Muistuttakaa minua !

Moi kaikille,

Moni kamppailee nyt tän tulevan Jussin kanssa, tuskinpa olen siinä asiassa yksin;

Muistuttakaa mitä kaikkea pahaa alkoholi saakaan aikaan…muistuttakaan millainen on se morkkis seuraavana aamuna kun on pettänyt lupauksensa ja pettynyt itseensä…muistuttakaa mitä pahaa alkoholi aiheuttaa tärkeille ihmissuhteille…muistuttakaa millainen on paha krapula !

Vapusta asti on mennyt helposti raittiuden tie; Olo on ollut hyvä, mieliala useimmiten korkealla, asiat ovat pysyneet oikeissa mittakaavoissa, en ole ollut kireä vaan rento ja hyväntuulinen, kärsivällinen ja “hyvä” ihminen, suopea itselleni ja kanssaihmisille…

Mutta nyt tämä Jussi tulee ja uhkaa koko hommaa ! Kaverit suunnittelee mitä juodaan ja miten “kivaa” siitä sitten taas tuleekaan. Alkoholi-mainokset hyppii silmille siellä ja täällä. Tuntuu että jää ulkopuoliseksi ja paitsi kaikesta kivasta…

Muistuttakaa minua ja kaikkia muitakin saman asian kanssa kamppailevia !

Itse toivottelen tsemiä omalta osaltani niille jotka saman asian kanssa painivat !

-Apollo 11-

Ei juhannusta kannata miettiä. Riittää kun on selvin päin TÄNÄÄN.

Älä välitä siitä mitä KAVERIT suunnittelevat. Suunnittele oma selväpäinen juhannuksesi.

Apollo11, haluatko olla Juhannuksen raittiina?

Jos haluat, uhraa itsesi ja mene AA-palavereihin. Lue AA-kirjallisuutta.
Kävele luonnossa. Riko väärät kaverisuhteet.

Ja tosiaan, raittiina täytyy olla vain päivä kerrallaan.

Minäkin aion olla juhannuksen raittiina.

En aio uskoa tuomiopäivän ja nöyrtymisen pappeihin, ei raittiina olon tarvitse olla tuollaista.
Siis en uhraa itseäni.
En mene AA-kokouksiin.
En lue AA-kirjallisuutta.

Vietän iloisen selvän juhannuksen ja nautin Suomen suvesta.
Luonnosta ja ihmisistä.

Minun (ja monen muun) raittius on kaikea muuta kuin uhrautuvaa ja nöyrtyvää katumusharjoitusta, se on elämää!

Myös minä aion olla Juhannuksen raittiina enkä todellakaan tunne mitenkään " uhrautuvani " Enkä myöskään näe yhtään syytä miksi kulkisin pää painuksissa nöyristellen. JOS Juhannus menisi ryypäten silloin se pää alas vasta painuukin ja fiilikset sen mukana. Mukavan Juhannuksen voi ihan oikeesti viettää ilman viinaa.
Ihmisen normi olotila on olla selvinpäin :smiley:

Miksi pilata juhannus tai mikään muukaan juhla juomalla viinaa? Rinta rottongilla vaan keskikesän humuun raittiina, raikkaana ja railakkaana tai sitten hiljaksiin fiilistellen, kuka mitenkin tykkää. Eiköhän se muistuma tule Apollo siitä, kun mietit miksi lopettamaan lähdit alun alkaen. Juomalla palaat lähtöruutuu ja usein vielä sen allekin. Hauska juhannus tai mikään muukaan hauska ei ole viinasta kiinni, vaan korvien välistä. Anna kavereitten hoitaa se juomapuoli, pidä sinä vain hauskaa. :smiley:

Apollolle.
Vierestä katson niitä lieveilmiöitä, joita humalahakuinen juominen tuo tullessaan. Ei tee mieli juoda. Suhteet taitavat mennä poikki itsestään, kun humalaa haluavat ajattelevat -että tuosta on tullut omasta mielestään parempi. Kaikki eivät ilmeisesti ajattele niin, joten jätän kohtalon kysymykseksi esimerkiksi sen, kuka on ystäväni ja kuka ei.

