Nyt meni kuppi viimeinkin nurin!!!

Tervehdys vähentäjät!

Olan vähän alle 3-kymppinen mies pieneltä paikkakunlta ja haaveillut jo vuoden verran vähentäväni alkoholin käyttöä joka alkoi reipastumaan jo seitsemän vuotta sitten kun erosin silloisesta tyttöystävästäni. Site ennen alkoholia nautin korkeintaan kerran kuussa ja kohtuullisesti.

Vuosi sitten aviovaimoni otti eron minusta ja syynä oli reiluhko alkoholin käyttö, 3-4 tölkkiä olutta joka ilta ja viikonloppuisin hiukan enemmän. Osa syyllinen lisäksi oli että työni vaati runsaasti matkustamista joten yhteinen aika oli kortilla.

Tuon jälkeen mopo karkasi oikeasti käsistä: kulutus alkoi lisääntyä ja sain tuhottua iltaansa 12 tölkkiä olutta. Juominen tapahtui yleensä kotona mutta ravintolassakin tuli käytyä muutamilla.

Aamulla töihin menin hiukan pöhnässä ja siitä minulle kerran huomautettiinkin, sen työmaan aikana en ottanutkaan kuin pari olutta illalla, tietysti muilta salassa mutta unta en meinannut saada millään ja nukuinkin vain pari tuntia yössään.

Työskentelen myös tarjoilijana ja niihinkin hommiin viikonloppuna menin hiukan pöhnässä eikä kukaan huomannut mitään. Välillä oli kiusaus ottaa huikkaa työn lomassa mutta onneksi sen kiusauksen onnistuin välttämään.

Ja uusivuosihan ei mennyt niinkuin piti: yöllä töistä päästyäni huitaisin reilusti olutta, niin paljon kun sitä kotoa sattui löytymään. Sunnuntaina heräsin ja join laskujeni mukaan 14 annosta pieniä oluita ja menin ilta kuudelta nukkumaan. Laskin että kyllähän minä ajokunnossa olen puolenyönaikaan…

Kas, empä ollutkaan (jälkeempäin laskeskelin että olisin vasta aamukuudelta ollut selvä jolloin olisi pitänyt olla jo töissä)napsautin puhaltaa törkeät lukemat vallesmannin mittariin, onneksi en aiheuttanut kenellekään vahinkoa tuolla ajoreissulla. Toivon että ihmiset eivät ala syyllistää minua rattijuopumuksesta, tiedän tehneeni väärin ja kadun sitä syvästi…

Nyt olen tehnyt selkeän päätöksen: Käyn ensi viikon töissä ja vähennän portaittain oluen juontia että vieroitusoireet olisivat mahdollisimman vähäisiä. Onneksi teen pitkiä työpäiviä joten vapaa-aika jää vähälle. Seuraavalla viikolla minulla on vapaata ja marssin lääkäriin ja pyydän antabus-kuurin ja pidän muutaman kuukauden tauon ystävästäni alkoholista.

Suvussani on taipumusta alko-ongelmiin ja olen tiedostanut oman liikakäyttöni mutta asialle en ole mitään tehnyt.

Kertokaa vähän nuista vieroitusoireista, väsymystä ainakin, olen aikaisemmin krapuloissani oksentanut erittäin harvoin. Ja en ole käyttänyt kuin olutta, väkeviin en ole koskenut.

Mitenkäs nuo maksa-arvot? Mitähän tälläinen muutaman vuoden tasainen tissuttelu on saanut aikaiseksi, saanko AB:t heti verikokeiden valmistumisen jälkeen, tarvitsisin niitä pikaisesti tuekseni.

Kertokaa kokemuksistanne?