Heikoista heikoin, lämpimästi tervetuloa. Olet nyt omiesi joukossa. Kaikki on hyvin, olet ottanut ensimmäisen askeleen, lähtenyt hakemaan tukea ja apua. Kukaan ei naura sinulle, kukaan ei vähättele sinua, ei todellakaan. Tilanteesi on täysin samankaltainen, kuin hurjimpien laskujen mukaan jopa 20 prosentin työikäisistä. Eli alkoholi haittaa arkeasi. Näin ollen tilanteessa ei ole mitään hävettävää, ajattele asia niin, että olisit tyypin 2 diabeetikko, joka haluaa tiputtaa painoaan. Nyt hoidat myös itseäsi, mutta sairaus on vain erilainen. Meidän avoimuutemme ja asenteemme muokkaavat onneksi koko ajan asenteita ja alkoholismia ei tarvitse enää salailla.
Mitä heikkous on? Se on negatiiviseksi ajateltu ominaisuus, joka on meissä kaikissa läsnä. Puhumme heikkouksista, siitä asiasta, joka tekee särön tähän muuten väkisin pärjäävän luonteeseemme. Oletkohan oikeasti hyvinkin vahva? Hoidat työsi, kotisi, sinulla on parisuhde jossa välität jne. Aika paljon asioita. Saatat olla stressaantunut, ahdistunut ainakin tekstisi mukaan. Noh, olemme oppineet, että päihteet rentouttavat hetken ja auttavat muka “jaksamaan”, suorittaminen jatkuu ja omat tarpeet unohtuvat. Olen itse kolmekymppinen ja minulla on suuri kriisi tyhjyyden tunteen kanssa. Kuka olen? Mikä on tarkoitukseni täällä maailmassa? Mitä teen tulevaisuudessa? Olenko saavuttanut tarpeeksi? Luulen, että nämä ajatukset ovat melko universaaleja. Kymmenen vuotta siirsin näitä ajatuksia, otin välillä vähän (en niin vähän) sidua ja bailasin, arki-iltoina tuuditin itseni tarpeen vaatiessa lääkkeellä. Olo on nyt kuin omenalla, on nimittäin tullut tilinteon hetki, en voi ENKÄ HALUA jatkaa näin. Ollaan siis kanssasi samassa tilanteessa, vähän vain eri ikäisiä.
Luulen, että kyse onkin siitä, kuinka olla itselleen tarpeeksi. Kuinka hyväksyä itsensä ja rakastaa myös niitä “heikkouksiaan”, oppia hallitsemaan ne negatiivisetkin tunteet. Suosittelen lämpimästi seuraavia asioita (ja jo tänään): ota yhteys paikkakuntasi a-klinikkaan. Siellä ei moralisoida tai olla ilkeitä, kukaan ei saa tietää. Saat ammattilaisen tuen ja apua pahaan oloosi. Voit soittaa aa:n auttavaan puhelimeen vaikka jo tänään illalla. Voit myös harkita aa:ta, jos siltä tuntuu. Sinne menemistä ei todella tarvitse hävetä ja siellä saat vertaisilta tukea. Työterveydessä asiasta puhuminen voi tuntua vaikealta, mutta myös sieltä pääset eteenpäin ja saat myös lääkkeet, jos niitä tarvitset. Aluksi se ahdistus ja suru voi johtua siitä, että alko on lamannuttanut mielihyväkeskusta, alko + muut päihteet myös saavat tuntemaan alakuloa, masennusta ja tyhjyyttä. Eli kaikki vaikuttaa kaikkeen. Täältä plinkistä saa myös loistavaa tukea ja apua ympäri vuorokauden. Pysy joukossamme, myös jos korkki aukeaa. Väitän, että meistä 95% on päättänyt lopettaa ja päättänyt vielä uudestaankin. Ja silti kompuroinut. Mutta aina on uusi hyvä päivä olla juomatta, sen saat huomata. Sinä olet arvokas, käytöksesi on ihmisyyttä, meissä jokaisessa asuu pieni addikti. Jos itkettää niin itke, anna kyynelten tulla. Olet ehkä hieman törttöillyt, mutta maailma ei siihen kaadu. Viikon päästä asia näyttäytyy aivan erilailla, 10 vuoden päästä koko juttu on menettänyt merkityksensä. Joskus voi vaan myös pyytää anteeksi, jokainen meistä mokaa, ei se ole vaarallista