MUN HUOLI, alkkis isä, veljen päihdekäyttö...

Tuijotan pitkään näppistä ennenkuin san sormet napuittelemaan mitään. olo on samalla aikaa niin turta kun voi ja samalla aikaa tekisi mieli huutaa ja raivota tätä vihaa pois sisältäni.

Vihaa isän alkoholismista ja veljen alkohjolin käytöstä sekä erinäisistä kokeiluista ainakin kannabis ja amfetamiini, muista en tiedä.

Ikää minulla on 33v ja olen 4 lapsen äiti, onnellisesti naimisissa ja onneksi normaalissa parisuhteessa.

Isäni on juonut aina, putkia on ollut koko ikäni ajan. Joulut ym. juhlapyhät eivät juuri ole olleet onnellisia lapsuudessani. Muistan kun isä tuli baarista kotiin ja haukkui aina äidin kovaäänisesti, minulla oli kengät yläkerrassa valmiina siltä varalta että täytyy mennä hakemaan apua naapurista, en muista isän koskaan lyöneen silti. Me pelättiin pikkuveljeni kanssa kun se huusi…

Nuorena tyttönä n.14v aloin kaveriporukoiden kanssa kokeilemaan alkoholia, huumeita siihen aikaan ei onneksi ollut. Minulla oli lukuisia seksipartnereita… Nyt tiedän sen olleet oireilua isän juomisesta, häpeän suuresti sitä aikaa elämästäni.
Isän juominen oli perheessämme niinkuin monissa muissakin perheissä, tabu josta ei puhuttu mutta jonka kaikki tietää. Minulle ei muodostunut normaalia luottamusta vanhempiini, välit ovat edelleen kylmähköt. En osaa olla luontevasti vanhempieni kanssa. Vihaisuus lapsuudestani ei ole mennyt pois.

Veljeni on ollut humalanhakuinen myös aika nuoresta saakka, 2v sitten hän jäi kiinni kannabiksen käytöstä ja ainakin amfetamiinin kokeiluista. suvun monet jäsenet pitivät yhtä rintamaa ja välitimme mietteemme, emme hyväksy minkäänlaista käyttöä. pelkään koko ajan miten veljeni käy… hänen alkoholin käyttönsä huoletta inua tiedän veljeni myös ratkenneen pössyttelyyn ainakin kerran kesän aikana. Veljelläni on pieni lapsi, alle vuoden ikäinen. Tyttöystävä on täysin tietoinen asiasta eikä tee asialle mitään.

En voi lakata miettimästä miksi… en isäni enkä veljeni kohdalla… MIKSI?!

Käytämme mieheni kanssa todella vähän alkoholia, mieleni on ehkä jopa hieman kieroutunut kokemusteni takia, minun on vaikea juoda edes saunajuomaa lasteni nähden. Välillä mietin että pitäisi pystyä näyttämään millaista on “normaali” käyttö. Pelkään lasteni puolesta, kuinka voisin kasvattaa heidät normaaleiksi tällä saralla?? kuinka kerron heille alkoholin vaarat?? Kuinka voin suojella heitä huumeilta?? kurkkua kuristaa ja kyyneleet nousevat
silmiin.

Äiti puhui minulle eilen ensimmäisen kerran isän juomisesta, tilanne on nyt se että isä on 2 kertaa houraillut ja nähnyt harhoja, molemmat kerrat on olleet korkin mentyä kiinni putken jälkeen. isä on harmaa ja turvonnut, silmät ovat punaiset ja kunto huono johtuen vuorokauden mittaisista okselnetukohtauksista. tasapaino on alkanut heikentyä. Isä ei suostu menemään A kilinikalle. hänellä ei ole ongelmaa

Olen luonnostellut kirjettä isälle, missä kerron hänelle ajatuksiani. minun on pakko kertoa ne hänelle jollain tavalla ennen hänen kuolemaansa.

