Oi ne ihanat erilaiset aamun olotilat....?

Huomena ja “oi ne ihanat aamut” missä lie!

Millaisia aamun olotiloja ja mistä aamun olotilat kertoo?
-flussa tms sairaus voitais sulkea pois koska silloin kaikki tietää ettei ole kivaa…

Nukkunut huonosti tai hyvin? Liian vähän tai liian paljon?
Krapula?
Kivuista?
Pussit silmien alla?
Herää hiestä märkänä?
Paskamainen olo, masennusko?
Mitääntekemätön saamaton tympee olo pitkälle ipään ja 5 kuppia kahvia?
Voimaton.väsy, roikkuu sängyssä iltapäivälle
Mukavia heräämisiä, nautinnollisia venyttely peiton alla ja sitten pirteänä ylös?
Onko ed päivän ruuailla, eritoten iltapalalla vaikutus, esim liikaa sokeria?
Nukahtamis- ja unilääkkee sumuiset olotilat?
Kiukkuinen olotila vaikka painajaisten jälkeen?
Herää ettei muista missä oikein on? Siis oikeesti menee hetki että missä on tms?
Muuta?

Millaisia aamuolotilanne tyypillisesti ovat ja miksi?

Jos aamulla tympeä olotila niin onko pääsyyt huono lyhyt uni, masennus tms?

Ka. unta montako tuntia riittää? Onhan niitä 3-4 h virkkuihmisiä mutta luulen että mulla 7-9 h huonon unen laadun takia?

Onhan näitä ihmeellisiä aamuja esim bilettänyt illan/yön ollut hauskaa ja sitten aamuyöstä jotain suuhun
ja muutaman tunnin unet päälle ja herää “virkeänä” ja aamupäiväkin voi mennä vielä hyvin mutta viimeistään
ipllä iskee sitten ja väsy ja kaiketi krapula?

Aamuyöstähän kortisoli alkaa pikkuhiljaa nousta verestä ja sehän toimiin ikäänkuin herätyskellona

Onko perää että on aamu- taai illanvirkkuja ja mihin lie perustuu?
Itse olen selvästi illanvirkku

Onhan sellainen väitekin olemassa että masentunutta ihmista kun valvotetaan niin masennus lievenee?
TS onko illan virkut siis kaikki pikkasen masentuneita?

No teemana siis AAMUOLOTILAT ja niiden syyt? :slight_smile:

Kipujen takia huonosti nukuttu ja lyhyesti, masis ei onneksi iske vaikka lekuri väitti että pitkä kipu masentaa. Pami ja muut roippeet kitusiin ja baanalle, kyllä se uni ensiyönä tulee mutta päikkäreitä ei saa ottaa vaikka houkuttaisi.

Kohta saa taistella kaverin tietokoneen kanssa kun joku pöpö sielä mellastaa, tärkeitä tietoja tietenki täynnä joten uudelleen asennus ei käy. No eiköhän Combofix taas pelasta kuten usein ennenki.

Niin tollaista sitkeyttä tarvittais, itse torkuin usein klo 17 maissa?!

Niin se on juhlaa kun herätä ilman kipuja ja usein silloin myös uni ollut edes kohtalaista
ja tulee välillä (aivan liian harvoin) jopa nautittavia heräämisiä että jää vielä sängyyn kieriskeleen silkasta nautistosta?! :slight_smile:

Herään useimmiten koomaisena (kiitos neuroleptit kun ei unta muuten tule, pää ylikierroksilla) ja unen laadun huonouden takia, vaikka olis nukahtanu jonkun ihmeen voimalla, niin hyvä että 10-13h unta riittää, kun unen laatu on niin huonoa. Usein heräilen pitkin yötä. Kroonistunut insomnia. Nukahdan paremmin kun illalla kamalat hiilarimätöt, siks laihiksella unenlaatukin huononee. Aamuisin usein päänsärkyä.

