Alan olla henkisesti jossain aivan äärirajoilla, mistä kannattaisi lähteä hakemaan apua?
Aloin seurustella reilu puolitoista vuotta sitten entisen subukäyttäjän kanssa. Takana oli noin viisi vuotta lähes päivittäistä piikittämistä. Tämän lisäksi mieheni oli käyttänyt bentsoja vuosikausia ahdistukseen, paniikkikohtauksiin ja masennukseen. Perhe-elämä oli lapsena ollut todella kaoottista, puolet sisaruksista jonkun syömishäiriön tai lääkkeen kanssa naimisissa. Itselläni ei ole minkäänlaista riippuvuustaustaa.
Mieheni oli tavatessamme ollut omien sanojensa mukaan lähes kaksi vuotta kuivilla vietettyään 6 kk vieroituksessa. Sanottakoon jo tässä heti alkuun, että hän ei koe na-ryhmiä omakseen, koska vieroksuu todella vahvasti sitä korkeampi voima -juttua, jota na:ssa viljellään. A-klinikalla on ollut katkolla ja saanut keskusteluapua jonkin verran, mutta tuntuu, että sinne on todella vaikea päästä.
Asiaan. Seurustelumme ensimmäisenä kesänä, vuonna 2014, mieheni selkä, jossa on ilmeisesti nuorempana koetun syömishäiriön aiheuttaman aliravitsemuksen tuoma vamma, alkoi oireilla. Apuun tietysti lääkäriltä panacodeja, joiden parissa kesä sitten vierähtikin. Itse en tuolloin oikein ymmärtänyt, mistä oli kyse. Syksyllä sitten mies hakeutui itse katkolle kahdeksi viikoksi ja näytti siltä, että oli jotain asiasta oppinut ja elämä jatkuu. A-klinikalta sitten kuitenkin lähti mukaan bentsoresepti, ja siinä taas meni muutama viikko tästä irrottautuessa, kotioloissa. Talvi meni jotenkuten muutaman “retkahduksen” sävyttämänä. Milloin oli minulle määrätty kodeiiniyskänlääke juotu, milloin haettu kaverilta muutama rauhoittava.
Suurin ahdistuksen tuoja itselleni tilanteessamme on se, etten voi sietää valehtelua. Olen alusta asti jotenkin päätynyt vahtimaan ihan älyttömästi mieheni tekemisiä ja menemisiä, ja olen valehtelematta varmaan 15 kertaa lyhyen suhteemme aikana saanut hänet kiinni jonkun lääkkeen kanssa pelaamisesta. Lähes poikkeuksetta mieheni asiasta minulle valehtelee, vaikka miten suoraan kysyisin. Hänen mukaansa “valehtelu kuuluu riippuvuuteen”. Hän myös aina sanoo, että “retkahtamiset kuuluu toipumiseen”.
Nyt viime kesän lopulla suhteemme ajautui kriisiin, ja mieheni taas tästä syystä retkahti. Siitä asti on ollut vähintään kahdesti kuussa joku juttu, josta olen hänet saanut kiinni. Mielestäni siis ei puhuta nyt enää retkahtamisesta. Mieheni isällä todettiin syöpä alkusyksyllä ja hän menehtyi marraskuussa, ja tämä sitten entuudestaan ajoi mieheni ihan kuilun pohjalle. Masennus syveni, alkoi päivittäiset paniikkikohtaukset, mieheni erakoitui täysin kotiimme ja pari kertaa löysin sitten verisen neulan kotoamme. Piikittäminen onneksi jäi näihin pariin kertaan, mutta kaikenlaisia lääkkeitä on taas mennyt, osa isän syöpähoidoista jääneitä. Nyt olen kolme viikkoa kysynyt päivittäin, mitä lääkkeitä hän on ottanut, kun silmät seisoo päässä, mutta koko ajan on kieltänyt ja päinvastoin syyttänyt minua, ettei jaksa vainoharhaisuuttani. Eilen sitten taas tehdessäni “tutkimuksiani” huomasin, että “beetasalpaajat” olivat bentsoja.
Olemme kihloissa ja hääpäivä sovittuna. Haaveilemme normaalista elämästä, meillä on koira ja kissoja ja kiva koti. Mieheni on aivan äärettömän kiltti, rakastava ja empaattinen ihminen, joka ei ole koskaan ollut aggressiivinen, huutanut, haukkunut tai muutenkaan kohdellut minua huonosti. En vain tiedä, miten ihmeessä jaksan jatkuvaa valehtelua ja epävarmuutta ja asioiden sekavuutta. Haluaisin tukea ja auttaa, mutta mieheni ei pysty puhumaan riippuvuudestaan kanssani. En halua palaa loppuun enkä haluaisi häntä jatkuvasti vahtia, mutta siitä on muodostunut jonkinlainen tapa jo, josta en osaa päästää irti. Olen monta kertaa sanonut, että selvä, tee mitä haluat, käytä mitä haluat, en aio enää toimia sun omatuntona, sun pitää itse ottaa vastuu. Ja sitten huomaan taas viikon päästä käyväni läpi hänen puhelintaan ja taskujaan. Ja aina sieltä jotain löytyy.
Halusin nyt vähän purkaa tuntojani, jos vaikka joku on kokenut vastaavaa ja haluaisi omista kokemuksistaan kertoa myös.