Moi Jace. Näissä infotilaisuuksissa entiset käyttäjät ensin esittelevät itsensä ja päihdehistoriansa lyhyesti. Sitten kuulijoille annetaan päärooli joka tarkoittaa sitä, että nämä saavat esittää kysymyksiä. Yleensä vierailijat ovat hyvin valmistautuneita ja näitä ryhmiä on koululaisista eri ammattikuntien edustajiin asti. Yksi itselleni mieluisa kuulijaryhmä on sellaisten nuorten aikuisten joukko joka valmistautuu johonkin sosiaalialan ammattiin ns. vapaaehtoisvuoden puitteissa. Liian nuoriin itselläni ei ole näppituntumaa ja ammattiryhmien kanssa (esim.poliisit) en ole ollut mainitsemani organisaation kanssa vielä tekemisissä.
Alkukokouksessa paikalla on talon puolesta ammattilainen joka joko heti vastaa vaativampiin kysymyksiin jos jotain jää epäselväksi tai kerää ne loppukeskustelua varten. Yleensä tilaisuuksissa on noin 20 henkeä joista muodostetaan pienempiä ryhmiä syvällisempään keskusteluun tällaisten vapaaehtoisten kuin minä vetämänä. Aiheet voivat vaihdella laidasta laitaan.
Auttoiko eteenpäin?
Haluan kommentoida paria asiaa omasta näkökulmastani. Minä en kokenut ryhmiä vahingollisina, mutta muutaman ajan jälkeen en saanut niistä mitään irti. Enkä toisaalta tuntenut antavanikaan mitään. Emme päässeet samalle aaltopituudelle.
Joissakin todella kierrettiin samoja teemoja ja joissain minua kyllä häiritsi joku amatööri joka otti itselleen piällysmiehen roolin tietämättä muuta koko teemasta kuin oman organisaationsa opit. Pitäkööt kamansa! ![]()
Minua hieman hämmästyttää että Suomessa olisi mahdollista ryhtyä päihdetyöntekijäksi ilman tutkintoa. Minkä tason työntekijöitä tarkoitat ja missä näillä on lupa toimia? Mainitsit lääketieteellisen koulutuksen jota pidät välttämättömänä sairauden hoitoon. Henkilökohtaisesti mulla on oikeastaan melko huonojakin kokemuksia lääkäreistä jotka yrittävät parantaa päihdeongelmaa tuntematta ongelman kokonaisvaltaisuutta ja psyykkistä puolta.
Huumeiden käyttäjillä tilanne lienee toinen? Korvaushoidot ym. vaativat lääkärin saattoa ja valvomista. Tämä sivuheittona, itselläni ei ole minkäänlaista tarkoitusta lähteä puoskaroimaan alueille joista ei ole henkilökohtaisia kokemuksia. Ei täällä eikä muuallakaan.