Off-topic: Lempidokumentit?

Rakastaako joku muukin dokumenttielokuvia? Ajattelin, että jos löytyy kiinnostusta aiheeseen liittyen niin tässä ketjussa voitaisiin kertoa ja keskustella omista lempidokumenteista. Itse en nimittäin juurikaan varsinaisia elokuvia niin hirveästi katso, enkä löytänyt ketjua joka käsittelee aihetta jo entisestään.
Aloitan: Itseäni kiinnostavat lähinnä politiikkaa, filosofiaa, uskontoa, huumeita ja huumepolitiikkaa sekä sosiaalitieteitä käsittelevät dokumentit.
Tähän mennessä itselleni mielenkiintoisimmat ja nautinnollisimmat dokumentit ovat olleet:
The Third Jihad: Radical Islam’s Vision For America <— (Pelottava. Ei voi muuta sanoa.)
Obsession: Radical Islam’s War Against The West <— (Hieman samaa asiaa kuin The Third Jihadissa, mutta laaja-alaisemmin käsiteltynä.)
Is Alcohol Worse Than Ecstasy?
American Drug War: The Last White Hope <— (Vanhaa kauraa iso osa tuosta informaatiosta, mutta kyllä siellä uutta ja yllättävää tietoakin oli. Hyvin jäsennelty ja leikattu, sekä hyvin hyvin mielenkiintoinen. Suosittelen lämpimästi!)
BBC: The 20 Most Dangerous Drugs <— (Jännää tutkimusfaktaa, vetää koko käsityksen huumepolitiikasta selälleen.)
Zeitgeist <— (Mielenkiintoinen ja hieman huvittava, mutta muuten hurjaa kuraa kaikkine salaliittoteorioineen.)
Devil’s Bible <— (Codex Gigas, en tiedä onko tuttu. Käsittelee kyseisen opuksen historiaa ja siihen liittyviä myyttejä.)
Around the World in 80 Faiths <— (Todella hyvä katsaus eri maailmanuskontoihin ja kulttuureihin. Suosittelen.)
The Great Philosophers: An Introduction Into Western Philosophy <— (Dokumenttisarja, suosittelen kaikille asiasta kiinnostuneille.)
Examined Life <— (Nykyfilosofiaa, mielenkiintoisia ihmisiä ja mielenkiintoisia kantoja.)
World War II: Behind Closed Doors <— (Uusi katsaus tapahtumiin, jotka laukaisivat toisen maailmansodan, sen päätekijöiden motiiveja sekä taustoja. Hyvää infoa.)
Debtocracy <— (Kreikkalainen dokumentti, joka käsittelee velkakriisiä ja sen taustoja, sekä ehdottaa mahdollisia ratkaisuja.)
The Money Fix <— (Kertoo rahasta ja siitä miten sillä pelataan nykymaailmassa.)
After Democracy

Siinä ne sitten olivatkin. Ihan pieni lista, joo… :wink:

Zeitgeistiin taisi olla kaksiki jatko-osaa jo.
Ja toi “Rauhan Uskonto”-parivaljakko sinällään kiinnostaa kun kuitenkin aika ajankohtainen. Helppo uskoa noita, ku itekki Koraania jonku verran lueskellu ja katellu Britannian ongelmia ni ei oo niin hurja ‘stretch of the imagination’ noiden uskominen. Oikeestaa aika naurettavaa se noiden lähi-idän maiden meno loppujen lopuks ainaki mun mielestä. Ja ku kattoo miten media suhtautuu kaikkii ketkä kehtaaki kyseenalaistaa Islamia ni ei todellakaan vaikea uskoa että joku salaliitto ois olemassa.
Sinällään ei paljoa noita Suomen historiasta tehtyjä dokumentteja tule katsottua, ehkä jotain talvi- ja jatkosodasta tehtyjä. Mielenkiintosiahan noi on tietenki omalla tavallaan, mut jotenki vaa kiinnostaa huomattavasti enemmän maailman tapahtumat yleensä.

topdocumentaryfilms.com/ <---- Tuolta löytyy muuten dokumentteja vähän joka lähtöön, alieneista muinaiskulttuureihin.

Suosittelen: “Who killed the electric car?” Asiaa öljyteollisuuden lobbauksesta, millä tapettiin californiassa kukoistanut sähköautokanta.

No emmä tätä lempidokkariks voi sanoa, mut oli mul perhesyistä tarpeen ja hyvä: tiededokkari, joka tuli Alzheimerin taudista ja A-potilaiden omaisista Alzheimer-päivänä viime keskiviikkona, lienee viel nähtävis Areenas. Tällasia ajatuksia, lauseita siinä oli:

[b]"Alzheimerin taudin kanssa kamppailevat perheet tuntevat usein syvää sosiaalista häpeää.

• Kaipaatko koskaan miestä, jonka kanssa menit naimisiin?
  • Kaipaan. Monta kerta haluaisin kutsua häntä. ´Olen täällä. Miksi jätit minut yksin?´
  • Tarvitsetko koskaan olkapäätä, jota vasten itkeä?
  • Tarvitsen. Joskus se on omani, joskus lasteni.

Omaishoitaja kantaa aina vastuuta mukanaan. Vastuu on aina läsnä.

Dementia synnyttää tyhjiön.

Hän hiipui ja hiipui, ja viimein hän oli poissa.
As time goes by…

Nyt tiedän, että elämä jatkuu.
Elämä on kallisarvoista.
Emme pidä sitä itsestään selvänä…"
[/b]
Tribute to my sister. To my whole family.

Suurin osa tosi-elämästä kertovista dokkareista, esim. Tosi tarina; selvisin masennuksesta/skitsofreniasta tms. Lisäksi 4D-dokkarit sekä useat tietoon pohjautuvat dokumentit. Kiinnostaa kaikki ihmismieleen tai sairauksiin erikoistuneet dokumentit, samoin maapallon/ihmiskunnan historiaan pohjautuvat dokumentit. Myös sota/kidutus-dokumentit kiinnostavat, samoin vankikarkureiden tai poliisien dokumentit. Myös historiankirjojen suuret tapahtumat kuten 9/11 dokkarit tms. kaikilta tahoilta (tietenkin myös salaliitto-teorita) kiinnostavat. Politiikasta kertovia dokumentteja katson myös, tosin suodatan niistä pois median omat mielipiteet ja etsin lisää (oikeaa) tietoa netistä muualta kuin suomalaisilta sivuilta… Ohjelmat joissa kerrotaaan esim. jonkun mielenkiintoisen esineen toimintaa (kamera, sillan rakentaminen jne), kiinnostavat…

Itseasiassa aika harvat dokumentit eivät kiinnosta… Ennemmin katson ohjelmia joissa on faktaa kuin keksityt tv-ohjelmat. Katson myös dokumentteja, jotka perustuvat uusimpiin tutkimuksiin esim. huumeiden, lääkkeiden, luontaistuotteiden tai mt-sairauksien vaikutuksista aivoihin… Vaikeampi keksiä mitkä dokkarit mua ei kiinnosta… Monien ihmisten elämäntarinat kiinnostavat myös, tosin niistä valitsen vain ne, jotka ovat itselleni tärkeitä; kaikkea ei voi katsoa ajanpuutteen takia… Lisäksi kaikki dokumentit jotka jotenkin sivuavat ammattia jota opiskelen, tulee katsottua…

Toisinsanoen, kaikki nippelitieto kiinnostaa jos lähde on luotettava. Dokumentit ovat mun mielestä mitä parasta viihdettä ja siihen kun lisää tutkimukset ja tilastot niin mikäli lähteeseen luottaa, pysyy helposti ajan tasalla monessa asiassa… :slight_smile:

^Ne 4D tautidokkarit tai siivousdokkarit… Onhan niistä lukenut sit muualta jos ei kaikkea usko… Mä en usko tän maan mediaan, seiska ja hesari on viihdettä, samoin taloussanomat. Oikeaa tietoa halutessaan asiat pitää tarkistaa muualta…

Aina tulee esiin joitan ihme “sattumia” ja osaahan noista suodattaa pois sen osan mainoksellisuudesta samantien… Mikäli katson salkkareita niin en hetkeäkään usko tai itseasiassa tiedän että mielisairaala tai putka ei ole lähelläkään sellainen paikka ku annetaan ymmärtää, samoin joku vankilasarja jne. No nuo 4D dokkarit on kyllä viihdettä mulle; kyllä mä katson sellaisia dokkareita lisäksi, joiden “totuus” on yhden-6 ihmisen näkökulma maailmassa… Eli ei lähelläkään totuutta. Osa on totta kuten oireet… Mä itseasiassa pidän kaikkia dokkareita lähestulkoon joita tv:stä tulee, jollain tasolla viihteellisenä. Esimerkiks eläin-dokumentit voi olla kuukausien ajalta kuvattuja tms.

Kattoin eilen toivoa antavan tiededokkarin Alzheimerista. Itävallasta holokaustin aikana Amerikkaan paennut hemmo, Eric Kandel. Saanut Nooppelin palkinnon muistia koskevista tutkimuksistaan. Haluaa selvittää Alzheimerin syyt ja löytää toimivan hoidon, lääkkeen :slight_smile: . Oli huomannut, että muillakin eläinlajeil muisti heikkenee vanhemmiten, mut esim. hiirille e i tule alzheimeria, sikäli ku muilekaan eläimil… Oli sil teorioita siitä, mistä se johtuu, mut unohtu jo :unamused: . Katon uurestaan! Toivoa tarvitaan. Osa a-taudista on perimään liittyvää, joten lienen riskiryhmäs myös itse, koska suvus sitä paljon… Onhan siihen nykyisinkin lääkkeitä, erilaisista tautia koskevista hypoteeseista ja teorioista kehitetty, mut yleinen käsitys lienee se, että parantaa ei voi, mut lääkkeil on mahdollistaa hidastaa etenemistä. Tyyppi oli muutenkin todella innostunut asiasta ja miellyttävä muutenkin! Juu, diggaan dokkareita… Ainakin sellasia, jotka antaa toivoa, olematta kuitenkaan hölönpölöä… :slight_smile: .