Hei Tuuli,
Hyvä, että kirjoitit tänne. Minun velkani ovat isommat kuin sinun, mutta älä mene niin pitkälle, jos suinkin pystyt. Olen pitänyt taukoja pelaamisesta. Luullut päässeeni eroon jo monta kertaa, ja sortunut uudelleen stressitilanteissa tuohon mukamas rentoutumiskeinoon. Nyt vasta tuntuu, että omalta kannalta oivalsin lopullisesti, miksi en enää voi pelata enkä halua pelata yhtään mitään enää koskaan, mutta se on minun totuuteni. Se on sama kuin Pelit Poikillakin, että rahastaisin vain laillista huumebisnestä. Ei pelkästään se aiemmin toteamani, että nyt olen hurjan vapaa veloista huolimatta, koska en pelaa enää edes niitä veikkauksen hitaita pelejä. Se pelaaminen ei ole oikein itseäni, läheisiäni ja muita peliriippuvaisia kohtaan.
Minä en tule selviämään veloistani ilman ulosottoa. Se on varma, mutta millään h…metin turhalla pelaamisella en sitä enää tule yrittämään korjata. Se on kuin laillisen huumebisneksen rahoittamista, jos voittaa, voittaa toisten selkänahoista revityillä rahoilla. Veikkauksenkin osuudesta, ainakin exRAYn, suuri osa tulee ongelmapelaajilta.
Meitä on totuuksia yhtä monta kuin ihmisiä. Se miten kukin asian näkee ja kokee elämässään tärkeäksi. Uskoisin, että kuitenkin useimmilla se on, että voi olla oma itsensä, tulee jotenkuten toimeen ja on ne rakkaat asiat olemassa. Meillä ihmisillä ne rakkaat ovat läheisemme. SInullakin lapsesi.
Joudut kyseenalaistamaan monta asiaa päästääksesi eroon peliongelmasta. Joudut todellakin nöyrtymään ja hyväksymään heikkoutesi. Äitinä pitäisi olla vahva, eiei, äitikin on vain ihminen, ja voi tehdä virheitä. Ahdistus ja masennus on hirveää, mutta ne tunteet väkisinkin vyöryvät päälle. Syyllisyyden tunto, itseinho, viha… yrittää korjata aiheutuneen vahingon pelaamalla lisää, ja velkaantuu, jotta lapset saavat sen minkä tarvitsevat. Mutta onko se sitä, mitä lapsetkaan tarvitsevat? Lapset tarvitsevat rakastavaa, kuuntelevaa, keskustelevaa, länsäolevaa aikuista.
Äidit pelaavat iltamyöhään lasten nukkumassa ollessa, mutta sillä tavalla me vain väsytämme itseämme seuraavana päivänä.
Suomen kansantalouden kannalta kuulemma veikkaus on tärkeä… Hyväntekijä yleishyödyllisille yhdistyksille etkä voi välttyä näistä uutisista isoista voitoista. Minutkin jo kasvatettiin tavallaan uskomaan, että tosi pienestä todennäköisyydestä huolimatta, se voitto osuisi kohdalle. Vanhempani edelleen käyvät laittamassa rivin lottoa, viking lottoa, eurojackpotia, ehkä pidän heillekin palopuheen huomenna. Pitäisi kysyä miksi?
Mitä se muuttaisi, että saisit sen ison voiton? Eikö sinulla ole jo kaikki, jotalopulta tarvitset? Näiden velkojesi maksamiseen tarvitset aikaa ja tasaisen tulon, mutta en ainakaan itse omalta osalta tarvitse sitä rahaa, jotta tulemme toimeen kovinkaan paljon. Siinä mennään ihan ajankäytön suunnitteluun. Vähäisillä ja edullisilla raaka-aineilla tulee ihan hyvät ruuat. Vaatteita vain niukasti. Tiedän, lapsille piti ostaa hyvät uudet vaatteet, mutta kyllä niitä kirppareiltakin löytää.
Luovu kaikesta turhasta. Itse en ole osannut koskaan käyttää kampaamopalveluita, joten se on mulle esimerkiksi helpotus. Leikkaan omani ja lasteni hiukset. Minulle ei ole tärkeää, miltä ulkoisesti näytän. Meikkasin viimeeksi vain hieman koulun kevätjuhliin ja huomenna seuraava kerta.
ja jos se voitto tulisi: Eikö pikemminkin ole pelko, että jatkat vaan pelaamista, käytät arvokasta aikaasi turhaan, aivan turhaan. SIlloin tuhlaisit edelleen vain aikaasi ja rahaasi elämän kannalta hyödyttömään asiaan ( huumeeseen), koukutut vain enemmän.
Omassa ketjussani aloin ymmärtää niitä perussyitä. Kerroin siellä kohtaamastani pahasta, ja siitä, ettei vanhempien tukea ollut silloin kun sitä olisi tarvinnut. Kiitos Haamun ja muiden keskustelijoiden oivalsin paljon asioita… Minä rakastan vanhempiani silti yli kaiken, lapsiani ja kaikkia läheisiäni. Pelaamisesta ja veloista tuli kova oppiläksy, mutta se tarvitaan, jotta voi kasvaa ihmisenä.
Minä velkaannuin vuodesta 2014 lähtien viime vuoden loppuun, ja siinä oli pitkiä taukoja.
Mutta sinä et ole yksin ongelman kanssa. Me olemme täällä. Laita elämäsi puntariin ja mieti hyvin tarkasti, mikä on tärkeintä. Kaikki pelitilit suljet samantien. Rohkeasti vain chattiin tai meilitse yhteyttä. Ota yhteyttä pankkiisi ja laita rajoja. Tee omaehtoinen lainakielto jo nyt! Sen voi aina purkaa, eikä se sulje nykyisiä joustoluottojasi , jos niitä sinulla on.
Siis ensimmäiseksi totaalinen pysähdys. Uskalla itkeä ja kertoa läheisillesi. Uskalla ottaa kaikki se paha tunne vastaan ja tee pelaaminen täysin mahdottomaksi. Käytin itse pelikone.fi maksuttomia slotteja jonkin aikaa apuna ennen viimeistä pahaa retkahtamista viime syksynä, mutta parempi on saada itsensä kokonaan eroon pelaamisesta.