Mitenkä paljon saa Stellaa/Stilnoctia hakea kerralla ?

Mitenkä on, kuinka paljon Stellaa/Stilnoctia voi kerralla hakea? Onko vaan 3kk annos vai voiko isommankin hakea? Oon muuttamassa ulkomaille ja pitäisi saada Stil/Stellaa mukaan riittävästi.

???

Sun se pitäis tietää. Kysy lääkäriltäs.

Tai kysypä apteekista. Kela ei korvaa yli kolmen kuukauden lääkeostoja kerralla, mutta tähänkin voi saada jonkun erityislupalapun(tai jonkin sellaisen), jos selvittää Kelalle, että tarvitsee lääkettä enemmän ulkomaanmatkan takia. Tätä kannattaa taas tiedustella tarkemmin Kelasta. Sitten kannattaa ottaa myös selvää siitä, saako sinne maahan mihin olet menossa ihan niin vain viedä zolpideemia. En tiedä yhtään minne päin maapalloa olet matkaamassa, mutta eri mailla voi olla mitä erilaisempia määräyksiä noiden lääkkeiden suhteen.

Äläkä unohda hankkia lupaa tuoda maahan (riippuen mihin maahan menet) isoa annosta lääkkeitä. Meikäläinen hankki ja maksoi mansikat niistä Schengen-todistuksista kun kävi Ruotsin risteilyllä ja mukana oli normaaleja kipu- ja unilääkkeitä joita tarvitsen varsinkin kun olen poissa kotoa.

VEIKKAAMPA että kolmen kuukauden lääkkeet saat haettua. Varma en ole. Korjatkaa joku jos väärässä olen.

^Itse olen samaa mieltä. Silti lääkärin kanssa keskustelu reseptin hankkimisesta päteväksi ulkomailla mikäli tuotetta löytyy, kannattaisi tehdä. Kuten Eurooppalaisen sairaskortin haku ilmaiseksi Kelasta (lomake). Tällaisen sivun itse löysin aiemmin. Espanjalaiset pamit olivat (sain lääkäriltä ilman ajanvarausta, koska olin niin ahdistunut oikeasti) vähemmän kuin maitopurkki tässä maassa (10mg*30), lisäksi tabletti oli PALJON pienempi. Kuin allergialääke…

Kävin paikallisella klinikalla ja itse menetin malttini samantien, onneksi yksi englanninkielentaitoinen ihminen hoiti asiaa avokin kanssa. Lopulta itse jouduin selvittämään lähinnä epäselvyyden reseptissä. Luuli että syön hevosenannoksia/pv. Heti kun kerroin pudottaneeni annosta, kysyttiin piikkiä 2krt… Olin kyllä todella ahdistunut useammasta asiasta, joista suurimpia olivat lääkepudotuksia. Ulkomailta saa tuoda kotimaahan 3kk:den määrän lääkkeitä. Itse kokisin sen järjevämmäksi, jos maksaisin monelle muulle maalle ilman Kela-korvausta, koska useassa maassa hinnat silti halvempia… :unamused: Erikoisreseptit tietenkin jäävät apteekkiin…

Sori offista etukäteen, itse sain tietää tästä aivan lähiaikoina vrt. että olen tänä vuonna ollut ulkomailla eikä lakia ole ollus. “Erikoislääkkeille” (Dexe, bubre kaikissa muodoissa, ilm. morfiini jne. suosittelen selvittämään koska mikäli et ole hankkinut näitä (apteekista saa kaiken apteekista saatavan tiedon ja paperin muutamaa pientä seteliä vastaan tämän hoidettua), et pääse matkalle…

Uusi laki, FIMEA:lta(?), kuulin itse että EMEAlta, mutta onko siirtynyt valvonta EU:lle?!? Kuitenkin lääkehallituksen tulee hyväksyä matka, niin että matkustaja lähettää kaikista lääkkeistä lääkärin kanssa vähintään 1vko ennen matkaa erikoisluvan ja virasto hyväksyy sen. Näin matka on varattava ennakkoon ja tiedetään kenellä on tiettyjä lääkkeitä sekä kuinka paljon; kuinka kauan hän on matkalla…

Jos on apteekkisopimus (guilty…), niin saa noin kuukauden annoksen kerrallaan ellei ole esim. vain 100 kpl paketti tarjolla vaikka annos olisikin 1 kpl/pv. Ei ne sitä pakettia pilkkomaan käy. Mutta Lyricapaketteja tulee tasan sen yksi kerrallaan - riittää neljäksi viikoksi - ja uuden saa hakea vasta just sinä päivänä kun entinen on loppu. Aiheuttaa joskus hankaluuksia jos on poissa paikkakunnalta tai sairas tms. Mutta yleensä silloin teen pitkän soittokierroksen saadakseni lääkäriltäni erikoisluvan hakea kamat jo päivää tai paria aiemmin.

Jotkut apteekkisopparilaiset ei saa kuin viikon annoksen kerrallaan. Olen kuullut päivänkin annoksista, mutta se tarkoittanee lähinnä noita Subutexin hakijoita ja silloni ei käydä apteekissa vaan muualla.

Näin mä luulen ja omalta kohdalta tiedän. Onko muilla parempaa infoa?

Häivyn linjoilta joksikin aikaa. Pysykää kaverit hengissä. :wink:

Apteekki-sopimus tarkoittaa että haet pvk-lääkkeet samasta apteekista. Kyllä soitto lääkärille/hakupaikkaan antaa myös kh:n hakea lääkkeet lähes vkon etuajassa. Paperi-reseptillä ei täällä ole sopparista kyselty, mutta olen itse pitänyt huolen, että pvk-lääkkeet haen oikeasta apteekista. Täällä ei sinänsä sopimus haittaa, kyllä se on se Kela joka ilmoittaa jos olet hakenut liikaa lääkkeitä. Tätä asiaa e-respa ainakin yrittää valvoa jo ennakkoon. En ole apteekissa tai lääkäreiltä kuullut/lukenut että tuo edelleenkään toimisi kuten sen tulisi toimia.

Erittäin tarkkoja ovat apteekit myös vahvoissa kipu-lääkkeissä, joten jos jatkuvasti haet ennakkoon eri apteekeista, voi Kela muistaa kirjeellä aiemman vuoden lääkehauista kesällä. Tietyt lääkkeet määrätään kuitenkin viraston kautta yhdelle hlölle, tietyllä määrällä. Mikäli näin käy, tulee lääkärille/lääkäreille yhteydenotto ja haut selville (ei koske ilman erityislupia haettuja lääkkeitä josta ei ota kela-korvausta); jolloin lääkkeet tarkastetaan, selvitetään tarviiko potilas vieroitusta ja apteekkisopimus on ehto.

Itselle soppari on hyvä asia. Saan vkon lääkkeet muualta kuin apteekista, haen yleensä väh. kk:den lääkkeet ja voin hakea lääkkeet myös kotiin. Seuraavalla kerralla vien ne säilytykseen. Helposti saan myös puhelun perusteella muutettua määriä, jolloin soittavat lääkärille annoksen muutoksesta. Apteekki myös tietää käytännön, joten saan esim. Huumausaine-reseptin lääkkeet tiettynä päivänä etukäteen, tosin tietävät tuolloin että ed. on jäljellä /omat toimituskatkokset muuttavat päivää…

Välistä voin viedä, mutta lasken tietenkin paljon jätän lääkkeitä pois/vko, ellei reseptin määrää muuteta. Lähinnä jos lekuri ei ole useamman hoitajan pyynnöstä huolimatta asialle mitään tehnyt, otan hyvityksenä määrän joka jää vanhasta reseptistä yli. Erittäin harvinaista, mutta siitä ei tule lainkaan sanomista. En tee tuota apteekissa pysyville resepteille ja iteroitu respa (=lekuri merkitsee hakuvälin) on mahdoton farmaseutin ohittaa. En ymmärrä miksi niin harva lääkäri käyttää iteroituja reseptejä, yksi merkintä ja saat lääkkeet esim. 2vkon välein, tasan!

Sopimus oli ehto tässä järjestelyssä, kuitenkin jo aiemmin oli sopimus… Ei tarvitse kauas mennä ohittaakseen näkyvyyden, silti en harrasta reseptien hakua useammalta lekurilta. Ennemmin vaikka rajojen ulkopuolella jos tarvitsee oikeasti jotakin lääkettä…

Vääntäkääs mulle nyt rautalangasta, eli en voi lähteä äkkilähdöllä nyt ulkomaille lääkkeideni kanssa? yleensä kun nuo saattavat olla 1-3 päivääkin matkan ostosta. Lääkkeenä mulla siis Oxycontin, Rivatril ja migreeniin tarvitsen yleensä sen perus miranaxin. Tarvinko näihin hakea omalta lääkäriltäni jonkun erikoisreseptin ennenkuin varaan matkan?? Ja samalla kun varaan matkan, niin minun tarvitsee omata jokin todistelappunen, että lääkkeet ovat minulle vaikka määrät eivät olisi kuin viikoksi kahdeksi ja paketit vaikka mukana missä lukee minun sotu ja nimi, eli perus pakettimatka esim… Koska olen lähdössä heti ulkomaille kun tämä stnan haava umpeutuu, eli siis voinko hakea lääkäristä jo valmiiksi jonkun lappusen missä eritelty lääkkeeni ja annostukset ja kuinka kauan se on voimassa?? Yleensä nuo matkat vain voi varata vaikka netistä ja lähteä, taikka suoraan vaikka helsinki-vantaan lentokentältä ottaa lennon kuten olen tehnytkin (lääkkeet jäi suomeen, vittu sitä paniikkia amsterdamissa, jäi matka lyhyeen ja joutui ostamaan uuden menopaluu lipun takaisin suomeen kun iski niin jäätävä ahdistus/kipu/paniikkikohtaus… niin ja siis siksi meno-paluu kun halvempi kuin melkkä meno.)

^Schengen-alueille matkustaessa riittää apteekin schengen-todistus, joka maksaa tyyliin 10€. Todistuksen saa siitä apteekista, josta lääkkeet on ostettu ja mukana pitää olla lääkepakkaukset, respat, joista sun tapauksessa osa on jo apteekissa sekä passi. Sit sun pitää tietää matkustuspäivät. Toi todistus on kuukauden voimassa ja apteekista riippuen sen saa samana tai seuraavana päivänä. Lääkäriltä ei siis tarvi mitään todistusta.

Euroopan ulkopuolelle matkustaessa käytäntö on erilainen, mutten sitä tarkemmin tunne. Sen vaan tiedän, ettei pelkkä apteekin todistus kelpaa…

stellahanse: jos ei ota kelakorvausta, saa apteekista jopa vuoden lääkkeet, jos respassa vaan on niin paljon kirjoitettu lääkkeitä. Ulkomaille saa kuitenkin viedä vaan yhden kuukauden lääkkeet ja jos esim. muuttaa ulkomaille, pitää sen kuukauden aikana järjestää uudesta asuinpaikasta jatkohoito…

Ok, no voihan perse… Ei tuu siis ihan helposti kyseeseen sitten mitkään äkkilähdöt, välillä saattaa tulla esim vaikka perjantaina hyvä tarjous, että lähtö samana päivänä… Ja sitten jos ei vielä oo edes eu maa niin hankalaks menee :confused: Ei oo siis ihan helpoksi tehty sairaille ihmisille tuota matkustusta. Luulis nyt riittävän vaikka sen kk:n todistus kun menee lentokentälle ja lääkkeet mukana purkeissaan tai paketeissaan missä oma nimi… kait tarvii sitten rivapurkistakin alkaa tiputtelemaan ylimääräisiä rivoja ettei vaan mene yhdellä tai kahdella pillerillä yli jos esim vaikka viikon kahden lomalla on esim vaikka espanjassa… Niin tarviiko tietää ne matkustuspäivät sinne apteekkiin siis? eli eka varata lähtö → hakemaan apteekista sitä vitun todistusta ja kertoa heille minne ja koska lähtö koska tulo?. Meinaan kun netistäkin varailee nopeasti noita lähtöjä (mitkä maksetaan kokonaisuudessaan heti kun varataan …) niin voikin käydä jännästi, ettei apteekki ehdi kirjoittaa noita ja sitten se matka onkin sitten siinä kun niitä ei enään peruutellakaan tai ainakaan rahoja niistä enään saa pois… Eli periaatteessa tolla kuukauden voimassaolo ajalla ei ole vitunkaan merkitystä, JOS ei tiedä koska lähtö ja minne (vaikka tietäisi, että sen kuukauden aikana reissun tekisi), itse kun lähden reissuun niin otan vain nopeimman ja sopivimman lähdön oli maa mikä sitten tahansa kuhan on lämmintä…
Niin ja tarviiko sitä matkaa varattaessa sitten ilmoitella lentoyhtiöön tai matkan järjestäjälle, että on lääkkeet mukana? näin se varmaan onnistuisikin helposti, mutta välillä tulee otettua vain lennot/lennon ja katottua paikan päällä booking service pisteistä sopivan hintaisen hotellin ja välillä vaikka vaihdella hotelleja…
Perse, tahdon takaisin terveeksi, niin ei aina tarvi kikkailla kaikenmaailman asioitten kanssa :confused: No nuo bentsot ja migreenilääkkeet tulee varmaan pysymään erittäin pitkään vaikka muuten haavat+vauriot parantuisivat, ja vahvat opiaatit joskus lähtisivätkin pois elämästä, tai ylipäätänsä kokonaan opiaatit…

