Hei!
Vajaa vuoden olen seurustellut toipuvan alkoholistin kanssa. Hänellä tulee pian yhdeksän vuotta täyteen kuivilla oloa. Hänen tyttärensä kanssa ollaan muutama kerta puhelimessa huomattu, että puhe vähän epäselvää. Ja muutenkin vähän outo. Ensimmäinen ajatus on ollut kummallakin, että onko humalassa. Minä en ole uskaltanut kysyä, koska itselle tulee sellainen tunne, että loukkaanko toista sillä, että vaikka olen luvannut luottaa, heti alkumetreillä alan epäillä… Tytär on nyt avautunut minulle, että hänen suurin pelkonsa on, että isä ratkeaa. Tytär on 19v ja isä siis lopettanut, kun hän on ollut 10. Mutta silti tuo pelko on edelleen voimakas. Isällä myös oheissairauksia ja me pohdimme, josko sittenkin aivoissa jotain huolenaihetta ja yritämme puhua, että menisi lääkäriin. Olemme siis tuosta sammaltamisesta sanoneet, muttemme ole viitanneet juomiseen.
Olen viime päivät lukenut paljon aiheesta. Ja samalla kai olen ymmärtänyt, mihin olen sitoutunut. Avoimesti on asiat kertonut minulle ja minä itse olen tietoisen riskin ottanut. Pitää varmaan kehittää itselleni ainaisen epävarmuuden sietokykyä… ![]()
Tyttö on avautunut minulle paljonkin, eka kerran hän voi jonkun kanssa puhua peloistaan ja tunteistaan, mitä on isän alkoholinkäyttö aiheuttanut. Isä ei ole lasten kanssa (kaikki aikuisia) koskaan käynyt asioita läpi, vaan ne on haudattu. Tuntuu kuin prosessi on tuon osalta vielä kesken. Tyttö haluaisi puhua isänsä kanssa ja käsitellä lapsuuden pelot ja pettymykset, mutta ei tiedä, miten. Pelkää ett hajoaa siihen paikkaan ja alkaa itku, jolle ei ole loppua. Sanoin, että todennäköisesti itkisitte molemmat ja se tekee vain hyvää. Olen luvannut tuolle tyttärelle, että puhun isälle hänen toiveestaan ja koetan järjestää, että vihdoin saisivat asiansa selväksi. Isä antaa nykyään paljon aikaa lapsilleen eli ulkopuolisesta näyttää, että kaikki hyvin. Ja monelta osin onkin. Mutta tiiedän itse, että parempi olisi puhua nyt kuin se, että elää puhumattomuudessa ja löytää ne asiat edestään viiskymppisenä. Olisiko jollain hyviä neuvoja, miten asia pitäisi isälle esittää? Toinen kysymykseni kaipaa myös vastausta eli jos epäilen, että toinen humalassa (asumme eri paikkakunnilla), miten minä sen asian otan esille?