Ms.Marvelin vähennysprojekti

Hei kaikille!

Olen keski-ikäinen nainen, enempi eteläisemmästä osasta Suomea. Olen täällä, koska haluan vähentää alkoholinkäyttöäni. Ongelmani ei ole päivittäinen/jatkuva tissuttelu eivätkä jatkuvasti paukkuvat viikkorajat vaan se, että silloin tällöin ns. viihteelle lähtiessäni juominen lähtee lapasesta ja päädyn aivan järkyttävään kaatokänniin. Ei joka kerta, ei edes joka toinen nykyään, mutta kumminkin. Käyn viihteellä ehkä keskimäärin kerran puolessatoista kuukaudessa (tykkään livemusiikista ja karaokesta), ja pari-kolme ns. kaatokänniä per vuosi on tasan pari-kolme kaatokänniä per vuosi liikaa. Ja koska olen ollut tällaiseen taipuvainen aina, niin kyllähän tässä jonkinlaisesta ongelmasta on selvästi (heh) kyse. Ihme kyllä en ole koskaan telonut itseäni pahasti tai joutunut väkivallan kohteeksi tms…

Olen pyörinyt täällä taustailijana jo jokusen vuoden, mutta nyt päätin ottaa härkää sarvista ja perustaa oman ketjun tänne pohtiakseni näitä asioita. Vertaistukeakaan en pistäisi pahakseni :slight_smile: Tavoitteena siis se, että alkoholinkäyttö pysyisi jatkossa hanskassa viihteelläkin, eikä aamulla herätessä tarvitsisi enää koskaan ihmetellä että mitähän loppuillasta mahtoi tapahtua ja miten pääsin kotiin…

Ajattelin, että voisin ihan listata tähän, montako alkoholiannosta olen nauttinut ja millaisin fiiliksin, alkaen eilisestä koska maanantai on aina hyvä päivä aloittaa :smiley:

MA 2.3. 0 annosta (töissä yövuorossa, teen kolmivuorotyötä)
TI 3.3. tulee olemaan myös 0 annosta, samasta syystä. Juon työpäivinä hyvin harvoin edes yhtä.

Hei Ms. Marvel

Lämpimästi tervetuloa Päihdelinkkiin! Oman ketjun kirjoitteleminen on hyvä juttu. Vinkkinä sinulle ja muillekin, oletko huomannut että klikkaamalla tuosta oikeasta yläkulmansa “OmaPäihdelinkki”, niin sieltä avautuu kaikenlaista omapalvelua?

Esim. Kalenteri, jossa voit tarkemminkin tutkia omaa omaa alkoholin käyttöä ja asettaa viikko- tai kuukausitavoitteita. Joka pävä, kun on on juonut, voi klikkailla mikä vaikutti juomiseen, mihin aikaan joi, minkalainen oli tunnetila jne. Näistä taustatiedoista kertyy sitten grafiikkaa, josta pääsee oman juomisensa “juurille” niin sanotusti. Eli oppii tuntemaan omia ehkäpä heikkoja kohtiaan ja voi jopa oppia tunnistamaan ja hallitsemaan tilanteita, joissa tyypillisesti juo. Kalenteria voi käyttää oikeastaan minkä tahansa asian seuraamiseen. Sinne voi asettaa kerralla 1-2 seurattavaa asiaa, esim. juominen ja kustannukset. Kokeilkaahan vaikkapa kuukauden ajan olisiko siitä hyötyä!

Tsemppiä päivään!

yt. Tiia/Plinkin tiimi

Tervetuloa joukkoon Ms. Marvel!

Ihan varmasti hyödyt siitä, että täällä purat asiaa. Ehkä löydät sieltä sen syyn miksi menee aina överit ja keksit miten sitä välttää. Voihan olla, että sinun “aivonyrjähdys” sitten sieltä tulee. Minulla kesti kyllä aika kauan ennen kuin se ilmaantui, enkä vieläkään usko sen olevan pysyvä.
Ongelmamme ovat kyllä hieman erilaiset, minulla kun on enemmän ongelma toistojen määrässä. Mutta molempiin varmaan auttaa analyyttinen lähestyminen.

Hienoa, että löysit tänne.

Tervetuloa mukaan Ms.Marvel! ja hienoa kun perustit oman ketjun eli voisiko taas sanoa, että plinkin taika toimii kun rohkenit taustalta tulla esille :smiley: vertaistukea täältä kyllä löytyy <3
Ilahdun aina kovasti uusista ihmisistä täällä vaikka se ongelma nyt ei tietystikään naurata, mutta parastahan se on kun herää siihen ongelmaan ja alkaa jotkain tekemään sille. Apukeinoja löytyy kyllä!
Tsempit :slight_smile:

Vieraita, kivaa! :smiley: Kiitokset Plinkin tiimille, vilmalle ja vilmastolle :slight_smile:

Tänään tiistaina tosiaan alkoholisaldo on nolla annosta, kun vietän taasen yöni työmaalla. Teen siis tosiaan vuorotyötä, kaupallisella/asiakaspalvelualalla. Olen luontaiselta rytmiltäni yökyöpeli, joten nämä valvomiset eivät minua kuormita, päinvastoin :slight_smile:

Ja asiaan… Tuskin tarvitsee olla kummoinenkaan Sherlokki tajutakseen, että övereitten jälkimainingeissa minä tänne kirjauduin :unamused: Mitään varsinaisesti pahaa ei taaskaan tapahtunut, kukaan ei kuollut eikä loukkaantunut, en kadottanut tavaroitani enkä satuttanut itseäni. Ja oli hauskaakin, ainakin niin pitkälle kuin muisti pelaa… Mutta olisihan tuonkin överöinnin voinut silti välistä jättää. Siksikin, että krapulat - varsinkin psyykkiset - ovat nykyään aika kamalia, jos ryyppy hirttää kiinni. Depressiotaustaakin löytyy, joten megatörpöttely ei tosiaan ole millään lailla järkevää (onko se ylipäätään koskaan?). Olen yrittänyt kovasti miettiä, miksi silloin tällöin “napsahtaa” ja alan kiskoa viinaa kuin vettä ikään. Vai olenko kenties syönyt ja/tai nukkunut jotenkin huonosti överikertoina, jolloin juomat kihahtavat helpommin päähän?

Ensimmäinen koetuksen paikka onkin jo heti huomenna, kun olen menossa juhlistamaan kaverin pyöreitä synttäreitä paikalliseen kuppilaan. Ainakin tällä hetkellä on vahvasti sellainen olotila ja tunnelma, että ei mitään kännejä kiitos… Ja aion mahdollisimman pitkälti juoda vain mietoja juomia (siideri tai lonkero, olut ei maistu minulle lainkaan missään muodossa), koska tiedän että sillä pääsen jo pitkälle. Jos erehdyn viiniin tai varsinkin shotteihin viihteillessäni, niin sitten se on usein menoa :imp:

Hei!

Liian paljon juominen on tuttua. Ja sitten on niitä baari-iltoja, joista en muista mitään. Koti-illoista pääsääntöisesti muisti, paitsi joskus, jolloin oli lähtenyt kirjoitteluvaihde päälle ja seuraavan päivän häpeä oli hirvittävä. Pelotti käydä facebookit, messengerit, whats up:t aamuisin läpi. Usein pelko oli aiheellinen.

Överijuominen on siis tuttua ja ehkä se juomisen kamalin juomisen muoto, mitä voi olla. Syytä sille en ole löytänyt koskaan, että miksi näin tapahtuu kerta toisensa jälkeen, vaikka ongelman tiedostaisikin. Joskus mitä varmemmin lupasin ja päätin olla ilman, sitä pahemmat alkoholiöverit join, jopa itseni aivan jalattomaksi. Nämä olivat niitä aikoja, kun aloin tiedostaa, että minulla taitaa olla aika paha alkoholiongelma.

Siitä huolimatta join vielä vuosia. Pääsääntöisesti yksin kotona.

Tervetuloa palstalle! Onnittelut hyvästä päätöksestä tulla tänne jakamaan kokemuksia meidän muiden tavoin. Et ole yksin.

