Tilannepäivitystä sen verran, että tuon keväisen putkareissun jälkeen mies ei ole juonut, vaikka oli kuukauden kesälomalla ja sen jälkeen vielä 3 kuukautta sairaslomalla fyysisistä syistä tässä syksyllä.
Mulla on rauhoittunut olo. Olen jatkanut kodin remontointia omin päin ja jotain ollaan tehty myös yhdessä, mikä on ollut kivaa. Onkohan meillä nyt yhdessä sellainen hyvää ruokkiva sykli päällä? Mä teen omia hommia, saan niistä hyvää mieltä ja se heijastuu sitten mun suhtautumiseen mieheen. Meillä on ollut ihana syksy, vaikka tuo miehen loukkaantuminen olikin ikävä juttu. Ollaan harrastettu motoilua kahdestaan ja muutenkin saatu yhteistä aikaa enemmän kuin aiemmin.
Sinuna olisin huoleti sillä juomisputki ei johdu alkoholismin synnyttämästä aivorakenteesta. Alkoholistin kohtalona ei ole juoda loputtomiin. Olen itse siitä esimerkkinä ja monet muut. Saattaa tietysti olla perää siinä, että taipumus addiktioihin (mihin tahansa) on geneettistäkin alkuperää, mutta suurin osa pakonomaisesta päihtymisestä on selitettävissä psykologisilla tai paremminkin psykoanalyyttisillä faktoilla.
Ratkaisu alkoholismiin ja muihin addiktioihin sekä pakkomielteisiin on persoonallisuuden muutoksessa, transformaatiossa, joka tapahtuu psyykeen ytimessä silloin kun emotionaalisella tasolla ymmärtää juomisensa perussyyt. Itse käytin alkoholia täyttämään muun muassa henkistä tyhjyyttä. Tämän oivaltaminen auttoi minua tunnistamaan ne syyt, mistä tämä henkinen tyhjyys johtui. Näiden syiden tiedostaminen johti todelliseen muutokseen. Tiedostamiseen tarvittiin 12 askeleen ryhmiä ja freudilaista terapiaa. Ei taikatemppuja, magiaa ja Korkeampia Voimia…
Onko tässä kyse siitä että ensin pitää luovuttaa oma tahto eli lakata uskomasta siihen että pystyy hallitseen juomisensa ja vasta sitten pystyy alkaan hallitseen juomaimpulssejaan. Tavallaan se tahto tulee takaisin ja pystyy alkaan hallitseen niitä juomailmpulsseja, mutta ensin pitää ymmärtää juomisensa syyt eli kyetä listaan syyt miksi juo. Kovin helppo homma syiden löytäminen ei varmaan ole koska syyt juomiseen saattavat olla hyvin erilaiset eri ihmisillä ja niitä voi olla useita ja juominen tekee syiden löytymisen vaikeaksi. Itselleni olen tähän mennessä löytänyt seuraavat syyt: opittu tapa rentoutumiseen, ahdistuneisuus, sosiaalisten tilanteiden pelon voittaminen ja tunnetilojen maksimointitarve.
Olen käsittänyt että juominen on alunperin ehdollistumalla opittu tapa eli nousuhumala toimii tavoiteltavana palkkiona ja kun on tarpeeksi itseään palkinnut (juonut) keskushermosto muuttuu niin että syntyy riippuvuus eli keskushermosto alkaa vaatiin lisää ja useammin viinaa.
Olen siis itsekin alkoholiriippuvainen ja täysraittuis tavoittella menossa eteenpäin. Kiinnostais jos sulla olis jotain linkkejä esittämääsi asiaan.