Näin alkoholi tuhoaa elimiäsi

Prossa oli laittanut linkin tähän kirjoituykseen mutta kopion sen nyt tännekin, ettei tarvitse linkin takaa hakea.

Näin alkoholi tuhoaa elimiäsi
Perjantai 3.10.2014 klo 10.50
Alkoholin liiallinen kulutus vaikuttaa tuhoisasti elimiin. Medical Daily kertoo, kuinka.

1. Sydän

Lasillinen viiniä voi tehdä hyvää sydämelle sen sisältämien antioksidanttien ansiosta. Mutta mitä tapahtuu, kun kerta-annos vaihtuu lasillisesta pullolliseksi? Ajan myötä sydänlihas alkaa heikentyä, ja verenkierto heikentyy. Alkoholin suurkuluttajat potevat usein sydänlihassairautta eli kardiomyopatiaa, joka voi aiheuttaa hengenahdistusta, rytmihäiriöitä, uupumusta ja sitkeää yskää. Lisäksi alkoholin suurkulutus lisää sydänkohtausten ja -halvausten riskiä.

1. Aivot

Alkoholi vaurioittaa pikku hiljaa useita alueita aivoissa. Vauriot voivat johtaa muutoksiin käyttäytymisessä sekä mielenterveydessä. Alkoholin runsas kulutus altistaa muun muassa masennukselle, ahdistukselle sekä muistihäiriöille.’

1. Maksa

Maksa on monella tapaa tärkeä elin: se auttaa ruoansulatusta toimimaan oikein ja ravinteita imeytymään. Maksa puhdistaa elimistöstä kuona-aineita ja auttaa torjumaan tulehduksia. Alkoholi voi aiheuttaa maksassa melkoista tuhoa. Alkoholi on esimerkiksi maksakirroosin yleisin aiheuttaja. Terveyskirjaston mukaan maksakirroosi surmaa joka vuosi 5 000 suomalaista.

1. Haima

70 prosenttia haimatulehduksista johtuu Terveyskirjaston mukaan alkoholista. Vuosittain haimatulehdukseen sairastuu Suomessa 4000 - 5000 henkeä. Äkillisen haimatulehduksen oireita ovat voimakas vatsakipu, oksentelu ja pahoinvointi sekä kuume. Haimatulehdus on vakava sairaus, johon sadasta sairastuneesta 2-3 kuolee. Toistuvat haimatulehdukset voivat aiheuttaa pitkittyneen eli kroonisen haimatulehduksen. Se aiheuttaa haiman vajaatoimintaa, josta ajan myötä seuraa diabetes. Suurin osa haimatulehduksista voidaan ehkäistä välttämällä alkoholin liiallista käyttöä.

1. Munuaiset

Alkoholin liiallinen käyttö voi vaurioittaa munuaisia. Alkoholi lisää virtsan eritystä, eivätkä munuaiset sen vuoksi pysty sääntelemään kehon nestetasapainoa kunnolla. Kehon elektrolyyttitasapaino voi häiriintyä, kun munuaiset eivät pysty sääntelemään kalsiumin, natriumin ja kloridi-ionien määrää kehossa. Lisäksi alkoholin runsas käyttö nostaa verenpainetta, mikä puolestaan altistaa munuaisvaurioille.

IL / MARIANNE ZITTING

No hienot on mielipiteet ja perille meni, mutta kun en saa bentsoja enkä oo korvaushoidossa niin hukkaan menee neuvot ym- tuu meidän a-klinakalle, niin huomaat et luuri korvaan jos nostat ääntäsi… ja jos et oot huumehörhö du betalar. Että minnekäs me ne niitten hommista traumatisoineet joutaa?Olen sovittanut, ja en muista on yleisimmät esimerkit.Ajatteleeko uhria tms kuinka se traumatisoituu vuostolkuiksi, joskus joku pari kymppiä korvausta jos sitäkään, vuositolkullq. ITTE en ole käynyt kenenkään päälle oli miten huono pvä tahansa. Jos mä otan niin en jaksa näitä. Ja on mul päässäkin ollut tiedä mitä. Kundikaveri tuossa kertoi tartuttaneensa hePatiitit tahallaan, on ollut ex-akkasa heroinistin kanssa. Ja ei siedä maistaneita hlöitä. heroinisti muuten sammaltaa. Et nyt meni sinne piikkiin, 3 krt sairaalas viikon sisään, maksoin kaik ite ja maksan edelleen,taloudellista tappiota on tullut ohareista ja jos pääsen kaupoille korkki aukeaa. Ja ajattelen, siinähän pilasitte… Sanottiin tarviko ottaa noin kusipää mies, cvtä ei sori ollut. jaksui vaan… :neutral_face:

^ No sullahan on mainio kundikaveri, ja muutenkin taitaa olla elämä mallissaan? :unamused:

Mitä jos raahautuisit vaikkapa vierotusosastolle ja sieltä vähän pidemmälle kuntoutusjaksolle johkin pätevään laitokseen?

Itse toki mainostan täysillä omavoimaista selviämistä ihan omin voimin ilman hoitoja, ja kohtuukäytön oppimista, mutta voi olla ettei sinun tilanteessasi nyt ole ihan eväitä tsempata yksin. Vai mitä tuumit? :slight_smile:

Davelle kiitos avauksesta, tuo kardiomyopatia oli itselleni uusi juttu. Toki terveyshaitat ovat kiistattomat suurkulutuksessa, ja haitoista pääseminen ja paremman elämän saaminen lienevät yhteinen tarkoitus sekä lopettamisessa että vähentämisessä.

t: nimim. “Omppusiiderin äärellä, kohtuudella”.

Niin. miksiköhän en raahaudu? Onhan ne hermolääkkeet keksitty, ne ei oo tappanu ketään. Olen ollut meidän paikallisessa, enkä jaksanut jos tullaan 450.ttä kertaa, syy jääkaappi tyhjä. Huilata pitää. Ekakertalaiselle se on rankkaa, jos ei porukal o motivaatiota, narkkarit piti itteensä parempina, ja kaik hermovikaset samassa tilassa. Jos mä siivoon, en siivoo ku omat jälkeni,enkä anna pölliä kamojani. Viekkarit oli kovat, lääkket 2 pv sit loppu, reseptit mitätöitiin, jotain allergiapilleriä. Maksoin ite mut tuli totuttuun tapaan muitten laskuun syömään. Mainioita kundikaveria oli tyrkyllä vaivaksi asti, menin hakkauskorvauksilla sinne, tt.poliklinikalle en menny. Osa linnasta, osa narkkareita, seka ym ja narkkarit oli aina vauhdissa, ja häiritsi muita ja halveksi avoimesti “alkkareita”. Numeroa lyötiin kouraan, jos masentaa, ja aa- ja na-kokousten liikuttavin puhuja piti pillerikauppaa, kun “oot vähän flegun oloinen” alkuun kestinkin selvinpäin, mut sit en jaksanut, piti keskittyä itseensä tietty, mut kun muillakaan ei oo motivaatiota tuskin itelläkään on sitten lopussa, jemmat oli kaikilla. Suuri työ oli hankkiutua näistä kontakteista eroon. 450 kertaa tuntu kaikki olevan. En ole niin joustava et jaksan tota enää selvinpäin, ei ees migreenilääkettä saanu ottaa ja pal sosiaalista toimintaa, jos osa on vauhdissa niin ei oo mun juttu. 2 pv ja kaikki loppu kuin seinään, sain jotain ataraxia… ehkä mä oon liian asosiaalinen tollaseen, kun hoidan vaan omat asiani, henkilökunta oli mukavaa mut ei ne kaikille voinut revetä. En halunnut enää koskaan. Mul ei oo toista munuaista, ei ihmissilmää, ja vakava e-fagus ollut jo. Jos on jotain kivaa, kundikaveri pitää huolen ettei oo. ei oo voimia enää tapella sen kaa, millon on annettu hepa lahjaksi, millon mitäkin, mainio kaveri, linnatuomion ja työn pelos ei juo, minä oon juonu siitä asti kun se mursi mun kädet ja sormet. Ja millon se
keksii mitäkin jos on liian mukavaa, kuulemma ihan oma valinta. Voinha mä muuttaa, työnsä puolesta saa selville. et alakulosta on.

Hämmentynyttä iltaa! Onpas sitä oltu hermot kireällä, kun katto edellisiä kirjoituksiani.En oo nyt menny vieroitukseen, enkä oo juonut. Ajattelin siirtää toistaiseksi… vähän kaikkia asioita. Siirsin laskuja, vuokria, menoja, hammaslääkäriä, no kaikkea ei voinut siirtää sentään. Kummasti helpotti, kun päätin että enskuun alusta sitten katotaan kaikkia asioita. Tosin tuntuu, että välillä sydän lähtee rinnasta irti justiinsa, eikä uskalla ees soittaa korjausmiestä, jos joku simahtaa täs huushollissa. Voihan se olla että juonkin, mut en uskalla kun on sellanen lääkitys päällä (voxra) ettei tuu mitää kouristuskohtauksia.Kokeilen sitä nyt ainakin kuukauden, kun lähetulkoonkin pakotettiin sitä sitä paikallisesta terkkulasta syömään.Tuloksena on ollut päänsärky ja alkopelko, luin että alkon kans tulee kouristuksia, ja kysyttiin onko ollut haimatulehdus? ei ole. Olisikin mielenkiintoista tietää, tuhoaako valkkari senkin elimen?