Naltreksoni (revia) kokemukset

Moro,
Nopeasti pohjat: 27v mies ja huomasin käyttävän liiaksi alkoholia. Arkisin muutamasta neljään iltakaljaa. Vähintäänkin se yksi. Ryhdistäytyenkin vain viikko pari ilman viime vuoden aikana. Viikonloppuisin lähes aina liikaa ja humalahakuisesti muistikatkoja, sekoilua, asioita, joita ei tekisi tai sanoisi selvinpäin. Morkkista jne. Monelle tuttu kuvio. Tästä syystä keskustelu avovaimon, kavereiden, pomon kanssa avoimesti. Kokoajan olen yrittänyt olla avoin ja vaikka koko asia hävettää, koittanut muistaa, että tämä sama asia on monella ongelmana. Monille tuttu juttu ja toivoen, että muutkin jaksaisi löytää tämän ongelmana mahdollisesti ja myös avoimuuteni takia. Aivan lähimmässä kaveripiirissä ei vastaavaa ole, mutta tuttuja tiedän kaltaisiani.
Itse asiaan.
Sain, kun pyysin, naltreksonin. Osasin pyytää kun olin lukenut täältä ja muualta netistä vastaavista tilanteista. Lääkäri ei sitä aivan helpolla kirjoittanut vaan sille joutui perustelemaan vakaumusta vähentää ja tällä kertaa ryhdistäytyä tosissaan. En oikeen ollut halukas lääkärille perustelemaan, koska olin jo omasta tahdostani sen vastaanotolla keskustelemassa. Helpoin juttuhan tämä alkoholin liikakäyttö ei ole, mutta hyvänen aika ei tässä vaiheessa mikään ameriikantemppukaan. Sen kun juo vähemmän. Ei lipsahtele uudesta omasta kuristaan. Varsinaisesti ei mitään lisää tarvitse tehdä vaan aiempaa vähemmän. Noh, itseni tuntien, aivan täysin ilman panosta tämäkään ei onnistu vaan jelpiksi kylkeen pyysin tätä lääkettä. Olihan ne “ryhdistäytymiset” nähty jo aiemmin.
Reviaa nyt ottanut kolmesti. Yhden päivässä maanantaista lähtien. Viime viikko meni hienosti tissuttelematta ja koko viikon saldoksi 5 annosta. Perjantaina kaksi ja lauantaina puolen litran siideri ja 0,33 törppö kaljaa. Hyvin menee sen osalta ja tahto on vahva, mutta. Mutta tästä Reviasta tulee aika kova kiukku päälle. Pystyn sisällä tämän pitämään, mutta mistään ei tunnu tulevan mitään, kiukuttaa ja aivan kuin hulkki koittaisi sisältä ulos. Vihastuttaa, ahdistaa ja vituttaa. Meneekö tämä tästä vai onko tämä jäädäkseen? Muilla ihmisillä samantyyppistä? Täyty tulla keittiöön tämä kirjoittamaan kun tuo vallan ihana vaimoke käpertyi ahdistavan lähelle nukkumaan.

Sivuvaikutuksista vielä sen verran, että pientä päänsärkyä tulee n. puoli tuntia - tunti lääkkeen ottamisesta ja maha tuntuu välillä kipeältä kramppityyppisesti. Ei kuitenkaan mainittavan erityisiä kipuja nuo em. Voin infota mahd. viikonlopun jälkeen tai sitä seuraavan viikonlopun jälkeen, että miten tuo Revia muuttaa alkosta saatavia tuntemuksia. Olen asettanut tavoitteeksi itselleni 8 annosta viikossa. Se tarkoittaa, että alkoholista pystyy nauttimaan niinkuin siitä pitäisi pystyä, vaikka molempina viikonlopun päivinä. Se tarkoittaa sitä, että saunaillassa voi ottaa useammankin, mutta kaikki on hyvin kun pystyy jakamaan tuon määrän koko pitkälle illalle ja pystyy pysäyttämään sitten siihen. Tämä jälkimmäinen on ehkä vaikein skenaario kohdallani.

Kiukku ei välttämättä johdu Reviasta, vaan siitä ettei alko enää tuo palkintoa eli mielihyvää. Kun mielihyvää tuottanut juttu, jolla on tottunut palkitsemaan itseään poistuu, niin kiukkuahan se usein aiheuttaa. Ehkä kannattaa etsiä jotain muuta jolla palkita itseään viinan sijaan.

Hyvä pointti! Mutta vaikka kovasti koitan tuota ajatusta hakea mielensopukoista, en kuitenkaan tuota nyt tunnusta. Tänään on ollut kyllä ahdistusta ja tuskaa. Lähinnä alakuloisuus ja ei osaa edes olla tyytyväinen siihen, kuinka saa remonttia eteenpäin. Tai senkään tekeminen ei oikein onnistu kun turhauttaa koko homma. Toivon tosissani, että sivuvaikutukset helpottaisi. En ole ollenkaan juonut viikolla, en yhtäkään iltakaljaa. Ei ole tehnyt suuremmin edes mieli. Illalla olin ihan ok päällä ja nauroin pitkästä aikaa, kun oli kaverit jeesimässä remontissa ja syötiin yhdessä. Harmittaa, kun kaverit tulee remonttiavuksi ja itse näyttää hapanta naamaa. Lääkkeen ottamisesta oli tuolloin ruokailun aikaan kylläkin likipitäen vuorokausi. Nyt otin taas lääkkeen näin illalla. Illalla siksi, että suurin ahdistus menisi ohitse nukkuessa. Unien kanssa ei mitään ongelmaa. Päinvastoin, väsyttää aikalailla kokoajan.

En itsekään osaa sanoa, että tuleeko tuo ärtyisyys Reviasta. Alkon käytön lopettamisesta alavireisyyttä kuitenkin tulee. Varmaan siinä on osaltaan ne hormonaaliset vaikutukset, että mieliala laskee. Itse olen myös huomannut sen, että harmittaa vähän myös se, että kaikki ongelmat eivät ratkeakaan heti käden käänteessä juomisen lopettamisen jälkeen, vaan vasta viiveellä voi tulla helpotusta. Kyllä se olo vähennys jossain välissä palkitsee itsensä. Itse olen laittanut sen summan rahaa säästöön, mikä menisi juomiseen; se toimii itsellä. Tsemppiä vaan yritykseeen. Kyllä se siitä.

Kiitos vastauksesta yökyöpeli! Njuu… En ole täyttä raittiutta tässä hakemassakaan. Kyse on lähinnä siitä, että löydän alkoholin käytön järkevänä, pystyn kontrolloimaan itseäni ja unohtaisin sen mielettömän fiiliksen kun on ensikertaa kännissä (läpyt Leeville).
Tänään on ollut parempi päivä. En ole kyllä ryöminyt yläpohjan remontin pariin ollenkaan. Se etenee taas huomenna kun porukat tulee jeesaamaan. Alakuloisuutta ei ole ollut nimeksikään. Ei oiretta ahdistuksesta. Toivottavasti näillä fiiliksillä pääsisi myös eteenpäin.
Olen ottanut nyt koko viikon napin joka ilta ja juuri 5min sitten perjantain annoksen.
Annan sen nyt tässä hiukan vaikuttaa ja ajattelin juoda siiderin, joka jäi viikko sitten kaappiin ja tänään ostamani London pride- oluttörpön. Raportoin sitten tuntuuko jotenkin erityiseltä.
En aivan tarkkaan pysty pääni sisältä suodattamaan mistä pieni jännityksen kipinä ja odotuksen tunne johtuu. Siitä, että saan juoda alkoholia, jonka olen itselleni suvainnut. Vai siitä, että voin todentaa itse tuon lääkkeen toimivuuden. Toisaalta joinhan muutaman viime viikonlopulla pe että la. Ei sen suurempia fiiliksiä niistä saanut. Itseasiassa nehän aivan unohtui hörppiä kaiken työn touhussa. Eli uskoisin tuohon jälkimmäiseen syyhyn.

Noniin raporttia Reviasta:
Otin siis perjantai-iltana viidennen revian. Aloitin maanantaina kuurin.
0,5 l siideri alas. Ei juuri mitään erityistä. Hyvänolon tunne kyllä puuttui. Puheen vaikeutumisen huomasin helpommin. Avasin 0,5 l London pride -oluen. Maku samantyyppinen kuin muistelinkin. Puolessa välissä kaljaa ei enää tehnyt pahemmin mieli juoda lisää. Pieni humalan tokkuraisuus tuntui ja alkoi väsyttää. Join kuitenkin loputkin pois. Söin mars- jäätelöä. Ei mielitekoa lisää juomiselle. Harmitti kun tuli juotua, nimittäin mäkkisafkaa alkoi tekemään mieli ja ei päässyt ajelemaan autolla! Vaikuttaisi toimivan tuo lääke. Katselin hieman poliisit-sarjaa ja nukahdin.

Noin kahdelta yöllä heräsin aivan helvetinmoiseen päänsärkyyn! Pyörin sängyssä, päätä särki ja oksetti. Kävin oksentamassa vessassa kaiken pois! Viisi tuntia eteenpäin pyörin sängyssä, päätä särki niin että ei pitkään aikaan ole särkenyt. Oksensin seitsemän aikaan vatsahappoja niin, että maha tuntui tulevan ulos. Huuto-oksennusta ja lekaa takaraivoon. Istuin suihkussa toivottomana. Sain nukuttua aamun ja päivän. Iltapäivällä oli särky lähtenyt ja pystyin jotenkin toimimaan.

Aika rajua. Luulin, että näiden lääkkeiden olisi tarkoitus poistaa vain tuo mielihyvä. Ei ottaa kolmen alkoholiannoksen jälkeen niskaperseotetta ja pyörittää ympäri koko kämppää törmäten joka huonekaluun ja pyöritellä paskassa ja piikkilangoissa! En uskalla edes katsoa alkoholiin päin!

Mietin mielessäni tässä maailmanlopun krapulassa, että en kyllä syö enää yhtäkään lääkettä! Epäreilua noin kova kanuuna KOLMESTA annoksesta. Mutta mutta… Jos jatkaisi lääkkeen kanssa ja alkoholia täysin ilman kuurin loppuun. Käytännössä seuraavan kuukauden.

Noniin, kokemukset alkaa olla positiivisempia. Eli tottumiseen meni kaiketi viikko. Yhden lääkkeen olen unohtanut. Olen juonut remppakaljoina nyt muutamia näitä lidl:n alkottomia eli alle 0,5 %. Muuten en ole alkoholiin koskenut. Ei oikeestaan kiinnosta. En halua, koska pelkään tuota tappokrapulaa ja toisekseen ei ole tullut mieleen maistellakaan. Remontti on alkanut kulkemaan paremmin ja rahaakin kai jää muutama kymppi enemmän viikossa. Viikonkin jälkeen vielä väsytti hiukan enemmmän. Nyt sekin alkaa tasaantumaan. Viikonloppuna olisi tarkoitus lähteä laivalle. En taida kyllä sielläkään juoda mitään. Saa nähdä. Nyt voisin jo melkein suositella lääkettä samantyyppisessä tilanteessa oleville.

yötä … tuota noin itse olen syönyt natreksonia noin 3 vuotta putkeen, välillä on ollut ns tahallisia syömättä jättämisiä muutaman päivän jaksoja… aloitin ennen kun olin yli vuoden täysin raittiina… retkahdin kun todella läheisiä ihmisiä kuoli mm. mies ja oma isä… edelleen otan lääkettä, se pitää ottaa aamulla että vaikuttaa paremmin illalla… pystyn juomaan valehtelematta välillä 15 olutta ja mennä aamulla töihin… hyvin vähän nautintoa siitä tulee, eli enemmänkin poistaa vaan fyysisiä oireita (tällä hetkellä)… vakaa aikomus on lopettaa kokonaan uudestaan…
natreksonin myötä tulee siis lähinnä tapajuomista, mutta se vähentää himoa huomattavasti… en nyt muista tuon alkuperäiskirjoittajan nimimerkkiä, mutta toki riippuu onko muita lääkityksiä?? jos saa udella, se vaikuttaa toki asiaan…
aluksi mulle määrättiin reviaa , että otan vain silloin kun alan juoda, mutta niin se ei toimi!! se pitää tosiaan ottaa joka päivä vaikka ei joisikaan, jos on siis oikea alkoholisti, että aivojen kemia jo on muuttunut… voi toki toimia kohtuukäyttäjillä eri tavalla…

Saa udella. Ei ole muuta lääkitystä. Vain tuo Revia. Juu no ehkä tässä on se henkinen puoli ollut mulla enemmänkin esillä. Eli tartuin asiaan jo kun ei ollut mitään fyysisiä vaikutuksia. Lukuunottamatta pieni lihoominen. Paino ei ole kyllä lähtenyt laskuun ainakaan vielä. Olen ikäänkuin kait palkinnut itseäni herkuttelemalla.
Kuulostat todella masentuneelta poju. Mietin sitä, kuinka koitat kai turruttaa tunteita ja itseäsi juomalla. Se täytyy kyllä sanoa, että kaikki tuntuu hiukan vaikeammalta kun juo. Vaikka itsekin join juuri silloin, kun oli todella raskasta esmes. töissä. Illalla kotiin tullessaan joi rentoutuakseen. Rentoutuminen alkon kanssa on ihan bullshittiä. Et nuku kunnolla, kun juot. Se on se ensimmäinen. Toisekseen liikunta jää entistä vähästä vähemmälle, kun juo. Sen lisäksi kun pikku hönössä mistään ei tule mitään ja suoriutuminen on heikkoa, niin kaikki kotonakin kasaantuu. Iltalehdestä luin päivätorkkumiehestä, ylijohtaja Juhana Vartiaisesta kuinka hänkin rentoutuu alkoholilla. Suomeksi siis aivan samantyyppinen tilanne varmasti hänelläkin. Muutama illassa rentoutumiseen. Hoooonk väärä vastaus!
Alkoholi voi olla parhaimmillaan mausta nauttimista, estojen hävittämistä hyvässä määrin ja saa aikaan vapautuneisuutta esim. niissä juhlissa, kun muuten olisi nuivaa. Muita hyviä puolia en enää keksi, kun on saanut ideasta kiinni.
Lihasjännitykseen viskipaukku tuntuu hyvältä, mutta ei poista kuitenkaan niitä niskakipuja. Parempi ratkaisu voisi olla esim. hieronta tai venyttely. Väsymykseen ei todellakaan alkoa. Jos tuntuu pahalta, tulisi nuo pahat asiat käsitellä päässään, kirjottaa ylös vaikka päiväkirjaan tai puhua jollekin. Ja selvinpäin.
Helposti kirjoitettu nämä asiat, mutta se tämän sisäistäminen on toinen asia. Se vaatii työtä. Se vaatii kieltäytymistä alkoholista ja vieroitusoireista kärsimistä. Alku on hankala, mutta helpottaa kyllä. Lopettaminen kannattaa. Pojulle tsemppiä siihen! Ja muista, että joka tölkin jälkeen se lopettaminen on entistä hankalampaa.

Hyvää päivää!
Tässä pohdiskelin tuota naltrexonin annostusta. Tietääkö kukaan tai onko kokemusta, että tukeeko lääke paremmin tarkoitustaan jos sitä ottaa enemmän kuin 50 mg päivässä?? Jostain luin ettei yliannostusvaaraa niinkun olis, mutta onkohan edes hyötyäkään, kuitenkin kyseessä tosi kallis tavara…

^ Käyhän naltreksoni ainakin maksan ja munuaisten päälle, joten jo pelkästään sen vuoksi ei kannata yliannostella, vaikkei mitään muita haittavaikutuksia ilmenisikään. Kaikki lääkkeet toki rasittavat maksaa ja munuaisia enemmän tai vähemmän, mutta naltreksoni taitaa kuulua niihin lääkkeisiin, jotka sitä tekevät enemmän.

Käsitin, että juot kuitenkin, vaikka otat naltreksonia. Ymmärsinkö taas väärin? Jos näin on, ettei naltreksonin käyttö juurikaan rajoita juomistasi, niin jätä, hyvä ihminen, se sitten kokonaan pois. Turha niitä sisuskalujaan kahdella myrkyllä on kuormittaa.

Mä olen siinä uskossa, että oikeasta alkoholiongelmasta kärsivälle ei ReViasta juurikaan hyötyä ole, eli juoppo juo, koska pitää juoda, vaikkei mukavaa nousuhumalaa tulisikaan. Ovatpa jotkut ReVia-kuurilla olleet alkoholistit alkaneet kiskoa viinaa vain kahta kauheammin, kun ovat epätoivoisesti yrittäneet saada sitä nousua aikaan.

