Miten poliisit suhtautuu liikenteessä

Kun otan 300mg Lyrikaa ja pari Tramalia niin pupillit on pienet pisteet ja silloinhan poliisille tulee mieleen tehdä huumetesti jos pysäyttävät liikenteessä. Tuohan on ihan typerää että itse pitää arvioida onko ajokunnossa, tietenki on. Pari bisseä vielä naamariin jolloin promillet on reilusti alle rajan, olo on jo silloin melko letkeä. Mitä siis tapahtuu jos tilanne tulee eteen, pyrin kyllä välttämään mutta joskus ei täältä metsän reunasta pääse kylille kuin omalla autolla.

Jaa mitä sitten tapahtuu: Lain mukaan olet rattijuoppo jos jotain käy eikä siitä voida syyttää selvästi muita (olosuhteita tai henkilöitä). Niin se käytännössä tulkitaan. Jos esim. juo VAIN pari bissee ja puhallutetaan ni jos lukema on 0.48 ni ei sitäkää tulkita et “jatka samaan malliin”. Lain mukaan omien reseptilääkkeiden vaikutuksen alaisena saa ajaa JOS LÄÄKITYS EI HAITTAA… Ja pienes maistis saa myös ajaa kuhan promillet on alle 0.5. Jokainen on itse vastuussa omasta ajokunnostaan. Sama ku kysyis, “jos oon valvonu 3 vrk:ta”, ni saanko ajaa. Väsyneenä ei saa ajaa. Tästä aiheesta on varmasti tullu vääriä tuomioita ja myös vääriä syyttämättäjättämisii. Keskity ennemmin miettimään, ootko skarppina, kuin siihen lähteekö kortti.

Rikoslain 23 luvun 3 §:ssä säädetään asiasta näin:

"Joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että hänellä tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa, on tuomittava rattijuopumuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Rattijuopumuksesta tuomitaan myös se, joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua käytettyään huumausainetta niin, että hänen veressään on ajon aikana tai sen jälkeen käytetyn huumausaineen vaikuttavaa ainetta tai sen aineenvaihduntatuotetta. Tämän momentin säännöstä ei kuitenkaan sovelleta, jos mainittu aine tai aineenvaihduntatuote on peräisin lääkevalmisteesta, jota kuljettajalla on ollut oikeus käyttää.

Rattijuopumuksesta tuomitaan niin ikään se, joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua käytettyään muuta huumaavaa ainetta kuin alkoholia taikka tällaista ainetta ja alkoholia niin, että hänen kykynsä tehtävän vaatimiin suorituksiin on huonontunut."

Koska pregabaliinia taikka tramadolia ei Suomessa ole luokiteltu huumausaineeksi, sovelletaan pykälän viimeistä momenttia. Eli sinut tuomitaan rattijuopumuksesta, mikäli kykysi tehtävän vaatimiin suorituksiin on huonontunut. Kumpikaan aine ei kuitenkaan näy sylkitestissä, joten on nähdäkseni epätodennäköistä, että lähtevät viemään sinua verikokeisiin, ellet ole silminnähden aivan sekaisin.

Mut jos et oo sekasin noi respat pelastaa kyl tai jos et kolaria aja. Addi-foorumil porukka just sitä kirjotti et jos kytät laittaa tikun suuhun ni amfe-positiivinen tulos tulee ja sit respa esiin sekä voi joutua asemal käymään mut mikäli noihin respa on ja on vain kontrolli-tutkimus ni kyl respat riittää. Se ajokyky on huolehdittava ite ja jos on liikaa ottan ni aivan varmast tulee rattijuopumus, siis jos selvästi päissään…

Asia selvä kuten olen itsekkin, enhän mä lähde ajamaan jos olen joutunut ottamaan enemmän lääkettä koska silloin olen kipeäkin. Otan kopiot respoista mut tramalin respa otetaan aina apteekissa pois, kun menen kontrolli käynnille lekuriin niin pyydän siltä jonkinmoisen todistuksen joka on hyvä olla ulkomaan lomamatkalla. Tullimiehen ilme voi olla tuima kun tutkii lääkevarastoani joka ei kovin pieneen veskuun enään mahdu.

Mites ton metyylifenidaatin kanssa, onko siitä siellä mainittu, et ois näkyny amfena? Oma käsitys on, et kemiallinen rakenne on sen verran kaukana, et ei näkyis, mut toisenlaisiakin näkemyksiä oon kuullu.

^MF ei näy seuloissa ellei sit oo kyseessä urheilijoiden doping-seulat, ainakaan Suomessa siis. Et tuo koskee vain Dexedrineä. Eikä tuota testata edes laajoissa seuloissa ku kyseessä on yksittäinen lääke joka ei edes ole kovin yleinen päihdekäytössä.

Terve!

Käsittääkseni ainakin Espoon A-klinikalla on käytössä seuraava seula: marker-test.de/fi/ Tässä seulassa tutkitaan KAIKKI päihteet ja se on pirun herkkä. Tiedättekö onko kyseinen seula käytössä muualla kuin Espoossa?

VH

Mä en kyl ihan uskois et kaikki huumeet on mahdollista edes tutkia! Esimerkiks happo näkyy aivoissa vain sen sekunnin ja katoaa. Tuosta testistä nyt ei oo tarkempaa tietoa ku mitä tuolla itseään mainostavat, mut löysin varmasti vastaavan testin joka kertoo erittäin tarkkaan mitä kaikkea testataan. tässä. Siinä on kyllä lääkeainetta ja huumetta kerrakseen, mutta metyylifenidaatti ei lue muussa yhteydessä kuin että se ei aiheuta ristikkäis-vaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa.

Meidän klinikalla ei ainakaan testata kuin pakolliset aineet, esimerkiks jos mut testataan ni aineet ovat vain opiaatit ja THC, koska amfe, bentsot sekä bubre näkyvät. Sit ne kellä on lapsia tai muusta syystä joutuvat laajoihin testeihin, ni testataan lähinnä rauhoittavat lääkkeet sekä opioidit ja opiaatit tarkemmin, mutta mulle on ainakin klinikalla sanottu et se on raha-kysymys mitä kaikkea testaavat ja sen tähden esimerkiksi korvaushoidossa olevilta ei tarkasteta näkyykö bubre seulassa vai ei. Sanoivat vuos sit ku ite sit pääsin testauttaa sen bubre-pitoisuuden ja sanoin et yli 60€ yhest verikokeest ni sanoivat et se on vielä halpa ku laajat testit voi hyvin maksaa 120€/hlö, koska jokainen aine on testattava erikseen joka maksaa sitä enemmän mitä useampi aine tutkitaan. Tuollaiset tikkutestitkin usein osoittavat että henkilö on käyttänyt huumeita, mut sit taas se et mitä ja minkä verran on testattava tarkemmin. Noissa tikku-testeissä on aivan älyttömästi ihan resepti-vapaita tai tavallisia elintarvikkeita jotka voivat riittää antamaan positiivisen testituloksen. Joillakin ihmisillä muutenkin ne vain näyttävät väärän tuloksen, mulla näytti aikoinaan aina positiivista bubre-tulosta vaikka olisin ollut lähes 2vkoa ilman…

Ihmisiä vain pelotellaan et kaiken voisi testata jotta he kertoisivat itse mitä ovat käyttäneet tai eivät käyttäisi mitään ja tää on siis täysin IMO! Mulla kerran ku oli vielä Tramal lääkkeenä näky opiaatit normi-testeis ja sitä sit pohdittiin et miks, jolloin muistin et olin ottanut edellisenä iltana 15ml yskänlääkettä ku oli kamala yskä, jolloin se sit riitti opiaattien positiiviseen tulokseen ja se vedettiin yli listasta. Tuossa linkissä jonka laitoin, testataan kuitenkin jopa masennuslääkkeitä joten mä epäilen et suomalaisista varmasti yli joka kymmenes “reputtaisi” testin ja joutuisi näyttämään respan; tietty jos tarkastellaan mielisairasta ihmistä et syökö omia lääkkeitään tai käyttääkö enemmän ku mitä respassa lukee ni sit tuo on varmasti oikein hyödyllinen…

Mikäli tuota käytetään kaikkiin klinikan asiakkaisiin Espoossa säännöllisesti ni mun mielestä se on silkkaa verorahojen haaskausta! Eihän sillä kannata tutkia kuin ihmiset keiden epäillään käyttävän ja jotka ovat sellaisissa työpaikoissa joissa aineiden käyttö vaarantaa muiden ihmisten henkeä! Se olisi aivan järjetöntä tutkia käyttäjistä et “mitä kaikkea on tullut viime viikolla vedettyä” ellei sillä oikeasti ole jotain tarkoitusta kuten ajokortti, hoito, lapsen oikeudet tms. No mut olis kiva kuulla asiasta ihan faktaa et käytetäänkö tuota testi-mielessä vai onko tulossa koko maahan, missä tilanteissa käytetään yms. jos joku asiasta tietää… Eipä tuo muuten mua edes kosketa, mut ainakin meidän klinikalla määrä-aikaisena toiminut työntekijä yllättäen ei saanut sopimusta uusittua joten henkilökunta on niin kiireinen, etten itsekään ole 7vkoon ollut 10 minuuttia pidempään työntekijän kanssa “keskustelemassa”, vaikka virallisesti aika on vähintään ½h/vko terapiaa korvaushoidossa oleville. Iteasiassa edes mun työntekijä ei ole ollut paikalla, kakkostyöntekijä on ollut 2 tai 3 kertaa, muuten lähes tuntemattomia hoitajia. Ei se mulle ole ongelma mutta niille kellä tilanne on vaikea, tuo tuottaa ongelmia… :frowning:

Pilveä kun polttaa niin kortti voi lähtee viel parinki viikon jälkeen tikkuratsiassa.
Vitun perseestä kyseinen sontalaki.
:imp:

Noi on sen verran kalliita (suhteessa pelkään puhallutukseen), ettei tuollaisia tikkuratsioita Suomessa järjestetä. Toisin sanoen saat tikkarin suuhusi vain, jos poliisi syystä tai toisesta epäilee sinun käyttäneen huumausaineita.

Niin näkee silmät missä pupillit ovat äärinmäisen pienet, kaikki tutut ovat huomanneet mun silmät ja kysyneet mistä johtuu ja toiset et mitä oot ottanu. Poliiseille on varmaan näin helpot asiat koulutuksessa selitetty.

Mäki jo huomannu et helppo tunnistaa kaikki “käyttäjät”.