Tervehdys Lempeä Kettu! Itsehän en taas koskaan juo yksin kotona (ts. övereitä, pari lasillista viiniä/pari tölkkiä siideriä saatan ottaa), vaan olen ns. sosiaalinen dokaaja eli bileet ja baari-illat ovat ne vaaran paikka. Tämä liittynee myös siihen, että meillä ei kotona ole mitään valtavaa baarikaappia mistä valita, vaan jos haluan vaikka saunasiideriä niin se on aina erikseen ostettava. Punkkutönikkä on useimmiten hyllyssä, mutta koska en tosiaan kotioloissa kovinkaan paljoa juo niin meinaavat mennä vanhaksi, mokomat :smiley: Sitten taas bileissä tai varsinkin baarissa on kaikenlaista juotavaa ja pitäähän sitä nyt lasillinen skumppaa ottaa ja maistaa ehkä jotain uutta drinkkiä (joskin juon drinksuja erittäin vähän), ja hei tuollahan on joku kiva siiderimerkki ja sitten joku jo kantaakin shottiprikkaa pöytään… :angry: Ja joo, selittelyähän tämä tietenkin on, itsehän minä ne juomat kurkkuuni kaadan. Mutta tunnistan että tuossa on selkeästi se heikkous itsellä.

En minäkään juonut ensimmäisinä vuosina koskaan yksin, vaan aina seurassa. Sitten vain tapahtui niin, että tuli ne viimeiset sekoilut ja häpesin juomistani niin paljon muiden nähden. Se meni niin överiksi seurassa, mutta en ollut valmis lopettamaan juomista, joten aloin käyttää alkoholia sitten yksinäni, etten mokailisi niin paljoa. Miehiäkin tais olla ja mennä. Ja minulla oli orastava alko-ongelma.

En ollut kuitenkaan vielä vuosiin valmis lopettamaan. Nyt se tuntuu tietenkin älyttömältä, kun siitä kirjoittaa. Tsemppiä muutokseen!

Olet näköjään ms. Marvel hereillä. On täällä muitakin huonounisia hereillä. Tsempit meille!

t. Juhani

Moro Juhani! Mä olen töissä joten toivottavasti pysynkin hereillä :laughing: Ei vais, olen tottunut yövuoroihin ja ne ovat ihan suosikkejani :slight_smile: Kiva kun kävit, tule toistekin! :slight_smile:

Nyt mulla on hieno avatarkin :smiley:

Jostain Plinkin syövereistä löytyi tällainen “pohjakosketuslista”. Katsotaanpa:

Filmi poikki - lukemattomia kertoja :blush:
Herätys putkasta - ei koskaan
Paskat housussa/oksennukset rinnuksilla - ei koskaan/kyllä, useamman kerran :blush:
Lompakko ja puhelin kateissa - en kadota mitään tavaroitani oikeastaan ikinä, vaikka olisin miten sekaisin. Luulen tämän johtuvan siitä, että joskus nuorena, kauan sitten minulta hukkui dokatessa koko olkalaukku (jonka kyllä sain takaisin heti seuraavana päivänä), ja sen jälkeen tulin ihan neuroottiseksi omaisuudestani, kun viihteilen.
Akka/ukko nosti kytkintä - ei koskaan, riitoja on kyllä aiheutunut
Kenkää duunista - ei koskaan, siitä olen tarkka, että työt eivät saa kärsiä ja krapulan takia ei olla töistä poissa
Ehdoton vankeustuomio - ei (eikä ehdollistakaan)
Kämppä lähti alta - ei koskaan
Vapaavalintainen syöpä - ei koskaan
Vapaavalintainen sukupuolitauti - ei koskaan (mikä on kyllä pieni ihme, koska nuorempana, sinkkuna ollessani minulla oli köh jonkinasteista taipumusta holtittomuuteen tällä saralla :blush: )
Haimatulehdus - ei koskaan
Maksakirroosi - ei koskaan
Luottotiedot meni - ei koskaan
Kortti kuivuu - ei koskaan, en aja autoa selvinpäinkään
Laitoskatko - ei koskaan

Aika amatööritouhua varmasti monen mielestä, mutta minulle ihan riittävästi sekoilua tuossakin. Josko jatkossa ei enää tarvitsisi. Siksihän täällä ollaan.

Moi ja tervetuloa. Mä oon ratkaissut ton ongelma sillä, että lopetin kaikkien väkevien alkoholien juomisen. Huomasin jo teini-ikäisenä että vahvat alkoholit ei sovi mulle. Juon nykyään vain mietoja, siitä ei niin helposti lähde lapasesta.

Moi venkku ja tervetuloa!

Ms.Marvel on baarissa, mutta hyvillä fiiliksillä ja homma hanskassa :slight_smile: Palaan myöhemmin, tällä hetkellä näyttää tavoitteen kannalta hyvältä!

No niin. Keskiviikko meni ei-ihan-niin-hyvin kuin olisi voinut, koska otin kyllä enemmän kuin mitä olin aikonut. MUTTA ei mennyt muisti eikä jalat alta, ja olin vielä kotiin palatessani niin tolkuissani että pystyin auttamaan vähän heikommassa kunnossa olevaa kotiinpalaaja (en siis häntä entuudestaan tuntenut). Voitoksi en tätä kehtaa julistaa mutta tuomitaan tasapeli :slight_smile:

Nytpä onkin sitten sellainen fiilis, ettei tarvitse ihan vähään aikaa käydä ulkona. Eilenkin olisi ollut kyllä menoa, mutta peruin sen, kun ei yhtään huvittanut.

Töissä taasen. Tänään en ole juonut yhtään alkoholia (enkä juokaan), en myöskään eilen.

Eilen oli vapaapäivä, mutta en juonut lainkaan alkoholia. Enkä juo tänäänkään, koska olen taasen töissä. Mutta kuten todettua, eipä se päivittäinen tissuttelu koskaan olekaan minun ongelmani ollut, joten nollapäivillä on melko turhaa meikäläisen leijua. Sitten vasta se selkäranka mitataan, kun lähdetään rimpsalle.

Mitenkähän mahtaa käydä COVID-19:n kanssa? Sika- ja lintuinfluenssilta aikoinaan vältyin ja niin välttyi myös lähipiiri.

Minullahan on itse asiassa menossa toinenkin vähennysprojekti: pyrin vähentämään uni/nukahtamislääkkeiden käyttöä. Niiden kanssa minulla ei siis ole mitään ongelmaa, mutta jostain syystä (liittyisikö kenties alkoholinkäyttöön ja sen aiheuttamiin univaikeuksiin, jaa’a :unamused: ) olen ihan viime aikoina joutunut ottamaan niitä tapaani useammin. Reseptiltä löytyy siis Imovanea, mirtatsapiinia ja melatoniinia. Riippuvuusriskihän noissa on lähinnä tuolla Imovanella, mutta olen melko neuroottinen sen kanssa jotta toleranssi ei vain vahingossakaan pääsisi nousemaan. Eikä ole noussutkaan kyllä, se on ollut minulla tarvittaessa otettavana lääkkeenä kuitenkin jo viitisentoista vuotta, ja puolikas riittää edelleen vallan mainiosti. Better safe than sorry, joka tapauksessa.

Alkon puolella nollalinja jatkuu edelleen, olenhan töissä tänään ja huomennakin. Mutta perjantaille on suunnitteilla mahdollista illanistuntaa melko kosteassa kaveriporukassa…

… tai sitten ei, perjantai-ilta ja itse asiassa koko viikonloppu menevätkin työhommissa. Mutta jotain positiivista koronakatastrofissa, saan tehdä hommia etänä nyt ainakin jonkin aikaa :smiley: Oikein mielelläni mökkihöperöidyn kotitoimistolle hyvän kahvin ja lököverkkareiden kanssa :laughing:

Tuleekin pitkä alkoton putki, sillä tänään on seitsemäs nollapäivä :smiley:

Iltaa/yötä!

Nollapäiviä tuli yhteensä yhdeksän, ja maanantaina nautin sitten viitisen annosta alkoholia siiderin ja punaviinin muodossa. Hyvältä maistui (paitsi että nuo Lidlin halpissiiderit ovat kyllä oikeasti melkoisia litkuja - note to self, kannattaa jatkossa panostaa se euro enemmän per tölkki eikä mennä hinta edellä) ja tuli mukava olo, eikä enempää tehnyt mieli. Vaan edelleenkin, eipä se ongelman nimi minulla se kotitissuttelu olekaan koskaan ollut. Sinänsä hyvään saumaan tuli tämä koronakaranteeni meikäläisellä, että eipähän tule rilluteltua nyt vähään aikaan :smiley: Vitsi, vitsi. Voikaa hyvin ja pitäkää huolta itsestänne ja toisistanne näinä vaikeina aikoina <3