Neuvoton läheinen?

Päätin perustaa ketjun tännekin, etten meuhkaisi tuolla toisten ketjuissa asiasta, joka minua painaa ja Lopettamon puolen ketjuunikaan tämä asia ei oikein kuulu.

Reilu vuosi sitten silmilleni lävähti tosiasia, että olen alkoholistin tai ainakin alkoholisoituvan läheinen. Eräänä aamuna vastaajassani oli viesti, läheiseni oli kännitoilailun jälkeen soittanut hädissään minulle. Soitin takaisin ja kyselin mitä oli tapahtunut. Kuuntelin, totesin, että hän oli päässyt vähällä ja että ei kannata saattaa itseään toiste samaan tilanteeseen. Kerroin myös, että ihmisenä hänet hyväksyn eikä hänen tarvitse minulta pyydellä anteeksi kun en paikalla ollut enkä joutunut toilailusta kärsimään. Kerroin, että toivon hänen pystyvän rakentamaan itselleen hyvän elämän, kun hänellä on siihen nyt mahdollisuus, mutta aikuista ihmistä en pysty määräämään enkä ottamaan hänestä vastuuta.

Läheiseni oli siihen asti onnistunut pitämään minuun päin kulissia. Itselleni oli järkytys havaita, miten olin elänyt itsepetoksessa, kieltäytynyt näkemästä hälytysmerkkejä, jotka nyt jälkikäteen ovat selviä. Minuun oli muutamaa kuukautta aiemmin ottanut yhteyttä eräs lähipiiriläinen, joka oli kysynyt tiukasti, tiedänkö ollenkaan millä tolalla läheiseni asiat ovat ja kertonut mitä oli havainnut. Minä keksin nopeasti ja automaattisesti selityksiä, millä pystyi asian kieltämään. Otin yhteyttä läheiseeni ja nielaisin helposti hänen selityksensä. Tuo minuun yhteyttä ottanut on itse alkoholistin lapsi, hän osasi tunnistaa merkit.

Kun toilailun jälkeen keskustelin lähipiirin kanssa asiasta, kuulin kaikenlaisia tarinoita, mitä he olivat havainneet vuosien mittaan. En tuomitse heitä siitä, etteivät he minulle kertoneet, eivät tienneet miten asiasta puhuisivat eivätkä toisaalta halunneet sekaantua toisten tekemisiin.

Itse tunnen olevani neuvoton. Läheiseni on taas rakentanut kulissia, kieltää tuon yhteydenottonsa, mutta toisaalta kulissi rakoilee entistä enemmän. Olen myös huomannut itsessäni piirteitä, joista en pidä: taipumusta käyttää toista hyväksi kun hän on krapulamorkkiksessa; piilopullojen etsimistä hänen asunnostaan. Tyhjien pullojen ja tölkkien jemman onnistuin löytämään, kenties ne oli piilotettu sinne kun läheiseni tiesi minun tulevan käymään. Arvioin asiantuntevasti, että pelkästään tiettyä merkkiä hän ei juo (toisin kuin minä aikoinani, tosin jos juotava loppui kesken, silloin kelpasi muukin). Samanmerkkisten tölkkien perusteella arvioin, minkä verran suunnilleen menee kerralla sekä myös sen, minkä verran rahaa noista palautuksessa saisi. Toisaalta nyt pelkään olla hänen kanssaan tekemisissä kun ei koskaan tiedä missä kunnossa hän kulloinkin on. On mahdollista, että rähinäkännin ollessa päällä saatan joutua väkivallan kohteeksi, mutta kuitenkaan en haluaisi pistää välejä kokonaan poikki. Miten voin pitää itseni erilläni hänen asioistaan ja kuitenkin tehdä selväksi, että välitän hänestä, vaikken hänen tekemisistään pidä?

Kuulostaa että tosikovasti haluaisit tehdä jotain, vaikka itsekin tiedät ettei sun ole mikään pakko tuohon koko tilanteeseen puuttua ollenkaan. Ja ottaako sulla pattiin, että sinun puoleen ei käännytty? haluaisit olla tarpeellinen?
Kannattaa varoa mitä toivoo, koska sen voi yleensä saada kun kovasti yrittää. Eli päästä sekaantumaan touhuun joka on juomista ja itse olet siitä jo päässyt erilleen? Mikset nauti elämästä, anna tuollaisten juttujen olla vain satunnaisena muistutuksena, että mitä se päivittäinen elämä on joillakin ihmisillä. Ja älä tyrkytä apuasi jos ei sitä ole pyydetty. Sulle soitettiin, kysyttiin jotain, vastasit. mut ei se tarkoita sitä että sun pitää sen puhelun ulkopuolellakin kovasti asiaa miettiä.

