Muutosvastarinta yksikössä

Kuinka vastustan alkoholin/päihteiden mielikuvaa hyvää tuovana, automaattisesti ainakin suomalaiseen
elämäntapaan kuuluvana kulttuurisidonnaisena asiana?

Tuon esille asian toista puolta, inhimillistä kärsimystä, jolle on mahdotonta kenenkään laittaa hintalappua.
Ei edes yhä oikeistolaisemmaksi muuttuva politiikka voi kaikkea pyhittää pelkän rahan ja
yksilönvapauden arvoilla.

Jos ja kun päätöksiä tehdään lähinnä nuo aatteet etusijalla, ollaan taas hölmöläisten kelkassa. Lyhyt katsanto,
suuret vahingot. Näennäisesti puuhataan kaikkea hyvää asian tiimoilla, mutta oikeita asiantuntijoita ei haluta
liikaa kuunnella ja ottaa huomioon päätöksiä väsätessä. Loppupeleissä lasku, myös rahallinen on suurempi.

No,meni taas yleispoliittiseksi höpinäksi ja sillä ei ole merkitystä.
Siis mitä minä voin tehdä?
Koetan olla selvillä asioista, minkä viitsin paneutua. Kerätä tietoa. Ja uskaltaa ottaa kantaa. Tuoda eriäviä
mielipiteitäni esille, vaikken aina niin kaikkea osaisi perustella kuin joku politiikko tai virkaihminen, työkseen
systeemiä pyörittävä, joka on kuin kala vedessä, elementissään.

Foorumeja riittää: netti,ihmisten kanssa puhuminen erilaisissa yhteyksissä, oikeaksi kokemani tiedon
vieminen ammattilaisten mietittäväksi sosiaali-ja terveyspuolella.
Kun on jotain omaa kokemusta asioista(tietoakin?), silloin on kanttia kertoa oma totuus, joka poikkeaa
usein totutusta.Ei ihminen,vaikka olisikin asioiden kanssa tekemisissä, useinkaan ymmärrä aivan
täysin kaikkea kuten hän,sinä,minä, jolla on omakohtaista kokemusta.

Ruohonjuuritasolla. Sieltä uskon tiedon voivan levitä, ymmärryksen. Ainakin se on itselleni ainoa
tie vaikuttaa.Vaikuttaneeko? Kuka tietää, onhan ainakin yrittänyt jotain pientä…

Huomenta Luupää, kiva kun aloitit ketjun tärkeästä asiasta. Mulla oli aikomus tehdä sama, mutta ylläolevan pohjalta saan otteen seikkoihin jotka askarruttavat.
Ensinnäkin haluan tarkastella muutokseen, eli raittiiseen elämään pyrkimistä nimenomaan ruohonjuuritasolla. Eli yksilön näkökulmasta olemassa olevissa raameissa. Kaikenlainen alkoholipolitiikka on myös tärkeää, mutta tällä hetkellä raitistumiseen pyrkivän kannalta melko toisarvoista. Jokainen juomisesta eroon pyrkivä haluaa nähdä tuloksia mahdollisimman nopeasti ja siihen voi vaikuttaa vain omalla yksilötasolla.
Miksi muutos on päihteiden kanssa kamppailevalle niin vaikeaa? Heitän näin aamutuimaan hieman irrallisia ajatuksia sisään, tulkaa porukalla systematisoimaan ja täydentämään!
Päihdeongelma on monisävyinen ja kokonaisvaltainen. Onneksi kokonaisuuskin koostuu osista joita voi tarkastella yksitellen ja sitten suhteessa omaan kokonaiskuvioonsa. Ne organisaatiot joihin olen tutustunut (päihdeneuvontoja), käyttävät erilaisia lähestymistapoja. Yksi mahdollisuus on pilkkoa riippuvuuten johtaneet ja sitä ylläpitävät vaikuttimet näihin kolmeen ryhmään:

• aine, eli päihde ominaisuuksineen
  • ympäristö, sosiaalinen verkosto vaatimuksineen ja paineineen
  • ihminen persoonallisine ominaisuuksineen

Tämä voidaan esittää kolmiona jonka ympärille vedetään suljettu linja. Kolmio on siten olemassa olevassa isommassa systeemissä - esimerkiksi jossain maassa omine erityispiirteineen. Nämä raamit otan kiinteänä, niihin en voi vaikuttaa välittömästi. Paitsi muuttamalla maasta pois. Eikä tämäkään oikein toimi, termi “maantieteellinen pako” lienee joillekin tuttu?

OK, mitä tottumukset ja tavat ovat ja miksi niitä on vaikea muuttaa? Säännölliset tavat ja tottumukset muuttuvat rutiineiksi jotka positiivisessa mielessä tuovat myös turvallisuutta ja vakautta elämään. Negatiiviset rutiinit johtavat päinvastaiseen - turha kertoa sitä täällä, oman elämänsä asiantuntijathan täällä kokemuksiaan jakavat.
Minä rutinoin itseni nyt kahvin ja aamuröökin pariin ja palaan asiaan noiden kolmen ylläolevan vaikutinryhmän merkeissä. Ja muutenkin. :smiley: