Nikotiiniaddioktiosta eroon bentsoilla

Eli siis, säännöllistä tupakointia takana vähän päälle 5 vuotta ja ennen tätä epäsäännöllistä tupakointia teininä. Pisin aika ilman röökiä oli tässä hiljattain 38 tuntia ja oikein vittumaiset reflat iski.

Haluan siis lopettaa, niin kuin moni suomalainen mies. Käytössäni olisi 0,5mg rivoja, olisiko näistä apua tupakoinnin lopettamisessa? Tietysti juolahtaa heti mieleen, että korvaan vain riippuvuuden toisella, mutta vaaraa tähän ei ole (en ole saamassa lisää rivoja enää). Toleja ei ole tällä hetkellä mihinkään bentsoon, joten miten näitä pitäisi käyttää? Vain silloin kun on oikeen pahat vieroitusoireet, vai aamuin ja illoin, jotta elämä olisi helpompaa? Onko bentsoista ylipäätänsä apua tilanteeseeni?

Mielipiteitä ja spekulointia kiitos!

Itseasiassa auttaa ne. Olen ollut nyt 18 päivää ilman nikotiinia, eli fyysiset viekkarit ovat ohitse mutta vieläkin tulee semmoisia hetkiä että tarvitsisi saada nikotiinia. Käytin esimmäisen viikon rivareita ja amfea. Mutta ei kannata käyttää rivareita 2 viikkoa pitempään muuten tulee vittumaiset reflat(ehkä jopa pahemmat kuin pahimmat niksat). Ja rivarin käyttö kannattaa ehkä ajottaa iltaan jotta pystyy aluksi nukkuun.

Jaakkiman lääkitys on aika painajaismainen. Tykillä ei pidä kärpästä tappaa, eli vaikeaa riippuvuutta aiheuttavilla aineilla on aika järjetöntä alkaa korvaamaan jotai nikotiininhimoa (joka mulla on vaan pahentunut muiden päihteiden vaikutuksessa).

Nikotiinin vierotusoireet (psyykkiset, koska fyysiset on olemattomia) ovat pitkäkestoiset. Mutta itse kokemani oli ainoastaan himo polttaa. Ei mitään masennuksia, paniikkeja tms. mielialaheilahteluja.

Jokaisella on sopivin tapa lopettaa rööki. Itse poltin 10 vuotta ja lopetus oli helppo. Se oli yllättävänkin helppo, koska lehdistä ja foorumeista olin lukenut kaikista kauhuista, joita lopettaja kokee. Pelottelujen takia jatkoin polttelua vuosia etsiessäni oikeaa rakoa katkaista, vaikka olisin sen voinut tehdä koska vaan, kuolun/työnteon häiriintymättä.

Itse lopetin polttamisen ja siirryin huulinuuskaan. Ei mitään ongelmia. Kuukauden verran vähentelin nuuskaa, kunnes totesin että sen kammottava maku ja närästys ovat hyviä perusteita lopettaa sekin. Lopetin ilman ongelmia.

Kyl mä joskus vuosia sit olin sitä mieltä, että tupakka mut tappaa, ei bentsot, jos joku kohtuus täs jälkimmäises pysyy/pysyis. Tupakas ei todellakaan pysyny… Kolmatta askia päiväs. Ny tää “kolmeksi kuukaudeksi tarkoitettu” nikotiinipurkka. Olen välil pumminu :blush: . Prkl ku mä sanon ihmisil, että polttasivat ulkona, ku tulevat mun kotiin, ku mä en haluu, ja sit ku mä kuiteskin saan kattoo niitten polttamista, saattaa alkaa tekeen mieli. Ja ainaski passiivisesti tupakoin. Vaan eipä toi ovi ny niin usiasti käy… Tosin enämpi tekee mieli purkkaa. Riippuvuushan toki säilyy. Siis nikotiiniin. Sitäpaitsi jotku nikotiinipurkat on tosi hyvän makusia… :open_mouth: Pienempi paha ku tupakki. Emmä ny tiijä oisko se ny nii hirveetä ottaa rivatrilia… VÄHÄN aikaa… Joillakin tupakanlopetus menee helpommin, joillakin tulee perkeleelliset masikset sun muut.

En suositellut amfea niksoihin, kerroin vain miten itse asian hoidin. Nyt tulee 3vk täyteen nikotiinittomuutta. Siirtyminen myös savusta suoraan nikotiini tuotteisiin muutamaksi kuukaudeksi/viikoiksi auttaa myös kun et osaa enää yhdistää tupakansavua ja niitä oloja toisiinsa. Mielenkiintoista on muuten monet samankaltaisuudet nikotiinin ja amfen vierotusoireissa, mm. hermojen menetys yms…

tää on aika uskomaton ketju. ei toki siinä mitään jos oikeesti vaikka viikosta kolmeen viikkoon taltuttaa sillontällön pahimman tupakanhimovitutuksen tossa tapauksessa yhellä puolen millin rivalla mut en kans tajua tätä amfetamiini-nikotiini -juttua…(vähiten just tota viekkareiden rinnastamista…?!)

mun ainaki tekee piripäissään vielä enemmän röökiä. tai oikeestaan “ei-huumeet” (deelit ja kannabis) on ainoita jotka ei herätä hillitöntä tupakanhimoa. että enpä tiedä sitten, jos ketjunaloittaja onkin jopa siitä puolen millin rivasta ns. bentsoissa ja sitten tekeekin mieli savukkeita.
eiks jotain nikotiinilaastareita/-purkkaa/-imeskelytabletteja yms kannattais kokeilla?
ja eiks niit nikotiinihylsyjäkin saa nykyisin, ainakin respalla?

Minä puolestani uskon, että eri aineiden psyykkisissä vieroitusoiressa voi hyvinkin olla samaa. Monet ovat alkaneet hoitamaan masennustaan ja ahdistustaan aineilla. En väitä, että kaikki. Mitä olen tuttuja kuunnellut, jotkut ovat pelänneet esim. subutexin lopettamista siksi, että tilalle tulee hirveä masennus, mikään ei kiinnosta, ei jaksa tehdä paljon mitään ja koko ajan tietää, että tähän olisi ratkaisu ja sitä vastaan sitten kamppailee… Ja onhan täällä useaan otteeseen kerrottu että amfetamiini ei aiheuta fyysisiä vieroitusoireita. Ja silti halu on kova.

Vain pohdiskelua, minullahan ei ole kokemusta esim. amfetamiinista, mutta olen kuunnellut tuttuja ja lukenut mm. täältä ihmisten kertomia.

Tupakka sisältää montaa tappavaa myrkyllistä ainetta. Kyllä nikotiinikorvaustuotteitakin tietysti voi käyttää. Mutta eipähän nuo ahdistukseen auta. Ja tunnen paljon ihmisiä, jotka eivät voi luopua tupakasta, juuri masennuksen ja ahdistuksen takia. Pelkkä bentsoriippuvuus esim.ei tapa, jos ei homma karkaa totaalisesti käsistä… :angry:

Osta sairaalan kukkakaupasta pieni kukkanen sellufaanissa ja mene sisätautiosastolle vierailuaikaan niinkuin etsimään kaveria vaikka “Mikkoa” näet niitä entisiä tupakoitsijoita jotka kulkee happipullon kanssa ja niissä on usein nurkka kahvitteluun niin istu siinä seuraamassa 10min menoa. Siteen menet infoon ja sanot että tämä kukka on teille, eli siltä joka ei koskaan sinne osastolle tule. Ei tee mieli nikotiiniä, mulla yksi hyvä kaveri kiinni happiletkuissa ja polttaa ku olis pitänu lopettaa jo 10v sitten, on huumorimies mutta ei esimerkillinen.

[quote=“Pölönen”]
Minä puolestani uskon, että eri aineiden psyykkisissä vieroitusoiressa voi hyvinkin olla samaa. Monet ovat alkaneet hoitamaan masennustaan ja ahdistustaan aineilla. En väitä, että kaikki. Mitä olen tuttuja kuunnellut, jotkut ovat pelänneet esim. subutexin lopettamista siksi, että tilalle tulee hirveä masennus, mikään ei kiinnosta, ei jaksa tehdä paljon mitään ja koko ajan tietää, että tähän olisi ratkaisu ja sitä vastaan sitten kamppailee… Ja onhan täällä useaan otteeseen kerrottu että amfetamiini ei aiheuta fyysisiä vieroitusoireita. Ja silti halu on kova.

Tätä juuri tarkoitan. Nyt mennyt yli kuukausi kaikenmuotoisen nikotiinin tuotteiden lopettamisesta. Vieläkin tulee
ns. kitkuja n. 2h heräämisen jälkeen,safkan jälkeen ja illalla ennen nukkumaan menoa semmoisia kitkuja/nitkuja ettei tiedä mitenpäin olisi ja mietin vaan sitä 2mg nikotiini resoritabletin ottamista. noh. aikoinaan kun amfe oli ongelma niin mekanismi oli sama. vielä kuukausienkin amfen käytön jälkeen tuli semmoisia ärsyttäviä himotus kohtauksia. Ja näitä himoja&haluja en oikeestaan edes erota toisistaan(nikotiini/amfe). En tarkoita akuutteja vierotusoireita mitkä ilmenevät seuraavana päivänä tai tunteina. Meneekö yli hilseen kaikilta?

[quote=“Pölönen”]

Tätä juuri tarkoitan. Nyt mennyt yli kuukausi kaikenmuotoisen nikotiinin tuotteiden lopettamisesta. Vieläkin tulee
ns. kitkuja n. 2h heräämisen jälkeen,safkan jälkeen ja illalla ennen nukkumaan menoa semmoisia kitkuja/nitkuja ettei tiedä mitenpäin olisi ja mietin vaan sitä 2mg nikotiini resoritabletin ottamista. noh. aikoinaan kun amfe oli ongelma niin mekanismi oli sama. vielä kuukausienkin amfen käytön jälkeen tuli semmoisia ärsyttäviä himotus kohtauksia. Ja näitä himoja&haluja en oikeestaan edes erota toisistaan(nikotiini/amfe). En tarkoita akuutteja vierotusoireita mitkä ilmenevät seuraavana päivänä tai tunteina. Meneekö yli hilseen kaikilta?

Ei kai nikotiini keuhkosairauksia aiheuta, vaan tupakansavun sisältämät erilaiset syöpää ja muita sairauksia aiheuttavat aineet, terva lienee se pahin, mutta onhan siellä syanidia (tätä en varmaksi muista) ja elohopeaa ja herra ties mitä :open_mouth: . Sen vuoksi minä käytän kyllä nikotiinipurkkaa, toistaiseksi. Bentsot eivät aiheuttane syöpää. Ja kyllä jotkut, kaverit on kertoneet :mrgreen: , o s a a käyttää bentsoja vain tarvittaessa. Eivät vedä övereitä, eivät käytä säännöllisesti jne. Tai vaikka viihteilyynkin, mutta harvoin. Jos ennen kuolemaani saan bentsojen käytön kontrolliin, voin vierottautua myös niksupurkasta. Ja ny kun se hoito starttaa siel addiktiopolilla, alkanee myös aikamoinen kontrolli sieltä taholta. Mut se on mul eka, sit vasta nikotiinipurkka. Näi mulla. :exclamation:

Pakko vastata tähän, että sillon kun olen lääkkeeni ottanut (ehkä vähän ekstraakin, bentsoja), niin ei tee mieli röökiä läheskään yhtä paljon :open_mouth: En tiedä mistä se sitten johtuu.

Mul on sama juttu ollu. Olen kyl joskus tosi pahois ahdistuksis polttanut hirviästi. Nykysin se purkka… Nii lisäys vielä, että onhan nikotiinillakin kai huonoja vaikutuksia yksistäänkin. Ainakin runsaasti käytettynä luulisin, ettei syrämelle hyvä. Eikä se, että jätetään :angry:

38V pariaskia päivässä ja tietty Norttia, sehän laimeni lain myötä ja vaihdoin Malboroon, mitta tuli täyteen ja hain lääkäriltä Champax kuurin ja alotusaski (1kk) niin viikon liuskan söin siittä loppupaketista, just loppu tupakin poltto myös pää. Ei semmosia unia olekkaan niin lopetim ja nyt 5kk mäyhänny nikorette lakeitsa 4mg, en pääse eroon vaan aamulla vaikka pahoinvointia niin kolmen jälkeen helppaa. Ei niinkään mielihalut vaan käsimäni hermosäryt, pitäis koittaa niitä imeskelteviä niin aamun Temcisic menis samalla ja näkin pureeko heti niinkion teemut, sulaisham sielä vielä yksi Diapam niin vois nousta sägystä oikea teräsmies syömääm muut aamulääkkeet. Kokeilen kun huomenna haen tabletit, ihan kivaa ku aamu alkaa yli kymmenellä tabulla, sitä sitten tuntee elävänsä vaikka muuta toivoo. Tämä meni nulla niin nopeaa persiilleen että toivon ensikuussa tehtävässä magneettikuvassa loytyvän jotain, ei tarvi parantua kuhan tietää mikä ja miksi, oireet muuttunut niin nopeaa ettei se voi olla kasvain yhdessä kohtaa kun rinta ja selkäkipu vaan lakkasi mut nyt menee jalat alta.

Niin aiheeseen, taidan syödä purkkaa tai niitä imeskelutabletteja lopun ikääni.

Itse myös nikotistina olen miettinyt keinoja lopetukseen. Myös tämä bentsoilla tapahtuva vieroitus on käynyt mielessä.

Mutta mutta, bentsoissa minun tekee röökiä mieli. Toisaalta se kyllä varmasti poistaa sitä “vannetta pään ympäriltä”, kun nikotiinin vieroitusoireet ovat pahimmillaan. Opioidit/opiaatit ei ainakaan minun tapauksessani ole vaihtoehto, koska sillon palaa kahta kauheammin :slight_smile: Onhan niitä mielialalääkkeitä nikotiinista vierottautumiseen, mutta en kyllä niitä itse edes kokeile. Olen suhteellisen mielialalääke vastainen (liikaa huonoja kokemuksia).

Kai se on vaan pakko kestää ne viekkarit (bentsoja nyt menee roimasti muutenkin). Motivaatio on kai se avainsana.

Olen kyllä tässä asiassa aivan päinvastaista mieltä. Esim. Rivatril saattaa kyllä lieventää vieroitusoireita, mutta nostaakin sitten polttamis riskiä muuten moninkertaiseksi rennon olon ja mitä väliä fiiliksen kautta. Rivatril ja rööki käden ulottuvilla on täysin mahdoton lopettamisyhtälö. Itse poltin 5v 6kk 17 päivää ja loppuajasta meni pari askia päivässä. Minun reseptini lopettamiseen tähän asti on ollut 1. Oikeasti ehdoton päätös lopettaa ja omat lopettamisen syyt pitää olla kirkkaasti mielessä. 2. Kaikki savukkeet ja savukkeisiin liittyvät vermeet roskikseen. 3. Nikotiinipurkkaa niin paljon, että himo jotenkin pysyy kurissa ja tätä jatkaa ainakin 1-2kk, sitten pikkuhiljaa purkan vähentäminen.