Mitä jos tekee lähdön, sanoo ettei tiennyt että tarvii olla se sopimus, mutta kuitenkin esim rivoista ja migreenilääkkeestä respa, paketit mukana missä nimi myös, ainoaksi jäisi oxycontit missä kuitenkin olisi paketti ja vaikka vain laatta esim viikon reissulle. Tulliin takavarikoitavaksi + sakot/huumeidensalakuljetus syyte? ja matka tyssää siihen, siis jos ei pääse tullista läpi ja koirat haistavat tjsp… niin ja merkintä tietty papereihin jostain huumausaine rikoksesta tjsp varmaan… Parempi tietty olisi jäädä sitten kiinni suomen puolella ennen lähtöä kuin maassa mihin laskeutuu ja jäädä siellä kiinni. tietty takaisin tullessa lääkkeet olisi jo syötynä, joten tullissa ei olisi enään mitään jäljellä paitsi se migreenilääke ehkä ja tyhjä oxypaketti, eikait ne ainakaan tyhjistä purkeista ja paketin pahveista enään mitään syytettä voisi antaa? :unamused:

^^ Itse saan vain toisesta h-aine reseptistä todistuksen apteekista; lääkäriltä ilmaiseksi. Subua ei saa apteekista, joten se tulee joka tapauksessa saada lääkäriltä. Turhaan maksaa reilun kympin, että saa toisesta lääkkeestä tiedot ja toisesta ei… Suomen puolelle jää muuten tarkastettaessa papereita. Itse pidän lääkärin todistusta parempana, leimat ja numerot johon voi soittaa…

Vko ennen matkaa tulee lähettää apteekin tai lääkärin kirjoittama todistus matkan kestosta, lääkkeiden määrästä sekä matkan tiedoista (päivät). Vko on minimi eli 1½vkoa aiemmin hoidan asian itse.

Bubre on täysin kieletty esim. Turkissa ja osassa Aasiaa, samoin muutama muu lääkeaine. Pitää katsoa joudunko näyttämään lääkemäärät mennessä, ei ole aiemmin asiaa valvottu… Tuli täysin uutena asiana koko säätiölle, joten äkkilähdöt jäävät väliin monella… :unamused: Dexekin taitaa olla h-aine-listalla vain, koska siinä ei ole kuin englanninkielinen käyttöohje. Kumma että Ruotsissa kokeillaan ensin Dexeä ja vasta sen jälkeen MF:ää. MF ei kuitenkaan depot-muodossa kuulu erityisresepteihin… :astonished:

^^Et sä siitä mitään sakkoja tms. saisi, jos sitä schengen-todistusta ei oxycontineista ole mukana. Tullista soittavat apteekkiin tai lääkärille tms. En tiedä, kun en oo siihen tilanteeseen joutunut. Mut jos ostaisit netistä esim. perjantaiaamuna lennot johonkin samaksi illaksi, ja heti menisit apteekkiin, niin varmasti saisit todistuksen. Usein saa odottaessa, mut jos apteekissa on kova kiire, eivät välttämättä heti ehdi tehdä…

Apteekissa pitää tietää lähtöpäivää, ei paluupäivää. Koska on siis lähtöpäivästä kuukauden se todistus voimassa. Ja sillä todistuksella saa siis kuukauden lääkkeet olla mukana. Esim. itse otan yleensä parin päivän ylimääräiset lääkkeet, jos vaikka paluulennon missaa tms.

Mut schengen-maiden ja Euroopan ulkopuolelle ei voi millään äkkilähdöllä lähteä, jos on lääkityksiä. Ja tarviihan sitä viisuminkin, joka ei välttämättä tule lentojen mukana. Ennen lentojen varaamista selvittäisin, mitä todistuksia lääkkeistä tarvitaan. Ja varaisin kuukauden siihen hommaan, siis et vähintään kuukautta ennen lähtöä alkaisin selvittää saako kohdemaahan lääkkeitä viedä ja mitä todistuksia siihen vaaditaan…

Mut ei lentoyhtiölle tarvi mitään ilmoittaa, tai ainakaan kukaan ei koskaan oo käskenyt ilmoittaa ja omat lääkärit aika hyvin tuntevat käytännöt…

Dextroamfe sekä Suboxone ainakin vaativat sekä meno- että paluupäivän. Toisessa respa lähetetään apteekkiin ja lääkevirastolta haetaan lupa lääkkeeseen. Erikoisluvalla (se reilu 10€) haettavat lääkkeet tarvitsevat määrän, tarkat päivät yms. Olen kuitenkin useamman kerran käynyt Shengen alueella, ja tämä pykälä on aivan juuri astunut voimaan. Aiemmin ei tarvinnut lähettää huumausaineeksi luokiteltuja lääkkeitä (=reseptejä) lääkevirastolle hyväksyttäväksi matkaa varten!

Väliin mahtuu kuitenkin reseptit, jotka jäävät apteekkiin. Huume-respat lähetetään lääkärin taholta apteekkiin ja niitä ei saa pois; värillisellä pohjalla…

^Ei yleensä kyl lääkäri lähetä huumerespoja (joille esim. oxycontin ja oxynorm kirjoitetaan) apteekkiin, vaan potilas ihan itse ne sinne vie. Eikä niistä tarvi mitään ilmoittaa lääkevirastolle, vaan Schengen-todistus riittää Schengen-alueella.

Kiitoksia vastauksista. Eli siis nyt on tullut vielä jotain tiukennuksia joidenkin tiettyjen lääkkeiden suhteen…
Ja juu, ei itselle ainakaan koskaan ole esim oxycontti respaa lähetetty apteekkiin, joten olen hakunut joko kaupungin “pääapteekista” tai “lähikaupasta” missä on myös apteekki. Eli aina kun uusin oxyt niin vien tyhjän pahvikuoren lääkäriin ja 1-3 päivää niin saan hakea sieltä respan(/respat) ja hakea mistä apteekista haluan, yleensä 3:sta eri apteekista haen, riippuen onko asiaa esim kaupunkiin asti, vaiko vain kauppareissu missä samassa apteekki mistä voin napata lääkkeet + muut tarvittavat sidostarpeet esim avohaavaan…
Eli periaatteessa, saisin melko nopeastikin lääkkeisiin sen todistuksen jos vaikka keskiviikkona saisin tietää, että perjantaina lähtö (jos siis Schengen-alueelle/eu maahan tulisi lähtö), apteekista noin kympillä ja omalta lääkäriltä ilmaiseksi? Tuo kuulostaa tuo omalääkäri paremmalta, ei hinnan takia, vaan, että siinä on kumminkin puh numerot jne. tosin ei kyllä ole se paikka auki kuin 4asti vain ja viikonloppuisin kiinni.

Kerran laivalla meinasivat jättää matkan väliin kun jouduin tarkastukseen ja ei ollut kuin migreeni lääkkeet vain mukana, eikä respaa niihin, tosin saivat kiinni jostakin?? klo 20:nen jälkeen vielä jonkun ketä pystyi varmistamaan, että mulla on sellaiset määrätty joten laivalle pääsin kyllä sitten pari minuuttia vajaa ennenkuin laiva lähti.

Mietityttää vain tuo sitten mites sitten tuolla ulkomaanpuolella kun sieltä tulee tai edes pääsee sinne ja alkavat siellä kyselemään, kun vähän ristiriitaisia kun toinen sanoo, että tarvisi olla etukäteen tiedossa lähtö ja tulopäivä, ja toinen sanoo vain, että lähtöpäivällä vain merkitystä… Minne minun sitten pitäisi ottaa vielä yhteyttä jos nyt vaikka viikonpäästä perjantaina lähtisin vaikka saksaan pelkällä lennolla ja sieltä katsoisin sitten hotellin tai vaikka tuttujen tykönä olisin. Jos matkatoimiston kautta varaisin valmiin matkan niin sinne varmaan sitten ilmottaisin, että hei mulla on tälläset ja tälläset lääkkeet mukana ja todistus niistä?? No eipä tässä nyt tule lähtöä minnekään australiaan tjsp mikä viisumia tarvitsee, eli ihan perus vaikka kanariansaarille tjsp kun talvisin hollannissa/bulgariassa jne niin stanan kylmä talvisin, niin mitä sinne menee palelemaan kun suomessakin saa palella :smiley:

Periaatteessa tuohan olisi(/on?) silti melko typerää jos tarvitsisi matkatoimistoon ennempää ilmoittaa ja homma sen todistuksen lääkkeistä, kun äkkilähdöt tosiaan saattaa välillä mennä käsistä jopa alta tunnin, joten se on ota tai jätä yleensä näissä äkkilähtö tapauksissa. viime alkutalvestakin sai viikon matkoja jopa 250e:llä 3tähden hotelleineen päivineen, tollasia kun ei yleensä halua missata, varsinkaan ellei ole paksu lompakko ja halua varata 2-3kertaa kalliimmalla vuoden ennen lähtöä… Kuitenkin, jos aikaa siis on vaikka se 2-3 päivää ennen lähtöä, niin oxyihin + rivaan kyllä luulisi saavan sen todistuksen EU maahan? Ettei käy köpelösti ja varaa matkaa + sitten ei olekkaan dokumentteja lääkkeisiin näyttää eikä ilman lääkkeitä kyllä pärjää viikkoa saatika kahta, kun pari päivääkin saa sellaiset ahdistukset aikaan.

^On siinä apteekin Schengen-todistuksessakin puhelinnumerot ja lääkärin nimi jne. Suurin osa lääkäreistä ei kyl kirjoita lausuntoa lääkkeistä parin päivän varoitusajalla. Nopeammin apteekista sen todistuksen saa, vaikka maksaakin… Matkatoimistolle ei tarvi ilmoittaa lääkkeistä edelleenkään yhtään mitään! Ja ihan normaalisti sitä matkustaa, eli ei mihinkään lentokentälläkään tarvi ilmoittaa - jos joku kysyy turvatarkastuksessa tai tullissa lääkkeistä jotain, niin sit näyttää todistukset.

Homma bueno! :slight_smile: Hienoa tietää :slight_smile: Jos tämä haava nyt sitten lähtisi paranemaan, parhaimmat tulokset nyt saatiin tuolla max määrällä solupiikityksillä, vaikka tosin pääsi repeämään taas parin kk:n paranemisen ajalta. Avohaavan kanssa en ulkomaille uskalla lähteä, eikä siellä oikein pääsisi nauttimaankaan kun ei voi uida, olla rannalla jne. Joskos se tästä menis kuitenkin umpeen niin sais alkaa samalla kattelemaan tuota ulkomaille lähtöä, porukat oli anteliaalla päällä ja sanoivat, että ostaisivat matkan kun häntäluun haava parantuu kun siitä jo yli pari vuotta kärsinyt, selkäongelmat jne nyt tietty kipeämmät on, muttei rajoita niin paljon asioita siltikään.
Eli helposti onnistunee siis nuo äkkilähdötkin sitten, nyt kun ei uskalla alkaa vieläkään varailemaan matkoja tietenkään, olisi monet reissut missannut kun lääkärit sanoivat yli 2 vuotta sitten, että paranee täysin 2-4 viikossa :imp: :unamused: :laughing:

PS: Sori offista, ei liittynyt stilnocteihin jne, mutta tuli tossa nyt kuitenkin tietoa reissaamisesta lääkkeiden kanssa ja jos ulkomaille muuttaa jne…

Mä sain Schengen-todistuksen apteekista parin tunnin varoitusajalla. olin lähdössä iltalaivalla ja vasta iltapäivällä tajusin että lääkkeisiin voi tarvita jotain todistusta. Apteekissa kysyttiin kauanko viivyn ja todistukseen tuli merkintä että voimassa X päivää. Laittoivat varmuuden vuoksi pari päivää ylimääräistä jos paluun kanssa tulee jotain. En edes tiennyt että lääkäriltä voi saada ilmaiseksi, mutta sitä en olisi ehtinyt tekemäänkään ainakaan viimeeksi. Jos matkoja vielä tulee ja lääkitys on päällä niin sitten kyllä mielummin menen lääkäriltä hakemaan hyvissä ajoin. Useamman lääkkeen todistuskasa tulee melko kalliiksi ainakin tällaiselle köyhimykselle.

Hyvää matkaa sit vaan Addie! :slight_smile: