Neuroosit/pakko-oireet

You discovered: Google translate! Achievement unlocked!

VERY VERY OFF TOPIC:

Yea! Do the dance again, it was almost as cool as the latin!

(Osoittaako yllä oleva huonoa huumoria? On tarkoituskin. Juuri tästä en Jokeri pidä: huumorilla on parantava tehtävä. Kaikki, mikä naurattaa, ei ole oikeasti hauskaa. Olen kuullut paljon hauskoja holokaustivitsejä, kyse on vitsistä, ei aiheesta. Emme sulata sovinismia, solvaamista, paskamaista käytöstä ja paskamaista ajattelua yleensä! Osaatko asettua meidän asemaan tässä? Mistä sinulle puhutaan?)

Enpä ole muuta ikinä väittänytkään :imp: . E n hakeudu hoitoon, koska kun jäin eläkkeelle mut vuoden pääst lempattiin hoidosta poies. En halunnut kuntoutuspolil, eikä lekurin mielest ollu tarviskaan. Tarjolla siel olisi esim. ollut kuntouttavaa työterapiaa erääs yritykses, tuntipalkka joku 2 eukkoa; tai jopa työväenopiston englannin kielen kurssi. Hoito on siis apteekissa,se virallinen hoito. Sähköiset ressut uusitaan sielt. Eipähän tarvi lekureil selitellä asioitansa ja olla vastaanotol jatkuvasti kyseenalaistettavana: kun kerta on mt-potsku, eka olettamus oli usein, että olen vääräs, i l m a n edes kysymystä siitä, miksi uskon niin kuin uskon, mitä perusteita mul on.… Eka vastaus kymmeniä kertoja suoralta kädeltä: ei ole niin! Hehee, kerran sanoin, että minua hyvin paljon murehduttava ja masentava asia on se, että kommunikaatio epäonnistuu. Mihin lekuri: “Eikä epäonnistu!” :laughing: . Olinpa kovasti huojentunut, että mitä ihmettä minä taas menin k u vi t t e l e m a a n, jos lekuri kerta ilmoittaa, että kyyyyllä se kommunikaatio onnistuu, nii voi herramajee :unamused: .Hoitaminen käsittääkseni on vallankäyttöä. Noh, ihmiset käyttävät valtaa yleisesti, mut kun se menee surkean itsetunnon omaavan, jatkuvista itse-epäilyksistä yli 40v. riemuinneen potilaan suoraan lyttäämiseen, noh, siksi kun hän on potilas, ja lääkäri lääkäri, siis erehtymätön - tai ainakin hyvin harvoin kykenevä myöntämään, että hän saattaisikin olla väärässä, niin eipä hoidot enää kiinnosta. Selviän yksin, tai sitten en. Omapa on elämäni :exclamation:

Vanhemmalla iällä on alkanut tulemaan noita oireita. Kaupunkilla kun kulkee niin käyn jatkuvasti taskuja läpi, mikä näyttää ulkopuolisen silmin juuri sellaisen perus neurootikon toiminnalta, kuullemma. Sitten ovat nämä liesi kahvinkeitin ja ulkoovi neuroosit mitkä pitää tarkistaa useaan otteeseen ennen kotoa lähtä. Olen myös tullut muutaman kilometrin päästä takaisin kun olen ollut varma että en laittanut ovea lukkoon. Myös jostain bileistä olen lähtenyt tarkistamaan ettei vaan naapurit ole ryöstämässä kämppää. :laughing: Nyt naurattaa välillä ahdistaa aivan saatanasti nuo oireet.

Itselläni on OCD eli pakko-oireinen häiriö.

Tämä on hieman aiheen vierestä, mutta pistän tämän nyt tähän ketjuun, kun en asialle omaakaan viitsi avata.

Esiintyykö teillä muilla ns. tuntoyliherkkyyttä(vai mikähän olisi oikea sana asiaa/oireilua kuvaamaan?)?

Tarkoitan siis, että mulla on esim. sellaista, että joskus pienetkin äänet kuulostavat todella häiritseviltä, valot häiritsevät(esim. yhtäkkinen valojen sytyttäminen tekee melkein konkreettisesti kipeää, keikoilla valaistus häiritsee todella pahasti jne.), saatan kutista pirusti, siis ilman mitään allergioita, ihottumia tai oppareiden käyttöä, joskus pissattaa koko ajan, mutta mitään tulehduksia ei ole ollut, kun asia on tutkittu, levottomat jalat -tuntemuksia(näitä on siis sen verran harvoin, ettei mielestäni voida puhua levottomat jalat -syndroomasta), joskus on todella vaikeaa olla missään asennossa, kun kaikki asennot tuntuvat jotenkin epämukavilta, joidenkin pintojen/materiaalien koskettaminen tuntuu todella “ällöltä”, toisen ihmisen kosketus saattaa tehdä “kipeää”, vaikka kovasti pidänkin koskettamisesta ja hellyydestä ja haluaisinkin sitä, mutta se itse kosketus vain tuntuu epämiellyttävältä jne., jne. Mitähän kaikkea vielä :confused: . En nyt juuri jaksa muistaa.

Tiedän kyllä, että nämä tuntemukset kuuluvat refloihin tai joidenkin aineiden vaikutuksiin, mutta osaan erottaa kyllä refla- tms. tuntemukset noista “oikeista” ja olen siis kärsinyt tuosta kummallisesta tuntoyliherkkyydestä jo lapsesta asti, eli ennen kuin mikään kemiallinen siihen mahdollisesti vaikutti.

Nyt kyllä kehottaisin hakeutumaan neurologin juttusille koska takana voi olla muutakin, mulla hoitamaton sokeritauti vaurioitti hermostoa niin etten voinut kävellä edes räsymaton päällä ja suihkusta tuleva vesi oli kuin lasimurskaa. Ensin tutkittiin laittamalla neuloja joihin sähköärsyke ja lääkäri totesi et on kaksi eri miestä eli vasen oikea, koepala pohkeesta paljasti syyn eli ohutsäije neuropatia. Pikkasen kurjaa kun kättely voi tuntua kipeältä, uusia kenkiä en käytä mielellään vaan vanhat sopeutuneet risat on siedettävät. Lista on pitkä ja huumeet voi aiheuttaa myös samaa kun sitä multa kysyttiin hyvin useasti. Mitä pahemmaksi tilanteen päästää sitä vaikeampi saada hallintaan, ei parane koskaan vaikka syy poistettaisiin.

^ Hui, älä säikyttele :open_mouth: ! Tosin, kuten sanoin, mulla on ollut tuota pikkulapsesta saakka, eikä se siitä pahemmaksi ole muuttunut, joten luultavasti “vain” jotakin psykosomaattista. Lääkäreillä olen kyllä ravannut ja neurologillakin on tullut käytyä, eri syistä tosin.

En säikyttele vaan kerron mitä kannattaisi tehdä ja se pitää olla todella neurologi ja sairaalassa kun niitä vehkeitä ei taida olla ihan jokapaikassa. Voisit tykätä hoidosta Gapapentiiniä, Cymbaltaa, Diapamia ja Temgesiggiä, erespalle eikä lopu ikinä. Vois muista myrkyistä vierottautua ku nuo vie kyllä viekkaritkin mennessään mutta elämä voisi hymyillä ja täysi toimintakyky säilyisi. Niin kunnon tujaus Neurotol Slow päälle, mulla 2*2 mutta otan yhden yöksi niin aika velttoa poikaa makaa eikä herätessä ole tyyny täynnä rikkipurtuja hampaita. Joku vois pitää hoitoa mukavana, itse kyllä luopuisin mutta sain jaossa huonot kortit.

Aspergerin oireyhtymässä on noita. Samoin dissosiaatiossa… Ei sitä aina tarvitse sairautta olla, voi olla että joku lapsuuden kokemus vaikka häiritsevästä valosta on jäänyt alitajuntaan ja on itseään rauhoittanut raapimalla jalkojaan… Myöhemmin sama asia voi laukaista saman reaktion…

Itselläni ollut muutamia dissosiaatio-jaksoja ja tuolloin vain odotan että aika kuluisi pian. Ei ole järkeä puhua tms koska en koe olevani oma itseni ja en tunne mitään… Ahtaanpaikankammo, joka luultavasti johtuu muutamasta pieneen tilaan lukitsemisesta sekä agressiivisesta käytöksestä, josta ei pääse pois; aiheuttaa älytöntä paniikkia ja ahdistusta… Yritän vain paeta pois paikalta…

Kädet on pestävä joka kerta kun koskee vessassa johonkin. Ts. suihkun jälkeen bout 5krt, kun hiukset kerää yms. Ruokaa laittaessa hana avattava ilman sormia ja käsienpesua jatkuvasti. Tietyn paikan siivoaminen edellyttää myös että siivotaan “saman sarjan kuuluvat asiat”; turha tiskata ellei poista tölkkejä, laita pahvit keräykseen tai pyyhi tiskipöytää. Julkisessa vessassa pitää yrittää olla koskematta mihinkään käsillä…

Itsellänikin on tietty järjestys pestä hampaat. Ei riitä 2min, vähintään 4 menee enkä siltikään ole välillä tyytyväinen. Lisäksi hampaidenvälit ja kielenpuhdistus… Olen jättänyt hampaat pesemättä alle 10krt lapsuuden jälkeen… Tällöin kyseessä yleensä tipahtaminen. Jopa pireisäni pyrkinyt iltaisin hampaat harjaamaan, vaikka päivät ovat menneet sekaisin…

Kyl toi tutulta kuulostaa… :confused: . Puhuit refloista: SoiKannel muistaakseni kertoi täällä, että bentsovierotuksen jälkeen tuli vielä muistaakseni useiden kuukausien jälkeen kipuja :confused: . Entä mielen herkkyys, siis sulla? Luin erään artikkelin herkkyydestä ja siinä sanottiin mielen herkkyyden perustan olevan hermostollinen, mitä se sitten tarkkaan ottaen meinaakaan. Sanottiin esim.äänistä, että herkkä ihminen voi kuulla äänensävyjen muutoksia tarkemmin kuin sellainen, joka on “paksunahkaisempi” vai pitäiskö sanoa “kovakorvaisempi”, ja huomata tiedostamattaan keskiarvoa herkemmillä aisteillaan asioita, joita joku toinen ei huomaa laisinkaan. Mielenkiintoista, en tiedä, onko totta… Mutta selittäisi jotain. Myös mulle tehdyn psykiatrisen diagnoosin etiologiassa mainitaan “biologinen haavoittuvuus”, että sikälikin natsais mun kohdalla. Näin myös joskus adhd:sta kertovan töllöohjelman, jossa oli mm. n.10-vuotias tyttö, jolla oli myös aistimukset voimakkaampia kuin keskimäärin ja hänellä kerrottiin olevan aistinherkkyys… Kurjaa, että se tuottaa sul kipua ja muita ikäviä tuntemuksia; onko ne ajoittaisia vai aina? Mä niin haluan uskoa, että vaik mielen ja/tai aistien herkkyys voi olla “kirous”, herkkä ihminen voi saada enemmän elämästä, siis voi… Tai sitten turruttaa itseään kuka milläkin, että sietäisi enämpi… :frowning: . Mua sanoi eräs ihminen kaukaisessa lapsuudessani “mimosa”:ksi, kun jonkun koskiessa menin käppyrään, ja tietenkin yliherkäksi. Siitä sanasta mä en hirmusti pidä. Tekis mieli vastata, että entäpä jos olet itse aliherkkä…
[size=85]“If you believe, you know you will find: there ain´t nothing like the sensitive kind”…[/size] :bulb:

Winston, ennen ensimmäistäkään lääkettä kärsin kuvailemistasi oireista. Istun pimeässä huoneessa ja tummenevat lasit päässä, kiputuntemukset niin hulluja et luulin että pääni halkeaa. Kartoi kosketusta ja parisuhteeni kärsii vieläkin siitä koska on toisen vaikea ymmärtää. Itsekkään ei ymmärrä ja syitä voi olla vaikka mitä, ei ollut onni että mun syy löydettiin koska se on parantumaton ja paheneva. Suhdau asiaan vakavasti ja aja ales kaikki huumeet, tiedän että kroppa voi huutaa aineita jopa kymmenen vuoden selvänäolon jälkeen. Me ollaan niin erilaisia kaikki mutta sehän on hyvä, vasta sairaalan neurologi joka pökkii neuloja ja mittaa kulkuaikoja antaa jotain suuntaa. Mulla otettiin tupakin natsan kokoinen koepala ja Ranskaan tutkittavatsi, sanon ny et ottaja sanoi et pistää kahdesti niin sanoin et jätä puudutus ja ota pala. Usko ny hullua Pohjanmaan paappaa joka on tämän helvetin kokenu, nyt tulee 55 lasiin ja 20v kärsinyt niin että nousivat.

Huumeet pois ja kunnon lekurille, saat semmoset lääkkeet ihan respalla ettei tee mieli muuta.

Mulla on ollu n. 3 vuoden ajan todella veemäinen laskemispakkomielle. Tarkalleen en osaa sanoo koska se on alkanu, on itse asiassa aina ollu taipumusta laskeskella joutessaan vaikka askelia kävellessään. Lasken siis nykyään esim. TV:tä katsoessa tekstit: ensin montako sanaa on lauseessa, sitten montako kirjainta on koko lauseessa ja sit jaan koko paskan viidellä ja kolmella. Mun ei tarvii ees nähä tekstiä, muunnan ajatukseni lauseiks ja teen samaa, loputon kierre. Voin kertoo että sitä tuntee itsensä aivan hulluks joskus! Oon huomannu että tää pahenee mitä enemmän on huolia ja stressiä, ja ainoa tilanne milloin saan aivoiltani rauhan, on nukkuminen ja sosiaalinen kanssakäyminen jolloin en kerta kaikkiaan ehdi laskea kaikkea. Lukeminen on aina ollu mulle tärkeetä, ja viime vuosina en oo pystyny montaa kirjaa ymmärrettävästi lukemaan :frowning:. Tätä on yritetty hoitaa isoilla annoksilla mielialalääkkeitä, eikä mitään apua mistään. Tuntuu että nyt kun pääsin viimesestä eli paroksetiinista eroon niin keskittymiskyky jopa parani.

Tekstin kirjoittaminen, kappalejaot. Pilkutus ja yhdysasnat.

Aina kirjoittamisen jälkeen luulen että viesteissäni ei ole mitään logiikkaa ja ne on täynnä typoja. Jos alan niitä korjailemaan niin on sama ku kirjoittaisin koko viestin uusiksi.

Kerotakaa te miten kirjoitetaan oikein ja korjailkaa mun vääristyneitä lauserakenteita ja pilkuista mitkä on turhia. :unamused:

Ai sulla vielä luetun ymmärtämisessäkin ongelmia? Tässä sulle suomennokset:
Nykysuomen Sivistyssanakirja:
RP = Hävytön nuori nainen

ICD-10 (WHO) tautiluokitus:
impulssikontrollihäiriö = Täysin kajahtanut henkilö. Kilahtaa toiselle pienemmästäkin syystä ja tulee silmille. VAARALLINEN!

Jaaha, täällä kaivellaan vanhoja? Onks sulla tylsää?

Luettu täälläpäin ymmärretään kyllä. Jokerin ihan itse omassa pikku päässään keksimiä termejä ei.

Ei tapella koska ketju on hyvä ja jos lukitaan niin uudet säikähtää, ihan turha ny mitään vanhoja kaivaa. Jokerin motiivipuoli vähän outo, mut mistä mä tiedän mitä sirpaleisessa päässä liikkuu.

^ No voi ny hyvänen aika, mitä tappelua tämä tällainen nyt on muka olevinaan?? Kun minä alan tappelee, lupaan, että se ei jää epäselväksi kenellekään!

Tämähän nyt on vaan mun ja Vitsailijan (= itse Vitsi :laughing: ) välistä naljailua. Ei tätä kannata tosissaan ottaa, ei ainakaan minun puoleltani. Ja vaikka se kuinka väittääkin olevansa aito, niin uskon että sen jutut ovat vähintäänkin väritettyjä.

Ja onhan meillä niitä ihan oikeitakin riitoja ollut! En sitä kiistä ollenkaan. Onhan se välillä saanut mun pinnan todella kireelle niillä vastenmielisillä narsisti-sovinistimaisilla postauksillaan. Mutta niissä modet ovat soveltaneet sensuuria, jolloin tilanne on rauhoittunut. Voisivat vetää siellä sellasen yhteisen linjan, et eka varoitetaan ja sensuroidaan jos on tarpeen, ja jos mikään ei auta, ni sit heittävät lukolla.

Jos modet ovat todella niin urpoja, etteivät osaa erottaa oikeaa riitaa pienestä vinoilusta, joskus jopa hyväntahtoisesta sellaisesta, ni se on voi voi. Jos ne alkavat kaikkia ketjuja sulkemaan, joista ne ei enää tykkää, niin sekin on voivoi. Uusia ketjuja saa aina avattua. (Kuten Maago on meille moneen otteeseen jo demontroinutkin…) Minä en ainakaan ala niiden pillin mukaan pomppimaan!! Pyh!

Pölvästi!

Jokeri ei väritä mitään asioita. Jokeri on kypsynyt H-maailman värittelijöihin, eikä halua kuulua heihin!

Jokeri

Jokeri, osa kiinnittää enemmän huomiota itse asiaan ja sisältöön kuin itse sanaan. Itse jos olen pienestä pitäen lukenut sanan väärin, ei se tarkoita ettei tiedä merkitystä… Ainakin osaan nauraa itselleni ja kun jossakin asiassa ihminen on aina heikompi (lahjainen) kuin toisissa, sosiaalisuus & empaattisuus, tekniikka, tiede, kielet, musiikki, tanssi, kirjoitus… Tämän tähden valmistuu eittäin paljon myös työttömiä (it)-insseja… Nokia ei työllistä enää… Kuka sanoo mitkä ominaisuudet ovat parhaat, ystävältä ainakin toivoisi ymmärrystä ja empatiaa kaavojen tai teorioiden sijaan… :stuck_out_tongue: