Mukavaa tekemistä selvien iltojen ratoksi?

Iltojen iltaa!
Itselleni alkaa usein alkuillasta hiipimään sellainen hassu levottomuus ja olenpa täällä lukenut, etten ole ainoa. Mulla on vahva epäilys, että monelle ainakin alkuun on haaste osata rauhoittua ja olla vaan. Joten laittakaahan te kokeneemmat viestiä, millä mukavalla täytätte raittiit iltanne?

Mä olen aina rakastanut elokuvia. Tän nykyisen raittiuden illat on kyllä menneet elokuvien parissa. Mä olen käyttänyt kuluneena talvena kaikki ilmaiskuukadet eri nettipalveluista. Maksullisena mulla on booxtv, jonka kautta voi nauhoittaa tavallaan telkkariohjelmat ja sitten katsellessa niitä voi hypätä mainosten yli. Erityisesti pidän dokumenteista ja totuuspohjaisista elokuvista.

Mulla on se levoton aika on aina tullut alkuillasta. kahden aikaisemman raittiuden alussa, ramppasin AAssa, se helpotti kyllä huomattavasti alkua.

Joo… nettileffat, iTunes-leffat, muita leffoja, leffateatterit, kirjat… silti välillä on vaikeaa, mutta helpottaa, kun tietää, että ratitituden ei pidäkään olla useastikaan kivaa ja ihanaa. Elämässä nyt vaan sattuu olemaan niin, että monesti on ankeaa ja tylsää. Mutta ei aina. Heti kun alkaa lämmin sää, on kivempaa… urheilukin jne.

Jos on levoton olo, lähden tapaamaan aa-tovereita. Täällä Hesassa se on tietenkin hyvin helppoa, kun palavereja on kohtuullisen matkan päässä monta joka ilta.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Jos luet mielelläsi, niin se on mukavaa ja hyödyllistä puuhaa ja auttaa keskittymään muuhun.
Teetä olen opetellut juomaan levottomiin ja ärtyneisiin oloihin: vedenkeitto oikean lämpöiseksi, teekaluston järjestely, lehtien mittaaminen yms puuha siihen tosissaan “keskittyen” jeesaa hetkeen ankkuroitumisessa.
Leffat ja sarjat, jos todellisuuspako on tarpeen.

[quote=“aamuaurora”]
Iltojen iltaa!
Itselleni alkaa usein alkuillasta hiipimään sellainen hassu levottomuus ja olenpa täällä lukenut, etten ole ainoa. Mulla on vahva epäilys, että monelle ainakin alkuun on haaste osata rauhoittua ja olla vaan…

[quote]
Tarkoittaako tuo alkuilta kohdallasi sitä, että se on ajankohta jolloin se pullo on auennut? Omalla kohdallani kuvaamasi tilanne on päällä iltapäivällä… kiivaimmillaan siinä viidentoista huitteilla, jolloin olen aloittanut aina sen kellontarkan juoppotteluni ja ollut kaput jo iltauutisten aikaan. Jos siitä 15:00-16:30 välistä selviän kaljanhimo vähintäänkin puolittuu. Itse yritän täyttää ne kriittiset kellonlyömät sovituilla menoilla ja ylitöillä ja juuri tässä ajankohdassa myös luonnon kevätriemun seuraaminen, esim. pyöräillen, voi viedä aatoksia pois juomisesta. Rauhoittumista mainittuna ajankohtana uskallan kokeilla korkeintaan joskus tulevaisuudessa. Rauhallinen kotoilu/ mökkeily on omalle raittiudelleni sitä pahinta myrkkyä.

Heissan! Kohdallani tarkoittaa siis sitä, että olen rauhoittunut ajattelemalla, että illalla rentoudun ottamalla olusen tai jotain lääkettä, jonka avulla nukun. En ole siis edes yrittänyt selvittää, mikä minua painaa tai valvottaa, vaan siirtänyt asioita. Illalla usein mietin asioita, lähinnä tällaisia worst case skenaarioita. Eli mitä kaikkea rakkailleni voi sattua, miten rahat eivät riitä, mitä olen joskus tehnyt, mitä virheitä voisin töissä tehdä, selviänkö seuraavista kursseista jne… Typerää itsensä hiillostamista. Mietin myös kaikki ihmissuhteeni läpi, kaivelen mahdollisia pahoja sanoja joita on sanottu jne… Siksi olen opetellut aivan uutta suhtautumista elämään, jossa palkinto on tämä ihana vapaa-aika tärkeiden asioiden ja ihmisten kanssa selvinpäin :slight_smile: Opettelen juuri itse rentoutumista, rakastan erilaisia radio-ohjelmia ja nautin niiden kuuntelusta näin iltaisin samalla kun vaikkapa piirrän.

^ Minäkin tykkään radion kuuntelusta, ja lempikanavani on YlePuhe. :slight_smile:

Muutenhan sitä selväpäistä puuhaa löytyy vaikkapa liikuntapaikoila, kuten kuntosalilta ja uimahallista, leffateattereista… ja omalla kohdallani vielä tällä hetkellä erään oppilaitoksen atk-tiloista.

Toisinaan on kivaa käydä myös ulkona syömässä, joka tosin ei ihan halpa harrastus usein tehtynä.

Kesän lähestyessä voi pelkkään ulkoiluun panostaa enemmän eikä raitis ulkoilma maksa mitään. Mutta onko monilla sitä ilmiötä, että lisääntyvä valo ja lähestyvä kesä tekevät samalla jollain tapaa… levottomaksi, u know?