Mulla ainakin masennus ja ahdistustilat iskee samantien kahta kauheemmin päälle jos ykskin yö valvotetaan. :frowning:

Hommat hoidettu ja nyt pitäis pysyä hereillä, olis kyllä ihanan lämpönen peti kun koiro siinä maannut pää mun tyynyllä. Kaveri vanha tuttu niin ei kauaa jaksanu meitä vahtia, jos synnyn uudestaan niin koiraksi. Syy semmoset 15T unet ei tuota vaikeuksia ja nukahtaa ennen kuin pää osuu tyynylle, miten se herää sekunnissa vaikka kuorsaa tyytyväisenä. Osaa se herätä hitaastikkin eli venyttelee ja heittäytyy seljälleen, mutta kuten Uuno niin heti jos jääkaapin oven avaa.

Pidemmän holittoman putken (väh. 1 kk) yöunet paranee ihan järkyttävästi, sitä saattaa herätä täysin skarppina lauantaina klo 8, mistään yöheräilyistä tai painajaisista ei ole tietoakaan ja ylipäänsä vireystaso on ihan eri luokkaa. Duuniaamuissa en ole, ikävä kyllä, huomannut samanlaista vaikutusta mutta mä olen toisaalta krooninen yökukkuja eli harvemmin meen nukkumaan ennen puoltayötä, ja herätys on yleensä siinä 6:30 korvilla :unamused: Lääkkeistä; Tenoxista mulle tulee nykyään ihan vitunmoinen tokkura, ihan 5 millilläkin, joten pyrin välttämään. Melatoniinista vielä pahempi, vaikka nukkuisi 10h putkeen, joten sitä en käytä ollenkaan, vaikka se sinänsä toimiikin unilääkkeenä ehkä parhaiten kaikista… Mutta jos mä otan sitä, niin olen ekat 4h aivan totaalizombi riippumatta unen määrästä tai siitä, onko duuniaamu vai viikonloppu :confused: Diapam on omalla kohdallani ollut paras tohon nukahtamiseen, kun vaikutus on tasainen ja kestää pitkään. Parasta toki olisi, jos pystyisi olemaan ilman, mutta omalla kohdallani se ei, ainakaan juuri nyt, ole oikein vaihtoehto. Kesälomalla, jota näillä näkymin tulee olemaan viitisen viikkoa, ajattelin koittaa ajaa sen alas (toki tiputtaa annosta hiljalleen jo ennen sitä, mutta vetää nolliin sen 5 viikon ajan) ja kuulostella sitten olotilaa. Tramadolia mä en yleensä ota klo 16 jälkeen, koska se piristää sen verran, että unensaanti viivästyy - mutta jos jätän sen iltapäivälääkkeen ottamatta niin herään sitten yöllä vittumaiseen polvisärkyyn, ja jos otan sitä yöllä, en saa enää unta :confused:
Kofeiinia vältän klo 13 jälkeen, sekin vaikuttaa unensaantiin aivan älyttömästi. Yleensä mä nukun parhaiten jos olen treenaillut juuri sopivasti, eli esim. kesällä iltapäivästä joku treenisessio (kiipeilyä tms) ja siihen päälle kaikki matkat eri mestojen välillä fillarilla. Silloin en monesti tarvitse edes illalla sitä 2,5 milliä diatsepaamia nukahtaakseni :slight_smile: Onneksi ei oo enää pitkä aika, että pääsee ts. uskaltaa taas lähteä sotkemaan tuonne työmatkat jne! :sunglasses:

Aamu oli taas sellainen typerä veemäinen (=perseelle ammuttu karhu?) herääminen, katkouni eli heräys klo 5 ja stilnoctia lisää ja opamox &¤%%&!!??

Niin tartteis teherä jotain? Yöhygieniä kunnossa mut heilahteleeko verensokeri yöllä kun herättää?

Onko kokemuksia keskellä yötä heräämiseen ja mistä johtuu? Joku sanoi että jos verensokeri laskee niin adrenaliini tulee hätiin luomaan aivoille energiaa ja siksi herää?

No illalla tuli kyllä syötyä sokerisia ruokia ehkä liikaa ja siitä helppo kuvitella että vesokeri meni ylös ja sitten
kortisoli hätiin dumppaan insuliiniiä että verestä liika sokeri pois ja sitten voikin mennä toviksi liian alas ja herää?

Siis vahvempi nukahtamis- tai oikein unilääke tilaukseen mutta ois vaan kiva tietää miksi yöt liki aina menee 2-3 h pätkissä?

No eihän opamox/stilnoct -aamupillerin jälkeen kait voi olla kuin veemäisessä olossa kun ei ole saanut unta ja siihen yöllä päälle bentsoja…

No 2 x iso kahvikkupu shokki herättää kyllä liikkeelle :confused:

Mites aamun eri olotiloissa se aamupala maistuu?

Eikö maistu lainkaan vaiko oikein nälkä aamulla?

Olen illanvirkku joten illalla ruoka maistuu mutta kyllä myös aamullakin jos herää virkkuna?

ps nuorempana aamulla kahvia vaan ja tupakalle ja töihin eli eka ruoka lounaalla vasta…

Mulla oli myös hirveä yö, tuntuu etten nukkunut ollenkaan. En ole juonut kahviakaan kolmeen päivään, niin se teki vaan epämiellyttävän olon. Aamut on vaikeita ja nukkuminen vaikuttaa asiaan paljon, siis se jos nukkuu huonosti ei päiväkään ole yleensä kovin hyvä.

Nyt mietin josko paniikkitaipumukseni takia lopettaisin alkoholin lisäksi kokonaan kahvin ja tupakan. Pystyy näköjään elämään mainiosti ilmankin.

Mä söin töissä ollessa aina aamupalan ja töissä jotain eväitä ja kotona jotain vielä lisäksi. Nykyään syön kerran päivässä ja yleensä joskus klo 17.00 jälkeen, ei kovin terveellistä, tiedän.

OT: Sulla on nyt rankkaa joten hemmottele relaxoi itseesi ja jos tupakka tuntuu piristävän niin jätä muut pois
tai vaikka 1 kupillinen kahvia päivässä jos se piristää, ideoi, ja tupakkaa päälle jos se tuntuu siis istuvan hemmotteluusi :slight_smile:

Ts tee mitä mielestäsi tuntuu hyvältä kunhan se alko ja liiat lääkket pois, anna muille asioilles aikaa eli korjaa niitä myöhemmin jos haluat?

Syö hyvää juo vettä kivennäisiä, jo haavojenkin paranemisen takia (joku monivita ainakin ja jos jaksat C, D3, omega, seleeni, sinkki, moni B jne)

Kyllä alkaa sujuun! :slight_smile:

Hieman offin puolelle saattaa mennä, mutta menkööt.

Eilen laiskottelin pitkälle iltapäivään, vaikka olin herännyt jo hyvin varhain, mutta sitten iltapäivästä sain jonkin ihme piristysruiskeen(peräisin ihan omista aivoistani siis, ei mitään ulkopuolista substanssia :mrgreen: ), aloin touhottaa oikein kovasti, mm. kävin hoitamassa isot kauppaostokset, vaikkei niillä olisi ollut edes mikään kiire(No, parempi toki ajoissa), puhuin ihan liian pitkän puhelun(omaan laskuuni :unamused: ) erään kaverin kanssa ja teimme vaikka mitä suunnitelmia, puuhastelin kotosalla yhtä sun toista pientä ja kahviakin oli pakko alkaa kitata vielä illasta, kun niin kovasti himotti, vaikka tiedänkin, että liian myöhään juotu kahvi syö yöuniani tehokkaasti. Eipä sitten tullut unta, kuin pari tuntia. Toisaalta oli sellainen olo, että olisin voinut nukkua pidempäänkin, eli en herättyäni ollut tyystin virkku, mutta toisaalta tuntui, että parempi nousta, kun tuskin saan enää enempää unta, eikä mua nyt oikeastaan liikaa väsytä.

Hypomaanisena(en koe tällä hetkellä olevani siinä tilassa, ihan hyvä perusmielialani kyllä on) riittää oikein hyvin 2-3 h unta per yö ja useampana yönä putkeen ja aamulla(tai yleensä aamuyöstä) pomppaa pystyyn, kuin Duracell-pupu ja on reippaana valmis päivän toimiin. Elimistöllehän moinen on kuluttavaa pidemmän päälle, mutta pää ei ymmärrä sitä siinä tilassa kunnolla ja mitäpä sitä väkisin yrittää nukkua, jollei yhtään huvita/väsytä.

Ns. normaalisti(mitä lie meinaakaan) herään monesti jokseenkin ahdistavaan oloon. Jos mulla on ihan hyvät fiilikset, eikä mitään oikeaa ahdistusta/masennusta/stressiä päällä, niin tuo olo menee hyvin nopeasti ohitse, kunhan nousen ylös, eikä se ole muutenkaan mitenkään häiritsevän voimakas. Mukavimpia ovat juuri ne aamut, kun heräilee rauhallisesti ja huvittaa tosiaan jäädä hetkeksi venymään ja vanumaan sänkyyn ennen kuin nousee kahvinkeittoon ja tupakalle. Noitakin on nykyisin ilahduttavan usein :slight_smile: . Väliin mulla on myös niitä suoraan syvästä unesta heräämisiä, jolloin en hetkeen tajua lainkaan, missä olen tai edes kuka ylipäätään olen :laughing: (Eivät liity mitenkään suoraan mihinkään päihtymystilaan :mrgreen: ), enkä koe niitä mitenkään erityisen epämiellyttävinä. Väliin noissa heräämisissä tuntuu siltä, että uni jäi jotenkin vaillinaiseksi, mutta joskus taas tunnen itseni hyvinkin levänneeksi suoraan syvästä unesta herättyäni.

Jos mulla on paljon univelkaa alla, niin todella pitkä uni virkistää, mutta muuten yli 8 h unet lähinnä väsyttävät ja tekevät vetämätöntä oloa. Se voi tosin johtua siitäkin, että ns. liikanukkuminen on vain seurausta jonkinasteisesta masentuneisuudesta, vaikkei se olisikaan kovin selkeää ja voimakasta :confused: . Jos jätetään hypomaaniset vaiheet laskuista, niin tarvitsisin min. 6 h unta yössä tai muuten päivä menee hieman hitaalla ja aamulla olen kärttyinen, eikä mikään tunnu onnistuvan. 2-4 h unillakin kyllä pärjään pari vrk ilman hirvittäviä ongelmia, mutta eipä se kovin kivaa ole. 7-8 h yhtäjaksoista(pienet väliheräämiset eivät häiritse, mikäli saan heti uudelleen hyvin unenpäästä kiinni), hyvälaatuista unta on optimini. Jos univelkaa on kertynyt pahasti niin silloin min. 10 h putkeen, jonka saan kyllä tarvittaessa onnistumaan riittävällä lääkityksellä, enkä tarkoita edes neuroleptejä. Niitä otan vain sellaiseen unettomuuteen, joka alkaa tosissaan enteillä psykoosia. Joka yö mun ei todellakaan huoli lääkitä itseäni pitkään uneen, vaikka pientä unettomuutta taustalla olisikin, koska sillä menolla lääkkeet menettävät pian tehonsa, enkä näin ollen saisi kuitattua niitä kunnon univelkojani millään sitten, kun niiden aika tulee.

Aamuisin mun on saatava kahvia melko pian heräämiseni jälkeen(poislukien krapulat tai pirilaskut) tai muuten mistään ei tule mitään :smiling_imp: . Usein lataan kahvinkeittimen jo illalla valmiiksi, jotta se on helppo vain napsauttaa päälle ja kahvintippumista odotellessa voi käydä mukavasti tupakalla. Ruoka ei maistu mulle todellakaan aamuisin, vaan mun on oltava useampi tunti hereillä ennen ja juotava riittävästi kahvia ennen kuin pystyn syömään mitään. Jos mulla on aikainen lähtö aamusta jonnekin, lähikauppaa pidemmälle siis, yritän kuitenkin syödä vaikka väkisin edes jotakin pientä, jottei verensokerini romahtaisi yllättäen tyystin, mikä ei ole mukavaa sekään :angry: .

^ Hyvin samoin mullakin eli yli 8 h on masista ja min vois olla jopa skarpeimmilaan 6 h jälkeen jos uni ok

Toi yli 8 h on sellaista unien sekamelskaa pyörimistä eli kurja olo vaan ja 5 kuppia kahvia kun normisti 2 riittää :slight_smile:

Aika ajoin aikaisen aamuheräämisen ja aamukahvin jälkeen lähden jopa lenkille ja sitten vasta aamupalaa…

Lapsena ja teininä olin iltavirkku, mutta nykyään oon usein virkeimmilläni aamuisin ja pidempään kuin kymmeneen nukkuminen on todella harvinaista, vaikka yöunen laadun kanssa onkin ajoittain ongelmaa isostikkin.

Musta on ihanaa juoda aamukahvi ihan rauhassa, ehkä lukea tai kirjoittaa, parhaassa tapauksessa tulee joogattuakin.

Se on sit vasta kun muutaman tunnin on ollut hereillä niin alkaa iskeä ketutus ja väsymys ja sellanen fiilis ettei usko “selviävänsä päivästä”.

Hauska kuulla että jotkut nauttii aamusta, herää virkeänä jne! Oon kade…

Ja siis yöunesi sujuu hyvin ja millä “poppakonstilla” ja mihin aikaan illalla aina nukahdat?

Ip-torkkuja?

Itselläni oli karsee pätkäyöuni (nenä/pääkipujakin)ja sen mukainen aamu, yöllä ja aaamulla hikoiluakin…

Aamut alkaa usein hyvin tyypillisesti aivan samoin kuin tänäänkin:

Herätys 7:00 ja ylös sängystä, vapopäälle ja suihkuun/hammaspesulle hymy naamalla sekä virkeänä/hyvin nukkuneena. Hitsataan 1-2g ja sitten aamupalaksi smoothie (hedelmä, marjoja, siemeniä, pähkinöitä, levää) kananmuna sekä kinkkua sinapilla+maitoa. Duuniin—>

Joskus aamuni alkoivat näin:

Herätys 14:00, erittäin paha masennus, ahdistus ja bentsoreflat sekä maailmanlopun krapula päällä. Heti suoraan pakkasesta votkaa ja lantringiksi tuoremehua fifti-fifti sekoituksella isosta tuopista. Kyytipojaksi kourallinen bentsoja (opamox, rivatril, tenox, xanor, temesta) ja sitten pystyi vasta alkaa miettimään mitäköhän sitä tänään tekis…? No ei ainakaan duunia tai mitään muutakaan kovin järkevää, sehän nyt ainakin oli selvä :smiling_imp:

En meinaa saada puhelimella lainauksia toimaan, mutta vastatakseni torpanäijän kysymykseen niin mä en oikeastaan nuku kovin hyvin vaikka heräänkin varhain. Mut rutiini ja se et tykkään aamun hiljaisista tunneista kai vaikuttaa siihen että ainakin herätessä meininki on ihan jees. Sit touhuun kaikkee tervehenkistä pitkin päivää vaikken aina jaksaiskaan, on vähän pakko kun se on tän mun pääni kanssa äkkiä lanssireissu psykiariselle osastolle muuten…

Hienoa, tostaa saa potkua aamuheräämiseen, hyvä sekoitus jolla jaksaakin!