Nyt ei yritetä vaan onnistutaan.

Heippis, kirjoitin tänne viimeksi vuosi sitten. Joku saattaa mut muistaa, mutta uskon että kukaan ei muista. :slight_smile: Olin kovasti lopettamassa, vähentämässä, säätelemässä ja ennenkaikkea esittämässä muille, että osaan olla juomatta.
No, kaikkihan sen tietää, että tarina ei päättynyt hyvin. Etenin jopa siihen pisteeseen mitä en ikinä olisi uskonut saavuttavani, ajelin humalassa autolla, mutta tunsin olevani ihan selvinpäin. “Eihän ne eiliset mitään tänään vaikuta.” Ja lopulta tein temput, että aamulla humalassa herätessä join tölkin kaljaa ja lähdin autolla hakemaan lisää heti perään.

Viimeksi kun tänne kirjoitin niin olin kovasti pärjäämässä itse. “Alan harrastaa ja teen sitä ja tätä ja en mä tarvitse a-klinikkaa”. Riitauduinpa heti alkuun parin henkilön kanssa täällä jyrkän kantani vuoksi.
Tämän vuoden keväänä stressi, juominen, yrittäminen, kaikki kävi niin rankaksi, että uskalduinpa lääkäriin ja sain ahdistukseen lääkityksen. Lääkkeen jonka kanssa ei saisi juoda alkoholia. Viisaana tyttönä ajattelin, että “joinhan mä masennuslääkityksenkin kanssa aikoinaan”. Sen lääkityksen kanssa tosiaan “sai juoda” ja olin silloin nuori.

No, lääkitys tuli ja sen jälkeen tosiaan ajoin humalassa autoa, usein. Muisti alkoi mennä, usein. Ja en tiedä mistä johtuen, alkoi tehdä mieli juoda todella usein. Aloin piilotella juomia mieheltä. Kävin ostamassa muka “kaksi” kaljaa, mutta ostin neljä. Yhden join ennen kotiin tuloa ja yhden kotona vessassa piilossa. Kun kauppa oli mennyt kiinni niin haaveilin jo seuraavasta päivästä kuinka käyn ostamassa juotavaa ja minne piilotan juotavat, että voin juoda salaa mieheltäni (joka ei juo, ihan omasta tahdostaan).

Humala on aina tehnyt musta oudon. Mulla on hirveä tarve tutustua uusiin ihmisiin, saada lisää kavereita, lisää hyväksyntää ja lisää itseluottamusta. Olen humalassa kirjoitellut ihmisille asioita joita en muista ja mies kun on lukenut viestit niin väittänyt, että jos kykenen liikkumaan niin tiedän kyllä mitä olen tehnyt. Ja en varmasti muista. Varsinkin nykyään kun 15 oluen sijaa muisti menee jo kuudesta oluesta.

No, hoitoon hakeuduin kun olin juonut monta päivää kykenemättä tekemään mitään. Kesälomalla. Yhtäkkiä vain tajusin, että ei tässä ole järkeä. Menin a-klinikan päivystykseen josta sain oman hoitajan jonka luona käyn joka viikko. Mutta ei sekään tuonut pelastusta. Juttelin kuinka sillä ja tällä keinolla vähennän juomista. “Jos ostan vasta ennen kello yhdeksää muutaman kaljan niin sitten en juo niin paljoa” ynnämuuta hevonpaskaa suomeksi sanottuna.

Antabusta olen käyttänyt muka lopettaakseni juomisen. Otan sitä pari kertaa ja parin päivän päästä voin taas juoda, koska kyseinen lääke ei vaikuta kehossani kuin max 2päivää. Ja olen syönyt sitä ns näyttääkseni “hei kattokaa, mä osaan olla juomatta!” ja samalla pikkupiru kuiskii korvaan, että viikon päästä vedetään perseet.

Ehkä ensimmäinen oikea herääminen tuli viikko sitten kun tajusin, että en voi petailla aina uusia juomahetkiä ja vaikka mielessäni piirtelisin kauniita kuvia niistä juomakokemuksista niin ne menee nykyään aina överiksi ja muisti menee täysin. Otin antabusta viikko sitten ja ajattelin kun menen mökille niin voin vähän otta ja rentoutua, mutta paskat. Join kaksi päivää tietämättä mitä on tapahtunut. Meni siihen pisteeseen, että kävin pullokassilla hörppimässä viimeiset pisarat joka tölkistä ja kolusin joka huoneen nurkan olisiko jossain vielä juotavaa. Lopulta olisin varmaan käynyt juomassa lasolia.

Mutta, huomenna on a-klinikka taas, aion pyytää pääsyä nuorten naisten ryhmään ja ehkä käyn jopa viikko ryhmässä. Ennnen ajatus tuntui vastenmieliseltä ja täysin mulle sopimattomalta, mutta nyt olen tajunnut, että en voi juoda sivistyneesti. En nyt enkä tuskin koskaan. Antabus on ja tulee olemaan ehkä loppuelämän lääkitys mulle. Mutta tärkeintä on tämä oma päätös ja oma halu olla juomatta. Sitä ei edes antabus korvaa.

Terve!
Alkoholi on elintarvike, johon sulla on paha allergia eikä se sovi sulle yhtään. Nyt sun pitäisi saada keinolla millä hyvänsä riittävästi raittiita päiviä, että saisit vähän etäisyyttä tuohon touhuun.

Kannattaa aloittaa siitä, että luovutat sen ajatuksen suhteen, että sulla olis mitenkään mahdollista hallita tuota sun juomista. Vai oletko rehellisesti sitä mieltä? Vähänkään pidemmän raittiuden jälkeen nuo sun tämänhetkiset temput saattaa tuntua jo sinustakin uskomattomilta. Mutta taidat kyllä tietää itsekin.

Tosiaan, juomisen lopettaminen on se raittiuden helpoin vaihe…sitten alkaa vasta se taistelu, kun pitäisi muistaa miksi pysyä juomatta. Voisko tuo lääke muuten yhdessä holin kanssa vaikuttaa noihin muistinmenetyksiin? Ei kuulosta kovin hyvältä.

Juomiseni loppuaikoina päätin useitakin kertoja olla juomatta. Ongelmaksi muodostui se, että päätökseni ei pitänyt, vaikka tiesin olevani alkoholisti. Sitten erään kerran avuttomuuden tilassa ja hädissäni päätin lähteä hakemaan apua. Menin AA-ryhmän kokoontumispaikkaan ja sanoin olevani alkoholisti. Paikalla oli joukko raitistuneita alkoholisteja, naisia ja miehiä. He hyväksyivät minut joukkoonsa ja siitä illasta alkaen olen saanut olla raittiina.

Juomiskertomuksessasi on vahvoja piirteitä alkoholismista. Alkoholismiin yritetään kiivaasti kehittää tehoavaa lääkettä, mutta toistaiseksi turhaan. Silti alkoholistikin voi elää raittiina. Jos rehellisesti voit myöntää olevasi alkoholisti ja voimaton alkoholiin nähden, sinulla on täydet mahdollisuudet luopua alkoholinkäytöstä. Raittius odottaa sinuakin päivä kerrallaan, mutta samaan aikaan alkoholi etsii puolustuksesi heikointa kohtaa.

Muistan sinut Pesusieni. :smiley:
Tilanteesi onkin mennyt nopeasti huonompaan suuntaan, harmi. Toisaalta olet selvästi sen ymmärryksen äärellä nyt, että vähentely ei ehkä ole se sinun vaihtoehtosi. Tsemppiä!

Minäkin muistan hyvin. Älä masennu, sinun piti saada kerättyä tämä kokemus jotta pystyit varmistua ongelmastasi joten nytten sinun ei enää tarvi jossitella. Pistä kaikki likoon raitistumisen eteen, niin mahdollisuudet on äärimmäisen hyvät paremmalle elämälle. Pelkkä juomisen lopettaminen ei tosiaankaan auta vaan kyllä kyse on enemmänkin kokonaisvaltaisesta elämäntaparemontista, niin henkisesti kuin fyysisesti, mutta se kyllä kannattaa, nimim. Kokemusta on :slight_smile: .

Tsempuroita sinulle Pesusieni!

T. Pronttosaurus

Hassua, että jotkut vielä muistaakin mut. :slight_smile:
Niinkuin Prossa sanoi, minun piti kerätä tämä kokemus, että pystyin varmistumaan ongelmastani.
Aina ennen pidin auki mahdollisuudet, että voin sitten juoda synttäreinä tai jouluna. Tai “katsotaan sitten 2kuukauden päästä” ja ne lukuisat erilaiset ja toinen toistaan oudommat vähentämiskeinot. :laughing: Paljon meni niidenkin pohtimiseen turhaa energiaa!

Nyt on hyvin levollinen olo kun on saanut tehtyä oikeasti pitävän päätöksen. Toiset löytävät jumalan ja raitistuvat, minä löysin elämän. :slight_smile: Saan kyllä kiittää siitä paljon myös lääkitystäni, koska sen aloitettuani monet asiat lähtivät pikkuhiljaa parempaan päin. Juoda ei tämän lääkityksen kanssa saisi ja sekin on hyvä, koska musta tuli niin outo juodessani ja muisti katkesi vähästä annosmäärästä, joka taas sai minut pelkäämään juomista ja itseäni humalassa. Nyt jos yritän ajatella, miltä tuntuisi jos joisin, en voi edes ajatella sitä, koska se kauhistuttaa. :open_mouth: Mitä vain olisi voinut sattua ja saan olla syvästi kiitollinen, että minulla oli niinkin paljon tuuria matkassa.

Maailma on muutenkin vaarallinen paikka niin turha tehdä siitä vaarallisempaa päihteillä!