Hei! Olen alle 40v perheellinen isä ja alkoholisti. 3 vuoden aikana ehkä pisin tauko on ollut 1kk juomatta. Kymmeniä kertoja olen ”lopettanut” ja haluan lopettaa kokonaan alkoholin käytön, mutta usein retkahdus tulee jo 2-7 päivän välillä. Töissä olen mutta vapaalla korkki aukeaa..Kukaan tuttuni ei tiedä ongelmastani vaimoa lukuun ottamatta. Olen väsynyt tähän jatkuvaan kierteeseen ja siksi kokeilen uutena tätä keskustelufoorumia jos saisi tukea teistä muista lopettajista. Elämässä muuten kaikki niin erinomaisesti, mutta riippuvuus alkoholiin on raskasta, masentavaa ja uuvuttavaa.. Tahdon silti toiveikkaana uskoa, että tämän sairauden pystyy selättämään, mutta se vaatii raittiina pysymistä. Minulle ei ole olemassa yhtä kaljaa vaan aivot vaatii heti kunnon kännin. Tässä tälläinen lyhyt sepostus tilanteestani. Ajattelin tänne epäsäännöllisen säännöllisesti päivittää tätä uutta matkaa. Hyvää syksyä!
@NaapurinKeijo : Kiva kun kirjoitit. Kuvaat hyvin alkoholin käytöstä seuraavaa väsymystä ja uupumusta. Tämä oli suurin syy omaan lopetukseeni. Inhosin sitä, että oli aina niin jaksamaton ja masentunut olo. Toivon, että löydät pikkuhiljaa asioita, jotka tuottavat sinulle mielihyvää ja antavat energiaa. Ehkä ne ovat jo ympärilläsi ? Tsemppiä !
@Maukkis Kiitos kivasta viestistä! Mukavalta tuntui tsemppaava kommentti🙂 Päivä kerrallaan mennään ja odotan jo, että pääsee pahimman yli. Ehkä tämä foorumi oli oikea paikka. Jännittävää👍🏻
Moi @NaapurinKeijo , tervetuloa! Tulit oikeaan paikkaan ja me täällä tiedämme hyvin tuon masentavan uupumuksen, johon itsensä saa upotettua juomalla tarpeeksi paljon tarpeeksi usein.
Monet meistä täällä tietävät lisäksi myös, kuinka yllättävän nopeasti se uupumus alkaa hellittää ja kuinka värit palaavat sen masentavuuden tilalle.
Kun on tottunut juomaan säännöllisesti, ensimmäiset päivät ja viikot voivat olla niitä hankalimpia. Silloin kannattaa tulla tänne kirjaamaan ylös ajatuksiaan ja saamaan tsemppiä muilta. Myös muiden ketjujen lukeminen voi auttaa ymmärtämään, että toipuminen tapahtuu monella suht samalla tavalla taustasta ja elämäntilanteesta riipumatta.
Kiva kun aloitit oman ketjun. Tsemppiä, olet matkalla kohti parempia päiviä kuin uskotkaan!
@Räpistelijä Kiitos viestistä! On mukava huomata, että täällä on sellainen yhteisöllisyys ja hyvä ”me” henki.
Lueskelinkin tuossa muitten ketjuja ja moneen asiaan pystyin samaistumaan. Hyvä fiilis tulee kyllä tästä keskustelu paikasta.
Tervetuloa @NaapurinKeijo!
Itse olen vielä ihan alkutaipaleella moneen muuhun verrattuna mutta olen kyllä samaa mieltä että ihan ehdottomasti tänne kannattaa kirjoittaa vaikka päiväkirjana itselleen jos ei muuten ja lueskella muiden kertomuksia, niistä saa vertaistukea, tää on aivan huippu yhteisö! ![]()
Tervetuloa! Ehdottomasti näin se on. Siihen uupumukseen minäkin lopulta kyllästyin. Ja siihen, että en enää tunnistanut itseäni. Alkoholi vei sen ihmisen, jonka tunsin, mutta nyt pikkuhiljaa hän alkaa kuoriutua esiin. Tämä on ihan huippu yhteisö ja paras keino itselle on ollut välttää retkahduksia on ollut käydä täällä päivittäin joko lukemassa tai sitten myös kirjoittamassa tuntojaan. Monta kertaa on pitänyt hieraista silmiään, että joko minä tuon jo kirjoitin tänne, kun on lukenut toisten tekstejä. Niin samaistuttavia ovat tarinat siitä miten alkoholi ottaa vallan. Sille voi antaa turpiin ja ottaa elämänsä takaisin!!!
@Nellaelina @kaaosteoria66 Kiitos teille molemmille!
Ihan huippua kun löysin tämän sivuston.
Tervetuloa @NaapurinKeijo porukkaan!
Hieno homma että kirjoitit tänne. Toistelen vain kaikkea edellä kirjoitettua… samoin minäkin väsyin ja kyllästyin lopulta omaan epätoivoiseen alkoholin käyttööni. Minullakin oli elämässä muuten kaikki, vielä, oikein hyvin, mutta riippuvuus alkoholiin oli raskasta, masentavaa ja uuvuttavaa. Alkoholin käytöstä oli kaikki hauska kadonnut jo ajat sitten, se vain masensi. Olikin uskomaton miten nopeasti alkuviikkojen jälkeen elämääni syttyi valot ja palasi värit. Alkoholin käytön lopettaminen on ollut paras päätös aikoihin.
@Metsanpoika Kiitos viestistä! Toistan itseäni ja sanon vielä kerran, että kertakaikkisen hienoa kun löysin tämän paikan. Ajatuksena on tänne ehkä jakaa vähän kuulumisia ja varsinkin lukea ja tsempata muitakin. Totuuden nimissä mainittakoon, että edellisestä ryyppäyksestä jäi muutama juoma joita en vaan voinut kaataa viemäriin. Kurkusta alas ne menevät. Se on jotenki väistämätöntä, kun alkoholia kerran on talossa.. Asia hävettää ihan todella paljon😫 Mutta mielestäni tässä kohtaa on pääasia, että alkoholia ei enempää kaupasta osta. Uskokaa tai älkää, mutta nyt on jotenkin tosi vahva fiilis, kun saa ”anonyymisti” jakaa näitä asioita ja lukea toisten juttuja. Juomisesta en ole nauttinut pitkään aikaan ja se on aivan pakkomielle ollut hakea juomaa tilaisuuden tullen. Täytyy olla aktiivinen täällä ja muutenkin opetella olemaan 2.0 versio itsestäni.
Miksi?
@Räpistelijä Uusi jäsen ryhmässä ei tarvitse tälläistä kommenttia.
@Räpistelijä Olen pahoillani jos rehellisyyteni aiheutti mielipahaa ja ihmetystä. Tarkoitus on kyllä jatkossa olla selvänä ja kiitos siitä kuuluu myös teille. En tänne olisi tullut jos en olisi tosissani ja haaskaisin vain muidenkin ”aikaa”. Hyvää yötä!
En usko hieman hänen tyyliään jo täällä seuranneena, että @Räpistelijä tarkoitti tuolla kommentillaan mitään sen kummempaa: se oli vain kysymys, jonka äärellä olen itsekin pyörinyt. Miksi kaapissa pitää olla alkoholia, jos pyrkii raittiuteen ja jos tietää, että se siellä polttelee? Se on hyvä aina testata itseään näillä ehkä hieman hankalillakin kysymyksillä.
MInäkin olen toiminut juuri kuvaamallasi tavalla. Kotona on ollut juotavaa - ehkä jopa pullo tai sitten pullonpohja. Sitä on löytänyt itselleen kaikenlaisia perusteluja miksi sitä juomaa ei ole voinut kaataa pois: vaikkapa koska se on ollut kallista - tai sitten tämä on nyt se vihon viimeinen kerta tai se on ollut siellä todisteena itselle, että voin hallita juomista. Siellä ne pullot nyt vaan ovat kaapissa. Ähäkutti en ole juonut. Ja silti ne juomat ovat poltelleet mieltä. Jossakin äkillisessä vimmassa olen saattanut kaataa osan pois, mutta vielä olen jättänyt jonkun tilkan. Miksi? Koska olen alkoholisti joka uskottelee itselleen, että voi juoda ns normaalisti. Ottaa drinkin ja sitten unohtaa asian vaikkapa viikoiksi ilman, että se pullo siellä huutelisi mitenkään. Ihan yksinkertaista.
Itseä on myös täällä sivustoilla joku aina välillä haastanut ajattelemaan sen kuuluisan laatikon ulkopuolelta. Tästä kiitokset erityisesti @Teme70 lle, joka parikin kertaa on herätellyt ajattelemaan näillä joidenkin mielestä ehkä “kärkkäilläkin” kysymyksillä. Joskus se on ärsyttänyt, mutta yleensä niistä ajatuksista on seurannut vain hyvää ja päihdeminä on hellittänyt otettaan, kun on ymmärtänyt miksi on toiminut kuten on toiminut.
Mutta hyvä alku on rehellisyys. Erityisesti itselle. Hyvää yötä kaikille. Jatkamme harjoituksia huomenissa.
@kaaosteoria66 Kiitos viestistä ja hyvää yötä sinullekkin. Hänen kommentti ei minua suututtanut, mutta tuli ahdistunut olo ja ajattelin, että olisiko pitänyt ns. Valehdella itselle ja tänne olemalla hiljaa. Nyt ei ole enää kotona missään alkoholia. Tästä suunta vain ylöspäin🙏
Super!!! Ja minusta oli hienoa, että olit rehellinen koska noin se juuri olisi mennyt. Minä olen aikoinaan kirjoittanut tänne hurskaita asioita, vaikka todellisuus on ollut jotakin aivan muuta. En ole uskaltanut olla rehellinen edes anonyymisti. Mutta silloin olenkin vielä ollut sillä matkalla rehellisyyteen ja raittiuden harjoitteluun.
Rehellisyys on tärkeää tällä tiellä. Olet varmasti jo nähnyt (tai ainakin tuntenut itse) kuinka kurjaa se salailu on. Ihan hyvä haastaa, tai antaa jonkun muun haastaa itseään vaikeillakin kysymyksillä. Ja todellisuudessahan niihin ensimmäisenä vastaa se viinamörkö jonka mielestä on ihan ok ottaa silloin tällöin tai ihan vähän tai kerran vielä. Se on se tuttu ja turvallinen tapa ajatella ja toimia. Tai no ei siis turvallista alkoholin käyttöä tietenkään olekaan mutta toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan
Nyt vaan kerrot itse sille viinamörölle että katsopa kun kaadan nämä loput nyt viemäriin ja sinä et asialle mahda yhtään mitään! Niin sanotusti näytät sille mistä kana pissii
Ja kunpa olisikin noin helppoa, ei tietenkään ole. Muutenhan jokainen meistä olisi tehnyt sen jo ajat sitten. Nyt vaan päivä kerrallaan, vaikka hetki kerrallaan. Selviät kyllä! ![]()
Ja tässähän paraskin kokemus puhuu kun 3 kk juomatta ![]()
@kaaosteoria66 on oikeassa. Esitin vain kysymyksen, yhdellä sanalla. Sävyn voisi halutessaan tulkita myös ystävälliseksi, sillä minun puoleltani se kyllä sitä oli. Nyt se vaan tulkittiin muuksi.
Alkoholinkäytön lopettamista aloittelevalle kysymys vaan on aika oleellinen.
Tämä on tosi hieno alku ja varmasti helpottaa omaa oloa ensimmäisinä päivinä. Tsemppiä edelleen @NaapurinKeijo ja kaikkea hyvää, tarkoitukseni ei ole ollut aiheuttaa sinulle ahdistusta.