Voin pitää huolta vain siitä, että minä en juo. Että olen äitinä lapsilleni. Olen selvänä turvana heikommille. Juhannus ja humala tuovat tullessaan taas kaikkea surullista, eivät vain iloa. Niin helposti suomalainen surmaa itsensä ja läheisensä, vielä siihen viinaa. :cry:

Mitäs minä sitten teen, kun on juhlista suloisin ja oma mieskin ottaa?
-Ensin on katsottava sää. Vedenpitävä suunnitelma :slight_smile: Meillä ei taideta lähteä vesille sateeseen ja myrskyyn…
-Tehdään vastat,kerätään kukkakimppuja, saunotaan, syödään. On hyvää saunajuomaa, koska kuivin suin alkaa janottaa. Laitan mehuja ja jääteetä jäillä -alkoholittomia. Paljon myös hedelmiä, karkkeja…
-Rannalla käydään ja kokkokin katsotaan, jos syttyy.
-Autolla ajelu on hienoa, tsekataan auki olevat huoltoasemat.
-Käydään kuuntelemassa jotain bändiä.
-Käydään jossain kyläpaikassa -katson, että paikalta löytyy edes yksi selväpäinen lisäkseni. Usein selvänä kylässä joutuu lapsenvahdiksi, se on hirveän surullista. Silloin muistaa mitä vähän aikaa sitten oli…
-Lapset ovat mestareita keksimään tekemistä. Pelataan pihapeliä. Rakennetaan legoja.
-Katson elokuvia, luen lehtiä, blogeja…
-Voisi tehdä tuohisormuksia. Pajupilliä en osaa.
-Onkia
-Metsälenkillä.
JNE.

Kahden tunnin AA-palaveri kieltämättä on järkyttävää. Että joutuisi juhannuksena tekemään moista!

Alea jacta est!

Katsokaa itse eteenne!

Minulla on tulossa toinen selvä juhannus. Juhannusvieraiksi on tulossa pari perhettä. Mieheni ja he juomatuomisasioita pohtivat, eikä tuo pohdinta herätä minussa mitään reaktiota. Piti oikein pysähtyä tunnustelemaan sisintä: ei mitään. Nyt en löydä edes sitä “samanlaisuuden kaipuuta”, joka välillä mielessä pyörii, vaikka juomisen kaipuuta ei ole. Eli voin lohduttaa, että kyllä nuo tunteet ohi menevät kun raittiutta kertyy, eivät nuo juhlat aina niin vaikeita ole.

Viime kesän aloitin vielä tunteet vereslihalla tuoreen lopettamisen jälkeen. Pelotti, miten kesän kaikista houkutuksista selviäisin. Tämä kesä näyttää jo olevan helppo: ei ole pelkoa, koska edellisestä kesästäkin selvisin ilman että taivas romahti niskaan. Lisäksi - ja ennen kaikkea - kykyni nauttia ympäröivästä kesästä ja luonnosta on ihan eri sfääreissä kuin silloin kun pakenin maailmaa viinilasin uumeniin. Mistään hinnasta en vaihtaisi enää tätä olotilaa siihen alkoholin mukanaan tuomaan epämääräiseen pöhnään.

Selvä juhannus/muu juhla juovassa porukassa on sitä paitsi silmiä avartava kokemus. :laughing:

Ei tulisi kans enää mieleen pilata kaunista keskikesää juomalla itseäni tokkuraiseksi.

Mä olen töissä päivisin koko juhannusviikonlopun, illalla käyn ehkä kuntosalilla ja myöhäisiltaisin seuraan EM-potkupallon puolivälieräotteluita. (suosikkejani on Englanti ja Saksa, vaikka etelä-Euroopan joukkueissa olisikin komeampia miähiä : )

Kuulostaako tylsältä juhannukselta? Jännä, mutta minusta ei lainkaan. Kuulostaa ihan sopivan jännältä juhannukselta minulle. :slight_smile:

Töissä keksitään jotain kivaa raitista juhannustoimintaa asiakkaiden kanssa, mutta juhannustaikoja ei tehdä. Etupäässä siitä syystä, että kaikki juhannustaiathan tehdään alasti. Ja vissiin öiseen aikaan, omassa rauhassa.
Sen sijaan esim. mölkyn pelaaminen ja makkaran grillaus voisi kuulua aktiviteetteihin.

Ilmatieteenlaitos muuten povaa juhannusaatoksi suht kaunista säätä, aurinkoista ja noin 20 C. Surullista jo etukäteen ajatella, että mitä kauniimpi sää, sitä enemmän se yleensä kuolonuhreja juhannukselle tietää. Useilla heistä on alkoholilla osuutta asiaan.

Mun juhannus menee paastotessa ja leffoja yytsiessä. Palkallisista vapaapäivistä huolimatta kenties typerin (alkuperäisen merkityksensä kadottanut) juhla heti pyhäinmiesten päivän jälkeen :stuck_out_tongue: Toisaalta, se ainoa viikonloppu vuodessa kun urpot feidaa kotiseuduilleen stadista ja voi mennä kruisailemaan fillarilla keskelle manskua autioon ytimeen <3

Hyvää juhannusta! :smiley:

MUISTUTUS!!!

TÄNÄÄN RAITTIINA PAKKO OLLA!!!

:smiley: :smiley: :smiley: