Miten saisin itseni irti

Terve en tiedä miten aloiitaisin tämän kirjoituksen ,no ehkä se tästä .
Myönnän olevani alkoholisti enkä tiedä miten pääsisin siittä eroon olen yrittänyt monesti mutta voimat ei riitä siihen ,aina löytyy syy miksi juoda yksi on niistä se että olen tottunut nikkaroimaan kaiken näköistä esim. autot ,mp:t ja jonkin aikaa on ollut että ei ole paikkaa missä puuhailla ja nyt olen ollut työttömänä 2kk sitä ennen olin töissä kuljetus puolella töitä tottakai haluaisin tehdä mutta tuntuu niin vaikealta olen 44v.mies naimisissa ei lapsia mutta olisin halunnut lapsia samoin kun vaimoni mutta ei vaan ole tullut voisin sanoa että kärsimme lapsettomuudestakin ja se rassa minua paljon enkä voi mainita sitä vaimolleni koska sillä on kestämistä minussakin .
En ole rähinöitsijä humalassa enkä selvinpäin mutta alan väsyyn henkisesti ja ruumillisesti tähän juomiseen.
valitan epäselvää kirjoitustani mutta oen humalassa niinkuin monesti muulloinkin. :open_mouth:

Hei vaan holisti.
Onko pää jo selviämässä vai otitko heti aamulla korjaavaa?
Mikäli oikeasti haluat lopettaa juomisen, yritän antaa muutaman alkuvihjeen. Olet työttömänä ja nikkarointipaikkasi on mennyt. Liittyikö se työhösi vai miksi et voi jatkaa sitä enää? Onko paikkakunnallasi kansalaisopistoa (työväenopistoa), niissä saa harrastaa kaikenlaista eikä hinnatkaan liene kovin korkeita. Ikävämpi puoli se, että ne taitavat jäädä nyt kesälomalle.
Useimmilla paikkakunnilla toimii työttömien yhdistys, kysypä minkälaista toimintaa niissä on. Myös seurakunnat (ei ole uskonpakkoa) ja lukemattomat muut yhdistykset järjestävät kaikenlaista. Sinulla on netti, googlaa kotipaikkakuntasi ja mene rohkeasti paikanpäälle katsomaan vaikkei harrastus ihan samaa olekaan mihin olet tottunut. Ei koskaan tiedä mikä alkaa kiinnostaa.
Harrastatteko vaimosi kanssa yhdessä mitään? Ulkoilua, elokuvia, …? Kun puhuit lapsettomuudestanne, voisitko/voisitteko ajatella jotain toimintaa lasten ja nuorten kanssa. Niissä tarvitaan aikuisia ihmisiä mukaan auttamaan harrastustoiminnassa. Urheiluseuroissa, ja tuo nikkarointisi olisi hyvä pointi, voisit vaikka ohjata nuoria sellaisen harrastuksen parissa. Ota yhteyttä paikkakunnan nuorisotoimintaan.

Ennekaikkea juominen pitäisi nyt saada poikki. Alkuun tarvitaa luja päätös, ilman sitä ei mikään apu toimi. Auttavia paikkoja ovat a-klinikka, aa-ryhmät, a-kilta, niistä voisi aloittaa. A-klinkalla on apunasi myös lääkäri ja terapeutti, muut ovat vertaistukiryhmiä joissa voi käydä juttelemassa toisten “selviäjien” kanssa.

Täällä plinkissä oikeampi kirjoitteluosoite olisi Me lopettajat tai Me vähentäjät, siellä ovat samanlaisissa ongelmissa kärvistelijät. Suosittelen lämpimästi. Lue entisiä kirjoituksia ja tule mukaan keskusteluun. Apua löytyy, on kysymys siitä haluatko ottaa sen vastaan.
Tervetuloa.

Todellakin kuulostat aloittaja väsyneeltä. Toivon, että löydät avun - ja sanon suoraan että minusta ei ole ketään raitistamaan. Älä edes houkuttele aloittamaan.

Tervehdys holisti,
pieni kannustuksen sana täältäkin :slight_smile:

Miten päästä eroon, siihen on aika mahdotonta toisen sanoa mitään, joka keksii patenttikeinon, palkittaneen nobelilla. Mutta yksi perustavaa laatua oleva asia on oma tiedostus asiasta ja tahto muutokseen, ja ne ovat sinulla heränneet. Näin ollen sinulla on kaikki edellytykset onnistua! Ei ehkä kerralla eikä kahdella, mutta koska tuo tahto on olemassa, pystyt siihen!

Pitäisi vain löytää keinot. Jotakin toimintaa, mihin voisit kanavoida ajatuksesi, silloin kun tekee mieli ratketa ryyppäämään. Jonkinlaista ulkopuolista apua, keskustelua tai konkreettisempaa? Millainen keskusteluyhteys sinulla on vaimosi kanssa, oletko kertonut hänelle tunnoistasi ja halustasi muuttua? Alkoholistin läheisen roolissa ainakin minua rassaa se, etten pääse selville siitä, mitä oma juopponi oikein loppuelämältään toivoo. Ehkä myös lapsettomuus-asia kannattaisi käsitellä vaimon kanssa ja miettiä, onko asiaan minkäänlaista ratkaisua löydettävissä, vai pitääkö asiaan vain sopeutua. Mikä onkin lopputulos, saattaisi olla parempi käsitellä asiaa ja vaikka itkeä sitä yhdessä, eikä antaa sen hiertää kummallakin sisimmässä. Nimittäin minulla ja miehelläni ei myöskään ole lapsia, alussa haluttiin vain olla jonkun aikaa kahdestaan, sitten ei vaan tullut sitä tunnetta, että haluaisi hankkia, mutta siitä ei koko neljännesvuosisataisen yhteiselomme aikana enää ole puhuttu. Luulen, että mieheni on tavallaan tuntenut tulleensa jotenkin loukatuksi, ja on ajatellut että kun en halunnut alussa, olkoon sitten, ja kenties se voi olla yksi syy hänen juomiseensa. Mutta en oikeasti tiedä, koska emme pysty oikein keskustelemaan tärkeistä asioista. Pointtini on se, että asioita ei saisi jättää arvailujen varaan ja hiertämään, vaan pitäisi käsitellä, vaikka se tuntuisi vaikealta ja pelottavaltakin. Eikä kannata aina odottaa, että toinen tekee aloitteen keskusteluun. Kas olisinhan minäkin voinut puhua asiasta miehelleni, vaan en osannut; välttämättä se toinen osapuoli ei vakavissa asioissa aina ole yhtään sen kykenevämpi ottamaan aloitetta. Sinusta tuntuu, ettet voi mainita lapsettomuusasiasta vaimollesi, mutta mieti vielä! Mitä teillä on menetettävää, voi olla että siitä tulee hyvin tunnepitoinen keskustelu ja kriisikin, mutta onko asian hautaaminen ja tahoillaan sureminen sitten parempi vaihtoehto? Muista kuitenkin, että vaimosi ei voi parantaa sinua, se lähtee itsestäsi, mutta avoimet ja hyvät välit läheisen kanssa ehkä helpottaisivat molempien oloa.

Muuten en nyt osaa sanoa muuta kuin että pidä tavoite elämänlaadun parantamisesta mielessäsi, äläkä lannistu vastoinkäymisistä. Jos retkahdat, yritä uudelleen! Raittiimman elämän avaimet ovat sinulla itselläsi, koita löytää keinot joilla tuet tavoitettasi!

Tsemppiä! toivottaa Rinalda, juopon muija

Runsas alkoholin käyttö aiheuttaa siittiöiden fragmentoitumista ja siten lapsettomuutta. Jos todella haluat lapsia, on se erittäin hyvä syy raitistua. Vai onko vaimosi jo liian vanha?

Meille kävi kyllä päin vastoin. Kävimme läpi (siis minä) todella rankat lapsettomuushoidot, miehen piti vähentää alkoholinkäyttöään ja tupakointiaan parantaakseen mahdollisuuksiamme mutta vielä mitä: sillä välin kun minä valjastin koko kehoni lisääntymiselle, mies vaihtoi muutaman avoimesti juodun keskioluen illassa salaa kulautettavaan kirkkaaseen viinaan. Kaksi kertaa tulin koeputkihedelmöityksellä raskaaksi, mutta nekin menivät heti kesken. Ja lääkäri totesi erittäin todennäköiseksi syyksi juuri tuon siittiöiden fragmentoitumisen. Meillä on kyllä yksi lapsi – ajalta, jolloin alkoholi ei vielä ollut ongelma. Siitäkin voi päätellä jotain.