Miten päihteidenkäyttäjän saa pakkohoitoon?

Mä luulin, ettei se ole mahdollista, mutta netin ihmemaa sanoo toista. Kuulemma pakkohoitoon voidaan määrätä päihdehuoltolain nojalla. Tietääkö kukaan sen tarkempia perusteita, että millon sitten päihteilijän saa sinne toimitetuksi? Nettihän sanoo, että jos ihminen on välittömässä hengenvaarassa päihteidenkäyttönsä takia. Mutta miten mahtaa toimia käytännössä?

Huoli on kova eräästä ihmisestä. Mun mielestä hän on jo aika läheellä hengenvaaraa…

Hän on todella nopeassa ajassa vajonnut aika pohjalle, eli piikittämään itseensä mitä typerämpiä juttuja. Kuten esim. stilkkarit, Voxra, jopa ssri:t käyvät paremman puutteessa. Toi Voxra tekee kyllä niin hasardia jälkeä… :frowning: Ja toi käyttö on oikeasti ihan jatkuvaa. Noi menee ruuan edelle ja pikavippiä löytyy kait päälle tonni. Mä en haluaisi katsella, miten joku ystävä tuhoaa itseään, eikä kuuntele järkipuhetta.

Tosin, ainakin sillä on mielenterveyden kanssa ollut ongelmia jo ennen tota. Ei suostu niihinkään hakemaan hoitoa… Hakee vaan lääkkeensä ja rännittää ne. :unamused: Tosin psykoottinen se ei kai ole, eli puhtaasti mielenterveydellisistä syistä sitä tuskin saa hoitoon. Mutta entäs niiden hoitamatta jättäminen + päihteidenkäyttö?

Tuo alkaa olla siinä kunnossa, että kun mielummin vetää aineita kuin syö, niin pelkään sen vielä saavan sydänkohtauksen. Huomaan, että mullakaan sydän ei jaksa toimia oikein normaalisti, kun olen liian laihassa kunnossa. Kaverini on vielä hirveämmässä kuosissa, että taitaapi joutua sydän tosi koville esim. just tosta Voxrasta ja muutenkin piristä ja kokkelista.

Mä mietin vakavasti, että soittais joku päivä jonkun hakemaan sen sieltä kämpästä jonnekin muualle, mutta en mä halua turhan takia soittaa, jos se ei minnekään hoitoon joudu. Muutoinhan sille tulis vaan ongelmia lain ja poliisien kanssa. Tai no, tuleehan sille jokatapauksessa, jos se haetaan sieltä virka-apupyyntönä, mutta saispa edes hoitoa sitten. Pelkkiä ongelmia mä en halua tuottaa.

Aika mahdottomalta kertomasi perusteella kuullostaa saada kaveriasi pakkohoitoon. Vaikka hölmöltä kuullostaakin, niin pitää kyllä olla vakavasti vaaraksi toisille tai itselleen(psykoosihan tähän yleensä pariksi päiväksi riittää), eikä täysikäista päihteidenkäytön takia osastolle pakolla viedä, vaikka sitä voxraakin tööttäisikin.
Perseestähän tuo on jos ei kaverisi ominpäin suostu apua hakemaan, mutta aika vähissä ovat keinot.

Omakohtaista kokemusta vastaavasta on, hyvä ystävä vietti pari vuotta kotonaan–>erakoitui täysin,päihteidenkäyttö oli täysin pois hanskasta+ mielenterveysongelmat päälle.useaan otteeseen minä ja ystäväni olimme yhteydessä päivystykseen/MT-toimistoon, mutta parin päivän lepäilyä pidempää hoitoa ei tippunut.
Homma loppui vasta useamman vakavan psykoosin jälkeen sairauskohtaukseen(joka ihme kyllä ei johtunut päihteistä), joka vei kaverin siihen jamaan ettei enää itsekseen loppuelämäänsä pärjää. No nyt on apua ainakin.

