Olen tuntenut mieheni kohta parikymmentä vuotta. Olemme hyvin samalla aaltopituudella ja olleet alunperin sielunkumppaneita, meillä on kaksi alakouluikäistä lasta.
Hän on kuitenkin koko yhdessäolomme ajan kärsinyt vaihdellen alkoholismista, burn outista, vakavasta masennuksesta…milloin mistäkin. Minulta hän on aina vaatinut odottelua ja tukea hoitaessaan sillä hetkellä akuuttia ongelmaansa. Jo vuosia sitten tajusin, että uusi ongelma tulee aina edellisen tilalle, minulta vaaditaan tukijana olemista loputtomiin eikä oma vuoroni tule koskaan.
Kävimme aikoinaan parisuhdeterapiassa. Psykologi näki minun olevan aika kovilla ja pyysi käymään yksin aina silloin tällöin antaakseen minulle tukea. Ehkä hänenkin tukensa avulla elämässäni tapahtui noin kahdeksan vuotta sitten iso muutos. Lakkasin odottamasta mieheltäni mitään, en enää suostunut riitelemään tai ottamaan syyttelyitä vastaan. Aloin kantaa vastuuta omasta hyvinvoinnistani ja jätin hänelle omansa.
Tajusin, että rakkaus on sitä että näkee toisen hyvänä, miksi puolustautua tai selitellä, jos toinen haluaa nähdä minut aina syyllisenä? Päätin, että jos mieheni näkee minut pahana, en anna hänen enää olla peilinä itselleni. Tämän olen sanonutkin hänelle, enkä juurikaan enää hermostu vyön alle menevistäkään loukkauksista.
Nykyään mieheni tissuttelee joka ilta ja sekakäyttää alkoholin kanssa rauhoittavia ja mielialalääkkeitä. Hän nukkuu olkkarissa ja yrittää parhaansa mukaan olla häiritsemättä (joululomalla tosin meni överiksi). Päivisin hän pääosin makaa, yritän vaihtelevalla menestyksellä häätää häntä pois olohuoneesta päiväsaikaan, en haluaisi että kotimme muistuttaa sairaalaa. Vakava masennus piti hänet sairaslomalla melkein koko viime vuoden, mutta nyt pääongelma omasta mielestään on alkoholismi, johon hän saa apua hyvältä terapeutilta. Sikäli hän siis olettaa minunkin edelleen uskovan toipumiseen ja myös tukevan itseään, koska hänhän “yrittää kaikkensa”. Terapia on kyllä auttanut sen verran, että hän ei pääosin enää syyttele minua, vaan jopa välillä ymmärtää läheisilläkin olevan aika raskasta. Juominen ei kuitenkaan ole vähentynyt. Hänellä on hyvin vaikea menneisyys, ja ihan aiheesta hän suree sitä, että ei ehkä koskaan pystykään toipumaan kokonaan, jokin on mennyt lapsena pysyvästi rikki. Sitä kautta hänellä on myös itsetuhoisia ajatuksia.
Vuosien kuluessa, lasten kasvaessa ja itseni tervehtyessä läheisriippuvuudesta olen alkanut kaivata oikeaa ihmissuhdetta. Ikää tulee lisää, haluaisin löytää jonkun joka heräisi aamulla, tekisi edes jotain kanssani (vaikka olen hyvin itsenäinen ja pystyn hyvin menemään mihin tahansa yksin tai lasten kanssa). Kaipaan seksiä ja sitä että voisi puhua muustakin kuin itsetuhosta, uusista lääkkeistä tai sairaudesta. Masentunut ja alkoholisoitunut ihminen linnottautuu omaan bunkkeriinsa ja tunnen itseni hyvin yksinäiseksi. Olen aina ollut hyvin sitoutunut häneen, mutta sanoinkin hänelle, että tarkoittaako sitoutuminen häneen sitoutumista yksinäisyyteen?
Masennus on tietysti vakava sairaus, eikä sairastuneen oma vika. Juominen estää masennuslääkkeiden toiminnan ja pahentaa sitä, ja alkoholismihan on myös vakava sairaus. Hän on juonut ja syönyt lääkkeitä niin monta vuotta ja elää niin epäterveellisesti, että periaatteessa olen varautunut hänen kuolemaansa minä tahansa päivänä.
Mutta en jaksaisi enää odotella mahdollista epätodennäköistä toipumista, tai uhrautua toisen sairauden takia. Haluaisin kokonaisen kumppanin. Sairasta on kuitenkin vaikea jättää, eikä hän missään tapauksessa kestä enää perheen menetystä. Lapsille hän on hyvin tärkeä kaikesta huolimatta.