mitään ns. keskusteluseuraa ongelmani suhteen. Taisi olla itsellä vielä
akuutti ongelman meneillään, joten päädyin itse menemään ihan oikeaan ryhmään.
Ei toiminut tämä puhelinlinja minulle.
Mielenkiintoista! Ehkäpä sielläkin kärsitään työvoimapulasta kuten monessa muussakin vapaaehtoisuuteen perustuvassa paikassa - ne, jotka saavat itse apua eivät olekaan halukkaita ‘palvelemaan’ muita?
Juovalle alkoholistille on hyvin tavanomaista mitätöidä ja jopa demonisoida kaikki tarjottu apu. Tätähän voi kätevästi ja itselleen hyvin perustellusti käyttää syynä juomisen jatkamiseen.
Toki sopii kysymystä laajentaa, muistaakseni pienessä nousuhumalassa, mutta apua olin hakemassa.
No apua sain lopulta myös AA:n varsinaisesta ryhmästä, tosin katkon ja kuntoutuksen jälkeen + henkilökohtaiset
terapeutti käynnit. En toki halua mitätöidä tai demonisoida saatikka sitten jatkaa tuhoisaa juomista.
Minulla kävi vain huono tuuri silloin puhelimessa olleen ihmisen kanssa tai vastaaja oli muuten vain
kypsä. Olen positiivinen kaikelle avulla mitä on saatavilla.
Se oli vain ja ainoastaan minun kokemukseni, siitähän tässä oli kysymys.
Kertokaa lisää kokemuksistanne kun olette luulleet soittavanne enkelille, onkin piru vastannut… Mulle vastasi vanha ärisevä ukko joka ei osannut sanoa muutakuin…“ei siihen mitään apua oloe…se vaan on kärsittävä…” soitin sinne elämäni kauheimmassa krapulissa ja saa vastauseksi melkein vtuilua… kertokaa lisää
En ole soittanut fyysisessä krapulassa, mutta henkisessä hädässä kuitenkin ja kysyin erään AA ryhmän aukioloaikaa ja kertoihan tuo.
AAn puhelimet toimii niillä voimavaroilla joita ryhmissä on. Voi olla että Pärinä-Perttu istahtaa ryhmään ja jonkun aikaa siellä käyneenä, niin sinulle annetaan puhelinvastuu. Ihan tavallisia ihmisiä siellä on ja kukin omilla kyvyillään, ettei se sen kummempaa ole eikä kaikkien soittajienkaan kyvyt ole siinä tilanteessa aina parhaimmillaan.
Joku on kysynyt alkon osoitetta ja joku taas Arskaa tai Perttiä, jotta maksaisivat velkansa. kerran soitti Maija hädissään, kun mies oli alkanut raitistumaan ja nyt siitä oli tullut oikein vittumainen. Kysyi miten sen saisi taas juomaan, kun sitä kestäisi paremmin. Kerran soitti Sepu ja sanoi ettei AA ole hänen juttu, kun oli kuullut kammottavia juttuja mitä siellä voi tapahtua ja ketä kaikkia siellä käy. Tuli kotiryhmääni ja nyt on kaverilla aika monta raitista vuotta.
Ikävimpiä on ne soitot jossa lapset soittavat hädissään ja joskus jopa juovuksissa. Se tekee pahaa.
Mulla on ollut mahdollisuus tutustua hieman Suomen Mielenterveyseuran Kriisikeskuksen SOS-auttavaan puhelimeen, jossa puhelimeen vastaavat mielenterveystyön ammattilaiset, ja se on kyllä niin hyytävää hommaa että en ihan heti ja ihan vähäisellä koulutuksella ja kurssituksella siihen lähtis.
Tuommosiin virallisiin puhelimiin tuskin nykysin soitetaan pilareita, kun puhelut voidaan jäljittää ja ammattiavun häirintä olisi rikollinen teko.
ÁA:n kaltaisesta amatööri-auttavasta puhelimesta en sitten tiedä. Itse en kyllä kertonut sille mukavalle miehelle jonka kanssa lirkuttelin puhelimessa viime talvena, että sori hehheh tää oli vaan tämmönen testipuhelu… Mutta en mä sitä sentään pilariksi laske.
Vastaajien taso on kirjava, jos toki on soittajienkin. Eikös tuohon puhelinpalveluun pääsemiseen edellytetä vuoden mittanen raittius ja AA:n jäsenyys?
En tiedä, mitä kysyttäessä tuo vastaus on annettu… Mutta omistakin juomisistani tuppasi seuraamaan joskus sen sortin “henkinen hätä”, että jonkinlaista sielunhoitoa oli silloin saatava. Se ei kumminkaan ollut sellainen henkinen hätä että lopettaminen olisi käynyt mielessäkään, kunhan halusin sympatiaa ja “sattuuhan sitä” -taputtelua sopivaksi katsomaltani taholta.
Ei ole tarkoitus vähätellä Pärinä-Pertun kokemusta. Tuli vaan mieleen, että jos soittaa AA:han saadakseen ex-juopolta vinkkejä kohmelosta selviämiseen, vastaus voi olla luokkaa “koetahan pärjäillä”… Mikä on minustakin aivan oikea vastaus. Kyllä se ex-juoppo kuulee jo puhelun sävystä, mikä vaihe soittajalla on menossa.
Itse aiheeseen sen verran, että kerran soitin AA-puhelimeen kun halusin apua. Oli oikein ystävällinen naishenkilö vastaamassa, antoi heti erään henkilön puhelinnumeron jonka kyydillä pääsin vielä samana iltana palaveriin.
^ Mutta niinku, Kh, ittekin tiiät; palaveri ei auta deliriumiin eikä 12 askelta oikein sovellu viinakrampin ensiavuksi.
On olemassa myös ne fyysiset vierotusoireet, joista täytyy päästä eroon ensiksi. Niihinkin saatetaan kysyä neuvoa AA:n auttavasta puhelimesta, vaikka oikea osoite olisi lähimmät sosiaali- ja terveyspalvelut.
Olis hyvä että sillä AA:n puhelimessa olevalla olisi edes lähimmän katkon tai muun hoitolaitoksen yhteystiedot. Niinkun monilla siellä kai onkin, mutta ei kaikilla.
Varokaa sitä känisevällä äänellä puhuvaa karmeaa ukkoa jos soittelette tänään!"! Tänään varmaan moni soittaa noihin puhelimiin. Kuka sitä perjantaina soittaisi?