Neuvoja opiskelijan velkahuoliin

Toivoisin vinkkejä ja mielipiteitä suunnitelmaani hoitaa pelivelkoja. Eli olen tällä hetkellä korkeakoulu opiskelija, opinnot puolivälissä. Tarkoituksena päästä eroon pelaamisesta ja maksella velkoja pois tässä samalla.

Olen tilanteessa, jossa olen pelaamisen vuoksi ottanut pikavippejä ja muita kulutusluottoja. Olen maksellut niitä pikkuhiljaa opintolainasta pois, ja tavoitteena on päästä valmistumiseen mennessä lopuistakin eroon.

Tiedän, että tämä ei ole mikään ihanteellinen suunnitelma maksaa velkaa velalla, mutta olen ajatellut opintolainan olevan kuitenkin parempi vaihtoehto kuin kalliimmat lainat.

Asia kuitenkin huolestuttaa, sillä ala johon valmistun ei ole mikään hyvin työllistävä eikä palkka ole kummoinen. Minulla on myös toinen koulutus jolla saan varmasti jostain töitä, ellei uusi ala työllistä. Jokatapauksessa siis tulot ovat melko epävarmat ja vaihtelevat tulevaisuudessa.

Tästä päästään sitten siihen itse asiaan, joka minua huolestuttaa. Opintolainaa tulee olemaan valmistumisen jälkeen kaikkea 23- 30 000 välillä. (Miinus mahdollinen hyvitys jos valmistun ajoissa.) Osa mennyt elämiseen, suuri osa muiden lainojen maksuun.

Mitä mieltä olette, pystyykö tuollaista summaa lyhentämään vaihtelevista tuloista ja välillä pahimmillaan työttömänä ollessa? Minkäköhän suuruinen kk erä voi vähintään olla? Itseä ei ehkä niinkään haittaa vaikka maksaisin tuota seuraavat 20-30v, kunhan elämiseenkin jää jotain. Tätä voisi varmaan kysyä suoraan pankista, mutta jos täältä löytyisi joltain kokemuksia niin olisi mahtavaa.

Plussana tuossa on, että olisin lopulta velkaa vaan yhteen paikkaan. Miinuksena pienehköt ja epävarmat tulot ja kk erän mahdollinen suuruus huolettaa. Eipä tässä nyt tosin enää muitakaan vaihtoehtoja näytä olevan, mutta kertokaahan toki mielipiteenne. :smiley:

Jos pessimistisin lähtökohta olisi se, että (valmistuttuasi) asuisit yksin ja olisi vain asumistuki+perustyöttömyysturva+toimeentulotuki, sinulle tulisi jäädä (v. 2020 tieto) asumismenojen jälkeen 502,21 euroa. Siitä vähentäisit pankki-, tietoliikenne-, ruoka-, hygienia- ym. menot. Mitkä menot olisivat pakollisia ja mistä voisit säästää (huvitukset, matkat, ulkona syöminen, pelaaminen…)? Jos ihan pakollisten menojen jälkeen jäisi 200 euroa, olisitko valmis tinkimään muusta, jotta lyhentäisit lainaa?

Jos asut jonkun kanssa, onko tulosi pessimistisimmillään vain työttömyysturva? Mikä on silloin osuutesi asumis-, ruoka- ym . kuluista?

Olisiko tuossa nyt ne huonoimmat lähtökohdat, jos et työllisty tai saa esim. ansiosidonnaista työttömyysturvaa?

Kyllä ihan varmasti pystyt lyhentämään, enkä usko että menee 20 vuotta! Opintolainassa on älyttömän pieni ja olematon korko, sitä voi lyhentää oman maksukykynsä mukaan ja maksuaika on pitkä. Jos muuta velkaa ei ole kuin opintolaina, niin todellakin pystyt lyhentämään. Opintolainan lyhentäminenkin aloitetaan n. 2v :question: siitä kun on valmistunut, siihen mennessä luulisi tulojenki tasaantuvan.

Jos muita lainoja on, niin opintolainalla kannattaa maksaa ne pois. Mutta,
Älä ota enää velkaa pelaamiseen, koska lopputuloksena on se että oot kusessa.

Sinuna en siis murehtisi tuota opintolainaa, et kuitenkaan ala sitä lyhentämää kun vasta n. 3-4 vuoden päästä. Nyt keskityt siihen, että pelaaminen loppuu ja lisää velkaa ei pääse syntymään.

Kumpa omatkin lainat olisi opintolainoja niin mitään ongelmia ei olisi :laughing:

Opintolaina tulee melkeen maksettua, kun saa pääoman (nostetut summat) maksettua takasin. Korkoja on oikeastaan jokunen, vaan jokunen lantti. Huolehdi ettet nosta enää senttiäkään kalliita vippejä!

Kannattaa tuolta käydä lukemassa takuusaatio.fi/itseapu/sikavippi :slight_smile::

Komppaan edellisiä. Itselläni on vähän reilu 10000 € opintolainaa ja se onkin ainoa laina, josta en ole huolissani (muuta velkaa onkin sitten ihan tarpeeksi). Sain sovittua pankin kanssa maksusuunnitelman, jonka mukaan lyhennän lainaa 25 €/kk, kun alkuperäinen lyhennys oli 125 €. Jos on kalliita lainoja, maksaisin ne pois opintolainalla. Itse asiassa sain KELAn takauksen nykyiseen opintolainaani, vaikka KELA on jo kerran maksanut opintolainan takaisin pankille minun velkajärjestelyn takia.

Kannattaa pitää huoli, että jää rahaa elämiseen: itselläni osasyynä lisävelkaantumiseen on ollut se, että olen lyhentänyt lainoja eikä sitten ole jäänyt käyttörahaa tarpeeksi… Uskon, että selviät kyllä, kunhat et ota kalliita pikavippejä/lainoja ja saat pelaamisen hallintaan. Tsemppiä!