Nyt saa riittää!

Raittius. Täältä tulen. Haluan raittiutta, mutta se tuntuu olevan niin kovin vaikeiden kulmien takana.

Olen lukenut paljonkin tätä Päihdelinkkiä, mutta tänne olen nyt rohkaistunut.

En ole mielestäni rapajuoppo, mutta viikonloppujen kännäilyt aiheuttavat suuria moraalisia krapuloita, ja rahanmenoa, josta en pidä. Haaveilen raittiudesta, haaveilen hyvästä omastatunnosta, haaveilen, että löydän raittiuden polun itselleni.

luin jostain, että haaveillessa ja unelmoiden elää tulevaisuudessa.
ei siis tässä hetkessä.
tuossa on hyvä pointti mulle, sillä tämä ohimenevä hetki on oikeastaan kaikki mitä on.
noin ajatellen, ja jos vielä oppisi noin olemaan, ei ole hätäpäivää.
tämän hetken, aina vaihtuvan, pystyy olemaan juomatta ihan helposti.

vaan jokatapauksessa onnea matkaan, mitä se onni sitten lieneekään?..

Moi, lokker.

En tiedä mikä nyt oikein on rapajuopon määritelmä, kai se on kansan suussa kehittyny sanonta näyttävästi alkoholia käyttäviin henkilöihin. Mutta huolestuminen omasta juomisesta on yksilöllistä. Joillekin kerta viikossa on liikaa ja toisille viikonlopun juopottelu. Itse heräsin vasta kun juopottelua oli päivittäin useita vuosia.

Nyt olet itse huolestunut juomisestasi; se on hyvä merkki Olet valmiimpi kohtaamaan raitistumisen haasteet.
Peukkua sinulle.

• Skeba -

Juomahistoriaa ja yrityksiä lopettaa on paljon, valtaisasti. Raittiutta olen yrittänyt hakea monista eri lähteistä: A-klinikalta, terapiasta, AA:sta, omin voimin, toisen voimin. Jollain tavalla AA:n kirjallisuus ja vertaistuki kiehtoo. Antanutkin aikoinaan raittiutta, mistä olen ollut kiitollinen. Ehkä sitä kohtikin menen, mutta Päihdelinkissä on kyllä myös aivan mahtavia kirjoituksia, monet ovat avanneet omia pohdintoja, tai antaneet uutta ymmärrystä alkoholismin pohdintaan.

Nyt on isompi ongelma se, että haluaisin todella haluta raittiutta, mutta se aito halu on viimeisen vkonlopun juomisen jälkeen heikonlainen. Haaveilen seurustelusta, naisesta, juomisesta vain hieman, ja en oikein uskalla uudelle tuttavuudelle kertoa, että haluaisin haluta olla raitis. Mutta ongelma on tosiaan siinä, että halu haluta ei ihan riitä, pitäisi aidosti haluta sitä raittiutta. Minulla on ollut sitä halua aiemmin, mutta aina välillä se on alkanut se aito halu rakoilemaan…

Mistä saisin uuden, aidon haluan raittiuteen, ja ei tämä ole mitään saivartelua, ihan tälleen se menee minun pienessä mielöessä nuo ajatelmat…

se halu kai löytyy sieltä pohjakokemuksesta…
eli kun on tarpeeksi kärsinyt alkaa riittää juoppoilu
tai sitten jää löytymättä
menee haudan lepoon aikanaan juoman voimalla
väittävät, että alkoholisteista ja addikteista pieni osa raitistuu
suurin osa juo/käyttää enemmän tai vähemmän nopealla tahdilla itsensä pihalle elämän pelistä
eli jos se nainen on tärkeämpi kuin oma elämä niin eikun perään ja silleesti…
tai sitten voi sille sanoa, ettei voi juoda ja katsoa miten se sen ottaa…tiiä vaikka ei paheksuiskaan???

• samaa mieltä Foon kanssa :smiley: ja jos nainen/mies lähtee lätkimään juomattomuuden takia, niin ei ole pitämisen arvoinen! Sama myös ystävissä! On se kyllä kumma, kun nykyisin pitää punastellen :blush: kertoa ja pelätä “etten juo!” Eikö se pitäisi olla toisin päin!

Kun on juonut tarpeeksi niin se on aika pistää se korkki kiinni.
Sama ongelma meillä kaikilla on jotka tänne kirjoitetaan. Olen mä välillä ajatellut ettei mulla sentään noin huonosti mene kuin tuolla…vaan toisaalta se sitten kauhistuttaa, että voishan minulla mennäkin noin huonosti kun se viina nyt vaan on jo maistunut niin kauan hyvälle. Varmaan maistuis vieläkin, mutta kun se tuottaa niin paljon ahistusta ja hankaluuksia elämään.

Ja huomasinpa viime viikonlopuna kaverille selittäväni miksen osta saunasiidereitä :open_mouth: kaveri ei oikein ymmärtänyt kun ite muutaman tölkin nakkas koriinsa ja minä nappasin kainaloon "mäyräkoiran"kivennäisvettä. En vaan halunnut puhua projektistani. Jotenkin tuntui, että sittenhän minä tunnustasin kaverille ongelmani. Semmosen ongelman josta en ole kellekkään muulle ääneen puhunut kuin täällä plinkissä.

Onnea päätöksestä lokker!

Kiitos vastauksistanne! Tuo on todellakin totta: jos toinen / toiset / tietyt eivät hyväksy raittiutta, tai halua olla juomatta, sellaiset eivät voi olla todellisia lähipiiriläisiä…

Nyt kun vielä löytyisi se halu raittiuteen, niin kaikki olisi hyvin… :slight_smile:

No nyt löytyi sitten motivaatio raittiuteen: to-la ryyppäämistä, ja nyt en halua enää juoda.

Minun on mentävä AA:han, en saa muuten raittiutta.

Tyytyväinen olo, olen saanut halun raitistua, ja tein myös päätöksen, että raitistun.

Nyt vain työtä, työtä, ja työtä, ja lukemista, lukemista, lukemista, ja uusien terveempien elämäntapojen omaksumista…

Työtä siis toipumisen suhteen, ja terapeuttisten kirjojen lukemista.

Toki tähän mahtuu myös hyvää arjen tavoittelua: leffoja, kirjoja, nettiä…

Oikein hyvä juttu, lokker! Se halu raitistumiseen on kaikkein tärkein, hyvä että sen löysit!!

Kiitos kannustuksesta ja vinkeistä kaikille!

Nyt alkaa olla jo parempi olo. Nyt ei muuta kuin pakko joka päivä jo aamusta muistaa, että tänään hyvä olla raittiina, ja sitten keskittyä päivään sen mukaisesti, eti stressien, pettymysten, vihan tai rakkauksien ajamina elää tätä päviää, vaan sen suhteen, mikä edistää/vahvistaa raittiutta.

Nyt tullut viikko raittiutta. Hyvä olo.

Pyrin olemaan edelleen tietoinen alkoholismista, ja sen vaaroista. Pyrin olemaan terveellä tavalla aktiivinen myös…

Onnea viikosta! Ei se itsellekään kyllä itsestäänselvyys ollut että viikkoa pidempään olisi pystynyt tämän asian kanssa etenemään, nyt kolmisen viikkoa takana ja tällä hetkellä teen kyllä ajatustyötä raittiuteni kanssa. Aina on hyvä palauttaa mieleen ne syyt, jonka takia tämän päätöksen kanssa nyt etenee ja antaa uudelle elämälle mahdollisuus. En minä tätä olisi harkinnutkaan, jos ei se olisi elämääni suuria ongelmia tuonut. En halua tietentahtoen tehdä elämästäni huonoa.

Kohta olet saamaa 4 viikkoa ja sitten kuukauden raittiuden, se antanee uutta puhtia motivaatioille!!

Hienoa olla raittiina, vaikka talvi vetikin mielen matalaksi aiemmin - ja myös alko…

Tänään on ollut juomahimoja, aika raskasta. Kävin urheilemassa, se taisi jonkun verran auttaa.

Selkeästi kyse on fyysinen riippuvuus aivoissa, ne eivät kestä tätä, jos tuleva vkonloppu olisi juomaton. Pelottavaa ajatellakin tätä addiktiota…

Romahdin juomaan viikonloppuna.

Uusi yritys.

Uusi yritys tai ehkäpä jatkat vain raitistumista!
Et joudu kuitenkaan aloittamaan alusta, vaan jatkat raitistumista mihin jäit :slight_smile:

Tsemppiä!