Ne viinat pahvimekoissaan

Itse olen sitä mieltä, että kaikki viinasten pahvipakkaukset tulisi kieltää.

Minulla ainakin ne helpottavat huomattavasti valtavien määrien kertaostoksia. Jos esim. Alkon kassalle kilistelee 4 viinipullon kanssa, saattaa ympäristö luoda sinuun merkittäviä katseita, mutta jos lyötkin tiskiin vain yhden 3 litran hanapahvipakkauksen, ei kukaan ole moksiskaan. Ja sisällön määrä on sama.

Samoin jos kilistelet kaupan kassahihnalle 12 erillistä kaljalasipulloa on meteli ja katseet kaiken kuvaavat, mutta jos lyöt hihnalle 12 pullon pahvipakkauksen, ei kukaan edes huomaa.

Olisi mielenkiintoista kuulla kuinka paljon nämä pahvipakkaukset ovat lisänneet kulutusta?

Mua kiinostaisi taas tietää miten paljon kulutusta on lisännyt kauppojen viikonloppu aukioloajat.

Ennen kun kaupat oli auki vain ma-pe oli meilläkin perjantaisin tuttu näky pino kaljakoreja, muutama kassi kirkasta ja ehkä vielä jotain päälle.
Nämä tuotteet saattoivat palaa jo ekana iltana, riippuen vieraiden määrästä tai omasta toheloinnista, usein kyllä sunnuntai oli jo pakollinen 1-3 olutta tai kuiva päivä kun ei ollut rahaa mennä baariin eikä muita saumoja saada juomaa mistään.

Nyt ei tarvitse sitä miettiä. Jos olet itse liian huonossa hapessa, joku tuo sulle kaupasta tai kioskilta sunnuntainakin helpostusta. Rahan saa myös riittämään eritavalla kun lauantainakaan ei tarvitse mennä laittamaan viimeisiä ropoja juottolaan.

Minun nuoruudessani ei ollut edes keskikaljaa kaupoissa. Puhumattakaan lonkeroista yms. Viinakauppa oli ainoa laillinen tapa.
Vaan ei se tahtia haitannut. Oli trokarit ja pontikan keittäjät. Kiljua oli aina jollain tutulla jos oma saavi oli päässyt tyhjentymään.
En usko, että juomapakkauksella olisi minuun vaikutusta muussa kuin siinä, etten tarvitse niin pian lähteä pimeää pulloa hakemaan, jos ja kun juomat loppuisivat. Tulisin ostaneeksi kerralla enemmän kun juomia pakataan reiluihin pakkauksiin.

Myynnin lisäyshän tässä on kysymyksessä niin kuin kaikessa kaupassa. Kaksinaamaista peliä veli-valtiolta. Vielä kun ottaisivat käyttöön erään vaatefirman tyylin; “ota kolme, maksa kaksi.” :sunglasses:

Omaa kokemustani kerron, enkä yleistä asiaa.

Sitten vielä mielipiteeni toisissa ketjuissa jatustellusta asiasta. Onko joku suurkuluttaja? Vai Juoppo? Vaiko peräti alkoholisti? Sama p–ka eri paketissa. Jos juominen hallitsee elämää, jos se haittaa ihmissuhteita, työtä tai terveyttä. Jotain mainituista tai kaikkia, on henkilö mielestäni alkoholisti.
Minä petin kauan itseäni selittelemällä, että “meni överiksi.” “Ehkä olin pikkuisen perso viinalle.” Etc. Nyt ymmärrän olevani alkoholisti ja että voin olla selvinpäinkin. Kunhan en ota viinaa selvään päähän. Siis ei viinaa selvään päähän. Silloin pärjään, olinpa jonkun mielestä juoppo, suurkuluttaja, alkoholisti. Tai mikä huvittavinta minusta; parantunut alkoholisti. Ei, olen vain alkoholisti, joka ei juo viinaa ja jolle Alkon pakkausten näkö ja koko ovat yhdentekevä asia. Silti saatan joskus käydä viinakaupassa, ehkä kerran, kaksi vuodessa ja ostan tavikselle pullon konjakkia viemisiksi. Tavis on häveliäs, eikä avaa pulloa vaan nauttii sen joskus muiden tavisten kanssa.
Ystäväni tavis ei edelleenkään käsitä sitä, että seurassani voi ja saa ottaa viinaa se, joka niin haluaa. Tosin heitä on harvassa… :wink:

Tilanne oli vielä pahempi joskus 4 - 5 vuotta sitten, kun olutta sai myydä pahvikääreessä pilkkahintaan alennuksella. Kansalle tuli tutuksi termi “mäyris”, jonka sai halvimmillaan jostain marketeista jopa alle kuuden euron! :open_mouth:
Sama määrä yksittäisinä pulloina ostettuna olisi maksanut vähintään yli kympin.

Tästä paljousalennuksestahan alkoikin sitten seurata niin paljon haittoja, että yhteiskunnalle tuli kiiru tiukentaa rajoituksia. Pari vuotta sitten säädettiin, että iso määrä alkoholijuomaa ei saa olla “huomattavasti halvempi” tms. kuin sama määrä pienemmissä yksiköissä ostettuna. Samalla säädettiin, että kaupat/kiskat/huoltikset eivät saa myydä alkoholia kuin klo 9 - 21 välisenä aikana, vaikka aukioloaika olisikin laajempi.

Silti; nykyisin villitys näyttääkin olevan “lava”: peräti 24 oluttölkin laatikko! :open_mouth: Ojasta allikkoon siis.

Nuita viinien pahvisia hanapakkauksia en ole harrastanut ikinä (en edes käy Alkossa), mutta ne on tulleet tutuksi kun jotkut kohtuukäyttäjäkaverit on moisia ostaneet jollekin picnicille, eivätkä tietenkään ole sitten jaksaneet kaikkea juoda.
Arvaahan sen, kenen avustuksella ne laatikot on sitten tyhjennetty. :angry:

Asiasta kukkaruukkuun, eli alkoholimainontaan. Tässä aika kiva 9. luokkalaisen nuoren kirjotus alkoholimainonnasta:
raitis.fi/raitisfi/blogi/ellan-a … nasta.html

Minun mielestäni ei ihan täysin ole. Oleellisin ero on, että pelkkä suurkuluttaja tai satunnainen ongelmajuoja pystyy vähentämään. Ihminen, jolla on alkoholismisairaus, ei pysty vähentämään. :slight_smile:

Kiitos tästä linkistä :smiley:
Suosittelen sitä teini-ikäisille lapsilleni, varsinkin tuolle 15-vuotiaalle joka on vanhempiensa alkoholin käytön siivittämänä pohtinut hyvinkin paljon alkoholin käyttöä, eikä ole sitä vielä koskaan edes maistanut, ei ole halunnut. Hyvä sivusto selailtavaksi.

Minusta tuo “hallitsee elämää” tarkoittaa laajasti ymmärrettynä sitä, että vaikka ihminen pystyisikin vähentämään juomistaan (määrissä, juomakerroissa) tai olemaan välillä ilmankin, juominen hallitsee edelleen hänen ajatusmaailmaansa jollakin tasolla. Kyseessä ei ole siis aito kohtuuteen siirtyminen, vaan “tekninen kohtuus”, juomisen hillintä tai välttely.

Luulisin (en siis ole kokenut), että ei-alkoholistille juominen ei ole päähänpinttymä, johon kuluu energiaa silloinkin - ja ennen kaikkea silloin - kun juominen ei ole ajankohtaista. Alkoholistihan on omimmillaan silloin, kun saa juoda.

Minusta alkoholijuoman pakkauskoolla ja -materiaalilla ei ole valtaosalle alkoholinkäyttäjistä terveydellisiä haittoja. Juomatapa ratkaisee. Meikäläinen oli tässäkin asiassa melko mukautuvainen; kaikenlaiset säilytysastiat olivat ihan okei, kun se sisältö kiinnosti.

–kh

Just tossa pari päivää sitten puhuttiin kaverin kanssa täysin samasta asiasta. Naurettais jos ei ärsyttäis niin paljon se, miten kauheasti muka yritetään kitkeä kaikenlaista ongelmakäyttöä milloin milläkin täysin kuolleena syntyneellä lailla, mutta samaan aikaan on käytännössä ihan mahdollista markkinoida alkoholia suoraan alaikäisille. Koska sitähän noi kyseiset lonkeromainokset nimenomaan on: Ei noin lapsellisilla sloganeilla kosiskella edes niitä juuri ja juuri täysi-ikäisiä vaan nimenomaan teinejä. Aika synkeää menoa. Tolkuton ryyppääminenhän on kuulemma nykyteinien keskuudessa vähemmän cool kuin vielä joskus 15 vuotta sitten, ja tämän kehityksen edessä pitää sitten näköjään ottaa käyttöön järeämmät aseet.

Hjaa…onko läheisriipuvaiset sitten kaikki alkoholisteja… tai päihdetyöntekijät? :confused:

Mitä jos tekee tietoisen päätöksen et antaa juomisen hallita elämää, luovuttaa, pistää haisee ja sitten lopettaakin vaikka parin vuoden kuluttua eikä siitä jää mitään “nyt jätän rakkaan ystäväni” tunnetta päälle? Onko tällainen henkilö sitten pari vuotta alkoholisti ja loput elämästään ei-alkoholisti?
Musta-valkoisessa ajatelussa on aina porsaanreikiä. Yksiviivainen ajattelu on ihan hyvä jos se itsellä toimii, joillain saattaa kyllä tunnepuoli ja omakokemus värittää maailmankatsomuksen ihan erillaiseksi, omalla kohdallaan toimivaksi.

Ennenvanhaan oli kauhia kynnys kantaa ulos kaupasta korillinen kaljapulloja ja jos semmosen osti, niin se tuntui suurelta määrältä. Nykyään kannetaan ulos kaupoista molemmissa käsissä 24 päkki pahvinahassa, eikä se enää tunnu missään. Kyllä viinojen naamiointi pahvikuoriin selevästikkin on pienentänyt kynnystä ostaa “liikaa” alkoholia.

Ei tietenkään ole… Mistä sinä nuo ihmisryhmät keksit tähän vetää? :slight_smile: Minä yritin kuvata ihmisen suhdetta omaan juomiseensa.

–kh

Pitää vähän oikoa kun on niin hidas yhteys täällä hornan kuusessa. Ei lainaukset tulisi valmiiksi tänä iltana.

Kirjoitin …kun alkoholi hallitsee elämää.

Tarkoitan, että se, jonka elämää alkoholi[size=150] hallitsee,[/size] ei kykene vähentämään. Hänellä on hillitön juomahimo. Sellainen on vain alkoholistilla, henkilöllä, jolla on alkoholismi-niminen sairaus, addiktio. Ok? Tämä on tila, jota ei muu kuin sen kokenut alkoholisti kykene edes kuvittelemaan. Minä olen kokenut ja pystyn siis kuvittelemaankin, miltä toisesta, vielä juovasta alkkarista tuntuu kun hän koettaa omin avuin vähennellä. Juomahimoissaan hän ei myönnä itselleen, että vähentäminen on mahdotonta. Tuon mahdottomuuden tietävät miljoonat raitistuneet alkoholistit ympäri maailman.
Joku onnistunut vähentäjä voi itse väittää olleensa alkoholisti, mutta todellisuudessa hän ei tiedä alkoholismista enempää kuin sika joulusta. Tai paarma synnytyspoltoista. Voin toki väittää ymmärtäväni, miltä ne tuntuvat jos haluan esittää fiksua. :mrgreen:
En muuten tuntenut luopuvani “rakkaasta ystävästä” kun lopetin juomisen. Tunsin sen sijaan voimakkaasti päässeeni irti hillittömästä juomahimosta, jonka edessä taivuin kerta toisensa jälkeen vuosikymmenet. Aluksi himo iski viikonloppuisin, sitten väliviikollakin, lopulta päivittäin ja loppujen lopuksi se oli päällä koko ajan. Aivan koko ajan, minkä olin hereillä. Hyvät kanssakulkijat; sellainen on hillitön juomahimo, joka hallitsee alkoholistia, mutta ei mitään välimuotoja. Noista välimuodoista monet päätyvät oikeiksi ehta-alkoholisteiksi yhteiskunnallisesta asemasta, vakavaraisuudesta, tai älynlahjoista huolimatta.
Alkoholismiin on vain yksi hoitomuoto. Se on lopettaminen kokonaan. Ei “joksikin aikaa, toistaiseksi tai vaikkapa päiväksi kerrallaan.”
Tuo päivä kerrallaan-hokema sopii hyvin niille, jotka vielä (jopa vuosien kuluttua) joutuvat tappelemaan viinan himojensa kanssa. Kuka unissa, kuka valveilla.

