Onhan ne rajat oltava, ja henkilökohtaisuuksiin meneminen ei asioista keskustelemiseen kuulu.
Melko vapaasti on ylläpito antanut suoraan henkilöönkäyviäkin arvosteluja toisinaan kirjoitella, mutta… se siitä, johonkin on tietysti takalaita asetettava.
Fanaattiset kirjoitelmat provosoivat aina, ja se niiden tarkoituskin on. Voisihan niihin olla muu porukka vastailemattakin, mutta ei se niin helppoa ole. Hyvä saarnaaja osaa johdatella aiheen kuin aiheen omaan epistolaansa ja lopulta tuoda itsestäänselvyytenä esiin että täällähän ne totuudet ovat, älkääkä yhtään yrittäkö heitellä epäileviä kysymyksiä!
Eri mieltä ihmiset ovat varmasti, eikä kai sääntöjen tarkoituskaan voi olla ajatusten ja mielipiteiden samankaltaistaminen. Kehitys loppuu siihen jos sellaista jossain tavoitellaan. Ikävää sitten on jos asioista vallitsevat erilaiset katsomukset johtavat solvauksiin ja epäasialliseen kielenkäyttöön.
Ylläpito on tainnut jotain nimimerkkejä pistää jäähylle.
Syystä, varmasti.
Ehkä siinä on hiukan ajattelemista muullekin porukalle, kielenkäyttöä vois tietysti itsekukin pikkuisen hioa diplomaattisemmaksi.
Valtio-miehen kanssa olen ollut useista asioista kovasti eri mieltä useamman vuoden ajan. Ja keskusteltu on, kuten varmasti muutkin ovat huomanneet. Ja vaikka maailmankatsomukselliset kantamme ovat erilaiset, niin hiljalleen vuorovaikutus on kuitenkin mennyt siihen, että ihmisinä, yksilöinä, ei ole tarvinnut toisiamme mollata. Asioista ja niiden taustoista sitten taas joskus vähän ärhäkämminkin.
Minusta siinä on ollut just sellaista kehitystä jota tämä keskustelupalsta voi osallistujilleen parhaimmillaan antaa; voimme oppia kunnioittamaan toisiamme ihmisinä vaikka asioista olemme kovinkin eri puolilla.
Usean muunkin pitempään täällä olleen kanssa olen huomannut päässeeni tasavertaiseen vuorovaikutukseen, vaikka mielipiteeni ja näkemykseni eivät ole heidän omiensa kanssa yhteensopivia olleetkaan. Smokki ja Sikari, Andante, moni muu on opettanut minulle verkkokeskusteludiplomatiaa vuosien varrella. Kiitos heille siitä.
Minulle ehkä juuri se on ollut onnistuneinta vertaistukea täällä.
Ja eiköhän tässä opita vielä lisää.
p.s. esimerkiksi Hannua on oikein ikävä. ärhäkyydestään huolimatta niin rehellinen että en voinut edes suuttua vaikka joskus pahastikin sanoi