Moraalinen vastuu alaikäisistä

Hei kaikki rakkaat plinkkiläiset! Tiedän että voisin kirjoittaa tästä aiheesta “kotitilanne” sivuille jotka ovat myös hyvät sivut. Mutta haluaisin kuulla käyttäjien mielipiteitä tästä asiasta. Minä ja tyttäreni olimme poliisikuulusteluissa (tyttö 13v.) koska paljastui että hän oli jonkinlaisessa suhteessa aikuiseen mieheen. Tytön puhelimessa oli viestejä Dave nimiseltä mieheltä, (tiedän nyt koko nimen mut sitä ei tietenkään julkaista) :" tule yksin tänne, olen saanut lapset nukkumaan… mulla tekee mieli …onko sulla sinkku kavereita" yms. Kuulusteluissa tuli esiin että mies oli välittänyt savukkeita ja alkoholia tytölleni ja luullut tämän olevan jo kuusitoista-vuotias. Miksiköhän tämä mies toimi näin ? Tämä mies on reilu parikymppinen luulisi pimppiä saavan muualta. Vai onko kyseessä ehkä jotakin muutakin ? Kuka näin toimii?
Poliisi sanoi et kyseessä on heidän vanha tuttu ja tyttö pitäisi viedä lääkäriin sukupuolitautitesteihin ja ottaa verikokeet?
Tytär kyllä kieltää kaiken ja on nyt ok. Haluaisin vielä tähän jauhamaani asiaan käyttäjien mielipiteitä asiasta. Te jotka olette asioista selvillä kertokaa mielipiteenne. Mihin tässä pitäisi uskoa vaiko ei mihinkään? Lähtisikö joku teidän tuntema henkilö , aikuinen tekemään tällaista? Arvatkaa millainen viha ja hämmennys sisälläni asuu. En haluaisi millään uskoa sitä kaikkein ikävintä siitä miehestä… haluaa käyttää hyväkseen vai haluaa huumepussin heittäjäksi lapseni vai mitä ? Pelkään omia pelkojani ja vihaani.

Täällä linja näyttää olevan tämän kaltainen:
http://www.paihdelinkki.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=1&t=23582

Ehkä tilanne olisi toinen jos täysi-ikäinen tarjoaa tai tekee vaihtokauppaa “nautintoaineita” vastaan?
En ole varma…

Oman ketjuni tyttäreni tilanteesta linkitinkin sinulle jo aikaisemmin.

Soilisko

Juu. Anteeksi olin tosiaan väärillä sivuilla ehkä. Toivoin sellaisia vastauksia ettei kukaan käyttäjä hae noin nuorelle likalle mitään ilman taka-ajatuksia. Olen niin sekaisin tapahtuneesta etten oikein tiedä mitä ajattelen. Toivoisin vaikka että kunnon aineiden käyttäjät nyt sanoisivat : Hyi kamalaa en ikinä antaisi alkoa tai mitään muutakaan ala-ikäiselle se ei kuulu tapoihin. Jotenkin on sellainen romanttinen ajatus että kunnon käyttäjillä on myös jonkinlainen tai jopa tiukka moraali jossa mielletään jättää alaikäiset rauhaan huumeista ja seksistä. Ilmeisesti käsitykseni on naiivi ja pohjautuu joihinkin erityiskokemuksiin. :frowning:

Soilisko sai sellaisia vastauksia kuin sai, koska kommentoi ihan erilaista tilannetta koskevaan ketjuun. Kun nuori on hädissään ja joutunut kiristyksen uhriksi jonkun varastettua omat lääkkeet, ei ole kovin fiksua verrata sitä tilanteeseen jossa aikuinen käyttää nuorta hyväkseen.

Aloittaisin siitä että harvempi 13-vuotias heti ekana kertoo ikänsä. Ja ei noissa piireissä kysellä papereita. Eli jos näyttää vähän vanhemmalle, minkäs teet. Toinen tekijä on se kuinka hyvin osaa antaa vaikutelman että käyttää jo. Eli moni ei tarjoa ekaa kertaa nuorelle mitään, mutta jos nuori väittää ja vakuuttaa jo kokeilleensa niin mitäpä sitä sitten saarnaamaan. Joku varmaan osaa vaikuttaa kokeneelle vaikkei ole.

Mutta se että mies on poliisin tuttu, voi toki tarkoittaa että on tuttu vaikka kannabiksen kotikasvatuksesta, tai sitten on ennenkin sekaantunut nuoriin tyttöihin. Sen arvaa äänensävystä yleensä… kun vaan huomaa kuunnella. Jos käski testeihin, veikkaisin jälkimmäistä ja sitä että miehen tiedetään kantavan sukupuolitautia. Että testeihin nyt ihan ekana.

Ou mai gaad. Siis todella on vaara kyseessä. Milloin mä herään täst unest et ei varmaan mitään tapahtunu. Et ei mun lapselle. Ja et ei se mies ole kuitenkaan “sellanen”. Mun on tosi vaikea uskoa et mitään olis tapahtunu. “Mitään” johan mä kaksi kertaa olen tavannu lapseni alkoholia nauttineena, toisel kertaa pyysi hakee mut juna-asemalta kun oksenteli ja itki “äiti hae mut kotiin” puhelimessa ilmeisesti just tän erään henkilön tapaamisen jälkeen. Kyllä minä olen sinisilmäinen. Juuri tähän tarvitsen apua. Avatkaa silmäni tai kertokaa muuten kokemuksistanne. Kiitos.

Totta hemmetissä likka kieltää kaiken. Kuka 13v haluaa gynelle testeihin? Ei kukaan. Jo pelkästään se saa monet kieltämään harrastaneensa seksiä ja toiseksi se vanhempi mies voi dominoida sen verran, että tyttö ei vaan halua vastustaa ja saattaa häntä ongelmiin. Sit jos kyseessä on douppi ni eihän noin nuori haluu myöskään menettää sitä mahdollisesti ainoota diileriä ja siks sen puolesta valehdellaan miten paljon vaan. Oishan se kurjaa jos douppihanat menis kii tai diileri joutuis linnaan. Sit joutuis ettiin uuden, joka voi olla vaikka oikeesti vaarallinen tai joku jolla maksuksi käy vaan raha.

En tässä tarkota sitä, et tyttäres huorais itteensä doupin vuoks, mut niinhän se herkästi menee, et mies ensin tarjoo ihan ilmaseks kamaa ja sit siitä pikkuhiljaa luisutaan siihen, et mukaan tulee seksi, mut ei niin liiketoimintana, kun miltä se kuulostaa. Siinä vaan harrastetaan seksiä “muuten vaan” ja douppia tulee ilmaseks. Edes tyttö ei tajuais ite täs tilanteessa ostaneensa kamojaan seksillä. Hän luulee olevansa erityinen ja panevansa “poikaystävänsä” kanssa joka välittää hänestä. Totuus paljastuis vasta, kun likka lopettais seksuaalisen kanssakäymisen ja näkis tyrehtyykö ilmasen doupin tulo.

Todella kurja tilanne jos tähän on päädytty. Tyttö ehkä luulee rakastavansa tätä miestä ja mies käyttää häntä vain hyväkseen. En tiedä, mitä asialle voisi tehdä. Ainakin testeihin nyt pian, että mahdolliset taudit saadaan hoidettua, mikäli nyt mikään HIV ei ole kyseessä. Sit kantsii varmaan ottaa yhteys sossuihin ja alkaa hakemaan apua. Jos muu ei auta ni pistä lapsi sijoitukseen avohuollon kautta. Tällöin huoltajuus säilyy sinulla, mutta tyttö asuu 6kk-siihen kun täyttää 18v jossain toisella paikkakunnalla. Tuo sijoitusaika sovitaan aina jokaisen tilanteen mukaan erikseen, joten vain tarvittaessa sijoitusta jatketaan tuohon täysi-ikäisyyteen saakka.

Ensiksi, nyt et jää miettimään tapahtuiko jotain vai ja et järkyty tai muuta vaan viet sen tytön tutkimuksiin juuri niinkuin poliisi käski. Ja mahdollisiman nopeasti.

Vanhan miehen tapailuun ei tarvita alkoholia, jo ihan hyvä kohtelu riittää. Minulle aikanaan se oli ainoa joka edes vähän kuunteli ja oli ystävällinen. Olin tosin jo 14 tai 15. Ja en päästänyt tilannetta yhdyntään saakka. Mutta jos en olisi tiukasti pysynyt kannassani tai en olisi löytänyt poikaystävää samaan aikaan, olisi tilanne toinen.

Luulen että aika moni kolmekymppinen mies sekoaa ihastuksesta jos nuori tyttö osoittaa kiinnostusta. Yleensä tilanne ei kuitenkaan johda mihinkään kun miehellä on järkeä. Mutta sitten on niitä joilla asia on toisinpäin ja moraalisia estoja ei ole. Ja varmaan jokainen kaupungilla ilta-aikaan liikkuva teini löytää useammankin miehen joka on kiinnostunut. Yleensähän näiden käsketään häipyä, mutta jos tyttö on yksin ja sekaisin, tekeekö se niin. Ei.

KIITOS VASTAUKSISTANNE! Juuri näin kuin kuvailitte niin ne hommat menee. Mä en tiedä millä väkipakolla tai lahjomisella… (ai niin nyt mä keksin) mä saan sen tytön lääkäriin. Mutta sinne on mentävä. Hän on vielä niin häikäisevän kaunis lapsi ainakin 170cm. siro, kaunis rakeenteeltaan ja erityisen kaunis kasvoiltaan. Jo muutama vuosi sitten kun hän pyörähti silloisella työpaikallani niin muutama ihminen sanoi et “hei se olet vielä helisemässä ton likan kanssa”. Ja tyttö oli kiltti silloin kuin mikä että he vissiin viittasivat tähän ulkoiseen olemukseen. No. Nyt helistään ja mennään lääkäriin. Prkle. Mutta kiitos et jaksatte välittää ja kirjoittaa. Olen ollu tosi uuvuksis ja hakoteillä mitä pitäs tehdä ja mihin uskoa. Välillä oikein tekis mieli olla mairea ja lelliä tyttöä et hän olis mun oma pikkunen tyttö taas. Mutta ne ajat taitaa :open_mouth: nyt olla ohi. Lopullisesti.

Ne ajat palaa kyllä, mutta vasta, kun hän on jo aikuinen. Pääasia on, että päihteily saadaan nyt katkaistua ja elämä takas uomiinsa. Silloin tulevaisuus on valoisa ja murkkuiän jälkeen saat tyttäresi taas takaisin. Muista nyt vaan pitää silmät auki, että et jätä huomioimatta jos tyttäresi alkaa muuttua. Tarkkaile häntä, mutta älä syytä, ellei ole syytä syyttää. Eli ole tarkkana jos hänen käytöksensä muuttuu yhtään. On tosi tärkeetä huomata heti jos hän tulee pillereissä tai aineissa kotiin. Tarvittaessa järkkää hänet kertaalleen ylläri seuloihin. Tee mitä vaan, ehkäistäksesi mahdollinen käyttö. Kun pääsette tän alkupaskan yli ni eiköhän asiat ala järjestyyn. Ole kiltti tyttärellesi ja koita ansaita hänen luottamuksensa. Sano, et testeihin on mentävä, koska poliisi niin käski. Testitkin on onneks tosi nopeet ja enimmäkseen tehdään pissanäytteestä, joten se on lopulta ihan pikku juttu, joka hoituu alta viiden minsan. Sen kun saatte pois alta ni ootte jo voiton puolella. Kyllä ne asiat järjestyy!

Kiitos taas hyväst vastauksesta. Saan jo huomenna asioita taas ettenpäin, kerron myöhemmin kaikkea ihan en uskalla alan jo pelätä tunnistamisriskiä. Mutta onhan se ymmärrettävää että minä tarvitsen tietoa ja tukea niiltä kenellä sitä on ,ja onneksi täältä sitä olen saanut. Miksei noissa hymiöissä ole yhtään vilpittömän herttaista naamaa iloisena, em ny voi käyttää sit mitään noist…