Edittiä vielä.
Jos olet kaveristasi huolissasi, ja pelkäät terveytensä puolesta, niin älä niistä poliiseista kanna huolta, ainakaan tässä omassa tapauksessa lanssimiehet olivat kyllä luonnollisesti kaverin vetämistä aineista kiinnostuneita, poliiseja ei tullut kertaakaan mukaan, eikä myöskään seuraamuksia sieltä suunnalta tullut.
Koita silti vielä puhua, jos vaan suostuu kuuntelemaan.

Mä itse jouduin aikanani pakkohoitoon Imovane-paketin syömisestä, eli kait se riippuu lääkäristä ihan, että miten helposti sinne joutuu. Tosin tuskinpa se Imovane-paketti oli se koko syy. Sanoi se lääkäri perusteeksi, että mulla on epärealistisen synkät näkymät elämästä, niin kuin kai olikin. > Verrattavissa todellisuudentajun pettämiseen? Kun itsekin noin “löyhin” perustein olen joutunut, niin jotenkin on toiveikas olo, että saisi ystäväni hommattua sinne. Musta se on pahemmassa hengenvaarassa kuin mitä mä silloin olin, mutta toisaalta, en mä ole mikään päättäjä tai lääkäri joten paha sinänsä sanoa.

Noita poliiseja mietin lähinnä siksi, että hoitoon hän ei suostu, eli kai ambulanssihenkilöstö sitten tilaisi partion toimittamaan sen sieltä lääkärin arvioitavaksi, jos katsovat sen olevan tarpeen. Näin ollen varmaan tulisi kämppäkin ratsatuksi. Toisaalta kuten sanoit, pienempi pahahan se on kuin kuolema. Jokaisellahan on oikeus tappaa itsensä, mutta käsittääkseni ystäväni ei kuitenkaan tavoittele sitä, vaan elelee jossain ihme haavemaailmoissaan ja uskoo, että handlaa ton elämäntyylin ihan täysin. Vaikka karseessa kunnossa se on. :frowning:

Ja no, eihän se Voxra mikään tappava huumes ole, mutta siis karsean näköstä touhua se on ja meinasin vaan, että tosi alhaiseksi mennyt toi meno, kun pitää tunkea sinne suoneen ihan kaikkea. Kokkeli se noista sen vetämistä vaarallisin taitaa olla. Tosin en mä tiedä selittääkö se paskaa vetämistään aineista, kokkelia taitaa olla Suomesta suht vaikea saada ja taitaa myös maksaa aika hunajaa? Tosin onhan sillä toi tonnin pikavippi…

Noh, ehkä seurailen tilannetta ja jos se huomenna viruu kämpässään ihan henkihievirissä niin kait se on pakko apua soittaa.

Nnaana, vaikka onnistuisitkin jotenkin saamaan kaverisi pakkohoitoon, niin eipä se mitään pidemmän päälle ratkaisisi. Eivät ne voi pitää ihmistä pakkohoidossa muutamaa päivää pidempään, ellei tällä sitten ole jokin pitkäaikaisempi ja paha psykoosi päällä. Tuo pakkohoito olisi vain hetkellistä ns. tekohengitystä ja kun kaverisi kävelisi taas pian laitoksesta ulos, niin todennäköisesti sama meno jatkuisi, mikäli kyseinen henkilö on siihen niin syvälle uponnut, kuin kerroit. Harvemmin kenelläkään pienen pakkohoitokeikan vuoksi napsahtaa päässä niin, että touhuun tulisi jotakin tolkkua. Itseasiassa pakkohoidossa oleminen saattaa saada vain “sisuuntumaan” pahemmin ja jatkamaan ihan kiusallaankin entistä touhua. Näin on ainakin mulle joskus käynyt. Toki hoidossa saattaa joskus jollekin tulla jokin silmiä avaava naksahdus, mutta enpä laskisi hirveästi sen varaan. Pidempään kunnon päihdehoitoon ei täysi-ikäistä ihmistä voi pakottaa ja vaikka voisikin, niin ei sekään mitään auttaisi, sillä päihteettömyyden tulee lähteä omasta, vakaasta halusta, eikä pakosta.

Tietenkin siinä tilanteessa, jos kaverisi viruu kämpillään aivan henkihieverissä, kannattaa soittaa lanssi(Öh, no tietenkin :mrgreen: ), mutta silloinkin hoitohenkilöstö tekee luultavasti vain lähinnä sen, mikä on akuutisti välttämätöntä ihmisen hengen pelastamiseksi. Poliisit eivät todellakaan tule paikalle mitenkään automaattisesti, eivätkä ne terveydenhuollosta kieli poliiseille siitä, että joku nyt on taas käyttänyt vähän huumeita. Poliisia tuskin myöskään kiinnostaisi kovin paljoa se, että joku sekakäyttäjä rännäilee omia lääkkeitänsä :wink: . Siinä tapauksessa, jos lanssihenkilöstö katsoo tarpeelliseksi toimittaa potilas eteenpäin ja tämä kovasti vastustelee, poliisit kyllä soitetaan paikalle avuksi. Kokemusta on :unamused: :blush: . Silloinkaan poliisia ei tosin välttämättä kiinnosta muu, kuin tehdä se välttämätön työnsä, eli saattaa potilas perille, eli eivät ala ratsaamaan kämppää tms., ellei siellä nyt näy selkeitä viitteitä siitä, että laittomien aineiden kanssa pelataan.

Mä pidän tuota Voxran rännäämistä kyllä vaarallisempana touhuna, kuin jotakin kokkelin käyttöä, vaikka se kokkeli onkin, hui!, laiton aine :mrgreen: . Voxra tekee tosiaan suonille sen, minkä tekee ja voipi siitä vetää hengenvaaralliset överit ilman I.V. -käyttöäkin, jos liikaa innostuu :confused: . Kokkeliinkin voi toki kuolla, mutta kyllä nuo peruslääkkeiden rännäilyt ovat IMO vakavampi juttu.

Talisman tuossa jo kertoilikin aika pitkälle samat jutut. Ikävää, että tilanne on tuollainen, taas kerran yhden ihmisen kohdalla, mutta eivätpä ulkopuoliset sille pahemmin mitään voi :frowning: .

Toisaalta musta on ihan hyvä, ettei ihmisiä voi kovin helpolla(Joo, riippuu taas tapauksesta, aikamoisia väärinkäytöksiä näissäkin jutuissa on tapahtunut :confused: ) määrätä pakkohoitoon, koska muuten porukkaa suljettaisiin laitoksiin tyystin mielivaltaisesti, kun kaikki vähän vittuuntuneet sukulaiset, tuttavat ja naapurit päättäisivät kieliä terveydenhuollolle ties mitä päästään keksimiään asioita, mutta toisaalta taas on perseestä, että selkeästi itsetuhoista ihmistä ei voida auttaa ajoissa, kun tarvittavat kriteerit eivät täyty. Sitten kun ne täyttyävät, saattaakin olla jo auttamattomasti liian myöhäistä :frowning: . Hankalia juttuja nämä :confused: .

Mulla yhden 18-vuotiaan kaverin elämä päättyi muutama vuosi sitten pitkän piriputken lopuksi, kun elimistö ei vaan kestänyt enää (painoi kuolleessaan ilmeisesti noin 40kg). Eli jos kaverisi alkaa olla vastaavassa kunnossa, niin kannattaa ehdottomasti yrittää toimittaa hänet hoitoon. Jos tilanne on tosiaan samankaltainen , että henkilö on niin aliravittu, että se on oikeasti hengenvaarallista, uskoisin niiden pitävän ainakin sen aikaa hoidossa, että tilanne alkaa korjaantua.

