Juon liikaa.
Hei vaan.
Olen ihan uusi käyttäjä ja kuten yllä on niin vaikka ajatellut olen asiaa jo kauan niin nyt sen ensimmäistä kertaa ääneen ilmaisen. Juon tosiaan liikaa. Ongelma ei ole baareissa notkuminen vaan se, että ns. rankan työpäivän jälkeen istahdan sohvalle ja avaan siiderin. Sitten toisen. Ja kolmannen.
Myös silloin kun jotain hienoa on tapahtunut niin pitää hakea vaikkapa pullo viiniä. Tottakai, koska on juhlistettava vaikka uutta työtehtävää tai onnistumista harrastuksen parissa. Ja sitten kun ajattelen, että otanpa tästä lasillisen niin hups… pullo onkin tyhjä kohta.
Juon viikolla varmastikin noin 5 kertaa ja vastuullani olevia tehtäviä on jäänyt tekemättä usein. Juomisen jälkeen tunnen suurta syyllisyyttä ja masennusoireet ovat pahempia. Olo on vetämätön ja mikään ei huvita. Eli alkoholin käytön haittavaikutuksista löydän itsessäni useita. Pitää siis ainakin vähentää ellei lopettaa kokonaan.
Toivoisin täältä tsemppareita, koska yksinäisenä ihmisenä niitä ei läheltäni löydy. Kiitos teille!
Moicca.
Pohdit tuossa kirjoituksessasi kun eri “syistä” otat siiderin & muutaman tai sitten viiniä,se menee juuri noin että alkoholille perso etsii aina verukkeita miksi ottaa muutama paukku.
Pitkänlinjan alkoholistina voin varmuudella kertoa että vaikka juot kuinka vähän tai paljon niin koskaan mikään asia ei muutu oikeasti paremmaksi, ei sinulle eikä läheisillesi.
Minulla meni neljäkymmentävuotta tajuta se tosiasia, mutta nyt kun olen jo useita vuosia ollut alkoton niin voin vakuuttaa että nyt taas elän oikeata elämää niin kuin silloin kun en vielä ryypiskellyt.
Ainut asia missä alkoholinkäyttö minua jeesas oli eston poistajana, uskalsin sanoa ja tehdä asioita joita en selvinpäin pystynyt toimittamaan.
Sain nuorenamiehenä neitosille kerrottua kuinka sieviä he olivat ja uskasin suudella estoitta sitä en tarkkaan tiedä mitä vastapuoli tuumasi käytöksestäni mutta ainakin minä olin rohkeampi.
Tosin jo alle parikymppisenä kuulin kun minusta juteltiin ja arveltiin että onkohan sillä alkoholiongelma.
Tässäkin käy ilmi se itsekkyys mikä holistilla on olemassa, minä haluan vinaa eikä siinä muitten toiveet paljon painanut.
Sinulle ystäväiseni sanoisin niin että mitä nopeammin lopetat tissuttelun ja kysyt itseltäsi usetita kertoja miksi edes juot.
Voit vaikka listata itsellesi plussat ja miinukset alkoholista ja vertailla tulosta ja sitten päätellä mikä olisi johtopäätös.
Elämä selvinpäin on oikeasti aivan mahtavaa ja jos ei löydö sopivaa kohdetta säästyvälle rahalle niin aina sen voi lahjoittaa sopivaan kohteeseen koska juomalla se varmasti menee täysin hukkaan.
Tänne kirjoittamalla voi ainakin itseään auttaa ja joskus myös toiset voi saada sopivia vihjeitä kuinka tulisi toimia että elämä olisi keveämpää ilman alkoholin tuomaa lisä taakkaa. 
Ensimmäiset sanasi kertovat kaiken oleellisen, jonka itsekin tiedostat hyvin. Oisko seuraava projekti kääntää nuo aloituksesi sanat “Join liikaa” ja tehdä toimenpiteet, jotta voit sen todeta ihan ääneen itsellesi ja muille.
Tilanteesi kuvastaa hyvin sitä tunnetta, joka itselläni oli reilu vuosi sitten. Tiedostin selkeästi ja näin negatiiviset vaikutukset, mitä liika juominen elämässäni aiheuttaa ja tulee edelleen aiheuttamaan yhä pahemmin, ellen tee asialle jotain. Niinpä tein päätöksen lopettaa juominen kokonaan ja raitista elämää opettelemaan. Nyt ei kaduta tippaakaan, että tein sen päätöksen, olen aivan eri ja uusi ihminen siihen juoppoon verrattuna, joka olin. Minäkin “Join liikaa”.
Sulla on kaikki mahdolisuudet ja valttikortit muuttaa asioita, mikäli päätät sen tehdä. Kenenkään ei tarvitse sanoa sinulle, mihin juomisen jatkuminen todennäköisesti johtaa, tiedät sen itsekin varsin hyvin, kun uskallat katsoa avoimesti tilannettasi ja tunnustat ongelmasi rehellisesti itsellesi.
Auta itseäsi, olet sen arvoinen.
Heps, mitäs kaikkea muuta kemikaalikimarasta löytyy? Meneekö kaffea, tupakkia? Kaikki kun vaikuttaa kaikkeen, ja usein yllättävän salakavalasti. Itse olen huomannut että ainaskin kofeiini aikaansaa työpäivän aikana sen verran stressiä, jota illansuussa on lähes pakko “nollata” stressaantunut ja vauhdikas olotila alkoholilla. Niinä päivinä kun ei kaffea käytetä, on huomattavasti helpompi olla ilman alkoa.
Kah, kerrankin olen Arkkitehdin kanssa samaa mieltä jostain! :mrgreen: Jos on kofeiinille herkkä (tai vaikkei olisikaan) niin sen kulutus kannattaa musta minimoida tai jos mahdollista, lopettaa kokonaan, ainakin siksi aikaa kun alkoholin akuutit vieroitusoireet - fyysiset ja psyykkiset - ovat pahimmillaan. En mä ainakaan itse edes pystynyt loppuaikoina darrassa juomaan mitään kahvia tai edes kokista, tuli paniikkireaktiota saman tien, ja nytkin kun olen ollut jo jonkun aikaa holitta huomaan stressitasojen nousevan heti, jos juon yli kaksi kupillista päivässä, minkä lisäksi en saa unta yöllä jos juon neljä kuppia päivän aikana, kuten just nyt