Kynsilaukka

Pikaisesti vain vastaan vähän kommenttina niin kö:n kirjoitukseenkin:

Ymmärrän Kynsilaukka, että puhut jostain todella rakkaasta ja tärkeästä ihmisestä, läheisestä, kenties perheenjäsenestä. Ymmärrän hyvin tuskasi ja huolesi enkä itse ainakaan saattaisi sulkea silmiäni ja olla ajattelematta asiaa kuten niin kö ehdotti.

Toisen aikuisen asioihin ei kovin paljoa voi tehdä, sen tiedätkin jo. Mutta itsestäsi ja omasta jaksamisestasi voisit pitää huolta. Oma elämäni päihteisiin retkahtaneiden kanssa alkoi parikymppisenä kun oma veljeni paljastui huumeitten käyttäjäksi. Kyllä siinä tarvitsi apua ja informaatiota kun asia tuli aivan puskista! Ja nykytilannettani alkoholiongelmaisen puolisona olen puinut muualla.

Koita siis hakea itsellesi apua ja voimia jaksamiseen. Ja siinä Niin kö kyllä on oikeassa että liian syvälle toisen elämään ei pääse eikä kannatakaan mennä.

Syysaurinkoa elämääsi!

Kiitoksia kommenteista. Eniten minua harmittaa itsepetokseni, kieltäydyin vuosia näkemästä tilannetta, ennen kuin se lävähti silmille. Olen pitänyt itseäni enemmänkin inhorealistina.

Läheinen tarkoittaa tapauksessani verisukulaista, fyysistä välimatkaa on sen verran, että on (onneksi) mahdotonta tavata päivittäin tai edes viikoittain. Puhelimitsekin otamme toisiimme yhteyttä yleensä vain jos on jotain asiaa, siinä yhteydessä sitten puhutaan muutakin. Kulisseja olen pitänyt itsekin pystyssä juomisaikoinani, vasta nyt tätä asiaa setviessä mainitsin, että pistin korkin kiinni pari-kolme vuotta sitten. Kuulin myös muutaman lähipiiriläisen tehneen saman ratkaisun, kun viiniä alkoi kulua vähän liian tiuhaan tahtiin.

En kyllä ole sitä mieltä, että minua olisi ottanut pattiin kun puoleeni ei käännytty. Kun tuo yksi lähipiiriläinen tiukasti kysyi, tiedänkö millä tolalla läheiseni asiat ovat, minä ahdistuin. Koin hänen painostavan minua puuttumaan läheiseni asioihin, kenties muuttamaan lähelle paapojaksi, mitä en missään tapauksessa halua tehdä. Mieleeni tuli, että muut lähipiiriläiset ehkä luulivat minun tietävän eivätkä hienotunteisuuttaan halunneet puhua ennen kuin itse tein aloitteen.

Nyt mietin, onko nykyinen toimintatapani tervettä. Jos olen menossa käymään, otan yhteyttä asiasta tietävään lähistöllä asuvaan lähipiiriläiseen ja sovin, että käyn samalla hänen luonaan ja voin tulla aikaisemminkin, jos tilanne näyttää kääntyvän mahdottomaksi. Läheiselleni kerron tulevani käymään silloin ja silloin, että olen menossa myös X:n luokse ja X lupasi tulla minua hakemaan. Tähän asti läheiseni on skarpannut noiden vierailujeni ajan eikä mitään uhkatilanteita ole sattunut. Mietin vain, kuinka kauan hän jaksaa skarpata ja kuinka kauan lähipiiriläiset jaksavat toimia varmistuksenani.

Vaikeinta minun on hyväksyä se, että kun läheiseni viimeinkin pääsi elämään omannäköistään elämää, hänen valintansa on tällainen, päinvastaista kuin minä olisin toivonut. Mielipiteeni olen kertonut ja toivon että osaan olla jankuttamatta aiheesta. Tällä ketjulla ehkä haen kommentteja siitä, olisiko Al-Anon sopiva paikka puida näitä asioita vai ei.

Hei Kynsilaukka!

Luulen että al-Anon olisi oikein hyvä paikka sinulle.

Toimintasi alkaa kuulostaa perinteiseltä alkoholistin läheisen toiminnalta, kun joudut uhraamaan niin paljon vaivannäköä jo pelkästään sen vuoksi, että vierailusi lähimmäisesi luona sujuisi ns. normaalisti. Tietysti myös pullojen laskeskelu jne. on osa tätä käytöstä.

Minusta olet turhan ankara itseäsi kohtaan. Olen sitä mieltä, että on hyvin normaalia ja inhimillistä uskoa vain hyvää lähimmäisistään. Ja vaikka olisit tiennyt, et olisi silti voinut auttaa läheistäsi mitenkään.

Annan perinteisen, tällä palstalla toistuvan ohjeen: Ole armollinen itsellesi ja keskity pitämään hyvää huolta itsestäsi. Läheisesi ongelma ei ole sinun käsissäsi, varsinkin kun hänen mielestään hänellä ei edes ole ongelmaa, eikä siis aikomustakaan tehdä asialle mitään. Oman taustasi ansiosta varmasti tiedätkin tämän paremmin kuin moni muu.