miten selviän?

Ihan aluksi pakko sanoa, että ompas ihana päästä johonkin purkamaan.

En ole itsekään mikään asiantuntija, mutta vastaan kuitenkin, koska minusta itsestäni on tosi helpottavaa, kunhan joku vain vastaa jotain. Oma kirjoittaminen ja toisten tarinoiden lukeminen todella auttaa. Itse olen kirjoittanut tuohon “Pitääkö suhteesta lähteä, kun toisella on addiktio” -ketjuun.

Olen seurustellu reilut kaksi vuotta subua pääasissa käyttävän miehen kanssa, ollut nyt kolmisen viikkoa erossa, yksi lipsahdus. Minulla on lapsi, mutta ei tämän miehen kanssa (onneksi!) eikä me edes asuttu yhdessä, mutta lähteminen on silti ollut ihan äärettömän vaikeaa, vaikka ongelmia on ollut kokoajan ja kuraa on satanut päälle tasaisin väliajoin. Päällimmäisenä minulla myös kysymys miksi olen ylipäätänsä lähtenyt tähän? No aluksi minut huijattiin tähän, valehdeltiin kaikesta ja kaikki näytti päällisin puolin hyvältä, mutta vaikka jo kolmen kuukauden suhteen jäljeen sai kuulla aivan hirveitä asioita (voit lukea tuolta mihin minä kirjoitan) niin silti jäin. Uskon että syy miksi jäin on, että nämä narkkarit ovat yleensä todella taitavia saamaan ihmiset koukkuun itsensä, varmasti myös omassa menneisyydessäni tms. on syitä miksi on jäänyt tähän asemaan ja tullut näin heikoksi.

Minäkin olen monta kertaa kuullut noita selityksiä ei oma neula, tosi vanha neula, hormoneihin käytettävä neula (vaikka tiesin, että ne on erilaisia). Ja tiesin todellakin, että mies valehtelee, mutta aloin valehtelemaan myös itselleni. Aloin uskottelemaan itselleni, että ehkä se sitten on niin, vaikka järki sanoi aivan muuta.

Hyvä, että sinulla on noin päättäväinen asenne, pidä kiinni siitä. Älä anna myönnytyksiä, vain todellinen muuttuminen on hyvä syy ja sinä tiedät kyllä jos se tapahtuu. Mitä olen itse huomannut toimiviksi keinoiksi on ole muiden aikuisten kanssa, pelkän lapsen kanssa ollessa jää murehtimaan yksin liikaa. Älä päästä miestä manipuloimaan sinua, pidä välit tarpeeksi etäisinä ja kuuntele vaikka jotain voimaannuttavaa musiikkia.

Käytönnön asioihin minulla ei ole vinkkejä, koska meillä tosiaan ei ollut suhteessa ollut lasta eikä yhteistä asuntoa. Mutta sinä selviät varmasti, älä anna miehen tuhota sinua yhtään enää!

Kiitos vastauksestasi, se todella helpotti.

Onko teidän paikkakunnalla naisten turvakotia tai jotakin kriisikeskusta, josta voisit saada tukea ja apua?

Paljon voimia ja jaksamista sinulle!

Paljon voimia sulle! Ei tuo kk ole kovin pitkä aika asua muiden nurkissa, ellet tahdo väliaikaista vuokra-asuntoa ottaa. Ne tosin ovat melko huonoja, koska eivät muille kelpaa. Täällä ainakin on huonoimmilla alueilla nuo asunnot, samoin ne huonokuntoisimmat…

Miehesi tulee antaa puhtaat seulat jotta saa edes valvotusti tavata lastaan… Ovat käsittääkseni sossusta yhteydessä a-klinikkaan ja pidetään yhteispalavereita yms. Pystytkö viettämään Joulun anopilla ja sen jälkeen joko ottaa väliaikaisen vuokra-asunnon tai mennä turvakotiin? Tuo turvakoti on juuri ihmisille ketkä ovat samanlaisessa tilanteessa, puolisoita kenellä addikti-puoliso… Itsellä yksi frendi kävi tuolla aina välillä, kun mies oli väkivaltainen käyttäjä ja miehen vanhemmat osittain hyysäsivät miestä; toisaalta taas soittivat itkien kuinka mies on tyhjentänyt taloa heidän poissaollessa…

Muuten mulla itselläni oli väkivaltainen ex, ja asunto oli mun nimissä. Pisti sitä melko mukavasti remontin tarpeeseen ja koska sossu tiesi mun asuttavan exää, samoin kaupunki (kaupungin asunto); mulla jäi vain se takuuvuokra sisään. Toisaalta asia joka teki oman mielen paremmaksi oli se, että vaikka en tule tuon takia kaupungin asuntoa saamaan, ei saa exäkään. Nuo pikavipit kannattaa mahd. Nopeasti yrittää saada sovittua maksusuunnitelmaan, jotta luotot lähtisivät vain 2 vuodeksi…

Tämän frendin tapauksessa miehen vanhemmat ajoivat tapaamisoikeutta lapselle… He saivat sen läpi valvotusti. Toisaalta koska miestä ei kiinnostanut asia pätkääkään ja vaikka asiaa puitiin oikeudessa saakka; tuo että mies ei puhunut lapselle tai tullut häntä katsomaan, lopetti koko yhteydenpidon. Ovat vuosia eläneet ilman “isää”…

Paljon voimia, tilanne voi mennä vain parempaan suuntaan! <3