Paarma hyvä - minulle tuo “päivä kerrallaan”-hokema sopii varsin hyvin. Viinanhimon kanssa en tappele - en unissani, enkä valveilla. Kun tänään huolehdin tämän päivän murheista ja annan huomisen huolehtia huomisen murheista, koko elämä vain on kertakaikkisen ihanaa. Tottakai voin jonain aamuna tehdä sellaisenkin valinnan, että haluan vaihtaa tämän ihanan raittiin elämän takaisin juoppoääliön arkipäiväksi - minulla on siihen täysi vapaus ja täysi oikeus. Minun vain on kertakaikkiaan mahdotonta kuvitella tekeväni sellaista valintaa selvin päin. :laughing:

Nyt taisi lainaus onnistua… :unamused:
Sie elät päivän kerrallaan. Mie sekunnin, koska mistäs tiedän, koska vaikkapa sydäri tulee…tai poksahtaa aivosuoni…?
Kuitenkin suunnittelen tulevaisuutta. Nyt juuri teen suunnitelmaa eräälle koskelle kalaan menosta huomenna illalla.
Myös elämään loman jälkeen liittyy suunnutelmia.
Mutta otsikon aiheeseen; eikö olekin yhdentekevää, miltä viina/kaljapaketit näyttävät? Joka haluaa juoda, tekee sen vaikka viina olisi pissapotan näköisessä ruukussa. :laughing:
Ja selvään päähän kun ei ota viinaa, ei tule ajatusta vaihtaa juopon elämään. Jos taas viina on ongelma, viinan himo päällä, saattaa joutua juomaan, eli ottamaan selväänkin päähän… Taviksilla tuo ei ole temppu eikä mikään. Meillä alkoholisteillakin se kävisi helposti, koska taito on tallella. Onneksi siperia on opettanut, takonut tiedon, antanut kokemuksen, joka tarvitsi ensin paljon mutua ja luulemista…ja paljon viinaa… :open_mouth:

Alkuperäiseen otsikkoon liittyen olen ehdottomasti sitä mieltä, että viiniä menee just niin paljon, kuin sitä pakkauksessa on. Todella pettävää. Pullon näkee vajenevan, mutta viinipönikkää voi vaan heilutella ja arvuutella, paljonko on vielä jäljellä. Pahvipakkauksella on todella helppo pettää itseään. Paitsi seuraavana päivänä.

Sama koskee olutta. kuten joku kirjoittikin, niin ihmiset kantavat nykyään ihan pokkana isoja kaljalaatikoita ruokakaupasta, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Vaikka pitäisi olla, ehdottomasti.

Viron kossumäyrikset taitavat enää meiltä puuttua…

Kokemus ja ihmistuntemukseni kertoo toisin. Tavikset eivät juo pullojaan/pakettajaan tyhjiksi, jos heillä on syy olla skarppina huomenna. Tavis hallitsee viinankäytön.
Se, jolla on jonkinasteinen ongelma(piileva, alkava alkoholismi) ei aina tunne rajojaan, vaan vetää astian tyhjäksi.
Kovemmasta riippuvuudesta kärsivä juo useimmiten ja alkoholisti aina pohjaa myöten.
Taviksilla ei myöskään ole pienintäkään tarvetta kirjoitella näillä palstoilla.

Ai herranen aika :laughing: No mä ajattelin tätä asiaa vähän laajemmin kun kuin pelkästään itse juojaa, joilla menee enrgiaa vaikkei juominen ole ajankohtaista. :confused:

:mrgreen: Eiköhän toi tolla painotuksella tullut harvinaisen selväksi :mrgreen: Ja asiasta kolmanteen, en voi sanoa tietäväni tarkkaan ton tunteen mistä puhut, sivusta seuranneena olen kyllä samaa mieltä et alkoholismi aiheuttaa päässä jotain ihan erillaista mitä joku satunnaisjuoja pystyy edes kuvittelemaan.
Sen takia puhuin tosta “rakkaasta ystävästä” vai mitä kaikkia lempinimiä sitä pahvimekolle onkaan kun olen kuullut kun sitä juomisen loppumista surraan kuin kuollutta ystävää.

Tai viedä tyhjä kori takaisin ettei kukaan vaan pidä juoppona :mrgreen:

Siis miksi ihmeessä “tavikset” kirjoittaisivat Päihdelinkin Lopettajiin??? En ymmärtänyt paarma nyt pointtiasi ollenkaan…

Älä huoli. Ei ole sinun vikasi jos et ymmärtänyt, vaan minun kun en tarpaaksi selvästi ajatustani ilmaissut. :smiley: