Mites tuoksut, hajut teihin vaikuttaa?

Hei!

Täällä on puhuttu pesuaineista ja kutinoista, punoituksista jne niiden pesuaineiden mahdollisten koostumusmuutosten takia mutta meillä käytetty pitkään jo hajustamattomiakin pesuaineita esim LV joissa ei siis kaiketi myöskään mitään allergisoivia aineita?

Miniällä ihoherkkyyksiä ja mulla tää poski/pääontelovaivat ärsyyntyy joistakin tietyistä parfyymeistä joten
siksikin allergiatestatut, hajusteettomat aineet meillä käytössä.
-“mummo”-tyyliset “kärpäsmyrkky” -parfyymit… yäk…mutta sitten jotkut “paremmat” tms niin tuoksuu vielä oikein hyvältä eli merkillistä hajujen valikoitumista ärsytys - ei ärsytys?!
-usein uimahallissakin naisia seuraa vedessä karsee kaasuvana kun ilmeisesti ei pestä hajusteita parfyymejä pois varsinkaan hiuksista esim värjätyistä?

=> on hienoo kuten TKssa yms oikein isolla lukee ettemme käytä hajusteita

ps. joku kertoi ettei pelkoja dementiasta niinkauaa kun hajuaisti toimii?! :wink:

Muhun ei tuoksut, deodorantit tai hajuvedet vaikuta millään lailla. Eli pystyn hyvin käyttämään tavallista kaupan Rexona antiperspiranttia, tosin ostan yleensä Stickinä, en roll on-nina. Myöskään hajuvedet eivät aiheuta mulle mitään oireita. Tosin päiväkäytössä mulla onkin esim. hajuvesistä miedommat versiot. Jadorea löytyy parfyyminä juhliin ja eau de toilettena päiväkäyttöön, joka onkin jo kanssaihmisiä ajatellen paljon miedompi tuoksu.

Mä olen hajuvesifriikki, siis sinänsä, että mulla on varmaan 20 eri hajuvettä. Talvella tuoksu saa olla vähän vahvempi ja mausteisempi ja kesällä taas kukkaisempi ja kevyempi. Osasta on vielä nuo pari ei versiotakin eli eau de toilette ja parfyymi. Jasmiini on muuten hyväntuoksuinen kukka hajuvesissä. Sain synttärilahjaksi jonkun hyvän Lancomen hajuveden. Mieheni äiti tietää mun fiksaationi hajuvesiin, niitä ei koskaan voi olla liikaa. Nyt en ole enää itse niitä ostanut kun rahat on kortilla ja täytyy saada noita vanhojakin pois käytettyä joskus.

Miehelle olen ostanut myös hyvän määrä tuoksuja, mutta mies ei niitä kyllä juurikaan käytä nykyään. Ehkä jossain juhlissa vaan.

Mä en ole yliherkkä tuoksuille fyysisesti mutta henkisesti olen.

Siis yleensä vai vain tietyille tuoksuille, hajuille?

Ymmärrän nää yliherkkydet, mahtaa olla kivaa joutua elämään ns. hajuviidakossa :confused:
Itsellä ei ollenkaan negatiivisa yliherkkyyksiä jos ei nyt ns. Stockamummoja oteta huomioon. Joskus pienessä ahdistuneisuuden tilassa saattaa joku tuttu tuoksu esim. huuhteluaineesta tai miedosta hajuvedestä rauhoittaa, kun se on assosioitunut johonkin turvallisuudentunteeseen.

Todella tuoksut ovat osa muistia ja vahvaakin ja kukapa nyt ei pullantuoksusta saisi mielihyvää ja muistoja ties mistä asti jne :slight_smile:

Joskus vaivaa jokin mumma joka on lotrannu puoli pulloa sitä itseensä, omista dödöistä en oikein välitä kunhan eivät ole homomaisia. Se teho on tärkeä ja enään ei esim. harrikka dödöä saa mistään ja se todella esti kainaloita hikoamasta, joku rexona toimii tunnin, nyt käytän mustaa Axelia ku ei parempaa ole käsiin osunut.

Käy sääliksi hajuyliherkkiä. En tiedä kuinka paljon heitä on, mutta oma hajusteiden käyttöni on sen verran hillittyä, että en usko sen haittaavan ketään. Cliniquen Happy for Men on mun käytännössä ainoa tuoksu.