Jos koet, että tarvitset lääkettä raittiutesi tukemiseen, niin sitten Antabus olisi ehkä parempi, mutta sen kanssa ei sitten todellakaan kannata pelleillä ja kokeilla voiko juoda, vaikka onkin kuurilla/kuurin lopettamisesta on vain vähän aikaa. Itse sain joskus aikoinani niin pahan Antabus-reaktion, että siitä seurasi sairaalareissu, kun ajattelin pari olutta ottaa, kun niin teki mieli :blush: … Tämä kyllä säikäytti, mutta mun kohdallani valitettavasti niin päin, että enää ikinä en suostu Antabusta ottamaan, vaan mieluummin juon :unamused: :blush: .

[quote=“Winston-84”]
^ Käyhän naltreksoni ainakin maksan ja munuaisten päälle, joten jo pelkästään sen vuoksi ei kannata yliannostella, vaikkei mitään muita haittavaikutuksia ilmenisikään. Kaikki lääkkeet toki rasittavat maksaa ja munuaisia enemmän tai vähemmän, mutta naltreksoni taitaa kuulua niihin lääkkeisiin, jotka sitä tekevät enemmän.

Käsitin, että juot kuitenkin, vaikka otat naltreksonia. Ymmärsinkö taas väärin? Jos näin on, ettei naltreksonin käyttö juurikaan rajoita juomistasi, niin jätä, hyvä ihminen, se sitten kokonaan pois. Turha niitä sisuskalujaan kahdella myrkyllä on kuormittaa.

Samaa mieltä kanssasi, miksi syödä Reviaa jos kuitenkin juo? Itse aloitin kolme päivää sitten, eikä ole himoja tullut, vie jopa tupakanhimoa pois aikalailla myös :slight_smile: ! Haittavaikutuksina: Kiukkuisuus, pääkipu ajoittainen, huimaus ja väsymys etenkin. Mutta kai se pian ohi menee…Kauanko kestää että kroppa tottuu lääkkeeseen ja haittavaikutukset poistuu, kertokaa jolla kokemusta pidempään Reviasta?

Tänään en ottanut reviaa, kun ei ollut minkäänlaista juomishimoakaan, mietin vain että kun viimeksi eilen aamulla otin 7.00 aikaan aamulla Revian ja nyt illalla otin sitten pääkipuun joka oli ollut aamusta asti niin migreenilääkkeen vastaavan kuin Zomig on. Jonkun ajan päästä tuli kylmä, nihkeä hiki ja heikotus.

Mutta mahtoiko reviasta johtua, jos oli vaan verensokerit alhaalla kun on vaikuttanut ruokahaluunkin tämä lääke? Eihän tämän revian pitäisi vaikuttaa enää seuraavana pvänä.

Siis nuo kaikki kolmio kipulääkkeet mielestäni kielletty, niin siksi tässä sitä kyselen.

Kiitos vastanneille.

Prisma: Lääke alkoholismiin? -dokkarista bongasin tämän naltreksonin (vielä löytyy ylen areenasta 26pv ajan) ja googlasin heti asiasta.
Olisi mukava kuulla wertylta, alkuperäispostaajalta, ja muiltakin mietteitä näin 2v jälkikäteen. Loppuiko käyttö ja jos niin miksi?

Tervehdys kaikille. Sain itse reseptin tuohon reviaan, mutta minulle ymmärrettävistä syistä on hieman epäselvää, mikä olisi lääkkeen järkevin käyttötapa. Toiset nähtävästi käyttävät sitä ehkäisevänä lääkityksenä, jopa päivittäin. Itse olen kokeillut sitä muutaman kerran päivinä, joina olen ottanut alkoholia, harkitusti. Huomasin vaikutusta siinä, että alkoholin määrä näinä päivinä jäi vähäisemmäksi, ehkä 20% pienemmäksi. Luultavasti siksi, koska nousuhumalan tuomaa intoa juoda enemmän ei tullut samalla tavoin.

Oletteko huomanneet pitkäkestoisempia vaikutuksia alkoholinkäytön tapoihin tätä lääkettä käyttäessänne? Mikä mielestänne olisi paras tapa käyttää reviaa? En koko ketjua ehtinyt vielä lukea, sieltä varmaan löytyy hyviä esimerkkejä, mutta jos on asiaa tästä lääkkeestä, antakaa tulla vaan.

Olen alkoholinkäytöltäni lähinnä tissuttelija oluen ja viinin kera. Mutta juomapäivinä saattaa 2 litran viinipönikkä kadota, kun iltapäivällä aloittaa ja puoliltaöin lopettaa.

Nosto. Onko kokemuksia tuosta Reviasta, olisi mukava kuulla?

Muutaman vuoden takainen kokemus Reviasta on. Mielipide kokemuksen pohjalta ; ihan humpuukia ainakin minun kohdallani… kun halusin juoda niin join, huolimatta siitä. että nousuja ei tullut. Eipä niitä kyllä tullut enää muutenkaan kun alkoholismi oli jo edennyt siihen vaiheeseen. että oli vaan pakonomainen tarve juoda. Tein raitistumispäätöksen 5 vuotta sitten ja se päätös on pitänyt. Aluksi käytin Antabusta mutta sekin on ollut poissa kuvioista jo muutaman vuoden.
Oman ajattelutavan muuttaminen, sisäisten mörköjen esiin nostaminen ja juomisen lopettaminen kokonaan, on ne asiat joilla eteenpäin mennään.

Onhan se juoposta kivaa kun ihan :asiantuntija, ( lääkäri ) antaa luvan juoda… otat näitä ja sitten vaan baariin :open_mouth: Näin minua ohjeistettiin aikoinaan Revian kanssa.

Kaikkein helpoimmalla pääsee kun antaa elämän tulvia eteensä juuri sellaisena kuin se on. Opettelee niiden asioiden , ilojen ja surujen käsittelemisen ihan ilman mitää aineita. Se on sitä oikeaa ja tavallista elämää :smiley:

Iloa ja valoa päiväänne :smiley:

“Ota näitä ja baariin”, ei kyllä oman lääkärini ohje ollut! Ehkä tuokin lääke vaikuttaa aika yksilöllisesti. Itse olen huomannut, että niinä kertoina, kun olen alkoholia ottanut, määrä on ollut n. 20-25%:a vähäisempi. Ei tule loppuillan pakkojuomista, vaan kykenen lopettamaan siinä vaiheessa kun alkaa ramasemaan. No, hyvä tuokin, vaikka toivoisin tehokkaampaa vaikutusta.

Alkoholin nauttimisen yleisyyteen tuolla ei ole vaikutusta, vain kertamäärään.

Tätä touhua minun on tosi vaikea ymmärtää tuurijuoppona paljon juoneena ja usein sitten lopettaneena ja taas alkaneena. Miksi ihmeessä pitää juoda jos kerran tuo aine poistaa humaltumisen ?

Ei naltreksoni (Revia on kai poistunut markkinoilta, mutta sama lääke) humalatilaa estä. Se mielestäni ja oman kokemukseni perusteella vähentää juomisen määrää. On ehkä vähän vaikea selittää, mutta oma juomistyylini on tissuttelu pikkuhiljaa illan mittaan, jolloin kokonaismäärä voi olla aika suurikin (viiniä lähinnä). Olen huomannut sen, että niinä juomispäivinä kun olen lääkettä ottanut, kokonaismäärä jää pienemmäksi. Tietynlainen nousuhiprakka tulee, mutta ei tule suurta tarvetta jatkaa juomista niin rajusti, kuin normaalisti. Joskus olen ottanut pari pilleriä illassa. Vaikutus tuntuu voimistuvan suuremmalla annoksella. Hiprakka tulee, muttei hinkua vetää känniä. Tupakkaakin palaa vähemmän. Jotain mielihyvän vaikutustahan tuo vähentää, ei ole tarvetta käydä tupakillakaan niin usein.

Enivei, eihän tuo juomista estä, mutta kertamäärät minulla näyttävät tippuvan. Sikäli ihan harkitsemisen arvoinen lääkekokeilu. Vaikutus tietysti riippuu vähän siitä, millaista alkoholinkäyttöä itse kukin harrastaa. Kaltaiselleni tissuttelijalle tuo voi toimia, jollekin toiselle ei. Rankasti kertakäyttävälle tuurijuopolle lääke tuskin toimii, näin arvelisin.