Mua surettaa lasten puolesta, heillä ei ole pappaa… emme voi mennä mummulaan kylään muulloin kuin pakolliset äitienpäivät, isänpäivät, joskus jouluna. Silloinkin isä on ainakin krapulassa. Olen ilmoittanut ettemme tule jos on korkattu.

miten tässä käy, miten isälle ja pikkuveljelleni käy?? jaksanko tämän huolen kanssa??

itken täällä salaa lapsiltani,jotka katsovat lasten ohjelmia naapurihuoneessa. nämä tunteet eivät sovi näytettäviksi… ei ainakaan ennenkuin saan asiat järjestettyä omassa päässäni

huolesta soikeena -ÄssÄ-

Ei mun mielestä ole minkäänlaista tarvetta näyttää “vastuullista” juomista. Päinvastoin on hienoa esimerkkiä näyttää ettei tarvitse juoda ollenkaan jos ei halua.

Muuta en osaa sanoa. Alkoholi on todella vastenmielinen kovan luokan huume mutta silti sitä käytetään. Sulla on nyt oma perhe, keskity siihen ja itseesi äläkä tuhlaa energiaasi isästäsi tai veljestäsi murehtien. Heillä on oikeus juoda jos niin haluavat, ja ilmeisesti haluavat.

Hei!
Olen pahoillani isäsi ja veljesi vuoksi. Sinulla on nyt kuitenkin oma elämä. Älä tunne syyllisyyttä huonosta suhteestasi alkoholiin. Se vie vain voimiasi. Saat olla ylpeä itsestäsi, kun näytät lapsillesi esimerkkiä siitä, että elämä voi olla muutakin kuin vain alkoholia ja sen väärinkäyttö. Usko minua, tiedän mistä puhun. Oma suhteeni alkoholiin on oman lapsuuteni takia ristiriitainen. Juon joko alkoholitonta tai hyvin mietoa siideriä, ja silti kannan huonoa omaatuntoa siitä, jos siiderissäni on edes 0.5. Turhaa se on, tiedän sen, mutta en mahda itselleni mitään. Kai se johtuu äidistä ja siitä, mitä hän teki minulle. Muistan juoneeni siideriä jo lapsena ilman mitään tunnonvaivoja. Totuuden selviäminen vain otti niin koville, että en tiedä, normalisoituuko suhteeni alkoholiin koskaan.

“Isä ei suostu menemään A kilinikalle. hänellä ei ole ongelmaa” Tuo lause sopii hyvin myös veljeni kohdalla. Minäkin olen yrittänyt ummistaa silmäni ja elää omaa elämääni ja yrittänyt ajatella, että Aikuinen mies saa tehdä elämällään mitä huvittaa jne… Minun luonteelleni tuo ei kuitenkaan käy yksiin! Eniten huolettaa ehkä se millainen veljeni on esimerkiksi 20-30 vuoden päästä. Onko häntä edes olemassakaan vai onko hän jo vakavasti sairas, työnsä menettänyt kokopäiväjuoppo? Olen yrittänyt hänelle kertoa kaikin mahdollisin tavoin ja hienovaraisesti, että Välitän ja enkä pahuuttani puhu näistä asioista, mutta aina hän vetoaa siihen, että hänellä on työpaikka ja hänellä on kaikki hyvin, eikä heillä ole minkäänlaista ongelmaa alkoholin suhteen. Paremminkin muilla on. Kuitenkin humalassa soittelee ja joskus sanonut humalassa, että häntä vituttaa juominen. Ja että heidän täytyy muuttua. mutta muutosta ei vain tule! Ja minulta loppuu sanat. Minä en ymmärrä enää mitä minun pitäisi sanoa ja miten, että se menisi läpi. Ei se hyysääminen auta ei, MINÄ TIEDÄN ja päätin, että en enää vastaa veljeni soittoihin. Mutta onko sekään sitten oikea päätös. :frowning: