.... olen surullinen ja rakastunut käyttäjään

Olen nyt tapaillut paljon vajaan vuoden verran amfetamiinin käyttäjää. Aloin suht alussa ihmetellä hieman häntä ja kysyin käyttääkö hän. Nyökkäsi, surullisen oloisena. Kysyin mitä, vastaus oli amfetamiinia. :neutral_face:

Meillä on omat asuntomme, mutta vietämme minun luonani paljon öitä. Hänellä on lapsia, jotka myös ovat mukana elämässämme.

Tuntuu, että rakastan tätä ihmistä, mutta en vain pääse yli tästä, olen usein surullinen ja toivottoman oloinen.
Olen kysynyt saako hän siitä hyvän olon, ei kulma. En näe milloin hän on ottanut, olen tarkkaillut silmiä, juomista jne… en osaa sanoa.

On kulma käyttänyt 18vuotta…

Luonteeltaan tai nykyään on erittäin ehdoton, välillä tuntuu että täysin empatiakyvytön, impulsiivinen, nopea… äkkipikainen…

Voiko käyttäjän kanssa olla, seurustella, asua? Voiko elämä olla silti hyvää?
Hän huolehtii lapsistaan todella hyvin, tiedän, ainakin luulisin tietäväni, että rakastaa minua todella paljon, ja minä häntä.

Itse olen ns tavallinen ihminen, hyvin koulutettu, hyvässä työssä, en käytä kuin alkoholia satunnaisesti. En tiedä mitä amfetamiini tekee, ja vaikka koitan kuinka lukea paltsoja, en ymmärrä… en tietenkään kosken ole itse kokeillut, enkä uskalla ja haluakaan.

Pitääkö minun vain repäistä itseni irti hänestä? Tuntuu, että rakastan tätä ihmistä, hän tietää minun ns virheeni ja silti rakastaa minua - tai voiko käyttäjä edes rakastaa?
Olen oikeasti melko tuskissa ja toivon, että saisin vain asiallisia vastauksia, vastauksia, jotka auttaisivat minua tässä hankalassa ja tuskaisessa, sydäntäni raastavassa tilanteessa.

Viesti siirretty Kotikanavalta Vilpolaan.

• toimitus

Haluatko vajota samaan elämään kuin hän elää? Ajan myötä pyörit siinä samassa, käytät itse tai vähintään hoivaat toista ja mahdollistat käytön (rahallisesti)? Mitä nopeammin irrotat itsesi touhuista, sen parempi sinulle. Kohta otat pikavippejä tai saat häädön asunnostasi?

Varmaan jokainen käyttäjän kanssa useamman vuoden ollut, itse selväpäinen ihminen vastaa sulle ettei käyttäjän kanssa voi olla hyvää elämää. Ne monesti jaksaa skarpata uuden suhteen alussa käyttönsä kanssa, mutta samaan se loppujen lopuksi vuosien saatossa ajautuu. Itse en alkaisi enää edes entisen käyttäjän kanssa suhteeseen, olkoon ollut kuivilla vaikka vuosikymmenet. Suhde käyttäjän kanssa on huolta, surua, pelkoa, pettymystä, järkytystä, yksinjäämistä ja samaa taas alusta. Niin ja sitä rahanmenoa. Lähde pois, pakota ittes.

Moi,

Nopea, äkkipikainen, empatiakyvytön… kuulostaa aktiivikäyttäjältä. Oletteko keskustelleet asiasta sen enempää, kun että on käyttäjä ja on käyttänyt 18v? Tunnetko häntä ihmisenä, tunnetko selvää häntä? Sanoit ettet osaa erottaa, onko hän päihtynyt vai ei, erottamiseen ehdottomasti tarvitsee sen että tuntee millainen hän on puhtaana. Omani on opiaattiriippuvainen, joten vähän merkit poikkeaa omistasi, mutta työkseni päihdetyötä teen joten tunnistan toki muidenkin päihteiden vaikutukset. Nopeus, laajentuneet pupillit, hermostuneisuus, äkkipikaisuus, aggressiivisuus, hampaiden narskuttelu, ruokahaluttomuus, kireät leuat… näitä kaikkia tai vain vaikka yhtä niistä, käyttäjät on yksilöllisiä ja niin on amfetamiinikin, tai pitäisi sanoa ‘‘amfetamiini’’, koska puhdasta sellaista varmaan harvasta paikkaa saa, sekoittavat siihen ihan mitä sattuu tuoton kasvattamiseksi…

Tuo on helvetin rankka tie, pariutua käyttäjän kanssa, enkä voi sitä missään nimessä suositella… mutta tekopyhää olisi sanoa että itse en rupeisi, koska itsekin käyttäjän kanssa olen, ja häntä kovin rakastan. Hän on pyrkinyt reilun vuoden päivät kuiville ja perkele että helppoa ei ole ollut, eikä helppoutta ole näköpiirissä.

Kuitenkin, ihan ehkä mielenkiinnostakin… kannustaisin keskustelemaan hänen kanssaan asiasta. Onko hänellä tulevaisuudennäkymiä? Onko hänellä halua lopettaa, onko koskaan ollut halua lopettaa? Onko puhtaita aikoja takana? Kuinka on alkanut käyttämään? Missä tilanteissa käyttää? janiinedelleen…

Mun tulevaisuudennäkymät käyttäjäni kanssa vaihtelee nollastasataan, on vaihdellut koko suhteemme ajan. Puhtaana hän on kuitenkin ihminen, kuka on tähänastisen elämäni suurin rakkaus ja se kantaa mua vielä tänäänkin, enkä ole valmis moisesta luopumaan, ainakaan vielä.

[Poistettu asiatonta - Päihdelinkin moderaattori]

Siskot Pelastakaa itsenne. Selväpäisiä miehiä joilla toimivat sekä ylä- että alapaa maassamme riittää… Ja muualla. Älä elä puutteessa ja rahattomana, jatkuvassa stressissä. Ole REHELLINEN itsellesi ja elä sen mukaan…kaiken kokenut tietää…

Moi
Oli pakko kirjoittaa kun näin sun kirjotuksen. Itse myös rakastunut kaman käyttäjään ja meillä myös yhteinen lapsi. Välillä ollut parempia aikoja, välillä ihan helvetin rankkaa… Mutta joku tunne vaan ei anna periksi että katkaisisin välit. Ei siis tällä hetkellä seurustella, erottu ollaan kaksi vuotta sitten. Taas syksystä tammikuun alkuun asti meni hyvin, oli korvaushoidossa tän 4 kuukautta. Saa nähä millon taas alkaa menemään huonosti ja kyselemään rahaa lainaan jne…

Mieti eroa käyttäjän sanoilla ja teoilla? Entä jos tilanne olisikin toisinpäin ts. sinä olisit käyttäjä ja hän puoliso/ex… Antaisiko HÄN teot anteeksi ja uuden tilaisuuden?

Ihan oli pakko tulla lukemaan juttuja, kun itsellä taas aihe mietityttää.
Olen vajaa 30v kolmen lapsen äiti ja seurustellut päivittäis “pössyttelijän” kanssa yli vuoden verran. Amfetamiinin viihdekäyttö minulle paljastui viime kesänä. Syksyllä sitten pettikin. Näin kun kaikki läjäyttää yhteen, niin eihän idiottikaan jäisi tämmöiseen.
Joten ymmärrän kyllä, että miestä rakastat ja haluaisit elää hänen kanssaan.
Meillä on myös omat asunnot, eikä yhteen olla muuttamassakaan. Kyllähän tää aika on ollut haastavaa,! Tyhjiä lupauksia, valehtelua yms kaikkea niin paljon etten jaksa edes kaikkea kirjoittaa. Vaikeintahan tässä on, että mies on muuten kunnollinen! Käy töissä, sivistynyt, hyvin kouluttautunut. Kaikki päällisin puolin siis kunnossa.
Tosiasia on se, että päihderiippuvainen ei pysty rakastamaan mitään tai ketään niin paljoa enempää, että valitsisi päihteiden sijaan jonkun muun jos ei sitä itse halua. Ne on meidän kanssa vain sen takia, että meistä on (jotain?) hyötyä tai mielihyvän tuojaa niille… Vaikka mieheni vannoo minua rakastavansa ja sen todella osaa näyttääkin, ei hän ole ikinä luvannut lopettavansa anfetamiinin käyttöä. Kannabista ei tule kuulemma ikinä lopettamaan.
Liikaa hyviä yhteisiä hetkiä… Ihan helvetin vaikeeta jättää se kaikki taakse.