Terve!
Olen 32-vuotias mies ja alkon kanssa on tullut töpättyä kunnolla. Raittiina olen ollut nyt 3kk. Tätähän jotkut pitävät kriittisenä aikana, mutta minulla ei tunnu niin koska siihen on syy.
Ensimmäiset humalat otin -96 kesällä vasta 11-vuotiaana. Aloitin alkoholin käytön satunnaisesti/harvoin kuitenkin 17-vuotiaana. Bilettäminen ja humalassa olo toivat minulle aivan mahtavan olotilan tuolloin, ujous katosi, musiikki kuullosti paremmalta ja tuntui heti, että viina on mun juttu. Homma kesti kutakuinkin noin 24-vuotiaaksi asti, jolloin pitkä seurustelusuhteeni loppui ja valmistuin tekusta insinööriksi.
Olin tuuliajoilla, sekaan mahtui suhteita ja bilettämistä, sekä juominen alkoi mennä enemmän kotipainotteiseksi juoppokavereiden kanssa. Töissä olin epäsäännöllisesti 3-vuorotyössä tehtaalla, ryyppäsin vapaat ja krapulassa töihin.
Työelämästä sittemmin jäin pois, rahaa oli jemmassa ja kuppi alkoi maistua. Homma karkasi käsistä niin rajusti, että olen ollut periaatteessa muutaman vuoden päissään, lukuunottamatta muutamia selviä päiviä. Nekin päivät olivat krapulassa olemista, kädet tärisivät, pahat unet ja unettomuus. Rahattomuus ei liiemmin ole koskaan minua vaivannut, joten kaljaa ja viinaa oli aina.
2016 alkuvuonna, tunsin ensimmäistä kertaa kipua mahassa ja se pakotti minut olemaan selvinpäin kaksi päivää. Ryyppääminen jatkui ja keväällä tuli viina täysin kuvioihin, kun kaljalla ei enää humalaa saanut. Viinaa meni 30-40% 0,7-1,4 litraa päivässä. Toppi tuli kesällä, kun maha tuli todella kipeäksi. Panikoiduin hieman, kun olo vaan paheni ja aloin oksentelemaan. Lähdin akuuttina sairaalaan ja siellä minulla todettiin akuutti haimatulehdus. Minut hoidettiin kuntoon nesteytyksellä. Pääsin sairaalasta 4 päivän päästä ja ajattelin että nyt tämä on ohi. Kuukausi meni ja korkki narahti, viikko meni päissään ja taas sama mahakipu, hoidin itse itseni vissyllä. 1,5kk selvinpäin, korkki auki ja kaljaa pelkästään join viikon, samankaltaisia oireita lievempänä. Viimeinen kerta tuli marras-lokakuun vaihteessa, kun join viikon putkeen olutta. Maha tuli kipeäksi kuume nousi ja yleisesti kivut oli sietämättömät. Selvisin siittäkin ja nyt olen ollut raittiina 3kk. Elimistöni tuntuu olevan kunnossa ja paino on pudonnut. Pääkoppa alkaa tuntemuksien mukaan vasta nyt tuntua kutakuinkin normaalilta, jos ei vieläkään.
En uskalla ottaa enää, enkä voi edes. Toki olen jättäytynyt juoppokavereista ja viettänyt muutenki stressitöntä toipujan elämää.