Olenko huono kumppani?

Olenko huono kumppani, kun en lähde ajamaan yli 80 km matkaa suuntaansa, viemään miehelle lisää kaljaa? Hän nyt soittelee ja lähettelee uhkaavia viestejä kuinka tässä tilanteessa tosi tunteet mitataan ja kuinka on itse aina auttanut kun on apua tarvittu. Olen luullut hänen osallistuneen asioihin pyyteettömästi, mutta nyt hänen “apunsa hinta” on tämä? Onko normaalia alkoholistin käytöstä? Kannattaako mun pitää pääni ja kieltäytyä? Entä onko mun aiheellista pelästyä tätä uhittelua ja tuntea syyllisyyttä? :frowning:

Olen kanssasi samalla linjalla, maalaisjärjellä ajatellen, kun et lähtenyt ajamaan moista matkaa. Onko tämä sitten normaalia alkoholistin käytöstä ? Mielestäni kyllä. Jos on ongelmana päihderiippuvuus, on tavallista syyllistää lähipiiriä milloin mistäkin. Ja ovat hyviä keksimään hyviä selityksiä pyyntönsä tueksi, kuten kerrot. On monenlaista toistensa auttamista ja 80 km suuntaansa voi jossakin tilanteessa olla ihan OK. Riippuvuus on voimakasta halua, jossa ei kaihdeta keinoja, että saadaan mitä halutaan. Niinpä mm. syyllisyys ja häpeä liittyy vahvasti päihteisiin. Kannattaako pelästyä tätä uhittelua ? En osaa sanoa, mutta uhittelu on hyvin tavallista, jolla vahvistavat pyyntöään. Voimia :slight_smile: