Tuntuupa tutulta, tosin me olemme askeleen pidemmällä.
Olen itse elänyt lasisen lapsuuden, faijani joi rapiat kolmekymmentä vuotta ja kuoli “ojan pohjalle” hiukan yli kuuskymppisenä. Tästä johtuen oma suhtautumiseni holiin ja ennen kaikkea riippuvuuteen on hämmentävä. Meillä ei ole lapsia koska en halua ottaa mitään riskiä että siirtäisin perinnön eteenpäin.
Olen käyttänyt itse koko aikuisikäni alkoholia paljon, olen siis itsekin suurkuluttaja.
Nykyisen mieheni kanssa olemme olleet yhdessä 15 vuotta, ja koko tuon ajan vapaa-ajan viettoomme on liittynyt alkoholi. Perjantaisin tottakai, saunomista ja tissuttelua, lauantaisin lenkkeilyä ja puutarhahommia ja ruuanlaittoa, ja tietysti olutta. Sunnuntaisin enää vaan muutama, koska maanantaina pitää kyetä töihin. Viikolla ehkä keskiviikkona vähän (pullo viiniä per lärvi), torstaita oli turha kuivatella kun kohta oli kuitenkin perjantai. Koko ajan siis töissä käyden ja harrastaen aktiivisestikin liikuntaa. Tämä ei ole ollut ongelma. Meillä on todella hauskaa yhdessä, siis silloin kun kumpikin ottaa. Mikäs siinä on istua notskilla ja naukkailla olutta ja parantaa maailmaa. Kumpikaan ei koskaan vedä mitään örvilärvejä, eikä kuvioon ole kuuluneet kapakassa käynnit eikä väkivaltaisuus. Silti siis riskirajat paukkuvat tuplasti tai triplasti viikon aikana.
Ongelma syntyi kun minä rupesin pohtimaan alkoholinkulutustani ja rupesin vähentämään. Ensin lopetin sunnuntain loiventavat. Seuraavaksi siirsin aloituksen rajaa entisestä puolesta päivästä iltapäivä kolmeen tai neljään, ja silloinkin aloitan ykkösoluella. Viikossa pitää olla vähintään neljä täysin tipatonta päivää. Näin siis MINÄ päätin.
Mies on jatkanut entiseen malliin, tipattomia päiviä on yleensä kaks tai kolme viikossa. Muina arkipäivinä ottaa ehkä 6 olutta, joskus luvalla ja joskus salaa ja valehtelee mulle päin naamaa ettei ole juonut mitään. Se v…ttaa kaikista eniten että valehtelee, sanois reilusti että otanpa nyt pari olutta lätkämatsin kunniaksi.
Myöntää ongelmansa. On käynyt päihdeneuvolassa, apuna b-vitamiinipiikit ja rauhoittavia, joista oli vielä enemmän sekaisin kuin viinasta. Käynti holiongelmiin perehtyneen psykiatrin juttusilla, mukaan revia-resepti viinapirun karkoitukseen ja mirtzaa unettomuuteen. Kaikki hyvin pari viikkoa ja taas mennään.
En siis tiedä onko ongelman nimi minä, vai miehen alkava alkoholismi? Miksi en saa omaan päähäni, että neljän ykkösoluen juonti vaikka lätkää katsoessa ei ole maailman pahin asia, vaan olen sata varma että moinen vain pahentaa holiongelmaa. Miksi vaadin että mieheni voi ottaa vain silloin kun MINÄ haluan, ja saan hirveän tiltin jos hän juo muulloin? Minähän tässä olen päättänyt vähentää, miksi rustiinamaisesti vaadin että myös hän vähentää. Itsestäänhän sen on lähdettävä. Taas on takana ilta mykkäkoulua eri huoneissa telkkaria katsoen sekä huonosti nukuttu yö koska väitti kivenkovaan ettei ole juonut mitään. No, promillemittari näytti 1,48 promillea… että se siitä.
Piru vasemmalla olkapäälläni sanoo että lähde kun vielä voit, tuo on menetetty tapaus. Enkeli (joskin siipensä ryvettänyt) istuu oikella puolella ja uskottelee että me molemmat pystymme kohtuukäyttöön, jonka määrän määrään siis vain ja ainostaan minä. Rakkaus ei ole hävinnyt mihinkään, mutta jos todellakin elämä on joko mykkäkoulua tai hilpeää humalaa niin valinta on vaikea. Ne pari selvää päivää mieheni on siis hyvinkin hiljainen ja sulkeutunut. Henkinen krapula on aina kova ja fyysinen krapula uuvuttavaa. Voi elämää. Pitäisköhän itsekin vain antaa mennä, sillähän tämä ongelma ratkeaa.