Näin tämä elämä on kulkenut:
Alkoholistin lapsi
Takana kaksi avoliittoa kahden alkoholistin kanssa
Nyt naimisissa alkoholistin kanssa
Enkö ole mitään tässä matkalla oppinut, takana jo 50 vuotta elämää, ei päivääkään ilman alkoholistia . Kotoa siirryin suhteeseen alkoholistin kanssa, sitä kesti 4 vuotta. Suoraan tästä suhteesta seuraavaan, alkoholistin ja narkkarin kanssa (tämä jälkimmäinen paljastui vasta eron jälkeen, niin sokea on ihminen), tätä kesti 6 vuotta. Ja tästä suhteesta suoraan uuteen suhteeseen alkoholistin kanssa ja naimisiin. Liito on kestänyt yli 20 vuotta, vaikka muutimme jo välillä erilleenkiin. Itse halusin takaisin yhteen. En ollut mitään oppinut.
Mies jäi työttömyyseläkkeelle pitkän sairaslomaputken jälkeen. Firma ei pystynyt tarjoamaan kuntoa vastaavaa työtä. Oli siihen asti hoitanut homman kotiin, kierteen kylläkin koko ajan syventyessä. Oli töissä, joissa puhallutettiin pistokokeilla. Ihmettelin ettei koskaan kärähtänyt. Sairasloman aikana ja etenkin työttömyyseläkkeen myöntämisen jälkeen syöksykierre oli valmis. Ennen selviä viikkoja tai kuukausia, nyt enää muutama päivä kuukaudessa selvin päin. Ei tahdo pieni uskoa, että näin se elämä on kääntynyt.
Itse olen työelämässä, ja työuran pitäisi minimissään vielä jatkua 15 vuotta, jollei tämän maan hallitus suuressa viisaudessaa päätä eläkeikää vielä nostaa. En jaksa enää - menetän malttini, huudan ja kiroilen raivopäänä. Mies ei ole paha - ei suustaan eikä fyysisesti. Mutta on jatkuvasti päissään ja jatkuvasti kotona. Ostaa viinakset kavereiden kanssa Tallinnasta, käyvät niitä oikein yhteisellä autokyydillä sieltä hakemassa. En jaksa, että valvoo yöt ympäriinsä, nukun toinen silmä avoinna, mitä rikkoo, mitä pudottaa, mihin itse sammuessaan putoaa. Pitäsi jaksaa silti töissä käydä. Olen saanut rytmihäiriöitä, suutun niin pahasti miehelle kun on koko ajan enemmän tai vähemmän kännissä. Jatkuvia migreenikohtauksia, hartian ja rintaranka aivan jumissa, kun koko ajan jännitän.
Jos lähden illaksi harrastusten pariin, mies on päissään. Jos lähden viikonlopuksi kotikotiin äidin luo, mies on päissään ja kärrää tuikituntemattomia meidän kotiimme kännäämään. Mies raahaa tuntemattomia ravintoloista kotiimme, minä marssin yöllä kesken unien tyhjentämään kotiamme känniääliöistä. Olen nykyään vain ja ainoastaan väsynyt tai aivan uupunut, vihainen ja/tai raivoissani. Alan olla jaksamiseni rajoilla.
Tänään tulin taas maalta äidin luota kotiin. Mies oli taas raahannut kavereita meille kännäämään. Oli kyllä siivonnut jäljet. Olin silti ravoissani ja huudoksihan se keskustelu meni. Lopuksi mies meni tyhjentämään meidän verkkokellarimme roskikseen. Sinne sulloi ja runnoi mehumaijastamme alkaen kaiken tarpeellisen ja tarpeettoman. Ilmoitti hakevansa avioreroa, kun tuli tämän tempauksen suoritettuaan sisälle. Minä siinä ensin pistin vastaan ja sanoin että käy hakemassa tavarat takaisin. Ei hakenut. Minä tuumasin, että en ole tarvinnut niitä yli vuoteen, joten en tarvitse enää ollenkaan.
Nyt yön pimeydessä pohdiskelen avioeron mahdollisuutta. Yhteinen asunto on vuotta vaille valmiiksi maksettu. Uuden asunnon hankinta olisi edessä. Ja yksin otettu laina - ei tule minun palkollani onnistumaan. Olen kahlannut eri asumisvaihtoehtoja alueellamme läpi, vuokra-asunnoista aso-asuntoihin ja omistusasuntoihin. Olen ilmeisesti aika kypsä eroon, pahalta tuntuu, mutta ymmärrän ettei näin voi jatkua. Tapamme toisemme henkisesti. Minä en kestä miehen valitsemaa elämäntyyliä. Ja koska minä en enää koske ollenkaan alkoholiin, hän ei kestä minun elämäntyyliäni. Miksi siis olemme yhdessä?
Mies on ihana kun on selvinpäin. Kun olisi selvinpäin. Ei ole enää kuin päivän tai pari ja silloin nukkuu krapulaansa pois. Ja aloittaa uudelleen. Yleensä aloittamalla riidan ja siitä saa hyvän syyn ryyppyputkelle. Tai ei enää voi puhua putkesta vaan jatkuvasta olotilasta. Tämä on tilanne tänä päivänä. Juo ilmeisesti itsensä hengiltä. Hänellä ei ole alkoholiongelmaa - muut ovat ongelma hänen juomiselleen. Näin hän on ilmoittanut.
En jaksa jatkaa näin mutta avioeroprosessi, asunnon hankinta, muutto, omaisuuden jako ja kaikki muu. Tuntuvat liian suurilta vuorilta kiivetä. Mistä saan voimia???