^ Jep, henkeä uhkaava aliravitsemustila on tosiaan pakkohoidon peruste, mikäli henkilö on itse omalla toiminnallaan kyseisen tilan itselleen aiheuttanut(No joo, jos joku on hengenvaarallisesti aliravittu ilman, että on siihen itse vaikuttanut, eli ulkoisten olosuhteiden pakosta, niin hän luultavasti pyrkii korjaamaan asian parhaansa mukaan ilman pakkohoitojakin, hehheh :mrgreen: ). Mitään psykoosia tai ns. aktiivista itsemurhayritystä ei siis välttämättä tarvita pakkohoitolähetteen saamiseksi, vaan “pelkästään” tuokin saattaa riittää. Itselläni on tästäkin kokemusta, tosin anoreksian vuoksi. Ymmärsin, että kaverillasi ei tuota sairautta olisi, vaan häntä ei vain kiinnosta syödä aineissa, jotka vievät ruokahalua ja/tai hänellä ei ole varaa ostaa ruokaa itselleen, koska kaikki rahat kuluvat doussaamiseen. Eipä sillä tosin pakkolähetteen saamisen tähden taida olla merkitystä, mikä vaikean aliravitsemuksen pohjimmainen syy on :confused: . En kyllä ole aivan varma tästä.

Akuuttiapua ja ns. tekohengitystä sekin tosin on, että ihminen on osastolla siihen saakka, että hänen fyysinen(tai miksei psyykkinenkin) vointinsa paranee. Usean ihmisen kohdalla käy juurikin niin, että kun kunto paranee sairaalassa/katkolla, vetämistä on entistä helpompi jatkaa uusin voimin. Tämä on niiiin nähty :frowning: . Parempi kuitenkin niin, kuin kuolleena. Ehkäpä se naksahdus elämän hallintaa ja douppaamisen hillintää kohtaan joskus kaveriisikin iskee, toivotaan ainakin niin :slight_smile: . Kuolleena kenenkään onkin enää vaikeampi pistää elämäänsä kuntoon :mrgreen: :neutral_face: .

Sellasest opuksest ku “Huume- ja lääkeriippuvuudet”, toimittajina oli päihdelääketieteen ja kansanterveystutkimuksen proffia sunmuita alan jonkinsortin guruja, muistan, että sanottiin, että “muille vaarallinen narkomaani voidaan määrätä tahdosta riippumattomaan hoitoon johonkin päihdehoitolaitokseen”. Eli täs ois eri kriteerit kuin yleensä, eli tarkkailulähetteen psykiatrisel osastolhan voi kirjottaa psykoosiepäilyksen ja erinäisten muiden v ä l t t ä m ä t t ö m i e n kriteerien vallites - tai ainakin olikse ny 3 vai neljä päivää se tarkkailu psykiatrisel suljetul, minkä jälkeen jokainen tahdostariippumatonta hoitoa koskevista kriteereistä on välttämätön, ei riittävä ehto. Tarkkailulähettees riittää epäilys? Mut jos edetään lain mukaan, psykiatrin on jo ennen tarkkailulähetteen kirjoittamista tehtävä itse mielentila-arvio. Täydes ymmärrykses oleva ihminen saa lain mukaan tuhota itsensä. Näin siis laki. Käytöntö on sit mitä on… Ei omaa kokemust, mut joskus olen ollut paikalla,kun esim.“pelkän” itsemurhayrityksen perusteel on lähetetty potsku jollekin lojuntaosastol, jos potskujen annetaan maata sängys, kunhan tulevat lääkkeensä hakemaan. No on sit joitain keskustelui kans. Kun ihminen on jo tottunut siihen, että hänet esitietojen perusteel ja omal lääkäril tehdyn puhelinsoiton perusteel määrätään pakkohoitoon, eikä kerrota oikeuksia, hän vaan tottelee. Vikal kerral nostin “metelin”, en tiä oliko haitaks vai hyödyks, kun sit ihminen, R.I.P. :smiling_imp: , painostettiin lähtemään vapaaehtoisesti, ja sit hän tiesi, ettei hänen olisi pakko olla k.o.kökköosastol… :frowning: . “Meteli” meinas sitä, että mä kerroin, että tämä on lainvastaista, koska kriteerit eivät täyty (k.o,henkilö e i ollut sillä hetkellä psykoottinen, vaikka diagnoosi oli sellainen, että psykoottisia tiloja saattoi tulla), vapaudenriisto on laiton. Ja jos k.o.henkilö ei itse enää jaksa reagoida, minä jaksan, ja katsotaanpa sitten hallinto-oikeudessa, joko vihdoin saataisiin ennakkotapaus. Joo, sori, asia on mul ku punanen vaate, kiihdyn kyl… Juu olen rikkonut lakia. Ei muuten liity tähän. Vapaudenriisto o n vakava asia.

Täs ny ei ollut tukea ketjun aloittajalle, mut koko penteleen pakkohoitoon määrääminen on liian helppoa, vaik laki tietenkin on hyvin tarkka, kun kyse on henkilön vapaudenriistosta.

Mitä tulee päihdeonglemaisen hoitoonsaannista…no siihen pätee toi kiihtyneen sepustukseni alku. Vaan vaatiipa yhteydenottoa joko sosiaali- tai terveydenhoitopuolelle, sitä vihoviimeisenä pidettyä jonkinsortin ilmiantoa, jota tuskin täällä kauhiast arvostetaan :unamused: . Mut tällaset tiedot ei käsittääkseni mene poliisille, vaan pysyvät sosiaali-/terveydenhoitopuolel…

Edit.suosittelen tsekkaan www.finlex.fi, esim. mielentilatutkimus - tosin tämä koskee oletettua psykiatrista potilasta. No sit jokin muu hakusana, kyl siel löytyy, lakikirjasta…

Tuskin pakkohoito auttaa kaveriasi… Eiköhän lopettaminen lähe ihan ihmisestä itsestään. Vai olisitko itse lopettanut jos joku olisi sinua ollut pakottamassa. Itse en ainakaan lopettaisi jonkun toisen päätöksestä. Oikeanlainen valistus on ainoa tie. Jos ei kuuntele niin sit ei vaan voi mitään. Valistus meidän yhteiskunnassa pitäisi rukata ihan uudelle levelille eikä vaan pelotella vanhoilla narkkitarinoilla. Ne ei vaan yksinkertaisesti toimi. Moni luulee tulleensa vedätetyksi harhaan johtavan valistuksen takia.

Samaa mieltä eli siis komppaan vahvasti…

"Hoitoon tahdostaan riippumatta voidaan määrätä henkilö, jonka hoidon ja huollon järjestämisessä vapaaehtoisuuteen perustuvat palvelut eivät ole mahdollisia tai ne ovat osoittautuneet riittämättömiksi ja joka

1. ilman päihteiden käytön keskeyttämistä ja asianmukaista hoitoa on hänellä olevan tai hänelle päihteiden käytöstä välittömästi aiheutumassa olevan sairauden tai vamman johdosta välittömässä hengenvaarassa tai saamassa vakavan, kiireellistä hoitoa vaativan terveydellisen vaurion (terveysvaara); tai

2. päihteiden käytön vuoksi väkivaltaisella tavalla vakavasti vaarantaa perheensä jäsenen tai muun henkilön terveyttä, turvallisuutta tai henkistä kehitystä (väkivaltaisuus).

Mitä 1 momentin 2 kohdassa on säädetty, ei sovelleta alle 18-vuotiaaseen henkilöön, ellei siihen ole erityistä syytä."

Lainaus Finlexixtä. päihdehuoltolaki

Olen yhtä mieltä siitä, että koko päihdevalistus olisi uudistettava täysin, jotta siitä olisi jotakin oikeaa hyötyä, mutta eihän se hyvä ja oikeanlainen valistuskaan enää mitenkään hyödytä sitä tyyppiä, joka on narkannut itsensä niin koukkuun ja paskaksi, että olisi ihan sen pakkohoidonkin tarpeessa. Ei sillä, että pakkohoitokaan olisi mikään ratkaisu kenenkään päihdeongelmaan, ainakaan yleensä, mutta akuutissa tilanteessa se voi olla hyvä juttu jonkun hengen pelastamiseksi.