neuvoja vanhemmuuteen ja rajat

Miten voi välttää nuorta kokeilemasta huumeita.? Pitääkö antaa vaan kylmästi valistusta aineista vai vaieta tai tuomita?
“Parhaita vanhempiahan ovat aina ne kenellä ei ole lapsia”… :mrgreen:

Mun mielestä hyvä itsetunto ja oma luottamus että elämä kantaa ilman huumeita ois avainasema. Monet seikat kuten adhd ja pers. häiriöt (yleensäkin mt-häiriöt) altistaa kokeiluille ja riippuvuudelle, mut mulla monet frendit jotka olleet aikoinaan koulukiusattuja tms. ovat jättäneet kokeilematta kunhan he ovat saaneet tarpeeks tukea itseensä kotona ja ovat silti itsevarmoja tulevaisuudesta…

Ei tuo tietenkään aina päde, on monia ihmisiä ketkä vetää kamaa koska se on hauskaa… Mut usein ongelmakäyttäjät ovat herkkiä ja monilla on jotain mt-häiriöitä.

Ite oon miettiny ihan samaa asiaa mut elämä ei mene niin yksinkertasesti… Jos lapsia saan, ni kyllä yritän saada turvattua et tuntee olevansa tärkeä itsenään ja luottais muhun niin paljon että uskaltais kertoa omista asioistaan; ite en tahtonu rasittaa mun vanhempia omilla ongelmilla ku koin et heil on tarpeeks ongelmia muutenkin. Meil iskä ihan avoimest ihaili muusikoita jotka kuol just 27v kamaan ja ku jäin kii pilvestä 16v ku sisko kerto vanhemmille et oon muutaman kerran poltellu puolen vuoden aikana ni äiskä huus et oon pettän hänen luottamuksen ja iskä kyseli et minkälaist on verrattuna alkoon ja et kokeilis itekii jos ois nuori, eri alalla tai maassa jossa se on laillista :unamused:

Ois parast ku muksut käsittäis et vaikka se ois kuin “coolia” nuorena ni ne “coolit” tyypit istuu tod. näkösest linnas, on koukus tai kuolee ennen 30 vuotta. Näin ainakin meidän luokalla. Toinen ääripää oli sit kiusatut jotka saattoivat päästä piireihin just siks, et löys paikan josta sai kamaa! Vaikea miettiä et mihin vetää raja ku toiset suosii vapaata kasvatust, toiset tiukkaa kuria ja kumpikaan ei välttämättä tuota toivottua tulosta…

Mä oon ite päättän et perhettä en yritä ennenkuin lääkkeet on pois; aika tekopyhää ois multa yrittää muksua useamman lääkkeen alaisena vain itseni takia; ois muutenkin mahis saada adhd ja pers. häiriö sekä molemmilt puolilt riippuvuudelle altistavaa geeniä. Siks tahdon et lasta odottaessa en käyttäis mitään päihteitä; tämä pätee vain muhun, muita en tuomitse jos lääkäri on luvan antanut, mut jos raskaaks jäisin ni aborttia tuskin tekisin vaan vaihtaisin subut tekkeniin ja lopettaisin adhd-lääkkeet. Pameja menee alle 5mg/pv ja lääkärikin ehdotti et otetaanko samantien tekkeni xonen sijaan et tahdotaanko avokin kans lasta yrittää, eli lääkärin mukaa ois ok, mut ite tahdon nuo bubret, pamit ja adhd-lääkkeet pois eka… Meni vähä offiks… sorpe. :laughing:

Joo niin meni.
Itse olen tuolla korvaushoidossa huomannut, et kaikki, siis kaikki muijat on ihme kumma raskaana! Ei mitenkään läpinäkyvämpää tää touhu vois olla? ( hyvin mäki voin vetästä joka aamu pari tomaattia ja mennä sulatuksen jälkeen valittamaan, et olen naloksonille allerginen (=kun tomatille satun allerginen olemaan, miksen tekisi sitä samantein tänään nyt heti )

[Poistettu asiatonta. -Päihdelinkin toimitus]

^Jos teillä muijat on sentakia raskaan et ne saa tekkeniä, ni ihan vapaast! On useampia hlöitä joilla on ylläpitolääkitys ja ymmärrän täysin et he tahtoo lapsia! Sä oot aika rasisti, Thisnuty! On meilläkii noit ketkä valittaa allergiast ja mun mielest se pitäis testata ja mul on ainakin selvä äijä, mu tää on niin offia et jaksa edes puida; sust näkee selkeest et tahdot xonea ylimääräst sekä oheiskäytät et älä oo kateellinen muijille et ne saa tekkeniä ollessaan raskaana :angry: … Sä et oo valmis lopettaa ku haet kicksei aineest joka määrätää siihen et pysyy kondikses! Kuitenkii 95% lapsista jotka syntyy Subutexin aikana on terveitä; siinä ei vain saa olla oheiskäyttöä! Topic oli sit BTW lapsen kasvatuksesta ja mä ite en ikinä ottais tekkeniä muuten kuin lapsen takia ja en siitä kertois kenellekään kuka käyttää; mä ku en myy/vaihda omia lääkkeitä! Miksköhän sä nostat annosta vaik on kohallaa?!? Oisko tarve myydä lääkkeit??? :laughing:

Mua myös häiritsi Thisnutyn kommentti raskaana olevista, jotka on korvaushoidossa. Ei todellakaan kovin monella ole mies vankilassa tai raskaus päällä vain siksi, että sais tekkeniä!!! Eiköhän ne oo aika harvassa.

Esim. mulle kävi joku 1,5 vuotta sitten niin, että oli lääkärin määräämät oxycontinit käytössä ja tulin vahingossa raskaaksi. Ja kun oli lähtenyt homma käsistä, niin vedin moninkertaisia konttiannoksia ohjeistukseen verrattuna, kun tolet nousi ja sit tuli hölmöiltyä. Tiesin, että sikiölle (ko annostuksella myös mulle) on vaarallista seinään lopettaminen, joten kun en tiennyt mitä tehdä, niin poikkis vei mut A-klinikalle lääkärille. Raskaus oli ihan alussa, ja lääkäri ehdotti, että olisin vaihtanut kontit tekkeniin, ja sit sitä annosta olis vähitellen tiputettu. Kuulemma subutex on parempi vaihtoehto sikiölle kuin oxycontin. Pari viikkoa asiaa pohdittiin, ja päädyin lopulta aborttiin, koska en halunnut lapsen syntyvän riippuvaisena. Enkä halunnut, että lapsi joutuis kärsimään mahdollisistä kehityshäiriöistä jne. mun lääkityksen takia.

Mä olin tuolloin opiskelija eikä ollut/ole vieläkään mahdollista luopua opioidilääkkeistä. Tekkenillä olis hoitunut sit sekin puoli, mut silti olisin joutunut jotain käyttämään. Poikkis on todella hyvin toimeentuleva ja alallaan arvostettu. Ihmiset on korvaushoidossa hyvin eri syistä, ja esim. itse en oo ikinä korvaushoidossa ollut, mutta lääkäri olis halunnut lapsen takia mulle tekkenin. Mulla on ollut eri opioideja käytössä kohta 10 vuotta eri annostuksilla ja välillä ollut taukojakin. Väärinkäyttöä on ollut alle puolet ajasta, ja koko ajan olen oikeisiin vaivoihin opioideja lääkäriltä saanut!

Ei kuulu tähän ketjuun, mutta mitä sä Thisnuty korvaat xonella? Ilmeisesti et mitään, vaan haet vaan ilmaiset bupret! En tajua, miten nykyään jengi saa xonen käyttöön satunnaisen tai pidemmänkin bupren väärinkäytön jälkeen. Tuolla omassa ketjussas oot himoinnut isompia annoksia, ja kun siitä pari ihmistä älähti, niin yhtäkkiä väität annoksen riittävän, ja silti kiskot tekkeniä ohessa. Luuletsä olevas jotenkin katu-uskottava tms., jos on korkea xone-annos? Ja mietit erilaisia kusetustapoja, ja ihan turhaan. Mun mielestä se on lapsellista ja epäreilua, koska korvaushoito on tarkoitettu helpottamaan sellaisten ihmisten elämää, jotka ei pärjää ilman. Heitä yritetään saada takaisin työelämään jne., mut mulla on koko ajan ollut sellainen fiilis, että huviksesi oot korvaushoidossa, jotta saat ilmaiseksi buprea…

ja Salmiakin kysymykseen: Mun mielestä kannattaa valistaa ja välttää sellaisen rappioromanttisen kuvan antamista. Eli faktat tiskiin esim. jostain esitteistä ja sit pari tosielämän tarinaa lisämausteeksi. Näin mä oon päihteistä puhunut, kun yhden tutun lapsi on joskus esim. huumeista kysynyt jotain.